Sandlådans divergens

Medlem
Sandlådans divergens

Den senaste tiden har jag lekt en hel del i sandlådan. Jag har (för ett tag sedan) spelat Mafia II och Just Cause 2. På senare tid har jag recenserat LA Noire och tagit en närmare titt på Saints Row the Third (samt pratat med dess Keanu Reeves-kopia till designer, James Torbit). Och jag börjar se en klar trend. Där Rockstar förut var kungar med spel som gav oss allt, men samtidigt var lite kluvna i sitt förhållande till både story och tokiga stunts, börjar nu två undergrenar utkristallisera sig.

Och jag gillar verkligen att "sandlådegenren" går isär. Å ena sidan Mafia II och LA Noire där handlingen och karaktärerna är kung men sandlådan finns där för att fördjupa bakgrunden, och å andra sidan Just Cause 2 och Saints Row the Third där man bara försöker packa in så mycket crazy-action som möjligt. Istället för att bara kompromissa och skapa ett spel som inte gör någondera särskilt bra, som Grand Theft Auto IV. Jag tror att det här är en utveckling åt rätt håll. Även om t ex LA Noire pressade in lite pliktskyldiga jaktsekvenser här och där för att inte tråka ut twitchgenerationen så var det rätt så nära ett karaktärsdrivet storyspel. Det ska bli oerhört spännande att se vad nästa steg blir.

#blogg

Sandlådans divergens

Jag <i>håller med</i>.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Den här texten <i>gör mig alldeles snurrig</i>.

Medlem

Förstår inte vad ni <i>pratar om?</i>

Medlem

<i></i>


signatur
Medlem

ska inte <b></b> ersätta i:en? förvirrad...

Medlem

Äsch, det är någon på IT som har bestämt att HTML är för farligt för bloggarna. Ska försöka fixa...

Medlem

Sådär! Men det är fan så mycket jobbigare att skriva hakparenteser!

Medlem

Varför inte länka spelet till speldatabasen här på FZ som alla andra, istället för att göra dom kursiv!? ;D


signatur

Mats:
Äsch då, vanesak.

1
Skriv svar