Hjälp FZ bli bättre – gör medlemsundersökning

TELIA ÖKAR UPLOADEN

Inaktiv

Uppgraderade precis, 2,3 Mbit i TPtestet. skickar en torrent i 250 kb/s just nu...

Fint att man får nått som andra inte får när man nu betalar så mycket som man gör


signatur

A-64 X2 5000+ - 2GB DDR2 - NVIDIA GeForce 7900 GTX - HD 800GB SATA RAID - Creative Sound Blaster X-Fi 7.1 - 24" TFT Widescreen

Inaktiv

Kom på en fråga med. När jag hade 1Mbit i upload så kunde jag ladda i ca 500-600kb/s när jag skickade i 100kb/s. Nu när man skickar i typ 250kb/s kommer jag kunna min hastighet ner sjunka ännu mer då?


signatur

A-64 X2 5000+ - 2GB DDR2 - NVIDIA GeForce 7900 GTX - HD 800GB SATA RAID - Creative Sound Blaster X-Fi 7.1 - 24" TFT Widescreen

Medlem
Skrivet av Toye:

Kom på en fråga med. När jag hade 1Mbit i upload så kunde jag ladda i ca 500-600kb/s när jag skickade i 100kb/s. Nu när man skickar i typ 250kb/s kommer jag kunna min hastighet ner sjunka ännu mer då?

Klart att neden minskar ju mer högre hastighet du laddar upp. Om du skall ladda ned en stor fil så får du helt enkelt begränsa eller stänga av uppen tillfälligt och sedan ta bort begränsningen när din fil är färdignedladdad.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv
Skrivet av Toye:

Kom på en fråga med. När jag hade 1Mbit i upload så kunde jag ladda i ca 500-600kb/s när jag skickade i 100kb/s. Nu när man skickar i typ 250kb/s kommer jag kunna min hastighet ner sjunka ännu mer då?

Nej. Jag har testat att ösa ner fullt i 1.7mb/s och jag uppar då i 150kb/s, vilket med andra ord är helt underbart.

Inaktiv

Jag frågade min bror om detta, han sa att det snarare gick att ladda ner i högre hastighet samtidigt som man uploadar. Allt man laddar ner så skickar man hela tiden tillbaka ett "kvitto" på att det är nere. Och nu så finns det ju mer bandbredd att skicka tillbaka kvitton. Låter ju logiskt i mitt huvud.


signatur

A-64 X2 5000+ - 2GB DDR2 - NVIDIA GeForce 7900 GTX - HD 800GB SATA RAID - Creative Sound Blaster X-Fi 7.1 - 24" TFT Widescreen

Medlem
Skrivet av Toye:

Jag frågade min bror om detta, han sa att det snarare gick att ladda ner i högre hastighet samtidigt som man uploadar. Allt man laddar ner så skickar man hela tiden tillbaka ett "kvitto" på att det är nere. Och nu så finns det ju mer bandbredd att skicka tillbaka kvitton. Låter ju logiskt i mitt huvud.

Jag kan tyvärr inte hålla med din bror om det.

Det finns ett totalt utrymme för trafik åt båda hållen. Ju fler AKN-flaggor (de sk kvittona på att mottagaren fått datapaketetet) som klienten skickar desto långsammar går nedladdningen. AKN-flaggorna är i och för sig små - men ni vet, "många bäckar små" - plus att i vissa protokoll så skickar sändaren ett visst antal paket, sedan pausar den och först när den får AKN-flaggan, dvs kvittot, så fortsätter den att skicka. Protokoll som inte använder sig av AKN är därför snabbare, men osäkrare eftersom att sändaren inte får bekräftelse på att mottagaren har fått rätt/helt paket.

Det beror alltså även på protokolltyp hur snabbt och/eller säkert det är. Med säkert menar jag säkert att data kommer fram, inte kryptering eller liknande.

Återkommer med källor om jag hinner, måste pyssla med annat. Någon annan kunnig kanske kan rycka in?

// edit

Stavning.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

Funkar finfint för mig nu också, och lägre spelping fick jag också!

Medlem

Så denna ökning av upploaden gäller bara telia24 mbits bredband?!

Medlem
Skrivet av silentium:

Så denna ökning av upploaden gäller bara telia24 mbits bredband?!

Japp !
ENDAST 24Mbit...
Laddar du upp i ca 250-260Kb så räkna med under 100Kb ner...

/Homer_S

Inaktiv
Skrivet av Homer_S:

Laddar du upp i ca 250-260Kb så räkna med under 100Kb ner...
/Homer_S

Själv har jag skickat i 260kB/s samtidigt som jag har laddat ner i 1700kB/s. Nu har jag inget bevis på detta, men jag har en annan screen med inte lika bra värden, men jag klagar inte på dom
Skärmdump


signatur

A-64 X2 5000+ - 2GB DDR2 - NVIDIA GeForce 7900 GTX - HD 800GB SATA RAID - Creative Sound Blaster X-Fi 7.1 - 24" TFT Widescreen

Inaktiv

Uppgraderade modemets firmware idag och tackar
Telia för denna underbara uppgradering!
Innan maxade jag uploaden till ~110Kb/s, har inte provat att maxa uploaden ännu men om jag plussar ihop
värdena på de två datorer som står och jobbar på torrenter så får
jag ett slutvärde på ungefär 250-300Kb/s vilket är kanon!

Har läst att endel har fått problem eller rättare sagt att deras download ska ha försämrats efter denna uppgradering, så det var jag lite orolig för men den står stadigt fast på 2.2Mb/s. Helnöjd!


signatur

son of a gun

Medlem
Skrivet av Villain:

Uppgraderade modemets firmware idag och tackar
Telia för denna underbara uppgradering!
Innan maxade jag uploaden till ~110Kb/s, har inte provat att maxa uploaden ännu men om jag plussar ihop
värdena på de två datorer som står och jobbar på torrenter så får
jag ett slutvärde på ungefär 250-300Kb/s vilket är kanon!

Har läst att endel har fått problem eller rättare sagt att deras download ska ha försämrats efter denna uppgradering, så det var jag lite orolig för men den står stadigt fast på 2.2Mb/s. Helnöjd!

Grattis.....välkommen till skaran det funkar för

Medlem
Skrivet av Toye:

Själv har jag skickat i 260kB/s samtidigt som jag har laddat ner i 1700kB/s. Nu har jag inget bevis på detta, men jag har en annan screen med inte lika bra värden, men jag klagar inte på dom
Skärmdump

My.Name.Is.Earl.S02E07.HDTV.XviD-NoTV

Upptäckte att jag har just detta modemet, ska installera och se om det funkar.

Medlem

Hehe. Halvbra att cencurera två ställen av tre.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv
Skrivet av Crenshaw:

My.Name.Is.Earl.S02E07.HDTV.XviD-NoTV

Hehe då får jag väl se till att ha fikabröd hemma när Henrik Pontén kommer och knackar på, jag har ju redan en varning från Telia


signatur

A-64 X2 5000+ - 2GB DDR2 - NVIDIA GeForce 7900 GTX - HD 800GB SATA RAID - Creative Sound Blaster X-Fi 7.1 - 24" TFT Widescreen

Medlem

Varning? Verkligen? laddar ner mycket eller?

btw, min upload är densamma efter uppgraderingen. Tänker ändå uppgradera snart.

Medlem
Skrivet av Crenshaw:

Varning? Verkligen? laddar ner mycket eller?

btw, min upload är densamma efter uppgraderingen. Tänker ändå uppgradera snart.

Har du gjort mjukvaruuppg. också? Eller det var kanske den du menade...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Det var firmwaren till modemet jag uppgraderade, skrev lite dumt. Tänker byta till BBB senare, måste bara avsluta det jag har hos telia. Det är väl 3 månaders uppsägningstid som vanligt där?

Inaktiv
Skrivet av Crenshaw:

Det var firmwaren till modemet jag uppgraderade, skrev lite dumt. Tänker byta till BBB senare, måste bara avsluta det jag har hos telia. Det är väl 3 månaders uppsägningstid som vanligt där?

Är det BBB adsl du tänkt gå över till så skulle jag skarpt avråda dig från det. Grymt mycket problem för många med deras adsl. Är det dock fiber så är det ju inget att snacka om, då är det bara att beställa (men antar att det är adsl det handlar om).

Sök runt i forumet (kanske tom på andra forum) så ska du nog hitta en hel del info om just BBB's adsl problem.


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Medlem

Det var fiber jag hade tänkt mig, men tack för varningen.

Medlem

Bra tajming, BBB ringde nyss och fråga om jag ville byta bredbandsleverantör.

Inaktiv

Jag har uppgraderat mitt modem och fick direkt ca 2.3 MBIT upload. Jag har nu kört så en stund och först nu har jag upptäckt att jag har ganska låg download. Jag har ca 800kbit/s TCP och 17 Mbit/s UDP.

Ingen aning om det hände i samband med uppgraderingen.

Går det att backa firmware till den gamla versionen på modemet? Bara som ett enkelt test?

Var hittar man den versionen isf.?

Är detta ett känt problem? Mer som har detta problem? jag har startat om både router och modem. Har gjort det mesta tror jag.

12
Skriv svar