Spelutvecklarwannabes

Medlem
Spelutvecklarwannabes

Läste den här artikeln och kände igen mig rätt bra i olika sammanhang där jag träffar folk som vill börja jobba med spel. Så jag tänkte rätt och slätt rippa artikeln, i alla fall delvis

Alltså vissa människor ska bara inte pyssla med att göra spel. Många tror alltid att dom har den bästa designen, eller att dom kunde göra det ena eller andra spelet mycket bättre. Men tro mig, det finns oftast någon anledning varför ett spel fungerar som det gör. Det kan vara mer eller mindre bra anledningar, men man gör inte ett designbeslut i en handvändning liksom. Hur som helst, här är några typiska typer som inte borde göra spel.

Den enfaldige entusiasten
Många kommer med helt unika idéer. Unika DÅLIGA idéer. Och dom kan inte förklara några detaljer för fem öre. Vissa är helt enkelt dåliga det här.

Den entusiastiske entusiasten
Bara för att man brinner för spel och spelar det hela tiden betyder inte att man är bra på att göra spel. Dom flesta som gör spel brinner för spel, du är inte unik på något sätt. Bara för att du är bra ölkännare behöver inte betyda att du är bra på ölbryggeri.

Icke-entusiasten
Vissa tror att spelmakeri inte är så svårt helt enkelt, vem som helst kan väl hacka till ett spel? Alltså kan jag göra det och tjäna storkovan på det.

#blogg


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem
Spelutvecklarwannabes

Detta inlägg kom lite lägligt, har precis börjat Simulering och spelutveckling i Örebro och mitt första (stereotypa) intryck av min klass var att mer än hälften kommer hoppa av just på grund av de persontyperna du skrev. Men förhoppningsvis har jag fel, stereotyper är inte sanningar (har bara träffat klassen en dag nu, kurserna börjar på måndag).

Själv har jag alltid varit intresserad av att bygga saker, vare sig det är lego, spelnivåer eller datorprogram så hoppas jag att jag passar in i spelutveckling, har haft kul när jag gjort spelprojekt (även om det tar enormt mycket tid) innan men vad kommer jag tycka om 5 år? Men ibland får jag den där känslan, är jag en av de typerna som inte borde göra spel? Only time will tell.

1
Skriv svar