Hjälp FZ bli bättre – gör medlemsundersökning

Omfattande razzia mot fildelare i dag

Flakmonkey
Skrivet av prophetic:

Xtrmntr: Bara för att ett spel kräver en stor mängd arbete och kostar mycket att göra, så betyder ju inte det att det är värt pengarna (tror jag iofs inte att du menar heller )

Det konsumenter har tillgång till idag är att kunna prova först och köpa sen. Shareware tillät detta en gång i tiden, men nu är en halvkass och väldigt kort demo 2 månader efter release den nya standarden.
Självklart tillämpar långtifrån allt denna princip, vissa laddar ner och köper aldrig ett enda spel. Men som bl.a. FZs egen poll visat, dessa är långt ifrån majoriteten. Spel som är bra nog att köpa, blir också köpta. Detta trots höga priser.

Men att någonting är dyrt gör ju inte det till någon sorts mänsklig rättighet att tanka ner spel, musik, etc etc... Tror inte heller att spelutvecklarna är besvikna på de som tankar ner ett spel och sen köper det om det är verkligen är bra, men det känns som att väldigt få gör det... Många påstår säkerligen att de gör det men tror många har svårt att köpa ett SP-spel som de redan kört igenom... jag hade inte blivit glad om någon snodde och hade kul med det jag lagt ner oändligt många timmar på utan att få betalt... Sen så talar det väl sitt tydliga språk att allt fler utvecklare satsar hårdare på konsol- än pc-marknaden, det beror inte på att spelen är bättre till konsol utan att de säljer bättre och det mycket pga att det är mer omständigt att piratkopiera till konsoler även om det givetvis går. Ett otroligt framgångsrikt spel till PC säljer ju lika bra som ett mer mediokert konsolspel...

Inte helt säker på att billigare priser skulle hjälpa heller, så länge någon kan tas gratis utan någon risk så kommer folk att göra det. Men visst skulle det göra situationen bättre om det släpptes riktiga demos och att det fanns billigare alternativ som att köpa online.

Tycker mest att det bara är löjligt att många tycks behöva rättfärdiga sina piratande, som om de måste intala sig själva att de inte gör något fel. Eller tillochmed att de gör samhället någon form av tjänst.

Inaktiv

jävla hycklare
vad spelar det för roll om man begår brott om det är moraliskt rätt att göra det? är man en brottsling? ja. gör man något fel? nej.
ni tycker det är okej att man olagligförklarar hela sverige?

hur fan kan ni bry er om storföretags inkomster som varken går till de anställda eller kvalitet, ni är så jävla lurade av pontén å bunten

jag tankade igår ner soulseek för å hitta lite udda musik (jävligt bra nätverk för det) och satt i flera timmar å bara hittade nytt å nytt, helt jävla underbart. idag har jag tankat 1gb ny musik som jag inte hade kommit i kontakt med innan.
guess what? idag la jag även beställningar på skivor från indie-bolag i australien och usa. skivor som _aldrig_ skulle sålts utan fildelningen.

men vad vet ni om kultur, ni kommer ju inte längre än counter-strike och amerikansk nu-metal.. ni bör inte yttra er


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

PirateBay är en bråkdel av alla sidor, hubbar, ftper mm.. Så dom kommer ALDRIG kunna stoppa piratekopiering.

Medlem
Skrivet av prikk:

jävla hycklare
vad spelar det för roll om man begår brott om det är moraliskt rätt att göra det? är man en brottsling? ja. gör man något fel? nej.
ni tycker det är okej att man olagligförklarar hela sverige?

hur fan kan ni bry er om storföretags inkomster som varken går till de anställda eller kvalitet, ni är så jävla lurade av pontén å bunten

jag tankade igår ner soulseek för å hitta lite udda musik (jävligt bra nätverk för det) och satt i flera timmar å bara hittade nytt å nytt, helt jävla underbart. idag har jag tankat 1gb ny musik som jag inte hade kommit i kontakt med innan.
guess what? idag la jag även beställningar på skivor från indie-bolag i australien och usa. skivor som _aldrig_ skulle sålts utan fildelningen.

men vad vet ni om kultur, ni kommer ju inte längre än counter-strike och amerikansk nu-metal.. ni bör inte yttra er

Amerikansk nu-metal är ju bra till vissa gränser:) men jag håller med om musikdelen.

URK
Medlem

det jag märker här att det finns 2 grupper med folk.

den första är en grupp som finns en psykisk sjukdom för. som går ut på det står på ett papper att det är olagligt med andra ord så är det fel. dessa personer har svårt att skjilla på egna värderingar vad de själv tycker är rätt och fel.

den andra gruppen vet att det står på ett papper att det är fel men förstår oxå att det är inte rätt. bara för det står på ett papper som någon annan har kommit fram till så behöver det inte vara rätt för dem. efter som de ser mera vad fildelning är.

själv så tycker jag att symaskinen var en bra jämnförelse som beskriver samma problem i 2 olika områden fast det enna står att det är fel på ett papper.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Inaktiv

Hmm, vad hade istheshit gjort för något ont?


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Fildelning är inte ett stort problem i dagsläget av en enda anledning - därför att den motarbetas.
Om vi inte skulle ha lagar mot piratkopiering, så skulle den bli undergången för en mycket stor del av hela underhållningsindustrin.

Situationen som den ser ut i dagsläget - då en grotesk stor del av befolkningen bryter medvetet mot lagen - är helt oacceptabel, och därför måste vi göra något åt den. Oavsett om vi har problem med att fånga våldtäcktsmän och bankrånare eller ej.

Ärligt talat, om ni kan tänka lite längre än er egen snålhet och lathet, vad vill ni egentligen ha? Fri kopiering eller razzior mot fildelare? Gratis underhållning och en döende industri, eller ett samhälle där man betalar för det man konsumerar?

Skyll inte på polisen när det är vi som bestämmer vad de skall göra...

Redaktör
Skrivet av prophetic:

Xtrmntr: Bara för att ett spel kräver en stor mängd arbete och kostar mycket att göra, så betyder ju inte det att det är värt pengarna (tror jag iofs inte att du menar heller )

Det var verkligen inte vad jag menade, nej. Poängen är att klagomål på skyhöga priser inte är mer motiverade i dag än för tio eller 20 år sedan.


signatur
Inaktiv

detta va väntat så som tpb har hånat antipiraterna
på sin sida nu blir de intressant att se om Henrik Pontén och grabbarna kan sänka pirat skutan
för gott
ja tror att om missar dom att sätta ditt tpb för något större än lite böter så kommer dom aldrig att lyckas med de

Medlem

Kan bara säga att det är absurt att höra folk försvara fildelningen då de vet att det är få spel/ filmer som de verkligen köper. Jag hör dagligen folk som säger att det är ett skitbra spel/film de tankade ned men inte en J*** köper den för det. SÅ argumentet att tanka för att testa kan man slänga i sjön.

De priser som sätts idag är OK då det kostar enorma summor att tillverka spel/film och musik. Tex Kent får betala 30 000 :- åt gången för att vara i en studio och spela in. Detta är bara en kostnad av många för att producera en skiva. Så priserna är nog inte för höga om man tänker efter.

Dock är det bra att det finns Itunes som ger möjligheten att tanka en specefik låt för att just den är bra.
Sedan är GRATIS svårt att konkurera med och därmed kommer aldrig folk köpa saker om de kan få tag på det gratis.

*edit*
Anledningen till att vi endast ser en mängd sims expansioner och enbart FPS i WW2 teman beror till viss del på fildelningen. Varför tror jag det, jo marknaden som VERKLIGEN köper spel är för liten för att utgivare ska kunna våga skapa nya teman och genrer som går att sälja.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Inaktiv

Xtrmntr: För tio-tjugo år sen så var elektronik ännu mer än lyxvara, och folk tyckte inte om priserna bättre då heller. Numer har konsumenten dock sett en möjligheten att ta saken i egna händer, vilket också hänt. Huzzah. ..fram tills APB och IFPI är framme dvs...

och jag undrar precis som prikk vad tusan denna hop med anti-pirater kämpar för. Att det ska vara lika djävligt för alla, och därför ska Alla betala? Det är samma argument som används För piratkopiering, fast att det ska vara lika Lätt för alla, hehe..
En stor majoritet av konsumenterna anser fortfarande att upphovsmännen ska ha ersättning för sitt arbete, och att bra artister inom film, musik och spel ska belönas för det. Men man är trött på överpriser och storbolag nu. Ett exempel: En stjärna idag föds inte nödvändigtvis utav talang, utan för att skivbolaget satsat nog med pengar på PR. Pengar finns det fortfarande gott om..

Inaktiv
Skrivet av Araxnoid:

Det är alltid så underhållande att läsa när människor försvarar fildelare med olika flummiga liknelser och annat trams.. Keep it up! You make my day!

Ska ni inte försvara andra brottslingar också?

Du har redan tidigare visat att du har mycket svagt grepp kring juridiken i den här frågan så jag anser att du bör tagga ner några watt och kanske lära dig någonting under tiden.

Jag försvarar personer som bryter mot följande lagar:
Hets mot folkgrupp
Narkotikabrott
Upphovsrättslagen
Koppleri
Sexköp
Skattebrott
Vapenlagen
Knivlagen
Personer som tillåter folk att röka på deras egendom och samtidigt serverar mat/alkohol (vet inte vad lagen heter)
o.s.v. o.s.v. ad nauseam.
För att få en lite mer generell uppfattning om varför kan du testa att söka på consensual crimes eller victimless crimes.

Visst är det roligt när ironin slår lite fel?

Medlem
Skrivet av cammo:

Snott från idg:s forum.
När min flickvän hittar en kjol eller blus som är snygg så brukar hon ta fram sin symaskin och mönsterpapper och sy några par till (hon är attans duktig). Min mamma gjorde precis samma sak. Detta är ju stöld och dom bör ju genast få skaka galler... Jag kan även nämna mina grannar som nyligen har sytt ett par panelgardiner som ser exakt likadana ut som dom säljer på Hemtex t.o.m samma tyg använde dom. Detta är stöld! Skall dom ha gardiner får glatt betala fullpris på Hemtex och inte piratkopiera någon stackars designers verk.

Den där liknelsen faller nog på att mamman och syrran i detta fallet använder eget material och eget kunnande för att framställa sina kläder. Det kan nog i spelbranschen liknas vid att du sett en filmsnutt från half-life 2, tycker det är jävligt coolt - och bestämmer dig för att designa/koda/allt som ska till - så du får ett färdigt likvärdigt spel som du kan spela egenom. Du använde ju till och med samma kompilator/3d-modell-program !. I detta fallet tror jag inte någon brydde sig om du spelade egenom det tills fingrarna blödde. Så länge du faktiskt skapar allting själv utan att sno saker från hl2 tror jag inte företaget skulle bry sig särskilt mycket.


signatur

<3 #komsi - where teh galenskap is

Medlem

Mja om framtiden artar sig illa för spelföretagen i och
med total illigall nerladdning har "VI" oss själva att skylla
specielt ni som tycker det är lika bra att vi håller på tankar.

Medlem

Op3r4 och cammo: problemet där hamnar på var gränsen mellan att man tagit insperation eller stulit ideerna.

alla pirater: aldrig i livet att ni kan med samvete och moral i kroppen försvara era handlingar! aldrig!

och föresten så är det inte bara/främst spelet man köper som man betalar för, utan för framtida projekt osv.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Jag tänker då inte säga något dumt i denna tråden, i sånna här diskussioner så händer det saker!

dock säger jag såhär : Varför laddar "vi" ner?
Massor med kändisar gör sin musik, och vill gärna tjäna pengar på det eftersom musik kostar pengar att producera och det tar även på ens tid. Är det ett rimligt argument? svar ja. Men är det artisterna som främst säger att dom kommer sluta tjäna pengar när fildelningen ökar? svar nej, det är först och främst de stora bolagen som wajnar över allt detta. Dom är pengagiriga, vad gör dom egentligen ? Dom försöker sprida personers musik.
Men hade det inte varit enklare om dessa bolag hade försvunnit, eller om det bara hade funnits nätbasearde sånna företag. Alltså hade all musik reklamerats via deras hemsidor, det hade varit enklare, inte lika mycket folk att betala löner till, och framför allt så hade mer musik kunnat säljas via iTunes.

Jag tror det hade hjälpt lite grann, men fildelning kommer nog ALDRIG försvinna, det enda sättet är att bura in miljontals personer, och det är omöjligt. Sen får vi inte glömma en till sak, har alla artister/spelutvecklare etc börjat tjäna mindre pengar dem senaste tio åren ? NEJ, deras intjänade pengar ökar konstant, faktum är att dem "förlorar" inte något på fildelarna, då man inte vet om de som laddar ner faktist skulle köpa spelet under vanliga omständigheter.

Edit : Jag köper stuff själv, men jag är fortfarande en unge så jag kan inte köpa hur mycket jag vill. Dock vill jag säga detta : POWER TO THE PEOPLE!
Demokratin faller ihop i detta landet, ingen ideologi är perfekt då det alltid finns något som förstör eller förändrar. Visst, hade vi levt i en diktatur så kanske ingen hade tankat, men hade någon varit lycklig ? NO.

URK
Medlem

istället för att straffa nästan hela världensbefolkning. göra alla kriminella. så tycker jag att den så kallade nöjesindustrin gör nåt åt det istället för att gå imot lagar, moralen i hela samhället. när man laddar ner det är lätt det är enkel det är bekvämt samt inget krångel. det ända jag saknar är hur kan jag stödje de som har gjort produkten på ett bra sätt och det finns inte. för den industrin motverkar allt som är bra. ge oss rättigheten istället att kunna köpa det utan att de fuckar upp allting med samma fördelar som att ladda ner. tänk vad de skulle tjänna på det.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Inaktiv
Skrivet av 0p3r4:
Skrivet av cammo:

Snott från idg:s forum.
När min flickvän hittar en kjol eller blus som är snygg så brukar hon ta fram sin symaskin och mönsterpapper och sy några par till (hon är attans duktig). Min mamma gjorde precis samma sak. Detta är ju stöld och dom bör ju genast få skaka galler... Jag kan även nämna mina grannar som nyligen har sytt ett par panelgardiner som ser exakt likadana ut som dom säljer på Hemtex t.o.m samma tyg använde dom. Detta är stöld! Skall dom ha gardiner får glatt betala fullpris på Hemtex och inte piratkopiera någon stackars designers verk.

Den där liknelsen faller nog på att mamman och syrran i detta fallet använder eget material och eget kunnande för att framställa sina kläder. Det kan nog i spelbranschen liknas vid att du sett en filmsnutt från half-life 2, tycker det är jävligt coolt - och bestämmer dig för att designa/koda/allt som ska till - så du får ett färdigt likvärdigt spel som du kan spela egenom. Du använde ju till och med samma kompilator/3d-modell-program !. I detta fallet tror jag inte någon brydde sig om du spelade egenom det tills fingrarna blödde. Så länge du faktiskt skapar allting själv utan att sno saker från hl2 tror jag inte företaget skulle bry sig särskilt mycket.

Nej, inte direkt. Om jag gör en icke licensierad kopia använder jag min internetuppkoppling, min elektricitet, min processor, mitt ramminne, min hårddisk, mitt tangentbord, min skärm och min mus.

Liknelsen är fullgod eftersom det handlar om den immateriella delen, nämligen designen på kläderna.

Medlem

Vad händer nu då? Tjänsten som TPB förmedlar är ju inte olaglig, det är väl bara om dessa gubbar har en massa olagligt nerladdade filmer tex som dom kan ta vara på all utrustning (bevismaterial) och på så sätt stänga ner sajten?

Kan det här ha något med alla pengar som dom fick från SVT/Petter att göra?

Medlem

De skulle ju lånat in Gary Oldman från Leon och låtit han skrika "GIVE ME EVERYOOONE" så vanligt folk förstår hur pass allvarligt brott det är. Dessutom kan ju 50 poliser knappast varit nog för att bära servrar och utreda detta sinneslösa brott på ett effektivt sätt.
Sveriges folk kräver att polisen lägger ner fler mord- och våldsutredningar och avsätter mer resurser till denna vansinniga brottsvåg som kan få skivbolagsmiljonärerna att inte bli skivbolagsmiljardärer tillräckligt snabbt.


signatur

http://www.kompaniet.nu :+: #kompaniet @ QuakeNet

Medlem

Visst, gillar inte Piratkopiering. Men jag är själv heller ingen ängel. Brukar vara riktigt duktig på att tanka hem TV-serier.

Men detta är ju helt sjukt. De kan ju lika gärna stänga Google för olagliga länkar med... Fanns ju hur mycket bra grejor som helst på The Pirate bay som var lagligt.

Och 50 poliser? Var har dom kommit ifrån? När folk lever i skräck för att i min mening "riktig kriminalitet (eller ska man säga, fysisk kriminalitet" härjar fritt.

Nä, detta stör mig så in i vassens. När Storföretagen tjänar pengar o vi svenssons får lida som vanligt.

(Oj, nu kommer jag bli hängd, flood, styckad stekt o kokt för mina kommentarer )

Medlem
Skrivet av URK:

istället för att straffa nästan hela världensbefolkning. göra alla kriminella. så tycker jag att den så kallade nöjesindustrin gör nåt åt det istället för att gå imot lagar, moralen i hela samhället. när man laddar ner det är lätt det är enkel det är bekvämt samt inget krångel. det ända jag saknar är hur kan jag stödje de som har gjort produkten på ett bra sätt och det finns inte. för den industrin motverkar allt som är bra. ge oss rättigheten istället att kunna köpa det utan att de fuckar upp allting med samma fördelar som att ladda ner. tänk vad de skulle tjänna på det.

bra påminnelse URK!

vad det hela (iallafall 90%) handlar om är NÖJESINDUSTRIN!

någon rättighet att ha tillgång till allt då? NEJ!
någon livskrävande att få det/allt man vill ha därifrån? NEJ!
det handlar om nöje.

och förövrigt så krävs ofta alla delaktiga, även dom som fraktar spel, dom som trycker skivorna, dom som distruberar saker och ting på nätet.
och anledningen till varför inte fler spel finns som HL2, nerladdningsbara över internet, beror på er piratkopierare.

dessutom verkar folk ha väldigt svårt att tänka sig att bakom varje företag står människor som livnärar sig på deras arbeten.

som vanligt är det brist på information, i detta fallet främst bland 10-30 åringar som kräver att få tillgång till allting dom får nys om, och det gratis.
ändras inte folks tycke till hur verkligheten fungerar så går verkligheten åt helvete, och inge mer storslagna spel, filmer och musik.
(ingen vill jobba gratis!)

Skrivet av Rizzt:

Nä, detta stör mig så in i vassens. När Storföretagen tjänar pengar o vi svenssons får lida som vanligt.

faktiskt helt fritt att välja vart man ska lägga sina pengar på, tyvärr inte fritt för företag (a.k.a arbetande människor) att få betalt för sina produkter eller inte.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av Ericzeppe52:

Såna där Gestapo-fasoner gör mig jävligt förbannad. Vissa lagar är inte legitima bara för att några välbetalda pampar bestämt sig för det. Är bara en jäkla överklass-lag som bara tjänar storföretagens intressen. Gratis-kulturen är för folket och med folket. Tänk själv istället och sluta vara en nickedocka åt statens överklass-lagar.

Just precis.

Folk som fortsätter i ur och skur att argumentera MOT piratkopiering i precis alla fall gör mig illamående.

OK, jag är också emot folk som kommersiellt säljer piratkopior. Klent att tjäna pengar på något man snott från nån annan. *host* bauman *host*
Och jag är emot folk som piratkopierar allt dom äger.
Men såna människor är faktiskt väldigt ovanliga.
Jag känner ingen som säljer piratkopior och bara EN person som inte köper minst några stycken spel/filmer om året.

Jag har inte särskilt mycket pengar och har därför inte råd med alla spel jag vill ha. Innebär det att jag inte ska få spela dom? Kanske ska be min rika pappa jag inte har att köpa dom åt mig? Ska jag kanske börja råna folk för att få råd med alla spel jag vill ha?
Om jag nu ändå inte skulle ha råd att köpa alla spel jag vill ha och därför piratkopierar dom flesta så skadar det väl ingen?

Och alla som säger att det minsann aldrig händer att folk köper spel pga piratkopiering kan ju också va tysta. Jag har då köpt minst 1 spel efter att jag haft det piratkopierat bara för att jag tyckte utvecklarna var värda det. Och mina kompisar har också KÖPT spel till följd av att ha testat dom piratkopierade hos mig.

Tycker det är dags för er att börja inse att alla inte har råd med alla spel och filmer och skivor dom vill ha bara för att ni alltid haft det.

Medlem
Skrivet av Jower:

Jag har inte särskilt mycket pengar och har därför inte råd med alla spel jag vill ha. Innebär det att jag inte ska få spela dom? Kanske ska be min rika pappa jag inte har att köpa dom åt mig? Ska jag kanske börja råna folk för att få råd med alla spel jag vill ha?
Om jag nu ändå inte skulle ha råd att köpa alla spel jag vill ha och därför piratkopierar dom flesta så skadar det väl ingen?

Och alla som säger att det minsann aldrig händer att folk köper spel pga piratkopiering kan ju också va tysta. Jag har då köpt minst 1 spel efter att jag haft det piratkopierat bara för att jag tyckte utvecklarna var värda det. Och mina kompisar har också KÖPT spel till följd av att ha testat dom piratkopierade hos mig.

Tycker det är dags för er att börja inse att alla inte har råd med alla spel och filmer och skivor dom vill ha bara för att ni alltid haft det.

exakt!
det DU VILL HA ska du FÅ, dessutom utan att betala för det...
jobbar du 08.00-17.00 varje dag gratis också?
det handlar om prioritering, det vi snackar om är NÖJE, alltså borde en funtat människa kunde offra detta för t.ex. mat och kläder, hyra (tak för huvudet och värme).
det är ingen rättighet att få spela spel, det är en "lyx".

sen gällande att du har köpt minst ett spel efter att ha testat en piratkopiering är ingenting mot hur mycket piratkopiering skadar industrin (även om man aldrig kan räkna fram exakta siffror eller bevisa hur det skulle ha sett ut utan piratkopiering)
(vart en artikel för inte länge sen om att piratkopieringen kostat sverige 2,5 Miljarder (var någon webbtidning, dn.se tror jag))

p.s hur gammal är du? hur mycket arbetserfarenhet har du? något insatt i ekonomi och/eller politik?
känns som att du inte ser hela spektrat, inte förstått konsekvenserna av att dessa massiva handlingar som simpelt sker dagligen.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Håller mig till åsikten om att fildelning ÄR olagligt, men staten ska INTE använda VÅRA skattepengar, för att stoppa stora FÖRETAGS problem. Det kan de själva göra.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Har ni föresten tänkt på hur dåligt väder det är i Sverige nu?

Här har det fan bara regnat dom senaste dagarna.


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Håller mig till åsikten om att fildelning ÄR olagligt, men staten ska INTE använda VÅRA skattepengar, för att stoppa stora FÖRETAGS problem. Det kan de själva göra.

hur skulle det se ut?
en privatiserad polisstyrka som (genom vad?) har rätten att göra razzia mot ett företags hot?

nee, då behåller jag hellre polisen statlig och för alla i samhället.

finns ingen annan enhet i världen som har rättigheter att göra en sån här aktion, skulle någon annan göra det så skulle det ses som vandalism/terrorism (även om det är rätt gjort)
och stor misstanke skulle riktas åt använda metoder osv.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Håller mig till åsikten om att fildelning ÄR olagligt, men staten ska INTE använda VÅRA skattepengar, för att stoppa stora FÖRETAGS problem. Det kan de själva göra.

Fildelning (som sker istället för köp och inte leder till köp) lär nog kosta staten en hel del pengar.

Skrivet av Jower:

Innebär det att jag inte ska få spela dom?

Ja, det innebär det. Spel är en lyxvara - underhållning, inte någon slags mänsklig rättighet. Om du inte har råd att betala för det som JAG sitter och sliter övertid med för att skapa så får väl du också ta och arbeta lite.

Medlem
Skrivet av omega|werzion:

exakt!
det DU VILL HA ska du FÅ, dessutom utan att betala för det...
jobbar du 08.00-17.00 varje dag gratis också?
det handlar om prioritering, det vi snackar om är NÖJE, alltså borde en funtat människa kunde offra detta för t.ex. mat och kläder, hyra (tak för huvudet och värme).
det är ingen rättighet att få spela spel, det är en "lyx".

Läste du öht vad jag skrev?
Jag sa att jag inte har råd med dom.
Om jag har tänkt sova inomhus och äta så har jag inte nog med pengar över till alla spel jag vill ha sen.
Alltså KAN jag omöjligt köpa dom i vilket fall som helst.
Vem skadar det om jag laddar hem ett spel jag inte kan köpa ändå?

Skriv svar