Frihet är det bästa ting

Medlem
Frihet är det bästa ting

Inom spelvärlden finns många klyschor som används flitigt när nya produkter hypas. I vissa fall stämmer de faktiskt men för det mesta förblir de inget mer än just klyschor. Några praktexempel är episk handling, nyskapande spelsätt, inovativ design och öppen spelvärld. Jag vill i detta inlägg fokusera på den sistnämnda.

De senaste åren har valfrihet varit ett ledord för många spelutvecklare. Man önskar skapa en levande värld utan konstlade barriärer vari spelaren ges möjligheten att göra vad han vill, hur han vill, när han vill. Denna sandlådemodell har därför blivit en utgångspunkt för flera nya spel. Men hur öppna är egentligen dessa världar och hur obegränsat är deras spelrum?

Låt oss ta det omåttligt populära Grand Theft Auto som exempel. Denna serie har gått i bräschen för den öppna spelvärlden under många år och det råder knappast någon tvivel om dess betydelse i sammanhanget. Men om vi synar den i sömmarna så ser vi tyvärr att möjligheterna fortfarande är mycket inskränkta.

Visserligen kan vi röra oss relativt obehindrat i de virtuella städer som gjorts tillgängliga. Vi kan springa omkring, ta kommandot över fordon, antasta innevånarna och utföra en mängd andra handlingar. Så långt är allt i sin ordning.

Det hela faller dock på avsaknaden av konsekvenser. Vi kan massakerar en hel hoper människor, gå ett varv runt kvarteret och när vi kommer tillbaka är det som om ingenting hade hänt. Staden står helt opåverkad av den skada vi orsakat. Det är denna orubblighet som hindrar världen från att verkligen kännas levande.

Ett annat problem finner vi i spelets uppdrag. Dessa följer ett strikt nedtecknat manus och tillåter ytterst få lösningar. Med andra ord hindras spelaren i många fall från att nyttja alternativa vägar för att nå det mål som satts upp. Det stryper kraftigt den kreativitet som den öppna världen inbjuder till. Ett mer dynamiskt historieberättande än det som begagnas idag hade varit önskvärt men det skulle troligtvis kräva en kraftigt förbättrad AI.

Nu låter det kanske som att jag ogillar denna typ av spel men så är det absolut inte. Jag finner dem mycket underhållande och ser gärna att fler anammar spelformen, förutsatt att grundidén är anpassad för den. Jag anser dock att konceptet fortfarande är i sin linda och kräver en hel del fortsatt utveckling.

Vad tycker du? Vilket spel lever bäst upp till beskrivningen "öppen spelvärld"? Lämna gärna en kommentar.

#blogg

Skribent
Frihet är det bästa ting

Jag tycker rollspel med fokus på berättande, typ valfritt Bioware-spel, innehåller lagom mycket frihet utan att det hela känns för konsekvenslöst som i Grand Theft Auto-serien för att ta ett exempel. Val får konsekvenser, stora som små. När friheten blir för stor tappar jag fort intresset.

Några andra exempel är Fallout och Jagged Alliance 2. Det jag gillar med det sistnämnda att du kan lägga upp strategin nästan hur du vill. Spelet är inte unikt i den aspekten, nästan varje strategispel är ju så. Däremot är humon och karaktärerna väldigt unika.

Frihet med direkta konsekvenser är nog enklast kombinera i strategispel tror jag. Där får dina aktioner direkta konsekvenser. I övrigt tycker jag frihet är något överskattat i andra typer av spel.

Medlem

Ett fel som ofta görs är att man tar sin spelidé och slänger in den i en öppen värld utan att försäkra sig om att de båda går att integrera. Fördelen med strategispel är att de av sin natur redan är anpassade till en öppen värld.

1
Skriv svar