Ubisofts kopieringsskydd i nytt blåsväder

Testpilot
Skrivet av darkthunder:
Skrivet av vampyrer_suger:

Varför är det olagligt att cracka ett spel du köpt?

Vet inte med 100% säkerhet (är ingen lagexpert), men står det inte nånstans, att man inte får "kringgå kopieringsskydd" ? (Rätta mig gärna om jag har fel).

I vilket fall som, så orsakar koperingsskydden enbart problem för dom som ÄRLIGT KÖPT produkten. Såna som gör crackar till spelen, har ju inga problem med spelet.

I Sverige får du göra vad du vill med dina inköpta spel även om företagen vill få dig tro att du inte får det , i USA har de DMCA som de vill få oss att tro gäller även här.

Garvar åt denna nyhet då jag verkligen tycker illa om Ubisofts metoder och att de gång på gång kör i diket gör mig bara glad.

Medlem

Ytterligare ett långfinger i ansiktet på den ärliga, betalande konsumenten!

Är så jävla trött på folk i kommentarsfälten till pirat-trådar på FZ som säger "hurr durr köp spelet bara". Varför skulle jag vilja betala för att bli behandlad som en brottsling? Ni som är så måna om att få alla att betala för sina spel - rikta kritiken mot utgivarna/spelbolagen istället. Ni vet, de som har pengarna och produkten och visionen? God fucking damnit.

Medlem

Det finns inget kopieringsskydd som inte kommer knäckas. Så enkelt är det. Och det kommer alltid finnas "pirater" som knäcker skydden bara för att de tycker det är kul. Detta leder till att piraterna inte lider av kopieringsskydden, utan bara dom som faktiskt köper spelet och inte "crackar" det kommer få problem.

Ibland undrar man hur dumma i huvudet folk faktiskt kan vara...

Medlem
Skrivet av KatOne:

Ytterligare ett långfinger i ansiktet på den ärliga, betalande konsumenten!

Är så jävla trött på folk i kommentarsfälten till pirat-trådar på FZ som säger "hurr durr köp spelet bara". Varför skulle jag vilja betala för att bli behandlad som en brottsling? Ni som är så måna om att få alla att betala för sina spel - rikta kritiken mot utgivarna/spelbolagen istället. Ni vet, de som har pengarna och produkten och visionen? God fucking damnit.

hurr durr pirater är martyrer som tvingas piratkopiera hur durr

Allvarligt talat, om du känner att du blir behandlad som brottsling av ett spelföretag så räcker det med att avstå från att köpa spelet. Ingen tvingar dig till att köpa en undermålig produkt.

Om folk gjorde så skulle det inte finnas behov av skydd mot pirater.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av darkthunder:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av darkthunder:

"Extremt" mycket billigare skulle inte jag vilja påstå. Konsollspel har alltid legat på nivåer runt 5-700kr (även på Super Mario Bros 3's tid)

Om du tar antal sålda spel med hur mycket pengar det tog att göra spelet och sedan kollar på ett NES spel samt ett spel från 2011 lär du märka att för att kosta på så betydligt många fler miljontals kronor är det väldigt mycket billigare..

Och nu är du väl ändå en aning mer orättvis i ditt argument?

Går ju inte direkt att jämföra "antal sålda upplagor" av ett spel som släpptes för 24 år sedan, jämfört med ett spel som släpptes för mindre än ett halvår sedan. Mer rättvis, är om du lyckas skaka fram siffror på antal sålda "Super Mario Bros 3" under första halvåret, och jämföra med hur många sålda "Battlefield 3" hittills.

Menade självklart att man jämför tex första halvåret ellet första året.. antal sålde exemplar.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av KatOne:

Ytterligare ett långfinger i ansiktet på den ärliga, betalande konsumenten!

Är så jävla trött på folk i kommentarsfälten till pirat-trådar på FZ som säger "hurr durr köp spelet bara". Varför skulle jag vilja betala för att bli behandlad som en brottsling? Ni som är så måna om att få alla att betala för sina spel - rikta kritiken mot utgivarna/spelbolagen istället. Ni vet, de som har pengarna och produkten och visionen? God fucking damnit.

hurr durr pirater är martyrer som tvingas piratkopiera hur durr

Allvarligt talat, om du känner att du blir behandlad som brottsling av ett spelföretag så räcker det med att avstå från att köpa spelet. Ingen tvingar dig till att köpa en undermålig produkt.

Om folk gjorde så skulle det inte finnas behov av skydd mot pirater.

1+. Det här är helt enkelt sanningen! Om ni inte gillar något köp det inte! Då slipper vi skydd i framtiden och ni kan börja köpa era spel igen.

Medlem
Skrivet av darkthunder:
Skrivet av vampyrer_suger:

Varför är det olagligt att cracka ett spel du köpt?

Vet inte med 100% säkerhet (är ingen lagexpert), men står det inte nånstans, att man inte får "kringgå kopieringsskydd" ? (Rätta mig gärna om jag har fel).

I vilket fall som, så orsakar koperingsskydden enbart problem för dom som ÄRLIGT KÖPT produkten. Såna som gör crackar till spelen, har ju inga problem med spelet.

Upphovsrättslagen

26 g § Den som har förvärvat rätt att använda ett datorprogram får framställa sådana exemplar av programmet och göra sådana ändringar i programmet som är nödvändiga för att han skall kunna använda programmet för dess avsedda ändamål. Detta gäller även rättelse av fel.

Medlem

Inte har jag mött emot problem.. Men seriöst sluta med Drm skydden och börja använde dem pengarna till annat.

Inaktiv
Skrivet av Krokarmajja:
Skrivet av darkthunder:
Skrivet av vampyrer_suger:

Varför är det olagligt att cracka ett spel du köpt?

Vet inte med 100% säkerhet (är ingen lagexpert), men står det inte nånstans, att man inte får "kringgå kopieringsskydd" ? (Rätta mig gärna om jag har fel).

I vilket fall som, så orsakar koperingsskydden enbart problem för dom som ÄRLIGT KÖPT produkten. Såna som gör crackar till spelen, har ju inga problem med spelet.

Upphovsrättslagen

26 g § Den som har förvärvat rätt att använda ett datorprogram får framställa sådana exemplar av programmet och göra sådana ändringar i programmet som är nödvändiga för att han skall kunna använda programmet för dess avsedda ändamål. Detta gäller även rättelse av fel.

BAZINGA! så om jag tröttnar på att använda origin kan jag köra med en crackad .exe till BF3 och om EA sen bannar mig så slänger jag lagboken i deras nyllen?

kopieringsskydd är bara skit det ställer bara till problem

Inaktiv
Skrivet av Aresz:
Skrivet av Krokarmajja:
Skrivet av darkthunder:
Skrivet av vampyrer_suger:

Varför är det olagligt att cracka ett spel du köpt?

Vet inte med 100% säkerhet (är ingen lagexpert), men står det inte nånstans, att man inte får "kringgå kopieringsskydd" ? (Rätta mig gärna om jag har fel).

I vilket fall som, så orsakar koperingsskydden enbart problem för dom som ÄRLIGT KÖPT produkten. Såna som gör crackar till spelen, har ju inga problem med spelet.

Upphovsrättslagen

26 g § Den som har förvärvat rätt att använda ett datorprogram får framställa sådana exemplar av programmet och göra sådana ändringar i programmet som är nödvändiga för att han skall kunna använda programmet för dess avsedda ändamål. Detta gäller även rättelse av fel.

BAZINGA! så om jag tröttnar på att använda origin kan jag köra med en crackad .exe till BF3 och om EA sen bannar mig så slänger jag lagboken i deras nyllen?

Det är ju inte riktigt sant, du har säkert godkänt något avtal för att få använda origin som gör att de kan stänga av dig, men de kan ju inte säga att du brutit mot den svenska lagen iaf.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av KatOne:

Ytterligare ett långfinger i ansiktet på den ärliga, betalande konsumenten!

Är så jävla trött på folk i kommentarsfälten till pirat-trådar på FZ som säger "hurr durr köp spelet bara". Varför skulle jag vilja betala för att bli behandlad som en brottsling? Ni som är så måna om att få alla att betala för sina spel - rikta kritiken mot utgivarna/spelbolagen istället. Ni vet, de som har pengarna och produkten och visionen? God fucking damnit.

hurr durr pirater är martyrer som tvingas piratkopiera hur durr

Allvarligt talat, om du känner att du blir behandlad som brottsling av ett spelföretag så räcker det med att avstå från att köpa spelet. Ingen tvingar dig till att köpa en undermålig produkt.

Om folk gjorde så skulle det inte finnas behov av skydd mot pirater.

Skulle snarare kalla pirater för innovatörer. Sen så är ju jag lite mindre verklighetsfrånvänd än du, Tybalt.

Pirater vägrar ett överflödigt mellanhandssystem i de fall där det finns - jag köper spel där jag slipper DRM och där inte en massa retarderade pappersmanualer och plastskivor producerats helt i onödan för att driva upp priset. Det kallas konsumentmakt (make a note of it) och är att föredra framför auktoritär kapitalism. Kanske är du också SOPA-anhängare?

Det är ganska antikapitalistiskt och trögtänkt att säga att alla konsumenter "borde" (på etiska grunder, vilka är subjektiva) eller "måste" (på juridiska grunder, vilket är ett maktmonopol) förvägra sig själva den optimala lösningen (just det, motsatsen till ordet "ekonomi") och betala (vilket är en sanktionerande handling), när detta är ett enkelt fall av marknaden som bör reglera sig själv?

Du tänker inte långt när du säger att om man vill slippa de redundanta elementen av produkten så ska man strunta i att köpa den, bara. Som att det fanns något som hette non-choicemaking. Jag kan avnjuta produkten ändå, vilket känns rätt schysst. Just genom konsumentdriven marknadsreglering (jag tänker inte köpa luft på flaska) så bidrar man till att aktivt göra både plast- och papperskopior och DRM föråldrade, så företagen (som annars alltid har övertaget över konsumenten) får utvecklas eller dö istället för att använda assymetrisk krigsföring mot sina kunder. Genom att bevara efterfrågan på produkten i sig (inte köpa men ändå avnjuta) så har vi nått en innovationsdrivande värdeteoretisk lösning.

Och om du säger att folk bara tankar allt istället när man tänker så här, då undrar man ju varför Steam finns? Det är ju såklart för att pirater varken är idioter (de finns för att de fortfarande är smartast) eller omoraliska (de är en stor del av befolkningen, och de är politiskt representerade och organiserade). Det handlar om att bryta ett föråldrat system, till allas - och miljöns - fördel, ett system som förvrider det politiska och juridiska livet till den punkt att SOPA står på tröskeln. Tack för det, du.

Dags för dig att släppa din utopi där effektivitet och genomförbarhet inte är vad som bestämmer längre, utan istället moraliserande ideologers små flowcharts får visa vägen. Jag är inte intresserad av annat än vad folk faktiskt väljer att göra, och varför.

Men du kan predika som du vill. Jag har iallfall sen länge bestämt mig att handla i mitt eget, marknadens, samhällets och innovationens bästa. Om du vill underhålla en trasig byråkrati istället så gör det - tacka mig när framtiden anländer och miljön mår bättre.

Medlem

det var la traaaak...
jag är ricktigt suge på att köpa det men har inte råd med det, men men det kommer nog en ra där man kan köpe det för en ritigt billig peng..:)

Medlem

Inte första gången som Ubisoft trampar i klaveret. Om ni vill spela utan problem kan ni alltid ladda ner det illegalt. Ubisoft har ju själva valt att stänga ute gamers på lösa grunder så varför inte stänga eran plånbok? Om jag installerar ett nytt grafikkort eller en ny RAM-sticka ska Ubisoft och deras spywareprogram hålla käften. Det angår inte dem vad jag har för hårdvara installerad på datorn till att börja med. Sedan kan de knappast använda det som faktagrund för vilka spelare som ska stängas av och inte.

Deras intentioner är att stoppa ett uppblåst hot (piratkopiering) och istället riktar de sina motmedel mot de ärliga konsumenterna. Piraterna kan gladeligen fortsätta med sin verksamhet och de flesta kunder med någon form av tankeprocess fattar att Ubisoft går för långt i sitt korståg mot väderkvarnarna.

Medlem
Skrivet av darkthunder:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av darkthunder:

"Extremt" mycket billigare skulle inte jag vilja påstå. Konsollspel har alltid legat på nivåer runt 5-700kr (även på Super Mario Bros 3's tid)

Om du tar antal sålda spel med hur mycket pengar det tog att göra spelet och sedan kollar på ett NES spel samt ett spel från 2011 lär du märka att för att kosta på så betydligt många fler miljontals kronor är det väldigt mycket billigare..

Och nu är du väl ändå en aning mer orättvis i ditt argument?

Går ju inte direkt att jämföra "antal sålda upplagor" av ett spel som släpptes för 24 år sedan, jämfört med ett spel som släpptes för mindre än ett halvår sedan. Mer rättvis, är om du lyckas skaka fram siffror på antal sålda "Super Mario Bros 3" under första halvåret, och jämföra med hur många sålda "Battlefield 3" hittills.

Super Mario Bros 3 har sålt över 18 miljoner exemplar och är ett av de mest lönsamma spelen någonsin. Och med inflation skulle spelet kosta 125$ i 2010 års penningvärde. Så det är ganska mycket billigare med spel idag, framförallt om man räknar med att SMB3 kostat någon enstaka miljon $ i utveckling (antagligen knappt eller till och med under 1 miljon $) medan BF3 antagligen kostat uppemot 40-50 miljoner $ i utvecklingskostnader.

Att sitta och gnälla över att priserna är dyra är egentligen ganska barnsligt, spelen kostar vad de kostar, har man inte råd så köper man inte spel. Det är ingen mänsklig rättighet att spela spel, och det finns många spel som är billiga, lite äldre spel och indiespel kostar inte mycket.

Medlem
Skrivet av KatOne:

Bra skrivet!

Medlem
Skrivet av KatOne:
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av KatOne:

Ytterligare ett långfinger i ansiktet på den ärliga, betalande konsumenten!

Är så jävla trött på folk i kommentarsfälten till pirat-trådar på FZ som säger "hurr durr köp spelet bara". Varför skulle jag vilja betala för att bli behandlad som en brottsling? Ni som är så måna om att få alla att betala för sina spel - rikta kritiken mot utgivarna/spelbolagen istället. Ni vet, de som har pengarna och produkten och visionen? God fucking damnit.

hurr durr pirater är martyrer som tvingas piratkopiera hur durr

Allvarligt talat, om du känner att du blir behandlad som brottsling av ett spelföretag så räcker det med att avstå från att köpa spelet. Ingen tvingar dig till att köpa en undermålig produkt.

Om folk gjorde så skulle det inte finnas behov av skydd mot pirater.

Skulle snarare kalla pirater för innovatörer. Sen så är ju jag lite mindre verklighetsfrånvänd än du, Tybalt.

Pirater vägrar ett överflödigt mellanhandssystem i de fall där det finns - jag köper spel där jag slipper DRM och där inte en massa retarderade pappersmanualer och plastskivor producerats helt i onödan för att driva upp priset. Det kallas konsumentmakt (make a note of it) och är att föredra framför auktoritär kapitalism. Kanske är du också SOPA-anhängare?

Det är ganska antikapitalistiskt och trögtänkt att säga att alla konsumenter "borde" (på etiska grunder, vilka är subjektiva) eller "måste" (på juridiska grunder, vilket är ett maktmonopol) förvägra sig själva den optimala lösningen (just det, motsatsen till ordet "ekonomi") och betala (vilket är en sanktionerande handling), när detta är ett enkelt fall av marknaden som bör reglera sig själv?

Du tänker inte långt när du säger att om man vill slippa de redundanta elementen av produkten så ska man strunta i att köpa den, bara. Som att det fanns något som hette non-choicemaking. Jag kan avnjuta produkten ändå, vilket känns rätt schysst. Just genom konsumentdriven marknadsreglering (jag tänker inte köpa luft på flaska) så bidrar man till att aktivt göra både plast- och papperskopior och DRM föråldrade, så företagen (som annars alltid har övertaget över konsumenten) får utvecklas eller dö istället för att använda assymetrisk krigsföring mot sina kunder. Genom att bevara efterfrågan på produkten i sig (inte köpa men ändå avnjuta) så har vi nått en innovationsdrivande värdeteoretisk lösning.

Och om du säger att folk bara tankar allt istället när man tänker så här, då undrar man ju varför Steam finns? . Det handlar om att bryta ett föråldrat system, till allas - och miljöns - fördel, ett system som förvrider det politiska och juridiska livet till den punkt att SOPA står på tröskeln. Tack för det, du.

Dags för dig att släppa din utopi där effektivitet och genomförbarhet inte är vad som bestämmer längre, utan istället moraliserande ideologers små flowcharts får visa vägen. Jag är inte intresserad av annat än vad folk faktiskt väljer att göra, och varför.

Men du kan predika som du vill. Jag har iallfall sen länge bestämt mig att handla i mitt eget, marknadens, samhällets och innovationens bästa. Om du vill underhålla en trasig byråkrati istället så gör det - tacka mig när framtiden anländer och miljön mår bättre.

Skämtar du med oss? Det här måste vara ironi. "Det är ju såklart för att pirater varken är idioter (de finns för att de fortfarande är smartast) eller omoraliska (de är en stor del av befolkningen, och de är politiskt representerade och organiserade)."

Steam är ett DRM i sig vilket redan tar bort biten med smartast.... SOAP står på tröskeln pågrund av er värld + ett gäng idiotiska företag. De enda som det är synd om är oss vanliga konsumenter som måste lyssna på båda sidors idiotiska utlägg. Jag skyller soap på dig lika mycket som företagen, om ingen piratkopierade skulle inte SOAP vara på tal heller.

Det är den här mentaliteten som fått hela medelhavet på fall, gör det som är optimalt för dig själv. Skit helst i att betala skatt, om du är tillräckligt rik för att klara dig själv förlorar ju du bara på att stödja samhället.
Det är ingen medfödd rätt att få allt du vill ha optimalt, inget företag är skyldigt att producera en perfekt produkt till dig. Ifall marknaden ej är nöjd med en produkt så köps den inte och företaget går under eller utvecklar en bättre produkt. Om du och andra pirater bevisar att ni faktist vill ha produkten och piratkopierar kommer de inte utveckla produkten de kommer utveckla sätt att stoppa er istället. Om alla slutade piratkopiera skulle företagen sluta göra DRM, då de inte gillar att arbeta på saker i onödan...
Va tusan tror du kom först piratkopiering eller DRM, DRM skapades inte för att företagen hade tråkigt.... Eller försöker du påstå att pirater inte fanns innan DRM skydden kom.

PS: Det här sammanfattar rätt bra mina åsikter om pirater och de olika typer av pirater som finns. http://tinypic.com/r/22cl6e/5 DS

Medlem
Skrivet av Krokarmajja:
Skrivet av darkthunder:
Skrivet av vampyrer_suger:

Varför är det olagligt att cracka ett spel du köpt?

Vet inte med 100% säkerhet (är ingen lagexpert), men står det inte nånstans, att man inte får "kringgå kopieringsskydd" ? (Rätta mig gärna om jag har fel).

I vilket fall som, så orsakar koperingsskydden enbart problem för dom som ÄRLIGT KÖPT produkten. Såna som gör crackar till spelen, har ju inga problem med spelet.

Upphovsrättslagen

26 g § Den som har förvärvat rätt att använda ett datorprogram får framställa sådana exemplar av programmet och göra sådana ändringar i programmet som är nödvändiga för att han skall kunna använda programmet för dess avsedda ändamål. Detta gäller även rättelse av fel.

Bingo!
Dock älskar (främst amerikanska) företag att få folk att tro att deras ord står över en annan nations lagar, och lobbar konstant för att få igenom internationella lagar som stärker deras position globalt, ofta med katastrofala följder som kunnat undvikas. SOPA var ett sådant, internt förslag.

Om man däremot går emot dem med lagtexter så återkommer de alltid med hot om massiva rättsprocedurer på deras mark etc.
(usa's rättssystem= det kvittar om vi har fel, vi begraver dig i advokater tills du ger upp och vi vinner på walkover.)

Men jag håller med många här, de enda som drabbas är de som köpt spelet.
en pirats crackar får många spel stabila och helt spelbara som en betalande kund inte ens kan starta förrens efter x antal patchar.

kopieringskydden på den gamla goda tiden var lite svårare att kringgå, när de faktiskt var fysiska saker som var med i kartongen som man använde sig av inne i spelet.. Elvira (cerberus) mfl. hade nåt sånt om jag minns rätt.

Medlem

Det roliga är nog att de som laddar ner deras spel får det enklare än kunderna själv

"Sell not virtue to purchase wealth,..." - Benjamin Franklin

Medlem

köpte heroes 6 till steam och fick med extra drm från ubisoft som sedan krånglade och inte lät mig spela spelet. sjukt jäkla dåligt system av ubisoft, och jag kan säga att jag aldrig köper ett spel till av dem tills de ändrat inställning och tagit bort allt vad extra drm heter.

Medlem
Skrivet av Mack:
Skrivet av D.K:
Skrivet av Vorheece:
Skrivet av Aresz:

Yay mer skydd som sabbar

Det är väl så det brukar fungera. Många DRM är som många lagar = Endast till för att försvåra för de hederliga.

Vilka lagar?

Inte direkt lagar, men ta saker som hemgångs-kontroller som många affärer och köpcentrum har, där personal tvingas visa upp allt dom har i fickorna och väskor (kanske inte så många minuter man måste uppoffra, men tänk att behöva göra det flera gånger i veckan). Eller flygplatskontrollerna, hur många har inte missat sitt flyg för att dom fastnat i en jätte kö vid röntgen. Sen har vi ju drogtester och annat kul som också fungerar på i princip samma sätt.

Vissa bryter mot lagar/regler vilket gör att alla utsätts för problem på nått sett.
Men det kommer alltid finnas sätt att begå brotten eller bryta mot reglerna om man verkligen vill. Att försöka totalt stoppa piratkopering med nått super DRM är bara nån önskedröm.

Dom måste lista ut VARFÖR folk piratkopierar och hitta nån lösning som gör att hederligt folk börjar köpa spelen och vara nöjda med det.

Det är billigt och enkelt att piratkopiera, 10 minuter så har du spelet nerladdat och installerat, i vissa fall kan du även få spelet veckor innan det ens släpps.

-Spel måste bli billigare, precis som musik blivit via Spotify. Vem fan tankar MP3or längre?
-Måste vara enkelt, Steam är okej men fortfarande inte lika snabbt som att gå in på en torrent sida och klicka download.
-Spelen måste finnas tillgängliga över hela världen samtidigt, pirat grupperna tävlar om att bli först, på samma sätt måste företagen tävla med piraterna.

Men det är väl bara mitt önsketänkande.

samma sak inom flesta områden faktiskt. man gör något åt symptomen, men gör inget åt den egentliga anledningen för att det är för jobbit, sen slår man sig på bröstet för att man gör något som i slutändan inte har någon effekt överhuvudtaget.

Inaktiv

Jag har då sen ett tag tillbaka slutat köpa Ubisoft spel helt och hållet. Vägrar stödja dom när dom kör med sånt här DRM.

Medlem
Skrivet av KatOne:
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av KatOne:

Ytterligare ett långfinger i ansiktet på den ärliga, betalande konsumenten!

Är så jävla trött på folk i kommentarsfälten till pirat-trådar på FZ som säger "hurr durr köp spelet bara". Varför skulle jag vilja betala för att bli behandlad som en brottsling? Ni som är så måna om att få alla att betala för sina spel - rikta kritiken mot utgivarna/spelbolagen istället. Ni vet, de som har pengarna och produkten och visionen? God fucking damnit.

hurr durr pirater är martyrer som tvingas piratkopiera hur durr

Allvarligt talat, om du känner att du blir behandlad som brottsling av ett spelföretag så räcker det med att avstå från att köpa spelet. Ingen tvingar dig till att köpa en undermålig produkt.

Om folk gjorde så skulle det inte finnas behov av skydd mot pirater.

Skulle snarare kalla pirater för innovatörer. Sen så är ju jag lite mindre verklighetsfrånvänd än du, Tybalt.

Pirater vägrar ett överflödigt mellanhandssystem i de fall där det finns - jag köper spel där jag slipper DRM och där inte en massa retarderade pappersmanualer och plastskivor producerats helt i onödan för att driva upp priset. Det kallas konsumentmakt (make a note of it) och är att föredra framför auktoritär kapitalism. Kanske är du också SOPA-anhängare?

Det är ganska antikapitalistiskt och trögtänkt att säga att alla konsumenter "borde" (på etiska grunder, vilka är subjektiva) eller "måste" (på juridiska grunder, vilket är ett maktmonopol) förvägra sig själva den optimala lösningen (just det, motsatsen till ordet "ekonomi") och betala (vilket är en sanktionerande handling), när detta är ett enkelt fall av marknaden som bör reglera sig själv?

Du tänker inte långt när du säger att om man vill slippa de redundanta elementen av produkten så ska man strunta i att köpa den, bara. Som att det fanns något som hette non-choicemaking. Jag kan avnjuta produkten ändå, vilket känns rätt schysst. Just genom konsumentdriven marknadsreglering (jag tänker inte köpa luft på flaska) så bidrar man till att aktivt göra både plast- och papperskopior och DRM föråldrade, så företagen (som annars alltid har övertaget över konsumenten) får utvecklas eller dö istället för att använda assymetrisk krigsföring mot sina kunder. Genom att bevara efterfrågan på produkten i sig (inte köpa men ändå avnjuta) så har vi nått en innovationsdrivande värdeteoretisk lösning.

Och om du säger att folk bara tankar allt istället när man tänker så här, då undrar man ju varför Steam finns? Det är ju såklart för att pirater varken är idioter (de finns för att de fortfarande är smartast) eller omoraliska (de är en stor del av befolkningen, och de är politiskt representerade och organiserade). Det handlar om att bryta ett föråldrat system, till allas - och miljöns - fördel, ett system som förvrider det politiska och juridiska livet till den punkt att SOPA står på tröskeln. Tack för det, du.

Dags för dig att släppa din utopi där effektivitet och genomförbarhet inte är vad som bestämmer längre, utan istället moraliserande ideologers små flowcharts får visa vägen. Jag är inte intresserad av annat än vad folk faktiskt väljer att göra, och varför.

Men du kan predika som du vill. Jag har iallfall sen länge bestämt mig att handla i mitt eget, marknadens, samhällets och innovationens bästa. Om du vill underhålla en trasig byråkrati istället så gör det - tacka mig när framtiden anländer och miljön mår bättre.

Ja herregud, det rätt sjukt att se hur långt pirater rationaliserar för att försvara sitt beteende. Förutom att vara martyrer, religiöst förföljda, innovatörer och en allmän räddning av ekonomiska system, frihet och demokrati i världen så räddar de även miljön. (wtf?)

Sådant här egoistisk "så länge jag inte åker fast" mentalitet står i motsats till så mycket av vad som får ett samhälle att fungera.

Nåväl KatOne, du har funnit din väg att gratis få din fix av underhållning (som andra skapat) helt gratis som du inbillar dig ha RÄTT till.

Hur som helst kommer jag inte att lyckönska dig i ditt sätt att rädda världen, mormor, barnen, växt- och djurlivet på denna planet.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Inaktiv
Skrivet av vampyrer_suger:
Skrivet av Aresz:

BAZINGA! så om jag tröttnar på att använda origin kan jag köra med en crackad .exe till BF3 och om EA sen bannar mig så slänger jag lagboken i deras nyllen?

Det är ju inte riktigt sant, du har säkert godkänt något avtal för att få använda origin som gör att de kan stänga av dig, men de kan ju inte säga att du brutit mot den svenska lagen iaf.

True, men jag tror inte att konsumentköpslagen kan avtalas bort, den är väl en så kallad tvingande lag som man inte kan bluffa bort genom något användaravtal (EULA).

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av vampyrer_suger:
Skrivet av Aresz:

BAZINGA! så om jag tröttnar på att använda origin kan jag köra med en crackad .exe till BF3 och om EA sen bannar mig så slänger jag lagboken i deras nyllen?

Det är ju inte riktigt sant, du har säkert godkänt något avtal för att få använda origin som gör att de kan stänga av dig, men de kan ju inte säga att du brutit mot den svenska lagen iaf.

True, men jag tror inte att konsumentköpslagen kan avtalas bort, den är väl en så kallad tvingande lag som man inte kan bluffa bort genom något användaravtal (EULA).

True, dock tvivlar jag på att du kan använda lagen för att få använda ett cra med syfte att undvika origin. Då det var klart från dig från början att användandet av origin var en del av produkten. Däremot om din produkt inte skulle fungera och du använde crack för att få den att fungera så skulle konsumentköplagen vara tillämplig.

Inaktiv

Men om skiten inte startar så har jag ju en giltig anledning, och någon dag kommer det inte att starta, det är jag säker på.

Medlem
Skrivet av Krokarmajja:
Skrivet av darkthunder:
Skrivet av vampyrer_suger:

Varför är det olagligt att cracka ett spel du köpt?

Vet inte med 100% säkerhet (är ingen lagexpert), men står det inte nånstans, att man inte får "kringgå kopieringsskydd" ? (Rätta mig gärna om jag har fel).

I vilket fall som, så orsakar koperingsskydden enbart problem för dom som ÄRLIGT KÖPT produkten. Såna som gör crackar till spelen, har ju inga problem med spelet.

Upphovsrättslagen

26 g § Den som har förvärvat rätt att använda ett datorprogram får framställa sådana exemplar av programmet och göra sådana ändringar i programmet som är nödvändiga för att han skall kunna använda programmet för dess avsedda ändamål. Detta gäller även rättelse av fel.

Den biten avtalas bort i ditt licensavtal.

6e st i 26 g §
Avtalsvillkor som inskränker användarens rätt enligt andra, fjärde eller femte stycket är ogiltiga. Lag (1997:790).

Dvs första stycket går att avtala bort och det var det du citerade.
Hela 26 g § går att hitta här: https://lagen.nu/1960:729#P26g för de som är nyfikna.

Medlem

Jag kan bara säga att jag är så jävla trött på Anno 2070. Fan vad Ubisoft har förstört det spelet.

Medlem

Kul att de satsar på att släppa spelet som PC-exklusivt, och samtidigt ser till att göra PC-spelarna så negativt inställda som bara möjligt (och mer eller mindre garantera massiv piratkopiering)...
Bortsett från Wii-spel måste ju Ubisoft generellt sett gå back känns det som.

Satsa på Steam eller DRM fritt, tror inte det kan påverka deras försäljning nämnvärt, eller porta skiten till konsol också för några exemplar lär det sälja (även om TBS vore bättre)

123
Skriv svar