På senare år har vi sett en hel del nyheter om indietitlar som inkluderas på Game Pass från dag ett eller blir tidsexklusiva på Epic Games Store, och även om framför allt det sistnämnda fått en del kritik, är det lätt att förstå att indieutvecklare nappar på dessa erbjudanden för att kunna säkra både inkomst och möjligheten att börja jobba på nästa projekt.

Nu kan dock de Game Pass- och Epic-finansierade sötebrödsdagarna vara över, enligt flera framstående indieutvecklare. På Game Developers Conference uttalade sig Casey Yano (via Pcgamer), från Slay the Spire-utvecklaren Mega Crit, om det hela, och sa att han hade pratat med minst fem mindre team, som sämre erbjudanden, långtgående samtal om finansiering som läggs ner och andra svårigheter.

Vi är definitivt väldigt privilegierade som kan finansiera oss själva. Annars hade jag varit väldigt, väldigt, väldigt rädd nu.

Chris Bourassa, från Darkest Dungeon-utvecklaren Red Hook Studios, tillade att Microsofts erbjudanden för att lägga till spel på Game Pass är betydligt mindre omfattande nuförtiden, och Yano fyllde i att samma sak gäller Epic. Guldruschen är över, konstaterar Yano.

Extra viktigt för indiespel är att faktiskt få uppmärksamhet i sina spel, och förhoppningsvis kan den kommande indieshowen Triple-iii Initiative sätta strålkastarljuset på några lovande titlar.