Ett helt år efter den utlovade releasen släpptes Halo Infinite, men även om betygen var höga och spelarna många undgår det ingen att 2022 varit knapert för Halo Infinite-content. Co-op-läget i splitscreen har skrotats, i en tid då spelarna snarare vill ha mer material.

Forge-läget är visserligen rykande aktuellt, men också något många förmodligen förväntat sig tidigare än här och nu. Xbox-toppen Matt Booty erkänner i Friends Per Second-podcasten att de och 343 Industries kunnat sköta hanteringen av Halo Infinite bättre – särskilt post-release.

As is apparent, these days with a game like Halo Infinite, shipping a game is just the beginning. There's got to be a plan for content sustain, there's got to be a plan for regular continuing engagement, and we just fell short on the plan on that.

Man ska ha förändrat teamens sammansättning, skruvat till ledarskapet, och riktat om fokus. Booty menar att de skulle ha kunnat leverera mycket mer än vad de har gjort, men då de snubblade över mållinjen har de inte haft tid att rädda upp Infinite: "Bördan är vår att bära".

Det har ryktats att Halo ska byta till Unreal Engine. Dock: bara ett rykte.