Massiv antipiratkampanj i Storbritannien

Inaktiv

Om det här händer i sverige, flyttar jag.

Till de som säger att FRA förmodligen inte kommer att missbrukas borde läsa upp på de som tidigare hade hand om liknande övervakning i sverige, de har erkännt till att bryta mot lag och moralitet genom att övervaka det som de inte hade rätt att övervaka. Inte ett officiellt erkännade självklart, men för en gömd mikrofon.

Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Dice har helt rätt i sitt uttalande. Bra spel säljer. Svårare än så är det inte. Det är så otroligt mycket skit som släpps idag. Jag ser ingen som helst anledning till varför jag skulle lägga ut pengar på något sådant.

Ja det är ju bara att kolla på Pirate Bays top 100. Call of Duty 4, Civilization 4, Rainbow Six Vegas 2, Grid, Sims 2, San Andreas, Flight Simulator, NFS Carbon, Crysis, Assassins Creed, Devil May Cry 4, Mass Effect. Vilka jävla skitspel!

Försöker du påstå att inget av de spelen sålt eller?

Medlem
Skrivet av peak_performance:

Nope. Vad jag försöker säga är att bra spel piratkopieras som tusan eftersom folk gillar att spela bra spel. Så det är inte bara mediocra spel som förlorar på piratkopiering.

Medlem

Musikbranschen kommer ju att utvecklas, det här med att betala för låtar är förlegat, artister kommer att hitta andra sätt att tjäna pengar medans skivbolagen får byta inriktning eller dö. Spel däremot måste få försvara sig, men istället för att öka piratskydden, för det ändrar ingenting, så måste man antingen ändra folks attityd eller skrämma folk till att inte göra det. Att skrämma är förstås enklast, men det är synd att moral inte existerar överhuvudtaget längre.

signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Skrivet av pileofnuts:

Nope. Vad jag försöker säga är att bra spel piratkopieras som tusan eftersom folk gillar att spela bra spel. Så det är inte bara mediocra spel som förlorar på piratkopiering.

Givetvis inte, men "förlora" är ett relativt begrepp i detta sammanhang. Jag tror absolut spelen tappar en del försäljning av piratkopieringen så inte för den skull, men hur mycket de tappar är öppet för diskussion då inga som helst siffror finns från någon sida.

Edit: citatet

Medlem
Skrivet av hunden:
Skrivet av Vincent_graymore:

Om FRA...:
FRA behöver inte "missbrukas", de gjorde FRA med en anledning och ifall den anledningen är tex att ge USAs bolag information så har det inte missbrukas.
...
Tillägg till detta är att ingen verkar riktigt veta vad FRA ska göra (inte ens dess hemsida är tillräckligt tydlig), vilket gör det svårt att veta om de någonsin kommer missbrukas.

Va? det är väl rätt klart vad FRA:s uppgifter går ut på, läs här exempelvis: http://sv.wikipedia.org/wiki/FRA
Att spionera på pirater hör exempelvis inte till deras arbetsuppgifter även om många verkar tro det, spionerar dom då på pirater har dom missbrukat sin makt.

FRA delar med sig av den informationen till andra länder, vad de andra länderna sen gör med informationen bryr de sig inte om. Med tanke på att utländska lobbyorganisationerna lyckades beställa en razzia på TPB's servrar så ser jag det som ytterst otroligt att de inte skulle kunna abonnera på exempelvis all information som går till/från valda trackers i sverige.

FRA är fel på så många nivåer att det är skrämmande. Ingen politiker ställer frågan "varför ska vi övervaka alla?", istället är det som att vi måste förklara varför man INTE ska ha ett system som övervakar alla, alltid. Som om att vara konstant övervakad skulle vara en självklarhet.

Skrivet av pileofnuts:

Givetvis inte, men "förlora" är ett relativt begrepp i detta sammanhang. Jag tror absolut spelen tappar en del försäljning av piratkopieringen så inte för den skull, men hur mycket de tappar är öppet för diskussion då inga som helst siffror finns från någon sida.

Och om vi diskuterade siffor så skulle det kunna rättfärdigas på något sätt? Dvs. parasit Svensson räknar ut att Dice eller Activison tjänar så o så mycket på detta spel så att det är helt ok.. tom. helt berättigat att tanka hem det?

Vad som är "relativt" med sådana här inlägg är bara om "ursäkterna" tar sig ur sandlådan eller inte.

signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem
Skrivet av Gogge:

FRA delar med sig av den informationen till andra länder, vad de andra länderna sen gör med informationen bryr de sig inte om. Med tanke på att utländska lobbyorganisationerna lyckades beställa en razzia på TPB's servrar så ser jag det som ytterst otroligt att de inte skulle kunna abonnera på exempelvis all information som går till/från valda trackers i sverige.

Men vem säger att dom gör det? ni antar ju redan från början att dom missköter sitt jobb. FRA är inte till för att stoppa piratkopieringen hur mycket ni nu än vill det. Det gick ju dessutom alldeles utmärkt att sno TPB's servrar redan 2006 så nått FRA verkar ju inte behövas för den uppgiften.

Kan ju hänvisa till blesserads inlägg, han sa nått väldigt vettigt.

För övrigt skickas det inga filer till/från en torrenttracker, det är det som är en viktig del med torrents för att slippa ha en server som laddar upp mängder av data.

Dock undrar jag fortfarande hur deras bevisinsamling funkar, laddar dom hem en torrent från TPB och kollar vilka IP-adresser som seedersarna har och grundar allt på det?

URK
Medlem
Skrivet av Gogge:
Skrivet av hunden:
Skrivet av Vincent_graymore:

Om FRA...:
FRA behöver inte "missbrukas", de gjorde FRA med en anledning och ifall den anledningen är tex att ge USAs bolag information så har det inte missbrukas.
...
Tillägg till detta är att ingen verkar riktigt veta vad FRA ska göra (inte ens dess hemsida är tillräckligt tydlig), vilket gör det svårt att veta om de någonsin kommer missbrukas.

Va? det är väl rätt klart vad FRA:s uppgifter går ut på, läs här exempelvis: http://sv.wikipedia.org/wiki/FRA
Att spionera på pirater hör exempelvis inte till deras arbetsuppgifter även om många verkar tro det, spionerar dom då på pirater har dom missbrukat sin makt.

FRA är fel på så många nivåer att det är skrämmande. Ingen politiker ställer frågan "varför ska vi övervaka alla?", istället är det som att vi måste förklara varför man INTE ska ha ett system som övervakar alla, alltid. Som om att vara konstant övervakad skulle vara en självklarhet.

det som våran "kära" statsminister sa fra är en butik som man beställer ifrån. jag tänker en intresseföreningen som jobbar åt skivbolagen som går och handlar ett antal tusen information om konsumenter som de kan stämma sedan för att få in pengar. för de har laddat ner hits 4 kids 585783.

signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

Och om vi diskuterade siffor så skulle det kunna rättfärdigas på något sätt? Dvs. parasit Svensson räknar ut att Dice eller Activison tjänar så o så mycket på detta spel så att det är helt ok.. tom. helt berättigat att tanka hem det?

Vad som är "relativt" med sådana här inlägg är bara om "ursäkterna" tar sig ur sandlådan eller inte.

Det har ingenting med min kommentar att göra. Min kommentar gällde debatten om bara dåliga spel blev kopierade och om bra spel fortfarande sålde - inte om det är moraliskt försvarbart att pirata eller inte. Välj dina mål bättre nästa gång.

Medlem

Tja, CoD4 (PC) har sålt förhållandevis lite och Assassins Creed (PC) läckte en vecka innan release - 700k downloads på torrents, 40k sålda ex. ^^

Å andra sidan så är onlinevinsterna 2007 2x retailvinsterna så grattis - PC är nära på enbart för MMOs medans consoll får allt annat.

Det har ingenting med min kommentar att göra. Min kommentar gällde debatten om bara dåliga spel blev kopierade och om bra spel fortfarande sålde - inte om det är moraliskt försvarbart att pirata eller inte. Välj dina mål bättre nästa gång.

Använder hagelbössa som standard..
Tyckte du vinklade in en frågeställning om hur mycket bolagen egentligen "förlorar" på piratkoiering? ..eftersom det inte finns några enligt din mening valida siffror? ..så vad var frågan/påståendet som döljer sig under: "förlora" är ett relativt begrepp"?

signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Skrivet av Saxit:

Tja, CoD4 (PC) har sålt förhållandevis lite och Assassins Creed (PC) läckte en vecka innan release - 700k downloads på torrents, 40k sålda ex. ^^

Å andra sidan så är onlinevinsterna 2007 2x retailvinsterna så grattis - PC är nära på enbart för MMOs medans consoll får allt annat.

Jo, jag läste om de låga AC-siffrorna och blev faktiskt överraskad av dem. Jag vill inte påstå att det är ett enskilt fall eller så, men jag kan tänka mig vissa förklaringar till nedladdningsantalet kontra försäljningen - exempelvis en port släppt mer än ett halvår från konsolspelet, att de flesta verkligt intresserade redan spelat det på konsol men ville åt det PC-exklusiva materialet, att det faktum att många redan tyckte det var mediokert på konsol gjorde att folk inte var sugna på att köpa det men ändå ville testa det, etc...

Det är fortfarande omöjligt att dra någon riktig slutsats av den försäljningen då man inte vet hur mycket det sålt utan piratkopieringen - men det är faktiskt ett av få fall där jag tror att den kan ha skadat försäljningen en större del.

Ang. CoD4... konsolutvecklat spel fokuserat på en målgrupp som troligen äger både 360 och en medelmåttig dator varpå de väljer 360-versionen. Datorer och konsoler är närmre varandra än någonsin i de flesta genrer vilket gör att fler börjar vandra över även vad gäller FPS.

Tyckte du vinklade in en frågeställning om hur mycket bolagen egentligen "förlorar" på piratkoiering? ..eftersom det inte finns några enligt din mening valida siffror? ..så vad var frågan/påståendet som döljer sig under: "förlora" är ett relativt begrepp"?

Olika saker - utan att gå in på att en kopia nedladdad inte är en förlorad kopia såld ("relativt" i viss bemärkelse men det var väl täckt redan?) kan det ses ur marknadsföringssynpunkt. Ett fullt möjligt scenario är att piratade spel ökar potentiella kunders medvetenhet om utvecklaren eller spelserien, vilket i sin tur kan öka intresset för uppföljare/nya spel från samma grupp. Detta intresse kan i sin tur leda till en större fanbase som faktiskt köper spel. På större sikt kan spelbranschen ha tjänat ett otroligt antal spelare som kanske piratar en hel del men också köper ibland, eller börjar köpa när de växer upp och får kapital.

Såna saker gör att begreppet "förlust" för mig blir svårbestämt i detta sammanhang. I detta räknas inte ens in att fle

Som jag sagt, det är omöjligt att ställa upp en enkel modell för hur piratkopieringen påverkar PC-industrin - troligen tom. att ställa upp en modell överhuvudtaget.

Medlem

"- Våra klienter var förgrymmade på antalet nedladdningar. Under de två första veckorna efter att "Dream pinball" släpptes sålde Topware 800 exemplar, men spelet laddades ned illegalt 12 000 gånger."

Testa att släpp ett demo innan release nästa gång. Men det skulle väl svida lite för mycket av att veta att 12000 laddade ner demot och bara 800 köpte det...

Olika saker - utan att gå in på att en kopia nedladdad inte är en förlorad kopia såld ("relativt" i viss bemärkelse men det var väl täckt redan?) kan det ses ur marknadsföringssynpunkt. Ett fullt möjligt scenario är att piratade spel ökar potentiella kunders medvetenhet om utvecklaren eller spelserien, vilket i sin tur kan öka intresset för uppföljare/nya spel från samma grupp.

Så egentligen så kan utvecklarna lägga ner hela PR budgeten och dela ut gratis exemplar till alla under 25? eller dom som inte har ett fast jobb?
..undrar varför ingen har tänkt så..ring DiCE.

..Detta intresse kan i sin tur leda till en större fanbase som faktiskt köper spel. På större sikt kan spelbranschen ha tjänat ett otroligt antal spelare som kanske piratar en hel del men också köper ibland, eller börjar köpa när de växer upp och får kapital.

Så med detta säger du att den generationen som bara leachar och inte har pengar bidrar till att öka "intresset & tom. försäljningen" för när dom växer upp och har pengar så kanske dom kommer börja köpa?

..Såna saker gör att begreppet "förlust" för mig blir svårbestämt i detta sammanhang.

Well, tur att det inte är du som utvecklar spel och säljer dom, hade ju varit svårt för dig menar jag och göra ett korrekt bokslut om du inte kan definiera en "förlust"?!
Tror bolagen ser det på en annat sätt, speciellt om dom nu kan fakturera efteråt.

Som jag sagt, det är omöjligt att ställa upp en enkel modell för hur piratkopieringen påverkar PC-industrin - troligen tom. att ställa upp en modell överhuvudtaget.

Piratromantik på högsta nivå..

Edit:
- Vi kan ju hålla ett öga nu på PC försäljningen på kommande Far Cry II, blir väl intressant och följa försäljning vs. TPB listorna.

signatur

Medlem

"Dataspelsbranschen, är positiv till initiativet och tycker att det är för mycket piratromantik i Sverige."

Word.

Medlem

Låter som en grym affärsidé; snickra ihop ett riktigt budgetspel, haussa upp det på piratebay och sen skicka hotbrev och inkassera från alla som befattar sig med torrenten.

Skulle man däremot verkligen vilja få ner piratkopieringen så kan man ju läsa igenom förslagen på [http://www.shamusyoung.com/twentysidedtale/?p=1558]

Medlem
Skrivet av asdf2:

"- Våra klienter var förgrymmade på antalet nedladdningar. Under de två första veckorna efter att "Dream pinball" släpptes sålde Topware 800 exemplar, men spelet laddades ned illegalt 12 000 gånger."

Testa att släpp ett demo innan release nästa gång. Men det skulle väl svida lite för mycket av att veta att 12000 laddade ner demot och bara 800 köpte det...

* Företaget släpper ett demo innan release *
* Spelet piratkopieras ändå eftersom "demot är inte en bra representation av hela spelet" *
* Pirater köper inte spelet för att det inte är tillräckligt bra, spelets utgivare är elaka osv. (även om de gärna spelar spelen) *
* Företaget är i samma sits som om de inte hade släppt ett tidigt demo *

Medlem
Skrivet av pileofnuts:

Ja det är ju bara att kolla på Pirate Bays top 100. Call of Duty 4, Civilization 4, Rainbow Six Vegas 2, Grid, Sims 2, San Andreas, Flight Simulator, NFS Carbon, Crysis, Assassins Creed, Devil May Cry 4, Mass Effect. Vilka jävla skitspel!

Som någon annan nämnde så säger ju piratebays stats inte något alls om hur många det är som i slutändan köper spelet och inte. I princip alla spel jag äger har jag laddat ner från början, och det är jag knappast ensam om. Man vill känna på den färdiga produkten innan köp, eller få prova det innan det släpps officiellt. De flesta som envisas med att bara ladda ner är ju i princip bara de snåla jävlarna som ändå antingen lånar spelet av nån polare eller väntar tills det ligger i 99:- lådan. Så förlusten för piratkopiering är knappast så stor som vissa försöker säga.
Lite av grejerna som får konsol-spelens försäljning att bli högre är ju just alla som tveksamt köper spel, som dom antagligen inte hade velat köpa alls om dom provat det ordentligt först. Tex så har jag personligen inte ett enda PC-spel som jag ångrar att jag köpte, däremot ett flertal konsol-spel vars demon jag inte lyckats syna innan köp.
Och så har vi så klart föräldrar som av någon anledning har mycket lättare för att köpa spel till sina ungars "spel-maskiner" än till PC'n.

En annan viktig faktor att räkna med är ju också att många håller sig till en plattform, eller antingen till just "tv-spel" eller "pc", beroende på smak, kunskap eller slöhet. Därav blir spelarna uppdelade i minst 2 olika grupper, där "tv-spel" är helt klart störst iom alla olika plattformar som ingår. Så inte är det så konstigt att spelen säljer dåligt till PC sen konsollerna började sno åt sig pc-spelen. Man kan i princip säga att PC'n står ensam mot minst två andra platformar, som dessutom har och har alltid haft betydligt fler ägare (Om man jämför mot antalet datorer som går att spela moderna spel på).

Så piratkopiering står knappast som den största anledningen till förminskade försäljnings-siffror till PC. Det förekom lika mycket för typ 10 år sedan när PC-spelens försäljnings-siffror stog i höjden. Inte var det någon som klagade då? Piratkopiering förekommer friskt även på konsollerna, men inte är det någon som direkt klagar på det heller?

Okej, detta spårade kanske ur en aning Orkar inte ändra.

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

Hur bevisar de att personen visste att materialet var förbjudet som personen tankade ner? *nyfiken*
Måste man inte ha tankat ned materialet, för att oftast sen använda det, för att kunna se om det finns någon sorts copywright?
(Jävligt fånig fråga, de flesta vet ju vad de tankar ner, men ändå, det finns de som inte har en aning vad de tar ner, eller kanske tror att det är ett gratis spel/film/dylikt *för det FINNS faktiskt gratis, lagliga saker av allt* Vill bara veta hur de förhåller sig i rätten att kunna bevisa ovan nämna situation)

Tjo! Vet inte hur det förhåller sig i Storbrittanien men enligt svensk lag (1960:729) 2 kap. 12 § är det olagligt att ladda ner programvara över huvudtaget. Enligt 2 kap. 19 § får man ej heller sprida datorprogram i maskinläsbar form. För att få ladda hem programvara över internet krävs alltså att man har upphovsmannens explicita tillstånd. Dock är jag inte helt hundra på var man hittar det t.ex. här i FZ:s filarkiv.

Och angående frågan hur domstolen ser på dumhet så är man som svensk medborgare skyldig att känna till lagen, vilket gör att man inte kan säga att man inte visste bättre när man står med skägget i brevlådan.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

Regler är inte till för att följas. Regler är enbart ett hjälpmedel för att få människor att handla rätt.
Men det är först när man förstår varför en regel finns - och man fortfarande hedrar dess ursprungssyfte - som man får bryta mot den.

QFT! Det är ett intressant synsätt, inte minst med upphovsrättslagstiftningen i åtanke; dagens upphovsrättslag - i praktiken specialbeställd av ett fåtal stora intressen de senaste 30-40 åren - är riktigt, riktigt bisarr. I USA var skyddstiden 14 år + möjlighet till ytterligare 14 efter förnyelse ända fram till 1909; sedan 28 + 28 efter 1909; sedan, 1976, blev det 75 år _eller_ 50 år efter upphovsmakarens död... och numera är det 95/120 år, eller 70 efter döden.

WTF? Där kan vi snacka om att verkligen ha frångått ursprungssyftet. Det är alltså möjligt att med fog hävda att det är moraliskt riktigt att ladda ner tidiga Elvis-plattor; kanske även Pink Floyds klassiker, beroende på tolkning.

Så egentligen så kan utvecklarna lägga ner hela PR budgeten och dela ut gratis exemplar till alla under 25? eller dom som inte har ett fast jobb?

Sade jag det?

Så med detta säger du att den generationen som bara leachar och inte har pengar bidrar till att öka "intresset & tom. försäljningen" för när dom växer upp och har pengar så kanske dom kommer börja köpa?

Jag påstår att detta är ett möjligt scenario, inte ett givet sådant. Skulle det inte kunna vara det?

Well, tur att det inte är du som utvecklar spel och säljer dom, hade ju varit svårt för dig menar jag och göra ett korrekt bokslut om du inte kan definiera en "förlust"?!
Tror bolagen ser det på en annat sätt, speciellt om dom nu kan fakturera efteråt.

Snyggt sätt att helt ignorera det jag skrivit för att istället lansera en dålig attack. Vad skulle jag skriva i boksluten förresten? "Förlust: $30,000,000 - piratkopiering"?

Är det något i det jag säger som du tycker verkar oklart eller?

Visst, du påstår alltså att det ÄR enkelt att sätta upp en modell. Har du en sådan tillgänglig? Dela gärna isåfall med dig av den och backa upp med statistik och fakta.

Edit:
- Vi kan ju hålla ett öga nu på PC försäljningen på kommande Far Cry II, blir väl intressant och följa försäljning vs. TPB listorna.

Det ska bli intressant, men resultatet är givet: TPB-siffrorna kommer troligen vara mångdubbla försäljningssiffrorna. Men det säger ingenting utan att veta hur bra det skulle sålt utan piratkopiering (troligen bättre, men frågan är HUR mycket).

Jag märker att du fortfarande sitter och försöker projicera på mig en bild av att försvara piratkopieringen - det gör jag inte, så sluta med det. Jag tycker inte det ska vara lagligt, uppmuntras av utgivare eller en mänsklig rättighet. Tycker jag att all diskussion kring ämnet är enkelspårig från alla sidor? Ja. Tycker jag att det är anledningen till att PC:n tappar mark till konsolerna? Inte den huvudsakliga, men en del.

Edit: Eller ja, försvarar den gör jag ju uppenbarligen... vad jag menar är snarare att jag inte försvarar den som någon rättighet utan som att den inte är ANLEDNINGEN TILL ALLT ONT I BRANSCHEN.

Medlem
Skrivet av pileofnuts:
Skrivet av asdf2:

* Företaget släpper ett demo innan release *
* Spelet piratkopieras ändå eftersom "demot är inte en bra representation av hela spelet" *
* Pirater köper inte spelet för att det inte är tillräckligt bra, spelets utgivare är elaka osv. (även om de gärna spelar spelen) *
* Företaget är i samma sits som om de inte hade släppt ett tidigt demo *

Så sant så sant

Inaktiv

Jag som trodde utpressning(blackmail) var olagligt i Storbrittanien.

Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

vart ett dyrt pinball xD

"Vart" då?

Medlem
Skrivet av andman:

QFT! Det är ett intressant synsätt, inte minst med upphovsrättslagstiftningen i åtanke; dagens upphovsrättslag - i praktiken specialbeställd av ett fåtal stora intressen de senaste 30-40 åren - är riktigt, riktigt bisarr. I USA var skyddstiden 14 år + möjlighet till ytterligare 14 efter förnyelse ända fram till 1909; sedan 28 + 28 efter 1909; sedan, 1976, blev det 75 år _eller_ 50 år efter upphovsmakarens död... och numera är det 95/120 år, eller 70 efter döden.

WTF? Där kan vi snacka om att verkligen ha frångått ursprungssyftet. Det är alltså möjligt att med fog hävda att det är moraliskt riktigt att ladda ner tidiga Elvis-plattor; kanske även Pink Floyds klassiker, beroende på tolkning.

Jag håller helt med! Det är samma sak med svenska rösträtten. Det var aldrig meningen från början att arbetare, kvinnofolk och förståndshandikappade skulle ha rätt att rösta. Men sedan kommer aktivister och förvrider lagen och skapar något som inte går ihop med dess ursprungssyfte. Det är därför jag varje valdag låser in frugan och vår invalide son i källaren, vilket vi nog alla kan hålla med om är moraliskt riktigt.

Medlem
Skrivet av erge:
Skrivet av X-TroNiC:

vart ett dyrt pinball xD

"Vart" då?

/!\ SPRÅKPOLISEN ÄR PÅ INGÅNG /!\

Sätt samman era särskrivningar och rätta till versaliseringen. Annars åker ni i finkan!

Sade jag det?

Yes, skillnaden är bara att idag för att få upp intresset hos allmänheten och visa sin produkt så ger dom ut demo's och använder gamers forum(som tex FZ) och mässor och press osv. Tror ingen av dom räknar realistiskt med att TBP Torrentsen ger dom något mervärde what so ever, enbart förlust då TPB delar ut hela spelet.

Jag påstår att detta är ett möjligt scenario, inte ett givet sådant. Skulle det inte kunna vara det?

Nej.. det är som att säga att tjuvar mognar och skärper sig när dom blir vuxna.. så låt dom stjäla på medans dom är unga o dumma?

Snyggt sätt att helt ignorera det jag skrivit för att istället lansera en dålig attack. Vad skulle jag skriva i boksluten förresten? "Förlust: $30,000,000 - piratkopiering"?

.."utebliven prognostiserad försäljning" pga. >

Är det något i det jag säger som du tycker verkar oklart eller?

Inte oklart, håller bara inte med.

Visst, du påstår alltså att det ÄR enkelt att sätta upp en modell. Har du en sådan tillgänglig? Dela gärna isåfall med dig av den och backa upp med statistik och fakta.

Jag menar att det är upp till utgivaran & utvecklarna att definera detta då dom drabbas direkt!!, inte en massa förskönande eller upp moppsiga teorirer som görs enbart med bas att fildelandet inte är ett brott och försöker hela tiden hitta argument( se kryphål) för att hålla en idiot debatt levande och på så sätt också på någon högstadie nivå rättfärdiga leachandet..

Edit:

Det ska bli intressant, men resultatet är givet: TPB-siffrorna kommer troligen vara mångdubbla försäljningssiffrorna. Men det säger ingenting utan att veta hur bra det skulle sålt utan piratkopiering (troligen bättre, men frågan är HUR mycket).

Om det är bra.. så jämför med WOW?

Jag märker att du fortfarande sitter och försöker projicera på mig en bild av att försvara piratkopieringen - det gör jag inte, så sluta med det. Jag tycker inte det ska vara lagligt, uppmuntras av utgivare eller en mänsklig rättighet. Tycker jag att all diskussion kring ämnet är enkelspårig från alla sidor? Ja. Tycker jag att det är anledningen till att PC:n tappar mark till konsolerna? Inte den huvudsakliga, men en del.

Edit: Eller ja, försvarar den gör jag ju uppenbarligen... vad jag menar är snarare att jag inte försvarar den som någon rättighet utan som att den inte är ANLEDNINGEN TILL ALLT ONT I BRANSCHEN.

Tycker den är j-vligt svart på vitt, bolag utvecklar produkter som kostar en massa pengar som många köper helt lagligt och andra tankar hem olagligt utan några somhelst konsekvenser för individerna. Konsikvenserna för bolagen och plattformarna ser vi ju hela tiden..

signatur

Skriv svar