Distributionstjänsten Steam äger enligt utsago cirka 70 procent av den digitala försäljningsmarknaden. Trots det vägrar den amerikanska speljätten Valve presentera några exakta siffror för hur många spel som säljs via den populära kanalen. I en ny intervju med MCV säger marknadschefen Jason Holtman att man sannolikt inte kommer att ändra på den saken.

Steam visar inte upp försäljningssiffror likt fysiska återförsäljare, istället tillhandahåller man skräddarsydda verktyg åt var och en av sina samarbetspartners.

– Det är det som är viktigt, inte att se hur spelet står sig mot andra, helt orelaterade titlar, förklarar Holtman.

– Poängen är att det inte är superviktigt för en utgivare eller utvecklare att veta hur det går för alla andra. Det som är viktigt är att veta är hur ditt spel - varför det klättrar eller faller. Din dagliga försäljning, din dagliga kurva och avkastningen för din tredje marknadsföringskampanj. Det är det som vi tillhandahåller, säger Holtman.