Funcom slopar sp-spel, pirater orsaken

Robot
Funcom slopar sp-spel, pirater orsaken
Medlem
Funcom slopar sp-spel, pirater orsaken

Trist, men man förstår väl dom iofs.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

QRT
Medlem
Inaktiv

Det viktigaste dom, och många andra, måste förstå är att man inte kan förlora pengar som inte finns!

Du kan i viss mån förlora potentiell vinst, men iom att det piratkopieras så når spel ut till en bredare massa. Denna grupp får dock ej förknippas med den grupp som annars hade spelat spelet.

Medlem

Vilka idioter som skyller ifrån sej på Pirater!
Gör bättre spel istället!!! 8)


signatur

Join Star Citizen at: https://robertsspaceindustries.com/star-citizen
Feel free to use my code and get some free in-game cash(5,000 UEC):
STAR-K3RR-BQ7C

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
"It's better to die on your feet than live on you knees"

Medlem

Gör SP-spel som kräver online verifiering ?

Vem sitter på en dator som INTE har internetkoppling nuförtiden ?

Om man inte ska sitta ute i skogen och spela där det inte ens finns mobiltäckning. :crazy:


signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Inaktiv

"Därmed torde det vara kört för alla som hoppas på en fortsättning på den hyllade äventyrsserien The Longest Journey."

Har de sagt att de aldrig kommer utveckla singleplayerspel till konsoler?

Flakmonkey

Om de nu inte gör bra spel så kvittar det väl om de inte släpper fler SP-spel? och det här med att det bara är potentiell vinst är ju sant till viss del, men samtidigt är det otroligt lätt att skylla ifrån sig med "jag skulle ändå inte köpt det" och även om det vore sant så ger det knappast en person rätten att lira igenom spelet... är ett spel inte värt att köpa så är det inte värt att liras... tråkigt nog verkar många tycka att massa spel är tillräckligt bra för att spela, men att lägga ut några pengar på det är visst desto jobbigare..

Men men, trist är det ju, fast inte svårt att förstå.

Medlem

Fast äventyrsspel har aldrig varit en hit på konsol. Konstigt att så många utvecklare börjar säja att de ska sluta utveckla till PC pga piratkopiering eller att de inte gör 'spel a' till PC för samma anledning. Nu sp också. Klart, jag håller med om att man inte borde piratkopiera. Jag kan göra det ytterst få gånger, senast för att demot av spelet inte gick igång på min dator (gjorde flera försök) men jag vill gärna köra det. Så nu har jag laddat ner det och ska testa det... fungerar det och är kul så köper jag väl det plus expansion som kom nyligen.

Btw, att säga att spel är för dyra finns det bara en sak att göra åt, vänta några månader till priserna på PC spel går ner. Gjorde ett kap på att köpa 3 st spel för 149kr på Game. Klart, de var några år gamla (AvP2 t ex) men det var lika skoj ändå.

Om någon köper spel då och då men laddar ner för att de verkligen inte har råd så förstår jag det. Men de som inte fattar att det gör en skillnad att köpa ett spel så att utvecklare får pengar, de blir jag banne mig galen på.

Medlem

Visst, alla spel passar inte som online... men jag ser de svårt att säga hur ett spel som man spelar igenom på 15-20 h är värt 550 kr... Tycker många spel är på tok för dyra, ha med rolig multiplayer och spelet får mycket längre livstid! Då är 550 kr rätt så okej om man nu tycker det är roligt i 2-3 månader... Blev kanske lite off topic men verkar poppis att gnälla på piratkopieringen.. Dock så är det ju inte riktigt okej att spela igenom ett spel utan att betala för de!


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Inaktiv

200 000 * 100kr blir rätt mycket pengar det med.
Sänk priserna så kommer folk köpa mer spel

Medlem

En normal svensson klarar kanske av att kosta på sig ett spel i månaden, beroende på lön (Jag klarade knappt av med det, men jag hade dålig lön). Om du då räknar med att det släpps åtminstone ett par spel i månaden som man kanske vill spela så går ekvationen omöjligt ihop att kunna skaffa båda spelen med för lite pengar.
Alltså blir svensson tvingad att köpa endast ett spel, helst det "bästa" (vilket oftast brukar vara det som kostat på mest reklam).
Det andra spelet blir så aldrig köpt, och företaget har sålt ett spel mindre.
Men då är frågan, om svensson skulle tankat hem det andra spelet, upptäckt att det var ju skitkul. Kan man tänka sig att han kanske tippsar andra om det så att andra köper det, eller kanske till och med gör ett undantag nästa månad och köper detta spel istället för de andra två spelen som släpptes den månaden?

Självklart skulle det i en perfekt värld vara så att svensson har råd att köpa alla spel som släpps, men vi är långt ifrån en sådan värld.
Vad spelbolagen behöver göra är sänka priserna på spelen (egentligen inte spelbolagen, de får skiiiitlite pengar för varje sålt spel, det är distributörerna som tar det mesta av pengarna), på så sätt kan svensson ha råd med åtminstone två spel varje månad. Tyvärr lär inte priset på spelen kunnas sänkas heller, såvitt inte folk börjar köpa spelen över internet och ladda hem dem på det sättet.

Ialla fall, enligt min mening så är inte piratkopieraren den största skurken, utan den största skurken är det höga priset på spelen.

Medlem

Piratkopieringen har helt klart förstört mycket av det som var kul med spel förr. Jag vill ha stora boxar och lång väg hem, inge jävla piratebay.


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Flakmonkey
Skrivet av ForrestFox:

En normal svensson klarar kanske av att kosta på sig ett spel i månaden, beroende på lön (Jag klarade knappt av med det, men jag hade dålig lön). Om du då räknar med att det släpps åtminstone ett par spel i månaden som man kanske vill spela så går ekvationen omöjligt ihop att kunna skaffa båda spelen med för lite pengar.
Alltså blir svensson tvingad att köpa endast ett spel, helst det "bästa" (vilket oftast brukar vara det som kostat på mest reklam).
Det andra spelet blir så aldrig köpt, och företaget har sålt ett spel mindre.
Men då är frågan, om svensson skulle tankat hem det andra spelet, upptäckt att det var ju skitkul. Kan man tänka sig att han kanske tippsar andra om det så att andra köper det, eller kanske till och med gör ett undantag nästa månad och köper detta spel istället för de andra två spelen som släpptes den månaden?

Självklart skulle det i en perfekt värld vara så att svensson har råd att köpa alla spel som släpps, men vi är långt ifrån en sådan värld.
Vad spelbolagen behöver göra är sänka priserna på spelen (egentligen inte spelbolagen, de får skiiiitlite pengar för varje sålt spel, det är distributörerna som tar det mesta av pengarna), på så sätt kan svensson ha råd med åtminstone två spel varje månad. Tyvärr lär inte priset på spelen kunnas sänkas heller, såvitt inte folk börjar köpa spelen över internet och ladda hem dem på det sättet.

Ialla fall, enligt min mening så är inte piratkopieraren den största skurken, utan den största skurken är det höga priset på spelen.

Så för att man inte har råd så kan man ta sig själv rätten att piratkopiera spelen? Jag har inte råd att köpa alla de spel jag vill ha till nypris, långt ifrån faktiskt, men bara för det kopierar jag dem inte... Spel är knappast en rättighet, har man inte råd så har man inte råd, helt enkelt... Visst är det kapitalistiskt, men det är den världen vi lever i och det är det som gör det möjligt att lira tv/dator-spel överhuvudtaget...

Sen kan man ju självklart skylla på priserna... men då är det ju bara att vända på det och säga att priserna måste vara så höga för att det ska gå runt för utvecklarna... säg att de sänker priset till hälften, då måste de sälja dubbelt så många exemplar av ett spel... tror företagen inte vågar ta den risken... för jag menar, om de skulle få större intäkter genom att sänka priset på spelen så skulle de självklart göra det, de vill ju trots allt tjäna så mycket pengar som möjligt

En kul grej är ju också att t.e.x "First Manassas Bull Run" (Civil War lir i total war stil) inte släpptes i Sverige eller skandinavien för den delen. Fick höra talas om det ett år efter dess släpp, letade upp det på nätet (jäkla svårt också). Laddade ner det testade det och blev fast, skickade efter det från USA och spelar det fortfarande, likaså uppföljaren.

Sensmoralen är att jag kanske aldrig hade upptäckt det om det inte hade varit för en piratsajt. dessutom köpte jag liret efteråt.
Bra spel = ett säkert köp


signatur
Medlem

Blir tröttare och tröttare på alla dessa kommentarer från folk som tror att de kan "hjälpa" spelvärlden med att trottsa utvecklarna och skita att köpa deras spel. Jag klarade nyss ut Dreamfall och tyckte det var väldigt roligt, så jag tycker det är riktigt tragiskt att Funcom inte vill göra fler singelplayerspel till PC.
Men men, att fler och fler spelutvecklare klagar på priatkopierare är ju helt sjukt, jag menar de måste ju vara en konspiration...eh? Nä det är bara att tacka och buga åt er, ni så nobla sherwoodkämpar som tar från de rika och ger till... nä just det ingen alls. Tack för att ni får företagen att sluta göra spel!

Och till sist. Ni som klagar på att de kostar för mycket. Dreamfall som är spelet som Funcom släppte senast kostar 300 kr på Steam. Är det lagom eller bör de sänka det det till 100 kr. Jag menar de sitter väl på sin guldhög nu med sådanna brutala priser...

Medlem
Skrivet av LannY:

Visst, alla spel passar inte som online... men jag ser de svårt att säga hur ett spel som man spelar igenom på 15-20 h är värt 550 kr... Tycker många spel är på tok för dyra, ha med rolig multiplayer och spelet får mycket längre livstid! Då är 550 kr rätt så okej om man nu tycker det är roligt i 2-3 månader... Blev kanske lite off topic men verkar poppis att gnälla på piratkopieringen.. Dock så är det ju inte riktigt okej att spela igenom ett spel utan att betala för de!

500 kr är knappt en utekväll som sträcker sig ett par timmar. Så visst fan är 15-20 timmar värt 500kr. Är man dock fattig så får man priotera annat, spel är ingen mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Harpa:

Piratkopieringen har helt klart förstört mycket av det som var kul med spel förr. Jag vill ha stora boxar och lång väg hem, inge jävla piratebay.

Piratkopior av spel har alltid funnits.

Favorit i repris:
http://www.youtube.com/watch?v=-Xfqkdh5Js4

Inaktiv
Skrivet av KattFille:

Det viktigaste dom, och många andra, måste förstå är att man inte kan förlora pengar som inte finns!

haha..brukar påpeka hur fel folk har när dem säger att de tjänar pengar på att köpa en pryl på rea....
lite offtopic!!.men men....

oftasts så har företagen en påhittad siffra som de påstås sig ha förlorat...
dom borde döpa om förlorat till möjliga köpare...

bara för att 100 personer laddade ned doom5 tex...
så betyder inte det att nån av dom skulle överhuvud taget tänkt att köpa sig det.
tex bara för att prova på....för att de inte släpper ngt demo...


signatur

*9/11* är fejk....dom sprängde sig själva...
stackars osama...jagad för ingenting...

Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av LannY:

Visst, alla spel passar inte som online... men jag ser de svårt att säga hur ett spel som man spelar igenom på 15-20 h är värt 550 kr... Tycker många spel är på tok för dyra, ha med rolig multiplayer och spelet får mycket längre livstid! Då är 550 kr rätt så okej om man nu tycker det är roligt i 2-3 månader... Blev kanske lite off topic men verkar poppis att gnälla på piratkopieringen.. Dock så är det ju inte riktigt okej att spela igenom ett spel utan att betala för de!

500 kr är knappt en utekväll som sträcker sig ett par timmar. Så visst fan är 15-20 timmar värt 500kr. Är man dock fattig så får man priotera annat, spel är ingen mänsklig rättighet.

Vadå " 500kr knappt en utekväll"? Vissa av oss människor är inte gjorda av pengar och har utgifter såsom hyra och skatt m.m!


signatur
Medlem
Skrivet av KattFille:

Det viktigaste dom, och många andra, måste förstå är att man inte kan förlora pengar som inte finns!

Du kan i viss mån förlora potentiell vinst, men iom att det piratkopieras så når spel ut till en bredare massa. Denna grupp får dock ej förknippas med den grupp som annars hade spelat spelet.

Där slog du huvudet på spiken Inga pengar = dålig marknad (oavsett orsak). Resultatet blir att de får hitta nya marknader, dvs multiplayer i det här fallet.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av LannY:

Visst, alla spel passar inte som online... men jag ser de svårt att säga hur ett spel som man spelar igenom på 15-20 h är värt 550 kr... Tycker många spel är på tok för dyra, ha med rolig multiplayer och spelet får mycket längre livstid! Då är 550 kr rätt så okej om man nu tycker det är roligt i 2-3 månader... Blev kanske lite off topic men verkar poppis att gnälla på piratkopieringen.. Dock så är det ju inte riktigt okej att spela igenom ett spel utan att betala för de!

500 kr är knappt en utekväll som sträcker sig ett par timmar. Så visst fan är 15-20 timmar värt 500kr. Är man dock fattig så får man priotera annat, spel är ingen mänsklig rättighet.

Spel till PC kostar dessutom inga 550:-, inte om man lägger ner 20 sekunder på att leta efter billiga butiker på nätet. Jag köpte te.x UT2004 precis när det kom ut, det kostade runt 180:- inkl frakt. Köpte idag Galactic Civilizations 2 inkl tillägget, kostade runt 300:-.

UT2004 spelade man väl iaf i ett års tid, rätt bra för 180:- tycker jag.. GalCiv2 lär jag säkert spela flera månader också. Men ge gärna förslag på annan underhållning som är billigare, roligare och räcker längre om ni kan det. Skulle väl vara det där barnförbjudna då.. Men förutom det

Har jag råd som inte ens har jobb så har alla råd, tom en "fattig" student, om han nu inte får för sig att köpa 4-5 spel i månaden, det funkar ju kanske inte.. Enda ursäkten skulle väl vara om man är uteliggare utan någon som helst ersättning eller inkomst, men då har man antagligen ingen dator och dessutom säkert upptagen med andra problem att bry sig om


signatur
Medlem

Det är ju kul att det alltid finns dom som tydligen vet bäst.
-Piratkopiering innebär ingen förlorad inkomst för företagen.
-Piratkopiering gör att spel når ut till mer folk så det säljer bättre.
-Spel skulle sälja bättre bättre ifall priserna var lägre.

Som om det skulle motivera varför man laddar ner spel.
Men nu ser vi alla motreaktionen. Spelbolagen tar piratkopieringen som stora förluster för dom och ändrar helt enkelt marknad och spelutbud.
Sen kan man ju säga hur mycket man vill att dom har fel eller att dom inte fattar men det är ju dom som bestämmer för dom gör spelen.
Konsumenterna visar sitt "missnöje" genom att inte köpa produkterna och branchen reagerar genom att sluta göra spel som inte säljer bra och som kopieras mer.
Bra jobbat

Inaktiv

Vänta nu.. Spel är tillräckligt bra för att laddas ner och spelas men inte tillräckligt bra att spendera pengar på?

Sluta att rättfärdiga piratkopiering.. Snälla!

Medlem

Det har ju hänt mer än en gång att man har först tankat ett spel för att i nästa sekund köpa det Tror inte jag ångrar ett enda av mina spelköp, men det är klart, nu när man har ett jobb så blir det mer köpande av spelen när man ändå har råd med dom

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Så för att man inte har råd så kan man ta sig själv rätten att piratkopiera spelen? Jag har inte råd att köpa alla de spel jag vill ha till nypris, långt ifrån faktiskt, men bara för det kopierar jag dem inte... Spel är knappast en rättighet, har man inte råd så har man inte råd, helt enkelt... Visst är det kapitalistiskt, men det är den världen vi lever i och det är det som gör det möjligt att lira tv/dator-spel överhuvudtaget...

Sen kan man ju självklart skylla på priserna... men då är det ju bara att vända på det och säga att priserna måste vara så höga för att det ska gå runt för utvecklarna... säg att de sänker priset till hälften, då måste de sälja dubbelt så många exemplar av ett spel... tror företagen inte vågar ta den risken... för jag menar, om de skulle få större intäkter genom att sänka priset på spelen så skulle de självklart göra det, de vill ju trots allt tjäna så mycket pengar som möjligt

Om du vill ladda ner spel olagligt får du låta ditt eget samvete avgöra, jag tänker då inte uppmuntra dig.
Däremot säger jag bara som det är, att priserna skulle kunna vara mycket lägre om inte alla mellanhänder från speltillverkaren till oss köpare tog så mycket pengar.
Det är ett faktum att spelföretagen tjänar en ytters liten bråkdel (är det 4%-10%? någon som vet den riktiga siffran?) av vad alla mellanhänder tar.
Valve har varit smart och börjat distribuera sina spel över nätet, så även några andra spelföretag, dock är denna lösning inte tillräckligt smart och bekväm riktigt än utan kommer nog ta några år innan det blir en hit att handla spel över nätet.

Jag personligen handlar ungefär ett spel i månaden, dock ytterst sällan över internet. Jag föredrar en spelbox med en fet manual och dylikt, men när priset i butiken är 600kr och det kanske kostar hälften att köpa över internet så har jag börjat vända mig till internet och köpa dem där mer och mer.
Skulle jag kunna få samma spel i butiken för internetpriset så kan jag garantera att jag skulle köpa boxen från butik, och även fast otroligt många pirater inte skulle göra samma sak så tror jag ändå att många hellre skulle köpa spelen än att bränna dem om spelen var billigare.

Som sagt, jag uppmuntrar dig inte att bränna spel.

Medlem

Oj, och för övrigt måste jag åter igen skriva en sak.
Spelföretag MÅSTE räkna med ett visst svinn (piratkopiering) i sin budget. Jag tror att många av de spelföretag som gnällt mest har glömt bort denna beräkning.
Som jag skrivit förut så kan man jämföra försäljning av spel med försäljning av matvaror i en butik (eller kläder i en klädesbutik).
I en matbutik så försvinner det otroligt stora summor pengar i svinn (det är mer än du tror. Jag har själv jobbat i butik och fått höra summorna som försvinner), antingen från snatteri eller från förstörda produkter som gått sönder i transporten eller på annat sätt.
En matbutik räknar in denna svinn på budgeten inför varje år och är så förbered på hur mycket pengar som beräknas tjänas in samt förloras.
Precis så måste även spelföretag lägga in "svinnet" (piratkopieringen) i sin budget. "Är det värt att spendera si och så mycket på det här spelet? Eller bör vi kanske skära ner på videosekvenserna i spelet, eller kanske bara anställa si och så många programerare, etc etc etc".

Visst. Piratkopieringen har växt väldigt mycket, men det är för vilken marknad du än kollar på.
Film, PC, konsol, TV.
Att PC-företagen säger "Nä, nu lägger vi ner PC och går över till Konsol" får mig att le på smilbanden. De kommer råka ut för presis samma sak där.
Ska filmbolagen härnäst gå ut och säga "Nä, nu lägger vi ner med film och börjar producera böcker istället"?

Jag läser på högskola just nu, och studerar till att bli spelutvecklare, och jag ser inte fram emot att behöva slåss mot all piratkopiering. Men jag är realistisk, warez kommer alltid att finnas, tyvärr.

Medlem

Surt sa räven om rönnbären.

Jag kommer nog aldrig förstå dessa som rättfärdigar piratkopiering på något sätt faktiskt. Det är en form av stöld, inget annat.

Allting kostar pengar på ett eller annat sätt och bara för att man inte har pengar ger det dig inte rätten att stjäla någonting. Visst, företagen kanske går till överdrift, men jag ser hellre att de bara utvecklar till en platform eller i en stil än att de börjar utnyttja massvis med skumma piratkopieringsskydd som gör så att spelet ballar ur och har sig trots att man faktiskt köpt spelet fullt lagligt.

Sedan finns det alternativ till de som vill köpa spel med, förutom Steam så finns det ju saker som t ex http://www.bestgames.nu där du kan prenumerera på spel, visst de kanske inte är de senaste, men de riktigt bra titlarna kommer förr eller senare.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Känns som om jag läst allt i den här tråden förut!

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

Oj, och för övrigt måste jag åter igen skriva en sak.
Spelföretag MÅSTE räkna med ett visst svinn (piratkopiering) i sin budget. Jag tror att många av de spelföretag som gnällt mest har glömt bort denna beräkning.
Som jag skrivit förut så kan man jämföra försäljning av spel med försäljning av matvaror i en butik (eller kläder i en klädesbutik).
I en matbutik så försvinner det otroligt stora summor pengar i svinn (det är mer än du tror. Jag har själv jobbat i butik och fått höra summorna som försvinner), antingen från snatteri eller från förstörda produkter som gått sönder i transporten eller på annat sätt.
En matbutik räknar in denna svinn på budgeten inför varje år och är så förbered på hur mycket pengar som beräknas tjänas in samt förloras.
Precis så måste även spelföretag lägga in "svinnet" (piratkopieringen) i sin budget. "Är det värt att spendera si och så mycket på det här spelet? Eller bör vi kanske skära ner på videosekvenserna i spelet, eller kanske bara anställa si och så många programerare, etc etc etc".

Visst. Piratkopieringen har växt väldigt mycket, men det är för vilken marknad du än kollar på.
Film, PC, konsol, TV.
Att PC-företagen säger "Nä, nu lägger vi ner PC och går över till Konsol" får mig att le på smilbanden. De kommer råka ut för presis samma sak där.
Ska filmbolagen härnäst gå ut och säga "Nä, nu lägger vi ner med film och börjar producera böcker istället"?

Filmer kan du tjäna pengar på utan att sälja en enda DVD, det kallas Bio. DVD's är mer som en bonus, men även där är det nog inga större problem med tanke på hur mycket samlare och fans det finns som to.m kan köpa filmen igen om den kommer ut med ett nytt omslag.. Detta fenomen finns inte för spel i samma utsträckning, iaf inte till PC. Samt antar jag de tjänar en del på att sälja sina filmer till olika länders tvkanaler efter några år.

Konsolspel och filmbolag är utsatta de också, men inte alls i samma grad som PCspelen. Konsol och filmägare kommer det alltid finnas som inte har speciellt stor koll på datorer och bittorrent, eller som sagt, är samlare och ändå köper. PC-ägare har, logiskt nog, alltid rätt stor koll på PC och bittorrent. Konsolspel är även snäppet krångligare att kopiera iom att man behöver en moddad maskin som ibland inte finns ute vid release, eller ens efter flera år (Nintendo). Finns säkerligen ett och annat omodatt tvspel där ute, samt att målgruppen för konsoler är något lägre ofta, där föräldrarna betalar.


signatur
Skriv svar