14 spelmyter som inte stämmer

Medlem
Skrivet av Bill:

lol... spelen är för det första "tusen" gånger lättare på konsoll än på PC.. fiender är inte hälften så agressive och skjuter inte lika skarpt o ofta när man lirar skiten på konsoll.. Allt detta pga konsollbarnen med sina kontroller också ska kunna klara sig igenom spelen

Tror iofs att jag aldrig haft det så svårt på nåt PC-spel som när jag körde Halo 1 på Legendary. Det spelet får en att vilja flisa kontrollen.

Medlem
Skrivet av Bill:

lol... spelen är för det första "tusen" gånger lättare på konsoll än på PC.. fiender är inte hälften så agressive och skjuter inte lika skarpt o ofta när man lirar skiten på konsoll.. Allt detta pga konsollbarnen med sina kontroller också ska kunna klara sig igenom spelen

TUSEN gånger lättare?

Jag utmanar dig att klara av Gears of War på Insane. Du får avgöra om det är TUSEN gånger lättare än den gemene shootern på PC på motsvarande svårighetsgrad.

Fienderna är aggressiva, skjuter skarpt och ofta.

Spela spelen innan du uttalar dig. Call of Duty 3 och Gears of War är extremt utmanande på de högre svårighetsgraderna. För övrigt är CoD3 det enda spel jag har spelat med "sticky" aim, ett system som fungerar rätt bra. Gears of War kräver mer av en när man ska sikta, i varje fall i multiplayer.

Skrivet av Langos:

Hahaha! Det är vad vi PC-användare kallar för hax, om man inte kan sikta ordentligt med sin handkontroll så får konsollen gör det åt dej, loosers.

Det stavas losers

Medlem

Autoaim... har inte spelat särskilt många FPS/TPS (Och nej det är ingen större skillnad på FPS och TPS, man siktar likadant, man rör sig lika dant, så sluta använda det något meningslösa argumentet) på konsoll men de jag har spelat har varken haft sticky x-hair eller auto aim. Gears of War har det inte, Rainbowsix Vegas har det inte, Ghost Recon Advanced Warfighter har det inte. Däremot har t.ex. Crackdown det men det kan bero på att det är en helt annan spel genre.

Ingen här har sagt att FPS/TPS är bättre på konsoll eller att man kan tävla Mus/Tangentbord vs. handkontroll. Utom då PC fanbois. Det enda jag, och de flesta andra som tycker FPS/TPS på konsoll är helt ok, säger är att det är inte direkt sämre utan annorlunda. Sen att ni bara har svarta och vita fält i hjärnan är ju väldigt synd. Antingen suger det eller så äger det. AI'n i t.ex. Rainbow Six Vegas är inte nerdummad vad jag har märkt på Xbox360. Däremot har AI'n i Gears of War vissa problem och blir snabbt väldigt enkel efter att man lär sig att sikta, men det är mest pga att när man gömmer sig så är man inte 100% säker som AI'n i princip är i Brothers in Arms. Utan sticker det ut armbågar eller dylikt så är det bara att peppra dem. Detta är en sak som skulle ha gjort det lite för lätt på en PC då man väldigt enkelt skulle kunna skjuta på dessa utstickande delar, visst kan man göra det på konsoll med men det är något svårare och därför inte alls lika allvarligt problem.

Igen, INGEN påstår att det ena är bättre än det andra det är 2 helt olika spelstilar som får användas, och 2 helt olika spel förhoppningsvis. Det jag däremot sagt är att visa TPS/FPS spel faktiskt mår bra av att vara på konsoll och därför ha något mer begränsad rörelsefrihet. T.ex. Gears of War skulle bli ganska obalanserat med vapen som Longshot och Torque Bow om man snabbt och enkelt kunde sikta in sig på minsta lilla pixel man ser.

Langos och ni andra som tror att alla spel har auto aim eller sticky crosshairs bör sätta er ner och spela en välgjord shooter till konsoll och se att det är minst lika mycket "skill" och inte särskilt mycket auto aim om någon alls.

Vicotnik du har en lite poäng Gears of War och R6:Vegas är inte i samma genre som Quake och Unreal. Och bör inte jämnföras heller, för i de senare 2 spelen så är handkontroll klart underlägset och inget att hurra för.

Erenthal: Äntligen någons om fattar. Wooot

Edit: Bill har du spelat några FPS/TPS på konsoll alls för att ha belägg för det du sitter och spottar ur dig? Kör du spelen på lättaste är det precis som PC shooters på lättaste, något man kan spela med näsa.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Finfint skrivet Wardancer.

Medlem

Blev precis påmind varför jag avskyr de flesta religösa muppar, de är exakt lika trångsynta.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv

när det gäller att sikta så borde wiin kunna ligga mycket närmre musen än de övriga konsollerna

Medlem

Men egentligen är det upp till var och en att föredra pc eller konsoll för olika sorters spel. Själv avskyr jag FPS på konsoll, men jag föredrar nästan äventyrsspel och vissa sorters rpgspel på konsoll. Det är helt och håller upp till var och en..

Medlem
Skrivet av Wardancer:

TPS/FPS spel faktiskt mår bra av att vara på konsoll och därför ha något mer begränsad rörelsefrihet. T.ex. Gears of War skulle bli ganska obalanserat med vapen som Longshot och Torque Bow om man snabbt och enkelt kunde sikta in sig på minsta lilla pixel man ser.

Visst, hade man tagit GoW rakt av till Pc hade det kanske inte funkat jätte bra, men varför skulle man vilja det?
Spelet är anpassat för konsoll, hade det gjorts direkt till pc hade det varit lita annorlunda (men cover osv hade ju fortfarande funnits där).
Därför tycker jag inte att det argumentet funkar något vidare.

Dom enda tps/fps spelen som jag kan tänka mig funkar bättre på konsoll är GTA liknande spel, men det är pga alla fordon.
Som ju är mycket roligare att styra med kontroll.

Medlem

Jag grundar mitt uttalande på det faktum att jag lirat igenom hl2 på xboxen och pcn, även halo.. där märker man.. och gow är för övrigt inte ett FPS nu och det finns endast till 360 så var det kom in i bilden nånstans förstår jag inte.. pwnz!

Förresten "tusen" med situationstecken kan ju betyda att man överdriver eller dylikt eller vad säger du Chewie?


signatur

AMD Dualcore +4400, 3GB Kingston, MSI 8800GT, 350GB WD, Windows XP

Medlem

Men sen får vi inte glömma var målgruppen ligger när det gäller konsoltitlar, det är tex acceptabelt att varje skott ger ifrån sig kondensstrimmor eller tom vågor så att de blir lättare att sem slöas ner så de lättare kan undvikas, samt att fi missar "i onödan" allt för att ge spelaren en så actionfylld upplevelse som möjligt.

Detta är en trend som PCspelarna (iaf de äldre som kommer från GR/R6 tiden) har motsatt sig och många utvecklare har accepterat detta och gör skjutspel lite mer taktiska på PCn.

För många av oss är det inte acceptabelt att varje fi skjuter på auto och det hela tiden skvätter rikoschetter kring fötterna eller att luftunderstöd kommer 5 sek efter man begärt det och självaklart träffar med en mk82 MITT i stridsvagnens torn trots att planet flyger i 300 knop, samt att det bara whizzar förbi på en höjd som skulle innebära indragen flygstatus tom under krig.


signatur

Förövrigt tycker jag att ocensurerat ska återföras!

Medlem

Folk som utvecklar spel tjänar knappast bra, om de inte har någon form av bättre betald chefs-position.

Edit: Det är klart, "bra betalt" är ju som alltid, relativt till vad man anser bra betalt är.

Skrivet av Lurid:

Myter och Myter...

Påståenden skulle jag hellre säga.

Det där med porrbranchen är ju en fin myt, det är många som lever efter den tron. Det kommer knappast ha något större inflytande på vad som blir det vinnande formatet, BRD eller HDDVD.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

"MYTH: The PC is the only good place to play first-person shooters.

This is false. Though the mouse and keyboard still have an edge for precision sniping, the Xbox 360 controller has proven itself to be a dependable workhorse for most other violence-related tasks, especially with console-specific tweaks such as "sticky crosshairs."

- Alltså, fasen vad muppigt att skriva. I PC'värdlen så vore en "sticky crosshair" ansed som fusk.

Medlem

ForrestFox det är jäkligt klumpigt skrivet då det är inte speciellt många spel som använder stick crosshair då det suger rätt hårt utom i spel som t.ex. Crackdown där det är en del av spelstilen. Men inga av de större "riktiga" shooter spelen använder det som jag spelat. Dock sa något att CoD 3 använder det? Gillade dock aldrig CoD så inte provat 3:an. Men det är knappast vanligt, och från min erfarenhet är inte Autoaim heller särskilt vanligt.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv

Jag har alltid varit skeptisk till det där med fps på konsoll tills den dagen då jag såg en kompis till mig som vunnit SM i Halo med sin klan spela xbox live. Då förstod jag att det finns dom på konsoll som är minst lika bra som dom med tangentbord och mus. The End.


signatur

"We are the knights who say NI!"

Medlem

FPS är bättre till datorn än consoll.
sätt en PC spelare i lan med en consoll spelare, med en consoll kontroll, och se vem som vinner.
PC spelaren kommer att vinna överlägset, kan jag nog säga utan att ens behöva testa.
alltså, PC bättre, och på koncoll så blir FPS helt annorlunda.
det är inte helt värdelöst, men anorludna, dock till det sämmre, iallafall de spel jag har kört hittils.

"A popular misconception is that new-fangled LCD and plasma TVs have better image quality than an old-school cathode-ray tube TV"
hu? det vet väll alla normala?
CRT har alltid varit bäst, och kommer vara jävligt länge än.
varför sitter man annars på en 19" crt?
crt`s ennda nackdel är storleken, allt annat är bättre.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Iceman vilket är i princip vad vi har sagt hela tiden, men jag tycker inte det är sämre på konsoll bara annorlunda. Dock verkar ju de flesta här ha väldigt digital uppfattning om saker. Antingen 1 = Bra, eller 0 = Suger fett. Vad jag och flera andra försöker säga är att det nödvändigtvist inte behöver vara s¨mycket sämre bara annorlunda. Dessutom så tävlar man ju inte mot andra som spelar med mus/tangentbord så sluta ta upp det 100% meningslösa argumentet.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

- Alltså, fasen vad muppigt att skriva. I PC'värdlen så vore en "sticky crosshair" ansed som fusk.

I konsolvärlden skulle en mus anses som fusk, eftersom man ska spela med en handkontroll, och vice versa.


signatur

LotRO - Miryalin, lore-master på Laurelin-EU

Inaktiv

Hur många är det som (ifall möjlighet finns) kopplar in tangentbord och mus för att spela FPS på sin konsoll? Det är ett par stycken, eller hur?

Hur många är det som gör motsatt grej på PCn, dvs kopplar in sin gamepad för att lira ett FPS där? Inte så många kan jag tänka mig.

Visst, FPS på konsollen med gamepad funkar, eftersom spelet är designat för att funka hjälpligt med gamepad. Men jag skulle tro att de flesta av dessa spel skulle funka bättre med mus+tangentbord även utan allvarliga tweaks. MED tweaks är jag övertygad om att i princip alla konsoll-FPS skulle göra sig bättre med mus+tbord.

Ni som inte håller med, förklara gärna varför gamepaden skulle vara bättre. Det enda jag kan komma på är att man kan få den att vibrera vid träff t.ex. vilket inte går med vanligt mus+tbord.

Medlem
Skrivet av Vicotnik:

Hur många är det som (ifall
Ni som inte håller med, förklara gärna varför gamepaden skulle vara bättre. Det enda jag kan komma på är att man kan få den att vibrera vid träff t.ex. vilket inte går med vanligt mus+tbord.

Finns förstås inga rent speltekniska skäl till att byta ut tbordet och musen mot en kontroll.

Det jag kan tänka på rent ut är väl att kontrollen är designad för att bereda tillgång till maximalt antal knappar utan att man behöver flytta handen. En handkontroll utnyttjar den mänskliga handens utforming på ett bättre sätt.

Dessutom så är en kontroll fruktansvärt mycket mer ergonomisk att hålla i när man sitter tillbakalutad i en fåtölj till exempel. Ett tbord och mus kräver mer armutrymme, och mer koncentration.

Men som sagt, jag har aldrig upplevt att jag är handikappad när jag kör FPS på konsol. Spelen är som sagts gjorda för det, och med lite träning så känns det minst lika naturligt som mus. Själv växlar jag mellan konsol-FPS och PC-FPS hela tiden utan någon omställningsperiod eller favorit.

Medlem

Något som alltid förvånar mig är att det alltid verkar saknas fog för det vissa skriver eller säger. FPS är lättare på PC, men behöver inte vara roligare. Jag har alla nyare konsoler förutom PS3 och inget FPS till dator har varit lika rogivande som GoW. Perfekt gjort för en konsol. Ett PC utvecklat FPS tokkonverterat till konsol kommer ha sina brister, det måste ju alla förstå.

Det kan ta ett tag att vänja sig vid FPS på konsol, men när det väl sitter (om spelet i sig är välutvecklat) är det en fröjd att sitta i soffan framför sin 32" istället för en knölig kontorsstol, 21" skärm och lida av fps-lagg, hd-lagg eller rentav för seg dator.

Konsol är ett ypperligt komplement till den spelupplevelse min PC ger mig. Jag kommer aldrig spela WoW på konsol, eller spela ett racingspel på PC för att ta två exempel.

Medlem

Då ska du prova GTR eller GTR2, världens bästa racingspel ngnsin, finns inga konkurrenter, utom kanske live for speed, oxå på PC.


signatur

Förövrigt tycker jag att ocensurerat ska återföras!

Medlem

Hej Bullen.

Bara en sak jag inte förstår. Dom säger 360n kan köra spel i 1080p men 360n har väl ingen HDMI-ingång? Och komponent kan väl endast köra 720p?

Tacksam för svar.

Medlem

"Component video is capable of producing signals such as 480i, 480p, 576i, 576p, 720p, 1080i and 1080p."

länk 1080p genom komponent funkar alldeles utmärkt sålänge din tv stödjer det, och det gör bara nyare tvapparater som jag förstått det.

Medlem

Aha okej, tackar och bockar.

Medlem
Skrivet av simulacra:

Då ska du prova GTR eller GTR2, världens bästa racingspel ngnsin, finns inga konkurrenter, utom kanske live for speed, oxå på PC.

Har provat dom, helt utmärkta spel. Men, problemet kvarstår. Min 360 med ratt + 32" och skön soffa knäcker min PC ändå. Spelar rätt mycket TDU nu, inte i närheten av realismen i GTR spelen, men fasligt mycket mer underhållande.

123
Skriv svar