Egentligen är det kanske inte så konstigt, men jag blir av någon anledning sjukt paff. I det enorma #Sony-båsetGamescom i Köln har några lokala breakdance-talanger uppvisning. Det är oklart varför, kanske gör de reklam för något kommande PS Move-dansspel? Jag får tunnelseende av den höga volymen, deras ansträngda dansarleenden och trängseln nedanför scenen – men plötsligt uppenbarar sig en figur i stort skägg och öppna sandaler. Det är svenske indieutvecklaren Nicklas “Nifflas” Nygren, stående mitt i storbolagens högborg. Krocken känns total tills jag minns mig ryktesvägen ha hört hur han ska släppa sitt #Knytt Underground, det senaste spelet i serien, på Playstation Store.

Nicklas ser först inte ut att känna igen mig, eller så är han bara lika förvånad som jag över att träffa en Umeå-bo på främmande mark, mer spricker snart upp i ett av sina karaktäristiskt luriga leenden. Vi försöker kommunicera genom dunkande basgångar men ger snart upp mimförsöken och beger oss en bit längre in i Sony-båset. Här, på en liten tv-apparat i ett slags Playstation Store-hörn, finns Knytt Underground. Spelbart på Playstation 3.

Under en till synes enkel plattformsyta gömmer sig tonvis med hemligheter.

Spelet är på många sätt en förlängning av den stil Nicklas utvecklat med #Within a Deep Forest och #Knytt. Det märks hur han utvecklats genom åren, både på sättet han gör spel – men också på vilka ambitioner han har för sina projekt. Knytt Underground är inte bara ett krävande och slipat plattformsspel, med tonvis av hemligheter och dolda vägar, det är också ett sätt för Nicklas att berätta en historia. Och där atmosfär och stämning tidigare varit de främsta delarna i berättelsen finns här nu mer dialog och karaktärsutveckling än någonsin tidigare.

Hur tycker du själv att Knytt Underground skiljer sig från dina tidigare spel?
- I Knytt Underground är handlingen och karaktärerna mycket viktigare än i mina tidigare spel, och spelet tar upp många grejer som är personligt för mig.

Så mycket mer än två dimensioner

Nicklas vill hålla de personliga ämnena hemliga än så länge, effekten blir större då. Vad som kan sägas om berättelsen är att det är en genomarbetad historia om identitet, religion och sexualitet. Nicklas leker med våra förutfattade meningar och förväntningar på ett sätt som sällan ses i spelsammanhang – särskilt inte när det kommer till tvådimensionella plattformsspel. Men mitt i allt det seriösa vill Nicklas ändå stoppa in en parentes.

- Jag försöker dock göra det på ett roligt sätt som inte tar sig självt på för stort allvar.

Knytt Underwater.

Jag frågar Nicklas hur det varit att få sitt spel portat till en så pass stor plattform som Playstation 3, har det kanske varit några restriktioner? Några av de frågor som ställs i spelet skulle kunna ses som problematiska, beroende på vilken kontext en befinner sig. Så verkar dock inte vara fallet. Svordomar är det enda han fått stryka, något han kanske inte riktigt sörjer – även om hans fokusgrupptester visat att spelet blivit bättre ju fler “fuck” han lyckats trycka in i dialogen.

Hur tycker du det känns att få släppa spelet till Playstation 3, en för dig ny plattform?
- Super! Det är alltid kul att nå ut till flera spelare.

Som plattformsspel betraktat är Knytt Underground ett fysikdrivet sådant. Väldigt mycket handlar om att bygga moment. Karaktären lär sig sätt att bland annat förvandla sig till en slags studsboll, och med den här bollen kan spelaren sedan ta sig till annars svåråtkomliga platser. Förutsatt att hon lyckas komma upp i tillräckligt höga hastigheter. Det känns lite som ett slags best of av Nifflas tidigare produktioner, även om den version jag blir visad inte är helt felfri.

Hur tycker du att spelet blev bemött av mässbesökarna i Köln?
– Det var en ganska tidig version av ps3/vita porten, lite för buggig för att ge ett superbra intryck, och startade på ett knepigt, konstigt ställe. Jag hoppas att de som testade spelet förstod det.

Knytt Underground kommer släppas någon gång kring nyår. Förhoppningsvis utan buggar – och med så många svordomar det bara går.