Medlem
passiv kylning

Vill ha ett nytt kort med passiv kylning. Billigast möjligt men bättre än ett Geforce 6600GT 250mb. PCI-e!
Vad rekommenderas?


signatur

Man kan göra så men det är inte rätt.

nj
Medlem

Finns en del Geforce 7600GS (som är hyfsat likvärdigt/aningen bättre än ett 6600GT om jag inte minns helt fel) som är passivt kylda, tror även det aningen snabbare Geforce 7600GT finns passivt kylt.
Iaf MSI har ett Geforce 7900GS som är passivt kylt, snäppet bättre än 7600-serien iaf och inte så mycket dyrare (7600GS startar kring 750-800 kr, 7600GT från runt tusenlappen, MSIs 7900GS från strax under 1400 kr.
Även nVIDIAs nya Geforce 8-serie går att hitta passivt kylt, både Geforce 8600GT och 8600GTS har rätt många varianter med passiv kylning vad jag sett, på rak arm minns jag dock inte hur de placerar sig jämfört med 7600GT/7900GS dock.

ATI har även några passivt kylda kort, dock främst mellanklassegmentet, Radeon X1650Pro (som är deras motsvarighet till Geforce 7600GS) samt X1650XT (GF7600GT-motsvarigheten).

Kan ha missat något kort, kikade lite snabbt på Prisjakt efter passiva kort som inte var alltför dyra.

Medlem

Har själv ett 7600GS som är helt tyst (underbart!): http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010093925

Som sagt, lite bättre än mitt gamla 6600GT är det. 7900GS hittar jag inte, däremot 8600GT m.m.

Inaktiv

Rekommenderar inte helt passivt sätt åtminstone på någon form av fläkt. I annat fall bli inte besviken om kortet slutar fungera efter ett tag. Och var helsikes noga med kylpastan.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Hur menar du unix? Han sätter ju inte på den passiva kylaren själv.

Inaktiv

8600gt finns det ett flertal passiva dessutom.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

"Hur menar du unix? Han sätter ju inte på den passiva kylaren själv."

Då finns det ännu större anledning att plocka isär det direkt, göra rent och lägga på ett tunnt jämnt lager bra kylpasta. När butiken/grossisten/tillverkaren gör det brukar det vara under all kritik.

Helt passiv kylning = Definitivt större risk att kortet slutar fungera efter ett tag.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

du cyklar utan styre.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Jag snacka med Webhallen om vilket 7600 kort jag skulle ha och dom rekomenderade MSI http://www.webhallen.com/prod.php?id=65250

Eftersom jag vill ha ett tyst kort helst. Tror ni att det håller fast det är tyst? Mitt gamla kort jag har i nu är ett GF MX 4 med passiv kyl och det har hålt i typ 3 år. Flänsen på detta kortet ser lite mer tåligt ut, läste nån stanns att fläkt lösa kort tål mer temp än dom med fläkt stämmer det?

nj
Medlem
Skrivet av bobbyem:

Jag snacka med Webhallen om vilket 7600 kort jag skulle ha och dom rekomenderade MSI http://www.webhallen.com/prod.php?id=65250

Eftersom jag vill ha ett tyst kort helst. Tror ni att det håller fast det är tyst? Mitt gamla kort jag har i nu är ett GF MX 4 med passiv kyl och det har hålt i typ 3 år. Flänsen på detta kortet ser lite mer tåligt ut, läste nån stanns att fläkt lösa kort tål mer temp än dom med fläkt stämmer det?

Är ju samma krets som de kort med fläkt så nej, de tål inte mer. Dock så kan passivt kylda kort ha lägre klockfrekvenser än kort med aktiv kylning så de inte blir fullt lika varma (men även har sämre prestanda).
Geforce 7600GS-kort blir hur som hellst inte så varma så de klarar sig nog rätt bra med passiv kylning så länge som du har hyfsat vettig ventilation i lådan.

Inaktiv

notera att kortet du länkar till är ett agpkort och inte pcie. dessutom är det riktigt dyrt, och 8600gt fås för samma pengar:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=74279
http://www.webhallen.com/prod.php?id=74288
http://www.webhallen.com/prod.php?id=75117

det extra minnet på 7600gs-kortet kommer du inte att ha någon glädje av ändå.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

nj
Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

notera att kortet du länkar till är ett agpkort och inte pcie. dessutom är det riktigt dyrt, och 8600gt fås för samma pengar:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=74279
http://www.webhallen.com/prod.php?id=74288
http://www.webhallen.com/prod.php?id=75117

det extra minnet på 7600gs-kortet kommer du inte att ha någon glädje av ändå.

Fast å andra sidan så kanske det ska vara ett AGP-kort om det nu ska ersätta ett GF4 MX som bobbyem skrev

Men för att vara ett 7600GS så är det lite väl dyrt, Gigabytes 7600GS 256MB eller Asus Geforce 7600GS 256MB (båda passivt kylda) är flera hundralappar billigare och minst lika bra alternativ. 512MB minne är bortslösat på ett såpass långsamt kort.

Inaktiv

Grejen är att jag har ett och ett halvt tusen tillgodo på Webhallen efter att mitt 6600 pajade, därför kollade jag efter nytt kort där. AGP är det. Jag kollade först på 7600 GT eftersom jag hade fått tips här på forumet, Palit och MSI tyckte jag var vettiga kanditater. Men jag ville veta vilket kort i serien som var tystast, webhallen sa att dom rekomenderade det tysta MSI kortet.

Grejen är att det inte behöver vara passivt men jag vill helst att det är tystare än mitt förra ASUS 6600 Gt kort.

Tack för alla bra svar

Min dator:
Dell Dimension 4600, p4 2,2ghz 1500mb ram

Inaktiv
Skrivet av nj:

Fast å andra sidan så kanske det ska vara ett AGP-kort om det nu ska ersätta ett GF4 MX som bobbyem skrev

hoppsan. :$ jag missade att det inte längre var trådskaparen som skulle köpa kort...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

nj
Medlem
Skrivet av bobbyem:

Grejen är att jag har ett och ett halvt tusen tillgodo på Webhallen efter att mitt 6600 pajade, därför kollade jag efter nytt kort där. AGP är det. Jag kollade först på 7600 GT eftersom jag hade fått tips här på forumet, Palit och MSI tyckte jag var vettiga kanditater. Men jag ville veta vilket kort i serien som var tystast, webhallen sa att dom rekomenderade det tysta MSI kortet.

Grejen är att det inte behöver vara passivt men jag vill helst att det är tystare än mitt förra ASUS 6600 Gt kort.

Tack för alla bra svar

Min dator:
Dell Dimension 4600, p4 2,2ghz 1500mb ram

Som jag skrev förut så får du mest kort för pengarna om du tar tex Palits Geforce 7600GT (som de förvisso måste ta hem då).
Jag ställde ner fläktens varvtal i Windows med hjälp av RivaTuner så den överröstades av de flesta andra fläktarna i min dator när jag höll på i Windows, blev förvisso mer högljutt när jag spelade men då satt jag ändå med hörlurar så det hördes inte.
Efter bytet till ett Geforce 7900GS PCIe så saknar jag smått fläkten på mitt tidigare Palit-kort för det var betydligt tystare än mitt nuvarande (även trots att jag ställt ner fläkten med hjälp av RivaTuner).

Geforce 6600GT var väldigt varma kort vill jag minnas så de krävde rätt kraftig kylning, vilket ofta löstes genom fläktar med högt varvtal (och hög volym), 7600-serien är betydligt svalare kretsar och Palit-kortet kan jag säga har en nästan löjligt stor kylfläns (som dock tar upp PCI-platsen under AGP-porten, det är väl dess stora nackdel).

Inaktiv

Skulle gärna köpa Palit kortet, men jag har ett problem förutom det att dom ej har kortet. Att mitt ljudkort sitter under gpun så då måste jag flytta det, och jag har rört bort drivrutinerna till det och jag vet inte om jag vågar flytta det. hittar ej på nätet heller. Sb live!

Inaktiv

du bör inte har kort direkt under grafikkortet ändå, så det är bara att bita i äpplet. google är din vän.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv
Skrivet av nolimitsoya.:

du bör inte har kort direkt under grafikkortet ändå, så det är bara att bita i äpplet. google är din vän.

Hehe tack, men dom har jag redan testat sorry. Har kollat på massa olika ställen men allt slutar med att det står"No suiteble card was found on your system"(eller liknande) oftast samma driv med lite olika namn bara.

Välldigt störande, får väll skaffa ett nytt ljudkort eller något. Om jag inte lyckas hitta skivan dvs.

Varför skall man inte ha nått under? För värmen?

nj
Medlem
Skrivet av bobbyem:
Skrivet av nolimitsoya.:

du bör inte har kort direkt under grafikkortet ändå, så det är bara att bita i äpplet. google är din vän.

Hehe tack, men dom har jag redan testat sorry. Har kollat på massa olika ställen men allt slutar med att det står"No suiteble card was found on your system"(eller liknande) oftast samma driv med lite olika namn bara.

Välldigt störande, får väll skaffa ett nytt ljudkort eller något. Om jag inte lyckas hitta skivan dvs.

Varför skall man inte ha nått under? För värmen?

Har du testat Creatives Software AutoUpdate?

Ja, det är för värmens skull så fläkten ska ha tillgång till så mycket luft som möjligt och att den varma luften får lite chans att flytta på sig istället för att "klämmas fast" mellan grafikkortet och ett annat kort.

Inaktiv

Har det inte släppts ett 8600 GTS kort nu med passiv kylning?


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Inaktiv
Skrivet av nj:
Skrivet av bobbyem:
Skrivet av nolimitsoya.:

du bör inte har kort direkt under grafikkortet ändå, så det är bara att bita i äpplet. google är din vän.

Hehe tack, men dom har jag redan testat sorry. Har kollat på massa olika ställen men allt slutar med att det står"No suiteble card was found on your system"(eller liknande) oftast samma driv med lite olika namn bara.

Välldigt störande, får väll skaffa ett nytt ljudkort eller något. Om jag inte lyckas hitta skivan dvs.

Varför skall man inte ha nått under? För värmen?

Har du testat Creatives Software AutoUpdate?

Ja, det är för värmens skull så fläkten ska ha tillgång till så mycket luft som möjligt och att den varma luften får lite chans att flytta på sig istället för att "klämmas fast" mellan grafikkortet och ett annat kort.

Jag antar att det bara funkar om jag har internet på den datan, och det har jag ej. Det är ett gamalt kort. Såg sist att det blivigt nån sorts vit belägning på ljudkortet. Men det funkar fortfarande Gamla skräp dator!!! Finns det något billigt usb alternativ som funkar till spel. Är inte så noga med ljud så länge jag kan höra nått hehe.

Använder datan mest till att göra musik så då har jag ett bättre ljudkort men det funkar ej till spel.

Ni kan ju lyssna om ni har lust

Eller kolla min icke fullt klara hemsida

bobbyrosehag.com

http://www.myspace.com/bobbyrsehag

Inaktiv

det är rätt drivrutiner. om de inte installerats har du antingen angivit fel kort (till mig), eller så får du zippa upp och installera manuellt. alternativt köra det integrerade...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Nej det står SB Live! i dxdiag, strunt samma jag skall prova lite andra grejer. Tack för all hjälp allihopa, en sista grej, finns det några gratis program för att kolla prestandan på gput?

nj
Medlem
Skrivet av bobbyem:

Nej det står SB Live! i dxdiag, strunt samma jag skall prova lite andra grejer. Tack för all hjälp allihopa, en sista grej, finns det några gratis program för att kolla prestandan på gput?

Alla versioner av 3DMark som Futuremark tillhandahåller är gratis att använda för att testa prestandan, de låter dig även skapa ett konto och ladda upp dina resultat så du kan jämföra dem mot andra.

Inaktiv

Okej tack, trodde att det var ett betalprogram. Tack för att du hjälper en handikappad Skall kolla vad jag får på mitt gamla MX kort och jämföra med mitt nya.

Inaktiv

bobbyem, kanske lite off topic men men.. kan du adda min MSN agony-se@hotmail.com så kan vi diskutera lite musik! Gillade det du skapat extremt mycket.. skulle vilja veta vad du använder för orkestra samplingar och program. Själv sitter jag bara och använder VSTi till mina midi skapelser. Komponerat sen jag var 13.. 17 snart nu.

Fett bra! Adda mig nu!


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Inaktiv

bobbyrosehag@hotmail.com Kul att du gillade det, själv är jag snart 22. Vi kan snacka, inga hemligheter

Inaktiv

Tjena killar(troligtvis :-)! Bestämde mig för att inte krångla till det och valde det passiva ASUS 7600GS kortet, kan ju lika gärna köpa spel för mellanskillnaden. Webhallens prissättning verkade vara lite off på sina ställen, jag tror det lurade mig en aning.

Tack för allt stöd

1
Skriv svar