Hjälp FZ bli bättre – gör medlemsundersökning

Operation Flashpoint firar tio år

Robot
Operation Flashpoint firar tio år

Bohemia Interactive bjuder på återblick när det på dagen är tio år sedan Operation Flashpoint: Cold War Crisis vaknade till liv.

#nyhetstips, #quake, #bohemia-interactive, #operation-flashpoint-cold-war-crisis, #arma-2, #arma-iii


Medlem
Operation Flashpoint firar tio år

Bara synd att dem tappat bollen TOTALT på det senaste, Muppar.

Medlem

Kan också nämnas att de med 10-årsfirandet släppt en ny patch till Operation Flashpoint: http://community.bistudio.com/wiki/Arma:_Cold_War_Assault#Dow...

Bohemia patchar fortfarande 10 år efter release. Codemasters kan inte ens fixa en bra första patch innan de lägger ned supporten!

Medlem

Detta var det första spelet jag köpte och förde mig in i datorvärlden. Minns det så väl, någon hade lagt det i en tunna där spel för 99:- låg på Siba. Jag gick till kassan och sa vart jag hittat det, och behövde bara betala 99:- för det på release, förstod inte förrän år senare att det antagligen var lite knas.

"Pvt Arm.. No, Ltn David Armstrong reporting for duty. Heeey that sound good!"

Medlem
Skrivet av kozzak:

Bara synd att dem tappat bollen TOTALT på det senaste, Muppar.

Arma 2? Som jag förstått det är det ett bra spel men tar lång tid att komma in i. Om du menar senaste OF så har det inte något att göra med denna utvecklare, den enda gemensamma nämnaren mellan nya OF och gamla är namnet, inget annat.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av kozzak:

Bara synd att dem tappat bollen TOTALT på det senaste, Muppar.

Arma 2? Som jag förstått det är det ett bra spel men tar lång tid att komma in i. Om du menar senaste OF så har det inte något att göra med denna utvecklare, den enda gemensamma nämnaren mellan nya OF och gamla är namnet, inget annat.

Jo förstås, stressade det svaret lite grann, jag menade förstås Codemasters. Jag tycker att Arma 2 var helt ok, just flashpointserien var den jag ville pika lite, blev så fruktansvärt besviken på Red River. Hade nog varit mycket bättre om Bohemia hade fått göra den.

Medlem

*gnäll* inget tack för att man tipsade om den?*gnäll*


signatur

Gamer since day one!

Medlem
Skrivet av Element_Five:

*gnäll* inget tack för att man tipsade om den?*gnäll*

Sitter här med en mustig kopp kaffe, och ett glas rött för att så smått värma upp inför kvällen. Därmed tar jag ditt gnäll som ett skall av stolthet, istället för nåt fjantigt.

Grattis till nyhetstipset. Njut av det. Vörda det. Skända det.


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem

Grattis Grattis!

En av världens bästa spel.... Nu lever alla dom här krigsspelen i dess skugga.... Ingen har lyckats överträffa det ännu efter 10 år!

Det säger väl något!


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem
Skrivet av Harpa:
Skrivet av Element_Five:

*gnäll* inget tack för att man tipsade om den?*gnäll*

Sitter här med en mustig kopp kaffe, och ett glas rött för att så smått värma upp inför kvällen. Därmed tar jag ditt gnäll som ett skall av stolthet, istället för nåt fjantigt.

Grattis till nyhetstipset. Njut av det. Vörda det. Skända det.

Klart du ska, man ska inte ta allt för seriöst här i världen där av mina *gnäll* taggar!

Skål och trevlig midsommar!


signatur

Gamer since day one!

Medlem
Skrivet av Element_Five:
Skrivet av Harpa:
Skrivet av Element_Five:

*gnäll* inget tack för att man tipsade om den?*gnäll*

Sitter här med en mustig kopp kaffe, och ett glas rött för att så smått värma upp inför kvällen. Därmed tar jag ditt gnäll som ett skall av stolthet, istället för nåt fjantigt.

Grattis till nyhetstipset. Njut av det. Vörda det. Skända det.

Klart du ska, man ska inte ta allt för seriöst här i världen där av mina *gnäll* taggar!

Skål och trevlig midsommar!

Oj, nu i retrospective ser jag att mitt svar inte hade riktigt samma humoristiska underton som jag tänkt mig. Jag menade inget offensivt.

Hoppas din midsommar blir full av glädje, värme och skålar.

Och så får vi njuta av Arma III nästa år


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem
Skrivet av Harpa:
Skrivet av Element_Five:
Skrivet av Harpa:
Skrivet av Element_Five:

*gnäll* inget tack för att man tipsade om den?*gnäll*

Sitter här med en mustig kopp kaffe, och ett glas rött för att så smått värma upp inför kvällen. Därmed tar jag ditt gnäll som ett skall av stolthet, istället för nåt fjantigt.

Grattis till nyhetstipset. Njut av det. Vörda det. Skända det.

Klart du ska, man ska inte ta allt för seriöst här i världen där av mina *gnäll* taggar!

Skål och trevlig midsommar!

Oj, nu i retrospective ser jag att mitt svar inte hade riktigt samma humoristiska underton som jag tänkt mig. Jag menade inget offensivt.

Hoppas din midsommar blir full av glädje, värme och skålar.

Och så får vi njuta av Arma III nästa år

Och undertecknad glömde som tecken på att jag nog tog det som du hade hoppats

Nä nog med ryggdunk, nu ska vi njuta av en kall, dansa runt en stor fallos och på kvällen avnjuta lite ARMA 2.


signatur

Gamer since day one!

Medlem

signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Det roliga är; jag älskade OFP när det kom för 10 år sen, jag gjorde lumpen i samma vända och var ganska militärintresserad, så OFP och ghost Recon var de 2 spelen jag spelade absolut mest under tidigt 00-tal.

Men allteftersom tiden gick och utvecklingen tog fart (vi som var spelintresserade minns med vilken fart mjuk och hårdvara utvecklades under den tiden) varje E3 som gick så blev man paff av förundran över hur de kunde göra spelen så mkt snyggare och bättre, och mitt i all den nya tekniken så kom frågan "när får vi se ett OFP med lika tight kontroll som i GR, lika bra fysik och grafik som i HL2, OFP är fantastiskt men vissa grejer är bara ... dåliga".
Arma 2 dök upp, och det var bättre grafik men inte mkt mer, sa man vad man tyckte så bemöttes man snabbt med "grafik är inte allt, OFP är fan så mkt mer realistiskt än allt annat ute på marknaden, inget behöver förändras, det är perfekt!!1".

Och nu när man läser Bohemias egna inlägg om den tiden så tyckte de samma sak, Arma 2 var inget annat än OFP med nya texturer och modeller, läser jag vad de skrivit själva så låter det som om de tyckte samma sak som jag tyckte. Ett annat problem jag hade svårt var attityden att de inte ska förenkla spelstilen i Arma, eftersom det inte är deras grej, vilket är helt rätt, men samtidigt var det ju just det de gjorde med Arma, kollar man på kartorna i VBS 1/2 så var de fantastiska, det finns stora städer avbildade som de ser ut i verkligheten, t ex parkeringsplatser tenderar till att vara stora och i en evakuerad stad så finns det inte många bilar kvar, dessa saker fanns det inte alls ngt av i Arma, däremot var varenda stad ihoptryckt och multiplayerinriktad med minst 2 ingångar till många clinch zones, och berg som låg bekvämt alldeles brevid staden.
Vilket kontrasterade rejält mot deras attityd mot hur resten av landskapet såg ut som var betydligt mer realistiskt.

Jag hoppas mkt på Arma 3 eftersom jag fortf tycker om serien, men jag som singleplayerspelare vill kunna ha en bra storyline och välberättade uppdrag, det må vara en rolig tanke att säga "hejsan, du är en soldat och ni ska skydda/invadera det här landet, du har hela området till förfogande och fienden kan vara överallt, lycka till" men som spel är det svårt att simulera ngt så komplicerat som truppstrid över stora avstånd.
Att simulera en helikopter är spelmekaniskt sett relativt enkelt, den här knappen gör det här, och den här gör den där, kombinera de 2 vid rätt tillfälle så kanske du kan få det resultat du vill, det är en statisk miljö. Verkligheten på marken så att säga, är en helt annan femma och svår att spelmekaniskt simulera och jag tror inte att att det KAN göras, så om Bohemia ska få en välsäljande titel så kanske de måste hantera det här bättre, kanske guida spelarna mer och låta realismen komma i hur vapen, fysik, kommunikation och stridsförflyttningar utförs lite mer.


signatur

Förövrigt tycker jag att ocensurerat ska återföras!

Medlem

Så mycket Operation Flashpoint som jag och polaren spelade i unga dagar. Han satt på övervåningen vid sin dator, och jag satt på undervåningen på hans brors. Sedan lanade vi på massa scenarier vi gjorde själva, ofta extremt överdrivet och asballt. Mic kommunikation tänkte vi inte på då, så man körde en runda, sen garvade man som fan när man blev överkörd av en traktor eller en flygande bil, så sprang vi upp och ner för trapporna för att garva ihop och tänka på vad man skulle knyta ihop för ny bana.
Underbara barndom.

Medlem

Ett av de häftigaste minnerna jag har från OFP är en bana i kampanjen, där det går att misslyckas med att hinna fram till evakueringsszonen. Misslyckas man med det kommer man till en alternativ bana där man måste ta sig till fots till en annan evakueringszon samtidigt som en Hind-helikopter cirklar runt ovanför och letar efter en och patruller går runt utkanten av skogarna. Det var både en väldigt stressig/spännande bana och så var det så coolt att kampanjen utformade sig dynamiskt runt vad man hade lyckats/misslyckats med tidigare.

Medlem

Bästa minnet från cold war crisis...

En session Conquer The Island som jag lirade dagen före julafton för många många år sedan.
Tog merparten av dagen att spela färdigt, grym taktisk och strategisk session och även fast vi förlorade så var det nog ett av mina absolut bästa spelminnen.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av kozzak:

Bara synd att dem tappat bollen TOTALT på det senaste, Muppar.

Va? Bohemia Interactive äger fortfarande, ArmA spelen är ju utmärkta uppföljare till det ursprungliga Operation Flashpoint spelet.

Det är Codemasters och deras Operation Casual Flashpoint uppföljare som är skitkassa.


signatur

Gammalt nick: General Hotshot
All makt åt John, vår befriare.

Avstängd

blir ju varm av att läsa allas minnen och inse att jag är inte den enda som har ett kärt minne av detta underbara spel.
Göra egna omöjliga banor, lana ush fan barndomen med detta spel <3!
Jag skratta åt alla andra som tyckte detta spel var för realistiskt. Hur kan man göra ett spel som är för realistisk och man tar det som något negativt?! Nä ush <3!

Medlem
Skrivet av Keasar:
Skrivet av kozzak:

Bara synd att dem tappat bollen TOTALT på det senaste, Muppar.

Va? Bohemia Interactive äger fortfarande, ArmA spelen är ju utmärkta uppföljare till det ursprungliga Operation Flashpoint spelet.

Det är Codemasters och deras Operation Casual Flashpoint uppföljare som är skitkassa.

Ja, jo jag vet =P Hade du läst min nästa post hade du kanske sett det

Medlem

Operation Flashpoint är det bästa fps som någonsin gjorts!
Jag och min polare brukade jämt spela det som tokar, vi hade ett klassiskt uppdrag som han skapade i editorn
Vi åkte in i helikoptrar men blev sedan nedskjutna och hamnade i en skog proppfull av ryska Spetznaz!

Uppdraget var simpelt, ta sig levande ut ur skogen och till extraction point, som var en båt vid havet några kilometer bort. Men det var så svårt så vi lyckades aldrig någonsin ta oss ut ur skogen xD

Underbara tider, underbart spel <3


signatur

Game long and prosper

Jag älskade "OF" när det kom, gillade att man varvade med svårt och "lätt", jag gillade kartfunktionen, men avskydde helikoptern, den gjorde jag själv i badrummet


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Det här är ett av världens bästa spel. <3

Inaktiv

Ett av de spel som slåss om förstaplatsen som bästa spel för min del.
Det roliga var att jag testade demot fyra gånger men tyckte det var skit varje gång. men något drog mig tillbaks till spelet och efter en femte demo-install så blev det att knalla ner till Åhléns och hämta ut ett exemplar.

Jag gillar friheten. De stora kartorna och att man ofta kan lösa uppdrag på sina egna sätt. Som att ta en traktor till en rysk militärbas och sno en helikopter. Vilka uppdrag det var sen då. Fly som krigsfånge och navigera med hjälp av polstjärnan över lilla björn. Ett annat när man är ensam överlevande och ska gömma sig från ryssar som jagar en. Det var inte bara pang-pang hela tiden utan också andra element som hjälpte till att forma en helhetsupplevelse utöver andra titlar i genrén. Karaktärerna och storyn i spelet var övertygande och man kände att man blev engagerad och känslomässigt berörd av det som hände. Soundtracket var bra med.

Senare titlar har ju tappat allt detta totalt och fokuserar bara på teknologin i sig och på striden. Finns ingen känsla längre. Ingen karaktär man minns alls. Alla är anonyma utbytbara soldater.


signatur

Förövrigt anser jag att Red Dead Redemption skall släppas till PC.

Jag gillade att man kunde springa snabbt som blixten, någon som testade det?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Omg det var så awesome! Jag lirade det fanatiskt under gymnasiet
Tvingade polarna o testa mina hemma gjorde scenarion i våra helg lan och ibland tom. lyckades ta me till internet café på floppy diskett... Fan det var tider det. Fan expansionen resistance var fan en av dem bättre expansion packs som gjorts också. Förutom typ nåt C&C expansion men det är en helt annan typ av lir..

S_Z
Medlem

Har många trevliga minnen av OFP som jag fortfarande anser vara det bästa spelet någonsin, alla kategorier. Friheten i det var något verkligen speciellt för sin tid. De lyckades trycka in så mycket i spelet men ändå hålla ihop det.

Ett mästerverk helt enkelt!

Även ett stort fan av BIS som utvecklare, de har alltid varit grymma med support av sina spel.

Medlem

Vila i frid (Namnet dvs.)

Medlem

Atmosfären i detta spel var och är unik. Glömmer aldrig när man spelade kampanjen och flydde från ett uppdrag in i skogen. Det blev nästa bana: "lost in the woods" - fan va läckert det var! Det kändes verkligen som att man var där i skogen och försökte komma undan levande. Grymt bra spel för sin tid!

Medlem

Operation Flashpoint var ett uppvaknande till en ny värld. Min syn på vad ett pang-pang-spel kunde vara förändrades för evigt. Har otaliga minnen från det spelet. MOD'arna gjorde nöjet ännu större. Fantastiskt helt enkelt.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

12
Skriv svar