Valve bekräftar Source 2
När Gabe Newell överraskades av fans på sin födelsedag bekräftade han att de arbetar på en ny grafikmotor. Eller?
#nyhetstips, #valve, #half-life-2-episode-3, #half-life-3, #ricochet-2
Ja, det var på tiden, känns som det var tio år sedan vi dansade omkring med Gordon, förutom Black Mesa som släpptes för ett tag sedan.
Source 2 har mycket att bevisa om den ska klara stå på egna ben mot CryEngine och UE3.
Aspepp på source 2, förutsatt att den håller upp både den grafiska kvaliteten (som den hade framför allt när den släpptes, ja det såg snyggt som fan ut då, skjut mig inte), utöver den extremt optimerade prestandan som första motorn gjort sitt namn genom! Släng in en fysikmotor som är värd att ha också så kommer spelvärlden bli en ljusare plats!
Så här blir det: Source 2 släpps när Xbox720/PS4 släpps och HL3 släpps i samband med det.
Kan inte tänka mig något annat.
Sen blir det inga fler HL-spel, enbart MP-spel. De ha ju själva sagt någon gång att de tänker sluta med SP.
Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942
Half life 3 med destruction
Mums, en motor som klarar sig utan DX.
var fick du det ifrån?
För nuvarande motorn behöver inte ha directX utan kan köra openGL, altså på bl.a Linux och då Valve arbetar med att få allt deras att funka på Linux så är det ganska så säkert Source engine 3 inte heller behöver directX
Enligt mig är Source motorn den mest optimerade motorn någonsin, hoppas verkligen att de gör likadant med source 2.
Portal 3 lär nog bli underbart bra
Måste kontra det påståendet med Unreal Engine 3 som är snuskigt bra optimerat för många olika plattformar, inkl IOS och Android. UE3 känns även lite mer "up to date".
Source tillhör dock en av mina favoriter, om kanske inte till och med min absoluta favorit pga alla fina minnen man haft med Source-drivna spel, och att den nu äntligen ska få en uppföljare värmer verkligen inombords
Visst... det vore trevligt med ett nytt Half Life i ny motor. Men spelet behöver i dagsläget också vara något mycket mer än en linjär shooter med multiplayer för att lyckas enligt mig. Visst hade HL2 ett hjärta med älskvärda karaktärer, men i grunden är det inte mycket mer än en linjär shooter. Hoppas Valve tänker på det och gör något revolutionerande och banbrytande med serien
GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.
Mums, en motor som klarar sig utan DX.
var fick du det ifrån?
Första Source kan väl köras helt utan några krav på DirectX? Antar att Valve skjuter sig i foten om Source 2 inte följer samma spår (tänker så på Mac/Linux som INTE har DirectX, men ändå en Steam klient).
Mums, en motor som klarar sig utan DX.
var fick du det ifrån?
Första Source kan väl köras helt utan några krav på DirectX? Antar att Valve skjuter sig i foten om Source 2 inte följer samma spår (tänker så på Mac/Linux som INTE har DirectX, men ändå en Steam klient).
Stämmer. De kör test med OpenGL på Linux och prestandan är mycket bättre än DirectX.
Mums, en motor som klarar sig utan DX.
var fick du det ifrån?
Första Source kan väl köras helt utan några krav på DirectX? Antar att Valve skjuter sig i foten om Source 2 inte följer samma spår (tänker så på Mac/Linux som INTE har DirectX, men ändå en Steam klient).
Jaha! Hade aldrig funderat på det ens. Då vet man det!
Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942
Mums, en motor som klarar sig utan DX.
var fick du det ifrån?
Första Source kan väl köras helt utan några krav på DirectX? Antar att Valve skjuter sig i foten om Source 2 inte följer samma spår (tänker så på Mac/Linux som INTE har DirectX, men ändå en Steam klient).
Stämmer. De kör test med OpenGL på Linux och prestandan är mycket bättre än DirectX.
Det är väl ändå en sanning med modifikation, det blev något bättre prestanda på Intel-GPUer men ungefär samma eller sämre med nvidia eller amd om jag inte minns fel. För övrigt är det inte ens säkert att alla effekter och liknande portats över i sin helhet från direktx till opengl vilket gör att spelet kanske inte ser likadant ut.