Baldur's Gate 3 har hyllats av såväl spelare som kritiker, och även PS5-versionen tycks landa väl. Metacritic-snittet bland spelarna är dock några pinnhål lägre. Digital Foundry har genomfört tekniska tester och en öm tå är redan legendariska akt tre, som onekligen gör PS5-avtryck (också).

Performance-läget når ofta 60 fps, även om vissa mellansekvenser inte gör det. Staden i akt tre gör inte heller det och i värsta fall landar vi i låga 20-talets fps. Digital Foundry gör analysen att vi innan själva staden inte bör hamna i några lägen som drar ner fps:en alltför mycket.

"I värsta fall landar vi i låga 20-talets fps"

Allt som allt ser spelet bra ut, även om det "inte pushar gränserna" konstaterar Digital Foundry. I praktiken motsvarar PS5-versionen pc-versionen med ultra-inställningar (högsta!) med 1440p-upplösning. Man funderar dock på om det kanske varit värt att sikta något lägre för att nå tillfredsställande prestanda – något som akt 3 ovan inte minst belyser.

Viss screen-tearing är också något som skaver när fps:en droppar , slår man fast.

Mer fördjupning här eller i videoform undertill. Digital Foundry summerar sitt test med att Baldur's Gate 3 till PS5 gör vad vi förväntar oss, även om senare delar skaver (här också). Det kan också kännas bökigare ju längre in man kommer i spelet att lira utan mus och tangentbord.