I mars vankas det öppet betatest av Diablo IV, fick vi veta för ett par dagar sedan. Förhandsbokare får till och med tillgång till det en vecka tidigare. En månad kvar alltså, och vill man släcka Diablo-törsten innan dess kan man insupa den nya videogenomgång som Blizzard släppt.

I den pratar flera av utvecklarna om världen de skapat i spelet, och designmässigt säger de att de ville återgå till stilen i Diablo II – alltså mörkare och kusligare. Totalt finns det fem olika regioner i spelet:

  • Kehjistan – En ökenregion med vidsträckta sanddyner.

  • Scosglen – Inspirerat av Skottland, fast med färre säckpipor och fler vandrande lik.

  • Fractured Peaks – Ett snöigt bergsområde inspirerat av Karpaterna.

  • The Dry Steppes – En bergig ökenregion.

  • Hawezar – Ett träskområde till söder.

Monstren är uppdelade i familjer – som getmän och spindlar – och även om samma monsterfamilj kan dyka upp i olika regioner, kommer de att skilja sig eftersom de anpassat sig till den specifika miljön. Monstren har även en rad olika förmågor som de bland annat kan använda för att stärka varandra. Man kan dessutom stöta på mer eller mindre gigantiska världsbossar, som med fördel kan tacklas tillsammans med andra spelare.

Utöver diverse event som man kan stöta på i spelvärlden kommer vi även att kunna ge oss ut på både långa och korta sidouppdrag. Och ja, i ett av dessa (eller möjligen ett av huvuduppdragen) kommer vi att få besöka platsen från utannonseringstrailern. Vi kan besöka byn, gå in i kapellet och våga oss ner i den håla där Lilith slutligen tillkallades och fick sin flådiga köttkappa.

Öppen beta om en månad alltså, och sedan ska det färdiga spelet släppas den 6 juni.