17-åring tvångsvårdas för datorspelsmissbruk

Medlem

stackars kille...


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Inaktiv
Skrivet av Minken:

Det är inte okej att säga "han får skylla sig själv"! Detta för att vem tror ni betalar hans soc-bidrag sen så han kan sitta in sin hyreslägenhet och spela bort era surt förtjänade pengar? Era skattepengar kan nog gå åt viktigare saker än bekosta spelnarkomaner och andra socialt missanpassade människor som letar ursäkter för att slippa verkligheten.

Ja de kan gå till diverse sverok organisationer som skickar semi-eliter till diverse evangemang för några tusen ^^


signatur

/_\_/_\
/_\

Medlem

Som förälder till en tonåring så undrar jag (som en del berört) vad fasen föräldrarna hållt på med? Visst, bra de såg till att killen fick hjälp nu men hur kunde de låta det gå så långt? Ett sånt här beteende börjar ju inte över en natt direkt..
Läste i GP om att man minst behöver spela i 3 timmar i WoW, det stämmer säkert, lirar själv EVE och skall man deltaga på ett vettigt sätt i ett corps aktiviteter så är tre timmar (tyvärr) vad som behövs. Men inget säger ju att man mäste sitta i tre timmar varje dag? Börjar min 10 årige son spela WoW (gud förbjude) så skall han få delta rejält men då får man helt enkelt dela upp det, det funkar inte att sitta 3 timmar eller mer varje dag.
Hoppas alla ni "ungdomar" här på FZ kommer ihåg hur det är när ni själva blir föräldrar
Dessutom, WoW är väl bättre än Dobidoo, Idol eller det mesta på TV..Inga reklamavbrott var 12e minut ialla fall....

Medlem

Sorgligt. Vård med all rätt.

Medlem

Man får ju undra vad det var i hans liv som fick honom att drivas från det verkliga livet. Det är ju en något viktigare fråga än vad han valde att ersätta verkligheten med.

Medlem

Tycker synd om grabben... och tvångsvård lär inte göra saken bättre.

Om han är 17år nu och har spelat så mycket så har han förmodligen värdelösa betyg, vet inte hur man beter sig socialt IRL och inga vänner... spelandet är väl allt han har kvar, så fatta hur det måste kännas för stackaren att ta det enda som finns kvar ifrån honom.

Vad han behöver är vänner... fan starta nått "hyr-en-kompis" system istället. Ta några frivilliga/lågavlönade i samma ålder och låt dom "paras ihop" med sånna som denna kille, schema lagda play-dates där de gör annat än spela så att han får se att det finns annat att fylla livet med.
Proppa han full med psykmediciner och sitta o bli analyserad av en psykiatriker hela dagarna och umgås med andra sjuka resten av dagen, så behandlar vi psyksjuka idag... konstigt att det inte fungerar?

Om de tar bort det enda han har kvar så gissar jag på att han kommer få kvaddat psyke och sluta med självmord när depressionen över att vara en trasig människa har kickat in rejält. Nått år på vårdanstalt fixar nog det rätt snabbt skulle jag tro.
Men om man istället gav grabben nått att fylla livet med INNAN man tog bort det enda han har, ja då kanske han har en chans allafall.

Håller tummarna....

Medlem

Usch. Jag blir så fruktansvärt arg när jag läser sånt här.

Ord står mot ord - och vad händer? Jo... en 17-åring får tvångsvård för att han sitter för mycket vid datorn.

Det är sjukt. Det är fruktansvärt. Jag blir så otroligt arg på både samhället och föräldrarna.

Skrivet av Artikeln:

"Han har spelat dataspel i flera års tid och de senaste två åren ägnat mycket av sin tid åt att spela World of Warcraft. Föräldrarna beskriver hur han har utvecklat ett beroende som påverkar honom extremt mycket. Hans vårdbehov är akut. Vårdplanen bör därför genomföras omedelbart." skriver Länsrätten i sin dom och går därmed på föräldrarnas linje. Pojken motsätter sig domen och anser att problemen beror på en konflikt med mamman.

Det framkommer tydligt att ord står mot ord. Jag har själv bråkat med mamma angående datorn (jag kan väl kalla mig själv periodare om vi ska använda missbruksbegrepp :/). Vet inte om hon skulle kunna gå så långt som tvångsvård. Men kanske...

Så här jobbigt kan det bli när föräldrarna är födda i en annan tid i en annan generation.

Vi vet egentligen inte om det föräldrarna har sagt stämmer eller om allt bara är överdrifter.

Ge killen en advokat ffs!! Det här är ett rättsövergrepp.

Medlem
Skrivet av Mysli:

Intressant! Frågan är hur de ska gå till väga för att hjälpa honom? Att ändra hans kognitiva scheman jämtemot datorn kommer troligtvis ta bort hela hans intresse för datorer och i synnerhet datorspel, vilket vi alla vet är ett riktigt bra intresse

Lobotomi och elshocker i kombination med avprogrammering. Och ge han tung psykofarma också för säkerhets skull liksom. Sedan kommer han att bli en produktiv tillgång till samhället - som inte kan eller vågar använda en dator.

Ja, jag är cynisk.

Avstängd

undrar om de skulle göra samma sak om någon blev LIKA beroende av att tex:

Räkna matte eller läsa böcker...

Medlem

folk som är mindre åriga och fastnar på spel måste stoppas på vilket sätt som helst, här ska man inte tycka synd om nån som förstör sitt liv framför datorn, ni måste fatta det innan ni blir arga på tvångvårds beslut. jag skulle inte låte min son (om jag hade en) sitta och slössa bort sitt liv framför datorn som den härkillen, hoppas att flera folk inse hur livsfarligt det är när tiden bara rinner så fort ur en tonårig som verkligen behöver det för att växa upp!!!


signatur

i want you

Medlem

Skulle tro att det har gått bra långt och att föräldrarna har hunnit tänka efter både en, två, tre och femtioelva gånger innan de kopplat in tredje part i detta. Fixar man inte sina studier eller sociala liv (nej, endast WoW-kompisar som finns på nätet räknas inte) på grund av spelandet så behöver man hjälp.

Frågan är hur hjälpen ser ut, som någon påpekade. Piller gör mig mörkrädd.


signatur
Medlem
Skrivet av Killbom:

undrar om de skulle göra samma sak om någon blev LIKA beroende av att tex:

Räkna matte eller läsa böcker...

Med tanke på att matematik är bland det viktigaste som finns så tror jag nog inte det.

Inaktiv
Skrivet av Bt:

Bara undrar en sak, hur man kan "reagera" med empati. Trodde empati var motsatsen till att reagera.

Empati är förmågan att känna handla efter andra människors känslor. Så det är både rätt och fel det du säger. Hursomhelst, "apati" stod det, som någon annan redan påpekat.

Inaktiv
Skrivet av Spectral:
Skrivet av Killbom:

undrar om de skulle göra samma sak om någon blev LIKA beroende av att tex:

Räkna matte eller läsa böcker...

Med tanke på att matematik är bland det viktigaste som finns så tror jag nog inte det.

Men.. men... exp points då?

Medlem

vilken tur att man inte spelar wow


signatur

a.k.a fritiofsson, Jiffy

Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av PheoniX_VII:

Vad kommer härnäst, Pojke tvångsintagen för att han spelade golf hela dagarna ?, eller gitarr ?

Men ja faktiskt, spel som World of Warcraft lägger mycket social stress på dig. Vet själv när jag lirade det och fortfarande bodde hemma. Raidade en boss med 40 pärs och morsan ropar för 3 gången att det är mat. Gå ner till morsan mitt in en bossfight och svika 39 vänner?, skulle inte tro det.

Tvivlar på att så många spelar gitarr eller golf så pass mkt så att dom skiter i skola, föräldrar och resten av omvärlden.

En kille som jag tränade golf med (innan han blev för bra för min grupp) Han hade IG i alla ämnen pga att han åkte upp till golfbanan 6 på morgonen och åkte hem när det var natt varje dag. Struntade helt och hållet i skolan och var skitbra. Dock tvingade hans pappa honom att sluta. Det var dock inte nått tal om social hjälp av nått slag.

Inaktiv

"icke acceptabel dygnsrytm" trodde vi bodde i ett fritt land.

Medlem

Gud vad vissa är trångsynta. Att ens jämföra datorspelsmissbruk med att spela för mkt golf är ju helt fel. Fast jag antar väl att många är rädda för att erkänna att det finns något som heter datorspelsmissbruk för då måste man, om man själv spelar mkt, sätta sig i relation till det begreppet och det kan vara skrämmande.

Jag har läst en del av vad Herr Sandberg har skrivit och det finns något som heter datorspelsmissbruk och det är i princip att likna med annat spelmissbruk. När man spelar t.ex. jack vegas så får man en direkt tillfredsställelse genom interaktionen med maskinen och kroppen frigör dopamin. Dopamin är det ämne som gör oss glada. Och här fungerar ett datorspel precis på liknande sätt som en spelmaskin. Kokain, e och tjack ökar också mängden dompamin i kroppen.

Jag har själv spelat wow och har upplevt glädjen och gemenskapen man hade i ett guild. Då man tog ner Ragge första gången var det en euforisk känsla. Samtidigt upplevde jag också grupptrycket som uppstod, särskillt då jag spelade präst-klassen så var det extra svårt att säga nej tack till en raid då inte så många av oss var tillgängliga.

Men för att åter diskutera detta fallet. Visst ord står mot ord, en omyndig persons ord mot en myndigs. Det är inte helt svårt att se vems vittnesmål som rätten fäster störst tilltro till.

Sedan tycker jag att alla skrämseltaktiker som tidningarna har som "spelar du över 3 timmer per dag är du beroende" är idiotiska. Jag anser att så länge man lever ett sunt liv och klarar av att sköta sitt jobb, umgås med sina vänner är tiden man spenderar med datorn inget problem alls. Det media ofta missar är att beskriva vad ett brukande av dataspel är, de är alltid snabba att basunera ut om missbrukandet och vad dess konsekvenser är.

Bara några tankar.
Peace out

Medlem

Det är med att "isolera sig från omvärlden" kan man ju faktiskt disskutera. Att isolera sig från omvärlden hade i min mening varigt om han i så fall spelade ett singleplayer spel. Nu har han ju faktiskt väldigt mycket kontakt med många personer, skillnaden är att deras kroppar inte finns nära honom. Man borde ju kunna säga att han är mer social än tex en bönder i Uppland(inget elakt riktat mot er i norra Sverige) .

Inaktiv

Wow, bra eller dåligt, har åtminstone effekter på folk. När folk som är på gränsen till alkoholism slutar dricka för att spela Wow istället så blir man lätt lite konservativ, och det är ett stort steg för mig.

Jag läste det här idag i DN.se och tänkte direkt att det här är den typen av nyheter jag skulle vilja läsa mer av på FZ. Spel blir en större och större del i vardagen för vanligt folk, och när DN och Aftonblodet försöker täcka det med (säkerligen kompetenta) spelredaktörer och testare så känns det bara tunnt.

Jag skulle komma till FZ för att läsa IRL-nyheter om spelvärlden också, inte bara den som inte utspelar sig bland guldskivor och E-mässor. Gör en insatt artikelserie om Jack Thompsons stämningar mot speltillverkare vetja! Den skulle vara läsvärd!

Inte för att säga att FZ nu eller någonsin brustit i kvalitén.

Medlem
Skrivet av Bt:

Bara undrar en sak, hur man kan "reagera" med empati. Trodde empati var motsatsen till att reagera.

Jag trodde motsatsen var att inte reagera.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv
Skrivet av robineng:

"icke acceptabel dygnsrytm" trodde vi bodde i ett fritt land.

Haha! "Du är vaken på nätterna! Ta lite medicin! Raka led! Konsumera!"

Medlem
Skrivet av Killbom:

undrar om de skulle göra samma sak om någon blev LIKA beroende av att tex:

Räkna matte eller läsa böcker...

Har du verkligen tänkt igenom det där?

Samtliga skolämnen är nåt av det viktigaste du kan lära dig i livet. (oj vad det där lät som min pappa ) SOm någon annan redan skrivit. Ditt exempel matematik är grundstenen till ungefär allting du kan tänka dig i arbetsväg. Ingen arbetsplats eller företag klarar sig utan matematik. Tänk på det när du räknar din XP/dag ratio i WoW...

Medlem

Blir man beroende av matematik blir man en s.k. matematiker och får pengar av tt universitet.

Medlem
Skrivet av -vesslan-:

Det är med att "isolera sig från omvärlden" kan man ju faktiskt disskutera. Att isolera sig från omvärlden hade i min mening varigt om han i så fall spelade ett singleplayer spel. Nu har han ju faktiskt väldigt mycket kontakt med många personer, skillnaden är att deras kroppar inte finns nära honom. Man borde ju kunna säga att han är mer social än tex en bönder i Uppland(inget elakt riktat mot er i norra Sverige) .

Uppland... Norra Sverige... Kommer du från Södra Stockholm? I så fall förstår jag att du tror att allt norr om dig är norra sverige... Vad lär ni er i skolan egentligen?

OM du nu inte vet det så är Uppland ett väldigt tätbefolkat landskap. Det ligger också i MELLERSTA sverige. En av sveriges största städer, du vet Uppsala, ligger där.

Nåt mer du vill veta. Besök:
http://www.uppland.nu/

Lycka till!

Inaktiv
Skrivet av Olivaw:

Som förälder till en tonåring så undrar jag (som en del berört) vad fasen föräldrarna hållt på med? Visst, bra de såg till att killen fick hjälp nu men hur kunde de låta det gå så långt? Ett sånt här beteende börjar ju inte över en natt direkt..
Läste i GP om att man minst behöver spela i 3 timmar i WoW, det stämmer säkert, lirar själv EVE och skall man deltaga på ett vettigt sätt i ett corps aktiviteter så är tre timmar (tyvärr) vad som behövs. Men inget säger ju att man mäste sitta i tre timmar varje dag? Börjar min 10 årige son spela WoW (gud förbjude) så skall han få delta rejält men då får man helt enkelt dela upp det, det funkar inte att sitta 3 timmar eller mer varje dag.
Hoppas alla ni "ungdomar" här på FZ kommer ihåg hur det är när ni själva blir föräldrar
Dessutom, WoW är väl bättre än Dobidoo, Idol eller det mesta på TV..Inga reklamavbrott var 12e minut ialla fall....

För att kunna delta i guilds osv. i WoW så krävs det långt över 3h om dagen för att vara "aktiv". Ja, det är sjukt. Borde vara 18 årsgräns på alla MMORPGs tycker jag.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Inaktiv

WoW är satan!

Inaktiv

dygnsrytm lol va e det, personen är 17 år dessutom så det är väl endast hans angelägenhet, han har ju inte skoltvång där pigghet krävs.

Medlem

FZ's comunity vet mer än vad ett par avdankade stofiler som inte har en aning om hur bollen i pong rör sig, och anser att man är beroende om man vet det. Tyvärr är det inge media som lyssnar på folk som faktisk vet hur sånt här har gått till och kan ha gått till för att media är för upptagna att lyssna på dom med vita rockar, för dom har väll aldrig ljugit förut eller?

(detta är min åsikt)

ps: kan inte vi här på FZ skriva en rapport om Dataspels missbruk och publicera den? För jag tror lätt att vi kan mera om Spel än "Viss" Media


signatur

"Mina mappar är slut, kan ni sälja mig några nya...?"
Förvirrad Mac-kund

Medlem

Tvångsvård, alltså det låter ju rätt sjukt, det måste ju gå att snacka allvar med killen. Om inte annars så måste han ju varit psyisk sjuk innan ju?!

3 timmar är ju inte direkt myckte, jag har nog ett snitt på runt 7 timmar iaf! Har ju inte tid med mycket mer då jag pendlar ca 3-4 timmar med buss till skolan varje dag sen måste man ju sova också.

För övrigt är det väldigt kul när så kallade "forskar,läkare" eller dagstidningarnas ordval "experter" tar upp sådana här saker och skriver saker som "folk blir mördare av spel" "du är spelberoende".
Blir så intressanta disskusioner=)


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Skriv svar