Razer Barracuda AC-1

Medlem
Skrivet av PsyX:

För ännu 1000 spänn får du också en fjärrkontroll och en bra I/O panel.

I/O panel kan jag väl förstå att man vill ha, men fjärrkontrol?? Tycker det blir för mycket onödiga prylar med det.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av nj:

En liten detalj som jag reagerade på när jag kikade på diagrammen över FPS-skillnaderna mellan Creatives X-Fi och Razers AC-1 är bristen på vad medelvärdet för varje kort presterade i varje test.
Visst, diagram är fina och visar att det är skillnad, men de kan även vara rätt missvisande och få mindre skillnader att se jättestora ut (beroende på vilken skala diagrammet ligger på).
Nu är det förvisso en rätt stor skala på diagrammet som används, men bristen av medelvärde för de olika korten gör ändå att man får gissa sig fram lite och det kan vara värt att tänka på tills nästa gång någon hårdvara testas där FPS kommer mätas.

Jag hänger inte riktigt med nu. De siffror som syns i diagrammen är just medelvärdet av de fyra pass som kördes/speltest. Fast det var kanske inte det du var ute efter?

Hur som helst, för att göra saken lite tydligare kan jag skiva ut siffrorna här. Kom ihåg, varje test kördes fyra gånger och det jag presenterar är medelvärdena.

Razer HL2 Lätt: 87 Tung: 43
Razer Q4 Lätt: 110 Tung: 57
X-Fi HL2 Lätt:96 Tung: 47
X-Fi Q4 Lätt: 129 Tung: 62

Hoppas att det underlättar.


signatur

Bicycle races coming your way, so forget all your dutys oh yeah!

nj
Medlem
Skrivet av Fifty:

Jag hänger inte riktigt med nu. De siffror som syns i diagrammen är just medelvärdet av de fyra pass som kördes/speltest. Fast det var kanske inte det du var ute efter?

Hur som helst, för att göra saken lite tydligare kan jag skiva ut siffrorna här. Kom ihåg, varje test kördes fyra gånger och det jag presenterar är medelvärdena.

Razer HL2 Lätt: 87 Tung: 43
Razer Q4 Lätt: 110 Tung: 57
X-Fi HL2 Lätt:96 Tung: 47
X-Fi Q4 Lätt: 129 Tung: 62

Hoppas att det underlättar.

Uttryckte mig lite dumt, men just att medelvärdet skulle stå utskrivet i klartext och inte bara i form av en stapel jag fiskade efter

Diagram går trots allt att "fuska" lite med, som jag nämnde, så små skillnader ser väldigt stora ut, och då är det faktiska värdet på staplarna som visas bra att ha utskrivet (sett ett antal hårdvarusidor som gillar ändra på värdesintervallen i diagram så prestandaskillnader ska se större ut än de egentligen är tex).

Medlem

Jo att diagram går att fuska med är sant. Anledningen till att diagrammen ser ut som de gör är min bristfälliga kunskap i Excel. De här diagrammen var de första jag gjort sedan 1996, och jag kan utan tvekan säga att jag glömt en del matnyttig kunskap sedan dess. Nästa gång jag tar med diagram över prestanda i ett test lovar jag att det de kommer vara tydligare.


signatur

Bicycle races coming your way, so forget all your dutys oh yeah!

Medlem

Då jag lyssnar mycket på musik genom min rotel & dynaudio så kan jag säga att creative Creative SB X-Fi Elite Pro är inte bra suger som dom alltid gjort, har beställt detta razer kort så vi får se hur det låter. Creative + Vista, DOES GOD EXIST?


signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 "Signaturen är nästan stulen"

Medlem

Kanske en bättre idé att skaffa ljudkort med optisk eller SPDIF utgång samt en DAC?

Inaktiv

Snygg? Det där kortet var ju vansinnigt fult. En jävla plastlåda med en rackig dekal på. Tacka vet jag då mitt kolsvarta audigy 2...


signatur

"Some peoples' internet should be made read-only"
http://pesnwiki.servehttp.com/

Medlem

Detta kortet har både SPDIF in- och utgång.

skurh1nk, om du nu prioriterar musik bör du kanske titta på ljudkort som ligger utanför gamersegmentet. Du kan exempelvis titta på Auzentech och deras X-Meriadian 7.1, vilket fått trevliga betyg. Påståendet att X-Fi suger är bara tramisgt.


signatur

Bicycle races coming your way, so forget all your dutys oh yeah!

Medlem

Alltså. Crystalizer är en bra funktion tycker jag. Har testat den med ett lite billigare (6000 sek-system, 5.1) och måste absolut säga att ljudet får helt klart bättre schwung med Crystalizern påslagen, en betydlig skillnad i spelglädje. Testar man på lite dyrare grejer (t.ex. Klipsch RF52 & Marantz SR5600) är skillnaden inte alls lika märkbar och det är egentligen volymen man hör ändras. Och som många, i alla fall de som vill kalla sig audiofiler, vet så luras hjärnan att tro att det låter bättre när det egentligen bara låter högre. Men iaf, summan av kardemumman enligt mig här är att Crystalizern är en bra funktion, men inget man måste använda sig av och den positiva effekten av den avtar drastiskt när man i övrigt kör på lite dyrare stereo/hembio. Men återigen, varför skulle det vara negativt när det är bra för en del setups, och vad jag tror är många gamers typ av ljudsetup. Andra behöver inte använda det och jag tycker man inte behöver klaga på det.

Däremot, en grej jag inte alls tycker är bra på X-Fi-korten är CMSS surround. Headphone CMSS-funktionen fungerar klockrent enligt mig men vanliga CMSS ger bara distortion och allting låter verkligen förjävligt. Men det stör mig inte då det är helt upp till mig att ha den on eller off.

Skrivet av Manko:

Visst så kan det kanske låta "bättre", men det är knappast så det är meningen att det ska låta.

Här är något jag verkligen inte pallar med s.k. audiofiler. So what att det inte låter precis exakt precis som artisten avsett - de som gillar ett lite mer "rockigt" sound kan väl få ha det. Det är ungefär som att tycka att alla böcker man blev tvingad att läsa i skolan är bra, bara för att författaren enligt någon ska vara "viktig". Okej lite flummig men jag tror ni hajjar poängen.

För övrigt, förvrängning av ljudet får du ju i vilket fall som helst. Vissa högtalare/försärkare/cd-spelare/kablar ger ett "varmare" ljud, andra ett "kallare" osv. Så....


signatur

system: online

Inaktiv

poängen var väl att creative PÅSTÅR att ljudet låter mer "som det ska", att det tar bort mp3-känslan..
..men i praktiken så kan den inte trolla fram ljud som inte existerar (oväntat) utan förvränger det bara litegranna 3db högre

inget audiofilande där inte, bara falsk marknadsföring

edit: jag lär väl bli flejmad för det här men vafan... varför lägga ner svinmkt pengar på ett ljudkort? är det verkligen sån stor skillnad när det är sån dålig källa?
asså jag köper hela biten med brus, störningar, och 3d-egenskaper.. men vafan.. skit in skit ut
(snackar inte om hobby/proffs-ljudredigering alltså, för det gjorde inte ni heller..)


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av prikk:

varför lägga ner svinmkt pengar på ett ljudkort? är det verkligen sån stor skillnad när det är sån dålig källa?
asså jag köper hela biten med brus, störningar, och 3d-egenskaper.. men vafan.. skit in skit ut

Är det lönt att ha bra stötdämpning om man kör på dåliga vägar?


signatur

Bicycle races coming your way, so forget all your dutys oh yeah!

Inaktiv

Måste ha de o sen ska man passa på o samla till
Headsetet HP-1 också Men först av allt ska jag samla ihop till en Komplett Gamer a20

Inaktiv

Är det någon som vet om detta är ett hardware- eller software-based ljudkort?

Blir lite fundersam när det är ett c-media chip som sitter på ljudkortet.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Swedenrock:

Att datorbutiken och Fragzone har gått ihop för smygreklam märks. Kolla Datorbutiken.com/Gaming så förstår man.
FZ tjänar en hacka på att göra låtsastester med med tydlig reklaminnebörd.

Du tror alltså på allvar att en hårdvaruförsäljare skulle betala oss för att författa hårdvarurecensioner som vi ger mellanbetyg? Vi ägs av Hjemmet Mortensen, en av landets största förläggare med ett 20-tal publikationer i stallet. FZ:s position är unik - tror du vi skulle riskera allt - tio års spelnyheter och positionen som landets mest etablerade spelsajt - för några futtiga mutor? Om konspirationsteoretikern i dig inte kan ta till sig sunt förnuft är svaret - nej, inte en chans i helvete.

Man kan ju annars undra när Simon Bergstedt
ger Razer Barracuda HP-1 betyget 5 = Perfektion! (http://www.fz.se/forum/thread.php?id=7022&page=3). Som sagt, brukar inte gnälla över vad andra tycker men det betyget är ju helt taget från en fantasivärld. Blir mao förvånad att en helt okej hörlur i 69.99 kr-klassen (ljudmässigt) för 1000-lappen får högsta betyg. Jag är inte bitter för mitt köp då jag skulle läsa vad 9 av 10 läsare tyckte om produkten men ville bara påpeka att en tidning görs av människor och att människor kanske ger bra betyg om de får lite godsaker till skänks vid sidan om men påstår absolut inte att så är fallet med Simon Bergstedt. Men att påstå att man vet att alla på Hjemmet Mortensen är vita som snö är ganska naivt. Ungefär som att påstå att alla poliser alltid lever lagligt.


signatur

Det var detta...

Redaktör
Skrivet av svendolph:

Man kan ju annars undra när Simon Bergstedt ger Razer Barracuda HP-1 betyget 5 = Perfektion! (http://www.fz.se/forum/thread.php?id=7022&page=3). Som sagt, brukar inte gnälla över vad andra tycker men det betyget är ju helt taget från en fantasivärld. Blir mao förvånad att en helt okej hörlur i 69.99 kr-klassen (ljudmässigt) för 1000-lappen får högsta betyg. Jag är inte bitter för mitt köp då jag skulle läsa vad 9 av 10 läsare tyckte om produkten men ville bara påpeka att en tidning görs av människor och att människor kanske ger bra betyg om de får lite godsaker till skänks vid sidan om men påstår absolut inte att så är fallet med Simon Bergstedt. Men att påstå att man vet att alla på Hjemmet Mortensen är vita som snö är ganska naivt. Ungefär som att påstå att alla poliser alltid lever lagligt.

Nu handlade den här debatten om vår trovärdighet kontra mutor, inte hörlursrecensionen. Jag och en till person är anställda av FZ/Hjemmet, resten frilansar. Vi två bestämmer vem som ska testa vad, frilansarna fixar så gott som aldrig prylar direkt från tillverkarna. Därmed kan de inte tjata till sig mutor mot högt betyg den vägen. Om de nu skulle komma på idén att riskera jobb och trovärdighet för prylar värda ett par hundringar... Övrig Hjemmet-personal kan jag givetvis inte gå i god för. Och jag har heller ingen anledning att försöka.

Gällande hörlurstestet, där du i en annan tråd var kritisk mot att skribenten inte tog upp dåligt ljud i vissa lägen: de testas ur ett gamerperspektiv. Citerar:

Citat:

En av Barracuda få svaga sidor är den något bristande basen som framträder när det är dags att lyssna på musik. Nu är upplevelsen långt ifrån dålig och för gemene man är ljudkvaliteten med all säkerhet fullt tillräckligt, men jämfört med ett par hörlurar i samma prisklass och som tagits fram med enbart musik i åtanke har de svårt att konkurrera.

Du kanske helt enkelt köpt lurar avsedda för fel sak?


signatur
Medlem

Gamingperspektiv? ja 5.1 fungerar även om ljudet är skralt. och kanske har jag helt enkelt köpt lurar avsedda för fel sak, som du säger, men jag använder faktist dessa enbart till spel eftersom sambon annars blir tokig av alla ljud

Men nog om dessa hörlurar i denna tråd


signatur

Det var detta...

12
Skriv svar