Starfield skulle ha släppts den 11 november, på dagen 11 år efter releasen av Skyrim. Så blev det inte. Det, och Redfall, sköts fram till första halvan av 2023. Några konkreta datum har vi inte, men Xbox-chefen Phil Spencer säger att det var "rätt beslut" att skjuta upp Bethesda-duon.

Förseningen skedde i maj, så det var definitivt inget sista minuten-beslut. Spencer berättar för The Verge att det däremot inte var ett lätt beslut. Då Microsoft har erfarenhet av att ha skeppat spel för tidigt kändes det ändå rätt att hejda spelen från att släppas under den heta spelhösten.

Spencer tar för övrigt avstånd från ordet "beslut", då det snarare handlar om något naturligt.

I think positioning it as a decision might be slightly wrong, at least for me. It isn't really a decision to move a game after spending the team's effort over multiple years just to get to a point where you know you're not going to deliver the game you want on the date that was promised.

Då spelen är de första riktigt stora efter Zenimax- och Bethesda-affären vill Microsoft också vara säkra på att teamen får det utrymme som krävs för att kunna leverera spelen de vill. Spencer ville ge Bethesda och Arkane chansen att känna av fördelarna av att tillhöra en större organisation.

När FZ-redaktionen nyligen röstade fram de tio hetaste spelen för 2023 hamnade Starfield i topp.