Microsoft Flight Simulator 2024 avtäcktes häromveckan med en trailer som visade massor av uppdrag av olika slag. Allt från luftballonger till brandbekämpning och trickflygning fick plats. I helgen hölls Flightsim Expo i USA (se ovan), och då passade utvecklarna på att berätta om spelet och den nya uppdragsfloden.

Enligt Jorg Neumann, chef för MS Flight Simulator, har föregångarens omkring 12 miljoner spelare (3 miljoner "gamers", 9 miljoner "casual") ett gemensamt önskemål, och det är att de vill ha fler saker att göra. Och det kommer de alltså få. Men Neumann tillägger att det inte kommer vara "speliga" uppdrag, utan sånt som baseras på verkligt flygande. Orsaken: det här är inte ett spel.

"Vi är inte ett spel, så vi gör inga 'speliga' uppdrag alls."

Istället samarbetar man med organisationer som ägnar sig åt exempelvis brandbekämpning och sökuppdrag, och det ska prägla uppgifterna.

Han ger också lugnande besked till de som oroats över bristen på vanliga trafikflygplan i den första trailern (se nedan). Såna kommer också finnas, det är bara det att de inte har visats än.

Spele.. förlåt, simulatorn beskrivs som det största åtagandet någonsin för serien. Samtidigt vill man banta storleken, då den förra titeln krävde stora mängder lagring och dessutom hade långa laddtider och höga systemkrav. Nu försöker man banta klienten så att den bara hämtar de texturer och annat som behövs. Samtidigt ska bakåtkompatibilitet finnas.

Hur väl det lyckas får vi reda på när MSFS2024 släppps till pc och Xbox Series-konsolerna. Någon gång 2024.