Motorsport i alla dess former har alltsedan datorspelens barndom haft en given plats på spelbutikernas hyllor. Precis som med andra genrer har en del varit bra, annat risigt och ett fåtal helt fantastiska. Under Amiga-tiden var det Indianapolis 500 som först öppnade mina ögon för det här med simulatorer, ett spel som med den tidens mått bjöd på hisnande inställningsmöjligheter och oslagbar körkänsla. Läget i dag är samma som då: många bilspel, få verklighetstrogna. Men om en månad släpps GTR och realismälskarna går en ljusnande framtid till mötes.

Behövs det verkligen fler simulationer av bilsport? Å ena sidan består genretillbedjarna av en entusiastisk skara som gärna håller sig till en viss titel. Å andra sidan är som sagt tillgången på riktigt realistiska fortkörningslir inte översvallande. Det torde därför finnas utrymme för ett till, inte minst för att GTR är ett ytterst ambitiöst projekt. Utvecklingen sköts av nykomlingen SimBin Development Team, en svensk studio med internationella medarbetare, och den inte alldeles blygsamma målsättningen är att skapa ett racingspel av yppersta klass. En officiell licens från racingserien FIA GT är erövrad, vilket innebär stenhård banracing med krutdurkar från Ferrari, Lamborghini, Porsche och Dodge, för att nämna några.

Realism är något av ett nyckelord. Såväl bilar (drygt 60 stycken) som banor (ett tiotal, bland annat Monza, Anderstorp och Spa) har licensierats från verklighetens förlagor. Bilmodellerna är skapade utifrån ritningar på originalen och för att få till en så realistisk känsla som möjligt har data från tävlingslopp använts för att få till korrekt fysik och körkänsla. Vidare bygger banorna på uppgifter från GPS- och CAD-mätningar. Utseendet är helt okej och ljudet av mycket hög kvalitet (ljudupptagningar från de verkliga bilarna används). Lägg till detta att förare som Magnus Wallinder och Henrik Roos (den senare är VD för SimBin) är inblandade i utvecklingen och vi har på pappret en mycket lovande racingsimulator.

Även om du är arkadfrälst och skyr simulatorer som pesten, finns en chans att GTR kan tilltala dig. Ett antal hjälpmedel för att underlätta körningen står till buds, exempelvis bromshjälp, stabilisator och antispinnfunktion. Spelläget Arcade innehåller fyra fördefinierade svårighetsgrader, var och en med ett antal låsta hjälpmedel. Spelform nummer två, Semi-Pro, låter dig slå på och av hjälpmedlen efter behag, medan den sista, Simulation, är begränsad till semiautomatisk växellåda och automatisk koppling. I arkadläget räcker det, om du så vill, med ett par klick för att starta loppet, medan de svårare lägena innehåller rejäla mängder inställningsmöjligheter, till exempel antal varv och deltagare, väder och massor av bilinställningar.

Lockbetet för att fånga racingentusiasterna är förstås multiplayer, men också vanliga söndagsfortkörare kan glädjas åt möjligheten att köra brallorna av polarna. Alla tre spelformerna i GTR är körbara mot såväl datorn som över nätverk (LAN och internet), med teoretiska 56 samtidiga chaufförer som övre gräns. I praktiken lär så många deltagare sänka den kraftigaste dator, men ett tjugotal spelare per server verkar inte vara någon omöjlighet. Du hittar motståndare via en inbyggd serverbrowser och såväl spelbar som dedikerad server kan drivas. SimBin har också planer på att dra igång en liga på nätet, med rankingpoäng, handel med bilar, nedladdning av banor och andra godsaker.

GTR är en extremt lovande banracingsimulator. Ett rikligt och varierat bilutbud kombinerat med mycket välgjorda banor och en körkänsla man sällan får glädjen att avnjuta i datorspelsammanhang, skänker förhoppningar om ett spel som i sitt färdiga skick mycket väl kan visa sig vara genrens bästa. Den självklara målgruppen är alla skrivbordschaufförer som borgar för tung realism, men tack vare hjälpfunktionerna är chansen stor att också mindre inbitna racingförare blir nöjda. Premiärdatumet är satt till den 29 oktober och en officiell demoversion beräknas anlända ungefär samtidigt. Håll ögonen öppna, GTR kan bli riktigt, riktigt bra.

Skicka en rättelse