Det här med att köpa guld?

Inaktiv

Som den åldring man är så orkade jag inte att grinda de tusen guld som krävs för vissa saker i detta spel, repairs, epicmounts etc etc så jag köpte guld ist.

Saken är den att Blizzard bannar inte de som köper , för vi hade en incident då våra bankchars i vårt gille blev av med allt de hade på sig och i o med den incidenten så sa de att de visste att det fanns mkt "svart" guld i vårt gille av members som köpt men att de inte gör något åt det.

Mao Blizzard vet precis vilka som köper mm mm , de har full koll men de gör inget åt det så visst kan man handla guld om man vill det om man inte har några moraliska förpliktelser.....

Medlem
Skrivet av Kalabalik:

Jag anser helt klart att det inte är ärligt mot andra spelare att köpa guld för verkliga pengar, för det sätter balansen totalt ur spel när någon lat spelare inte orkar kämpa för sitt guld och därmed tar värdet ur det.

Detta innebär också att dessa personer inte tvekar en sekund på att handla på sig saker mitt framför näsan på andra som faktiskt lagt sin sura tid på att skrapa ihop slantarna.

Nej jag tycker det är riktigt uselt att sätta sina karaktärer i helt andra förutsättningar än andra som spelar ärligt.

Ni som gör det skapar en inflation i auction house, tar bort värdet av guldet och framför allt är ni djupt orättvisa mot andra som får kämpa för sina saker.

Dessutom uppmuntrar ni farmers och botar som också förstör ruskigt mycket. OCH kostar verkliga pengar eftersom det krävs sjukt mycket jobb av blizzard för att hålla skräpet o spammarna borta från servrarna...

Ni får fuska hur mycket ni vill på offlinespel, men ge f*n i att sabba för mig och andra genom att på något sätt ge er själva "rätten" att slippa sitta o slita som alla ärliga måste göra.

*gruffa*

Det klart bästa inlägget i den här tråden.

Medlem

Och när nån hittar 3x 400g epix i början av en ny server så är det oxå rättvist? Mycket guld genom grinding beror mycket på tur oxå vilket jag ser är långt ifrån rättvist. En kompis till mig blev ekonomiskt oberoende efter 1 månad på en ny server medan alla andra hade problem med pengar. Känns som om man bestämmer själv. Sen du som sitter och grindar pengar borde vara glad om folk köper guld för att sen köpa dina pots. Då kan du höja priset på prylarna bara.


signatur
Medlem

ekonomiskt oberoende är ju knappast troligt, och om nu alla andra har så dåligt med pengar, hur kunde han sälja sakerna? 8-) ditt argument håller inte.

Medlem

Omg. Det är fan inte svårt att sälja Foror's compendium of dragonslaying och Eye of shadow när servern är ny och folk tar sig genom MC. Folk lägger ihop stålar och köper. Jag tjänade ca 600g på 2 veckor utan att sälja massa på AH. Sålde bara lite shards och en epic dagger som jag hittade där. Resten va vendor trash.


signatur
Medlem

vad är problemet då? om du kan skaffa 600g på 2 veckor så kan väl alla andra det också? det spelar ingen roll vad du än säger, jag tycker ändå att det är fruktansvärt lamt att köpa guld.
som någon sa här längre upp, fuska kan ni göra i single player spel, men ge fan i att förstöra för andra.

Inaktiv

Frågan ni bör ställa er är i hur stor utsträckning det förstör för andra. Jag tror att större delen köpt guld går till mounts, rep med factions, repairs och potions numera. Fast givetvis kan det också i viss usträckning gå ut över de som inte har 3 nollor i sitt inventory.
Bla tror jag köpt guld kan ha ett visst inflytande över exempelvis priserna på foror's compendium of dragonslaying.

Med det sagt är jag fortfarande neutral i ämnet, jag har aldrig köpt guld och kommer troligen aldrig göra det heller.

Medlem

det hänger ju mycket på flyt+tid+vilken char man har

visst kan alla farma nått ställe som ger 5-10g/h i 60-120 timmar i sträck... men hur många har så mkt tid över? och framförallt ork

edit: sen ser jag inte hur ditt spel förstörs för att någon köper guld att reppa sina saker istället för att farma på kanske samma ställe som dig


signatur

shortbow.gif

Inaktiv

Tid är pengar som som brukar säga. Väljer du istället att spara en månads farmning av guld genom att köpa guld så finner jag inget fel i det.

Sen kommer vi till frågan hur moraliskt det är mot medspelare. Man kan ju jämföra:

Erik 20 år, precis slutat plugg och går hemma på bidrag -> Spelar 24/7.

Janne 28 år, heltidsjobb och barn -> Spelar 1-2 timmar per kväll så det precis räcker till en runda i UBRS.

Janne kommer aldrig se skymten av några "epix". Ska han inte få njuta av spelet lika mycket som Erik? Och hur kan Erik isådanafall dömma Janne som köper guld när han själv sitter hemma och inte gör ett skit medans Janne sliter på jobbet?

Så ser jag på det hela iallafall.

Medlem
Skrivet av Kalabalik:

Jag anser helt klart att det inte är ärligt mot andra spelare att köpa guld för verkliga pengar, för det sätter balansen totalt ur spel när någon lat spelare inte orkar kämpa för sitt guld och därmed tar värdet ur det.

Detta innebär också att dessa personer inte tvekar en sekund på att handla på sig saker mitt framför näsan på andra som faktiskt lagt sin sura tid på att skrapa ihop slantarna.

Nej jag tycker det är riktigt uselt att sätta sina karaktärer i helt andra förutsättningar än andra som spelar ärligt.

Ni som gör det skapar en inflation i auction house, tar bort värdet av guldet och framför allt är ni djupt orättvisa mot andra som får kämpa för sina saker.

Dessutom uppmuntrar ni farmers och botar som också förstör ruskigt mycket. OCH kostar verkliga pengar eftersom det krävs sjukt mycket jobb av blizzard för att hålla skräpet o spammarna borta från servrarna...

Ni får fuska hur mycket ni vill på offlinespel, men ge f*n i att sabba för mig och andra genom att på något sätt ge er själva "rätten" att slippa sitta o slita som alla ärliga måste göra.

*gruffa*

*Applåderar!!!*

Skönt att se att det finns några kvar med lite förstånd i behåll

Medlem

Lite det jag menade. Pengars värde uppstår genom att man får kämpa för dem.

angående tipsande om sidor som man kan köpa guld så går det under 1.3 i reglerna och kommer att tas bort. Debatten om fenomenet får däremot så klart fortsätta.


signatur

MaxH: Web, Spel, Kärlek, Nöje, Projekt, IRC
"Din mamma är en Google-sökning."-the_maxx

Inaktiv
Skrivet av kmp:

Tid är pengar som som brukar säga. Väljer du istället att spara en månads farmning av guld genom att köpa guld så finner jag inget fel i det.

Sen kommer vi till frågan hur moraliskt det är mot medspelare. Man kan ju jämföra:

Erik 20 år, precis slutat plugg och går hemma på bidrag -> Spelar 24/7.

Janne 28 år, heltidsjobb och barn -> Spelar 1-2 timmar per kväll så det precis räcker till en runda i UBRS.

Janne kommer aldrig se skymten av några "epix". Ska han inte få njuta av spelet lika mycket som Erik? Och hur kan Erik isådanafall dömma Janne som köper guld när han själv sitter hemma och inte gör ett skit medans Janne sliter på jobbet?

Så ser jag på det hela iallafall.

Håller med dig fullständigt.

Man måste ju se situationen per person, och inte dra alla över en kant.
Blizzard bryr sig inte om att vissa köper guld, för de vill fortfarande ha folk som "Janne" som betalar månadskostnaden och fortsätter spela.

Så länge det finns en bra balans funkar det nog bäst. Tror det skulle vara sämre om det lutade för mkt åt nått håll (inget guld till salu eller 10k guld för 10 dollar).

...Som med älgjakt, man får/måste skjuta av ett antal älgar per år för att det ska finnas en bra balans i beståndet och naturen.
Skjut av ett x antal farmare men låt ett visst antal få vara kvar

Medlem

Sen med Naxxramas osv så är det inte konstigt att folk handlar guld. En Warrior kan bränna lätte 150+g på en kväll med lite potions och repairs (30+g per repair med epics)

De riktigt hardcore guilds som grindar raids vill ju helst raida 1 gång per dag, och sen ska man då kunna grinda ihop pengar för att kunnda raida... så även om man kan spela 24/7 så räcker inte tiden typ.

Sen avskyr jag goldfarmers och alla som köper men jag förstår varför vissa gör det.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv

Om du nu köper guld spelar det ingen roll. För om du använder pengarna att köpa saker på AH eller något annat så kommer fortfarande pengarna gå runt. Du kan inte säga att du förstör förandra spelare gi och med att pengarna går runt hella tiden.
Botar som farmar pengar osv kommer alltid att finnas och har nästan alltid funnits i mmorpgs.

Medlem

Jag gör som "janne" jag köper guld för att annars har inte inte tid med wow, jag jobbar för mycket sen tar privat livet så mycke plats... får tid att raida 3 ggr i veckan 4-5 timmar det är all speltid, för att ha halv bra raidnärvaro kan jag inte farma en raidkväll. så att köpa guld för mig underlättar så j**la mycket för mig.

jag resonerar blir jag bannad så gör det inget det är i grund å botten bara ett spel, bara köpa nytt account å börja om. och det är värt att ta risken för annars skulle jag inte kunna få see bwl aq40 utan fortfarnde kuta runt i ubrs eller göra hordes ultra tråkiga onyxia prequest.

/Matte


signatur

Varje dag suger på ett helt nytt sätt!

Medlem

Prizman pengarna går runt ja, (eller fösrvinner i Repair kostnader och dylikt) Men problemet är att när många på en server köper guld finns det för mycket pengar i omlopp så saker på AH blir snuskigt dyra vilket gör att de som spelar "ärligt" inte har råd med något. Detta är speciellt känsligt på ny startade servrar som kan bli helt ospelbara pga detta. Så du förstör visst för alla som spelar "ärligt".


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv

grindingen har en tjusning i borjan, sen blir den otroligt menlos och det ar svart att motivera att man faktiskt betalar blizzard for att grinda.
jag har kopt guld typ 2 ggr, funka smartfritt pa nagra minuter.. angrar det inte for en sekund. men man tar val en risk antar jag..
att kopa guldet gjorde spelet roligare for mig, det var till epic mounts o sa, och jag orkade verkligen inte grinda ihop det i massa dagar med min holyprast.. tjusningen i det kan nagon garna forklara.
ar i slovakien sa kan inte skriva svenska tecken, ha overseende


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av Wardancer:

Prizman pengarna går runt ja, (eller fösrvinner i Repair kostnader och dylikt) Men problemet är att när många på en server köper guld finns det för mycket pengar i omlopp så saker på AH blir snuskigt dyra vilket gör att de som spelar "ärligt" inte har råd med något. Detta är speciellt känsligt på ny startade servrar som kan bli helt ospelbara pga detta. Så du förstör visst för alla som spelar "ärligt".

Helt rätt. Det får också motsatt effekt på vissa varor. Eftersom det är så mycket bots i omlopp så finns det mer eller mindre ett överflöd av vissa saker på AH så vi icke-bots som grindar efter epic mount eller vad det nu kan vara, kan inte få lika mycket betalt för det vi vill sälja.

Skrivet av Bohica:

Jag gör som "janne" jag köper guld för att annars har inte inte tid med wow, jag jobbar för mycket sen tar privat livet så mycke plats... får tid att raida 3 ggr i veckan 4-5 timmar det är all speltid, för att ha halv bra raidnärvaro kan jag inte farma en raidkväll. så att köpa guld för mig underlättar så j**la mycket för mig.

Och bara för att du inte har lika mycket tid över till WoW som andra så ger det dig rätten att köpa guld och på så sätt förstöra för andra (som beskrivits ovan)? Jag kan förstå din tanke, att du betalar för WoW och vill få ut så mycket av det som möjligt. Men det vill vi allihopa, inte köper jag guld för det.

Använd Google för att hitta bra grindspots för din karaktär, se till att logga ut på den platsen varje gång så att du kan grinda 30 min varje gång du loggar in eller ut.

Jag har tid att spela WoW nu när jag är arbetslös men tycker grinda är urtrist så jag gör som jag beskrivit ovan och har dragit ihop flera 100g på det. Och dödat ett tiotal allience bots på köpet.:up:

Medlem

Sen är MMORPG inte rätt spel att spela om man inte har tid, dem är designade för att ta massor med tid.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Jag köper oxå guld, jag spelar för att ha roligt och grinda är inte speciellt kul.

Sen har man ju ett liv oxå, och inte 150+ played days som vissa galningar har.


signatur
Medlem

Det där med att mmorpgs är designade för att ta mycket tid stämmer inte helt. De är designade för att ha potentialen att ta mycket tid om folk vill spela mycket. Väldigt bra är om man hittar ett gäng som spelar ungefär lika mycket som en själv, det går att raida utan att göra det 6 dar i veckan, men om man är med i ett guild där 6 dagar i veckan är normen kommer en casual spelare antagligen ha problem att hänga med.


signatur

I never hate in plural.

Medlem

Det är nästan svårt att hitta ett guild med stor progress som inte har 6 dagar i veckan. De som har 2-3 dagar har oftast inte kommit nånstans alls. Finns många guild på min server som tuggar ZG/AQ20 och MC fortfarande och inte kommit längre (dels på ganska nya och ingen hardcore play).

Dessa instancer brukar inte heller kosta så mycket (undantag MC). Igår natt så spelade jag tex ZG med polarna och gick därifrån med 1,2g repairs och 0 deaths.


signatur
Medlem

Angående raid, guild och inte hur mycket tid som helst: Gör som jag, leta reda på ett bra guild först innan ni väljer server. Det var så jag hittade The Old Grudge på Deathwing. Gott om raids för de som vill men ingen är tvingad att raida x antal ggr per vecka. Visst, vi har inte kommit lika långt som andra hardcore guilds, men vi har alla en casual attityd till WoW så vi bryr oss inte. 25 års gränsen hjälper också en hel del. Alla är medvetna om att barn och familj m.m. kommer först och att livet inte kan eller ska schemaläggas efter WoW utan tvärtom.

Medlem

Och dum kommentar är gärna välkommen. Det är lite till ganska väldigt supersvårt att hitta casual guild 2 timmar efter att servrarna dragit igång på realeasedagen, dvs då jag började spel. Jag försöker raida så mycket jag kan men har ändå inte tid med alla. Jag har aldrig köpt guld och kommer antagligen inte behöva då jag sällan har över 10g repair bills. Har bytt server 2 gånger och är nu med i ett av de top guilds som finns på min server. Känns inte som om jag tänker byta bara för att få spela lite casual som jag gjort senaste året.


signatur
Medlem
Skrivet av TixFrix:

Och dum kommentar är gärna välkommen.

Oj, nån tog visst min generella kommentar och harmlösa förslag lite väl personligt.

Skrivet av TixFrix:

Det är lite till ganska väldigt supersvårt att hitta casual guild 2 timmar efter att servrarna dragit igång på realeasedagen, dvs då jag började spel.

Skrivet av TixFrix:

Har bytt server 2 gånger(...)

...

PS: Och bara så du vet, man behöver inte skapa en gubbe på en server för att hitta ett bra guild på den. 99% av alla guilds har forum/hemsidor och det var så jag hittade TOG.

Google

/bye

Medlem

Ehhh... Tror inte riktigt du förstår... Jag skapade min gubbe 2 timmar efter release på servern Warsong (även känd som runesong). Flyttade därifrån med första migration till Twilight's Hammer servern. Från den servern flyttade mitt dåvarande och nuvarande guild till servern Neptulon där jag nu spelar. Har asså flyttat 2 gånger med min karaktär som va en av de första som skapades i wow-eu retail historian.


signatur
Medlem
Skrivet av TixFrix:

Ehhh... Tror inte riktigt du förstår... Jag skapade min gubbe 2 timmar efter release på servern Warsong (även känd som runesong). Flyttade därifrån med första migration till Twilight's Hammer servern. Från den servern flyttade mitt dåvarande och nuvarande guild till servern Neptulon där jag nu spelar. Har asså flyttat 2 gånger med min karaktär som va en av de första som skapades i wow-eu retail historian.

Men om du då är nöjd med din guild situation, varför ta mitt inlägg så personligt och säga att det var en "dum kommentar"?

Jag är inne på min fjärde server och femte (seriösa) gubbe (spelat sen betan) och har nu äntligen hittat rätt guild tack vare att jag gjorde som jag sa, letade guild först och server sen. Tänkte bara tipsa om det eftersom hardcore raidande guild kommentarer dök upp i samband med den ursprungliga frågan om köpa guld eller inte.

Hur som helst, tilbaka till ämnet för min del.

Medlem

Hela prylen va iofs om att om man vill spela hardcore raiding (dvs man har guild och skit) men vill inte spendera 6 timmar om dan innan/efter raid med att grinda till pots och repairs. Och imo så hjälper inte serverbyte för att man skall slippa den grinden.


signatur
Medlem
Skrivet av TixFrix:

Och imo så hjälper inte serverbyte för att man skall slippa den grinden.

Det har jag aldrig påstått heller.

Bwerf skrev detta:

Citat:

(..)det går att raida utan att göra det 6 dar i veckan, men om man är med i ett guild där 6 dagar i veckan är normen kommer en casual spelare antagligen ha problem att hänga med.

De flesta (hardcore) guild kräver att man raidar 4-6 dagar i veckan. Är man med i ett sånt guild så har man inte tid att grinda.

Jag tipsade då om att man kunde hitta guild som inte kräver att man raidar så mycket (det som kommer nu skrev jag inte men det var ganska underförstått tyckte jag) vilket då skulle ge en mer tid att grinda. Detta skulle i slutändan betyda att man inte behöver köpa guld och på så sätt imho förstöra för andra.

Detta var bara ett förslag, ett tips i all välmening som man kan välja att följa eller inte.

Nu är det tillbaka till ämnet för min del.

Inaktiv

tack vare att folk farmar och folk köper det föder vi barn i familjer som har det mkt mkt sämre än vi. så nått bra kommer ur farmandet.

tycker inte att det är spelarnas problem detta med guldfarmandet. Skyll inte på de fattiga österlänningarna, skyll på de som borde ha kontrollen och reglera detta, Blizzard.

Blizzard is to blame.

Menar så länge inget är OLAGLIGT så kommer våra vänner i öst att fortsätta. Tror de hellre bryr sig om sig själva och att få sin lön varje månad än bortskämmda västerlänningar som klagar på guldinflation i WoW.
Löjligt.

Ungdommar i dagens I-länder är så j***a bortskämda.
"Im a 21st century digital boy, I dont know how to read but I got a lot of toys..."

Jag har full respekt för farmare.
Förstör aldrig för dem.

iof,..man ska ju itne uppmuntra till lågavlönade jobb / barnarbete etc... MEN DÄRFÖR ÄR DET BLIZZARD SOM MÅSTE GÖRA NÅTT. Inte vi som spelar.

Jag har köpt guld, kommer säkert att göra det igen nångång.
jag förstår att det inte är bra för spelekonomin, jag försår farmarnas situation också.
som jag sagt tidigare.---en bra balans är nog det bästa.

jag är av gamla skolan och hängivet anser att storebrors samhället är dåligt. finns överallt. jag ser hackers,crackers, releasegrupper som idoler. fattiga österlänningar som farmar guld i spel som vi västerlänningar spelar och tycker är ibland viktigare än skola jobb,.....dom är nog nr 1.

vet att folk kommer reagera på detta inlägg men det skiter jag i.

"Dollars for Gold = Dinner for Some"

Blizzard har sänkt arbetslösheten i österländerna.
Det är fel sätt...men västerns bortskämdhet föder öster.

So pls, skyll inte mer på nån som köper eller säljer guld. Skyll på Blizzard.

PS 1. Jag är världens sämsta människa, jag köper guld. DS.

Skriv svar