Hjälp FZ bli bättre – gör medlemsundersökning

Heavy Rain-skaparen: "Spelbranschen dör utan innovation"

Medlem

Bristande innovation är inte det största problemet. Jag spelar många dumma "hoppa och skjuta"-spel och skäms inte för det. Det största problemet enligt mig är förenklingar av spel så att det ska tilltala en större publik. Spel som tidigare varit väldigt nischade har blivit mainstream eftersom alla moment där man får fatta egna beslut eller tänka har tagits bort. Vissa spel känns färdigtuggade och jag gillar det inte alls.

Medlem
Skrivet av redgreenblue:

Bristande innovation är inte det största problemet. Jag spelar många dumma "hoppa och skjuta"-spel och skäms inte för det. Det största problemet enligt mig är förenklingar av spel så att det ska tilltala en större publik. Spel som tidigare varit väldigt nischade har blivit mainstream eftersom alla moment där man får fatta egna beslut eller tänka har tagits bort. Vissa spel känns färdigtuggade och jag gillar det inte alls.

Ja, detta är nog den största anledningen.

Medlem
Skrivet av MaXMC:
Skrivet av blodChoklad:
Skrivet av MaXMC:
Skrivet av blodChoklad:

rätt man att uttala sig; fahrenheit va skoj å lite häftigt att uppleva. Fantastisk grafik gör ingen skillnad. Heavy rain sög. Att kalla quicktime innovativt är som att kalla en pausknapp för en nyhet

Men vad är det med er? Var nånstans sägs det att Quicktime var innovativt?

Ingenstans, men om du spelat något av QDs tidigare spel så vet du att det är interaktiva filmer. Beyond skall vara, om man lyssnar på gamingjournalister, precis samma sak som heavy rain. Dvs en snygg förpackning till ganska värdelöst spel

Om du läser mina tidigare kommentarer är det ganska klart att jag spelat HR.
Nu gillar ju jag spel som faktiskt har en story, så om jag får leva med lite QTE istället för att springa och skjuta allt så är jag bara glad för det.
Så farligt var det faktiskt inte i Heavy Rain, jag tror de allra flesta som kommenterar här om QTE inte ens har spelat HR. Heavy Rain var mycket bättre spel-mässigt och story-mässigt än t.ex. Max Payne 3 som var en film om att dricka sprit avbruten av korta sekvenser av massmord.

Vad är det som är så innovativt med Halo 3-4? COD 3-?? Inget. Inget alls, de innehåller också QTE:s för sina story-sekvenser, nu råkar det vara så att Heavy Rain är BARA STORY, så den har i princip bara QTE. Men det som QD menar med Innovativt är inte QTE utan vilken känsla eller budskap du förmedlar med spelet. Där var Heavy Rain rätt ensamma under en tid. Amnesia och Penumbra-spelen är också en del av detta fast på den andra sidan av känslospektrat.

Det jag protesterar mot är kommentarerna som "Att kalla quicktime innovativt är som att kalla en pausknapp för en nyhet" som bara bevisar att ni inte läst artikeln och inte har en susning om vad han är ute efter och därför inte kan formulera ett vettigt argument mot det han säger.

Om det hade varit John Carmack eller Cliff Blezinsky (hur han nu stavar) som sagt detta, vad hade ni kommit med då? "Att kalla Gears of Wars innovativt är som att kalla en pausknapp för en nyhet".

Missförstå mig inte, det är inte så att jag älskar HR, jag har spelat igenom det en gång och jag planerar inte att göra det igen. Jag springer gärna och skjuter sönder saker också. Men det måste bli ett slut med denna uppföljarhysteri där samma spel släpps om och om igen.

Håller med om uppföljarhysterin, den måste upphöra eller iaf lugna ned sig.
Måste dock påpeka att jag slutade med COD efter det första, avskyr HALO och gears är bleh. Jag älskar spel som bygger på story som tar 20+ timmar att klara.

Så kort, tycker FPS e precis lika tråkigt som QTE spel

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Valpnos:

Det finns väl ingenting så innovativt som quick time events.

När det kom var det ju väldigt innovativt sedan så skulle varje spel givetvis ha en sådan event. Nu har jag bara testat demo på HR men där verkar QT vara det bästa sättet att förmedla den story som utvecklarna vill ge oss. Med deras kommande spel verkar de återigen tagit detta ett steg längre men det är för tidigt att yttra sig om detta kommer bli bra eller ej. Det man kan yttra sig om däremot är att folk sade att HR skulle floppa totalt och jag skulle snarare säga att raka motsatsen skedde.

Hur som helst så har denna studio visat att de kan utveckla ganska så innovativa spel så bara för att det verkar röra sig om ännu ett QT spel tror jag inte vi kommer få se ett spel som är som HR.

Man skulle kunna säga att Heavy Rain's spelmekanik "quick time events" är en modern tappning av Dragon's Lair från 1983.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/5/5c/Dragons_l...

Absolut, minns än idag hur sjukt svårt Dragons Lair var tack vare att det krävde sådan oerhörd precision, Space Ace som kom efter krävde inte samma precision och det är väl det spelet som mer kan liknas vid dagen QT inspirerade spel.

Medlem

Självklart.


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Valpnos:

Det finns väl ingenting så innovativt som quick time events.

När det kom var det ju väldigt innovativt sedan så skulle varje spel givetvis ha en sådan event. Nu har jag bara testat demo på HR men där verkar QT vara det bästa sättet att förmedla den story som utvecklarna vill ge oss. Med deras kommande spel verkar de återigen tagit detta ett steg längre men det är för tidigt att yttra sig om detta kommer bli bra eller ej. Det man kan yttra sig om däremot är att folk sade att HR skulle floppa totalt och jag skulle snarare säga att raka motsatsen skedde.

Hur som helst så har denna studio visat att de kan utveckla ganska så innovativa spel så bara för att det verkar röra sig om ännu ett QT spel tror jag inte vi kommer få se ett spel som är som HR.

Man skulle kunna säga att Heavy Rain's spelmekanik "quick time events" är en modern tappning av Dragon's Lair från 1983.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/5/5c/Dragons_l...

Absolut, minns än idag hur sjukt svårt Dragons Lair var tack vare att det krävde sådan oerhörd precision, Space Ace som kom efter krävde inte samma precision och det är väl det spelet som mer kan liknas vid dagen QT inspirerade spel.

Dragon's Lair var rätt svårt. Det var dessutom dagen då jag insåg att "quick time events" inte var någon spelmekanik som jag uppskattade. Idén är fortfarande densamma. Skaka på kontrollern på rätt sätt på rätt tidpunkt så spelar vi upp nästa video. Jag ser hellre på videon utan störande moment.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Inaktiv

Det är ju ganska självklart det Cage säger och har varit ganska länge. Inget som kommer direkt som en nyhet utan något man har funderat kring själv en hel del år nu. Man blir äldre och äldre och man spelar färre och färre titlar. Mindre som intresserar än för varje år som går, eftersom man liksom har spelat allt redan känns det som. Action är en genre som varken intresserar mig inom film som inom spel längre och spelar man rollspel som de ser ut idag går det ändå ut på att slå ihjäl monster i all evighet, vilket för mig jag kallar eller likaställer med action. Det som bara skiljer action och rpg åt är endast karaktärspysslandet, vilket känns som en så liten del ändå när man använder sig av action/våld/slåss mest hela tiden.

Spelbranschen är i sin barnlinda fortfarande jämför t.ex. med bokbranschen. Skulle dessa två vara likvärdiga skulle det finnas massor av spel som vänder sig till 50, 60 eller 70 åringar, men som inte ett dugg intresserar tonåringar, 20 åringar eller kanske ens trettioåringar. Men som det ser ut nu finns det bara massor av spel som vänder sig till åldersgruppen 3-26 år och sedan är det rent ut sagt för jädra tomt på material för oss som vill ha något mer och växt ifrån våldet.

Tänk att spela ett spel som man utvecklas rejält av och blir till en bättre människa, precis som man kan av t.ex. en självbiografibok, som handlar om någon som har varit med om svåra saker i sitt liv och delar med sig av det. När/om den dagen kommer då har spelmediet blivit något seriöst att se upp till.

Medlem

Det är ju ganska lättförklarligt. Den äldre demografin är helt enkelt inte intresserad av spel. När nuvarande generationen blir äldre kanske det ändrar på sig och spelindustrin breddar sig. Men den större skalan växte aldrig upp med spel så föga förvånande. Jag menar min farmor vågar inte ens lära sig att starta en dator

Medlem
Skrivet av Skjuludde1:

Det är ju ganska lättförklarligt. Den äldre demografin är helt enkelt inte intresserad av spel....

Har du något underlag för det påståendet? Mer än anekdoter?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Skjuludde1:

Det är ju ganska lättförklarligt. Den äldre demografin är helt enkelt inte intresserad av spel....

Har du något underlag för det påståendet? Mer än anekdoter?

På liknande sätt kan jag fråga dig om du har underlag för motsatsen?
Av vad jag sett så kryper genomsnittsåldern uppåt, men knappast i trakterna 60-70 år. Kommer nog men fortfarande håller den gamla generationen ganska hårt där. Finns ett antal men långt ifrån lika stor andel som säg 20-30

123
Skriv svar