Skolungdomar får spela Paradox strategispel gratis

Robot
Skolungdomar får spela Paradox strategispel gratis

Svenska Paradox släpper flera av sina historiska strategispel gratis till samarbetande högstadie- och gymnasieskolor.

#nyhetstips, #paradox, #crusader-kings, #europa-universalis, #hearts-of-iron, #victoria


Medlem
Skolungdomar får spela Paradox strategispel gratis

Till att börja med kan jag säga att jag gillar både Paradox och historia men jag tvivlar på att man skulle kunna lära ut historia effektivt på det här sättet, inte med dessa spel. Spel blir i grunden alltid tvungna att förenkla saker, dels p.g.a. tekniska begränsningar men också på grund av att det även ska vara underhållande att spela.

Timmarna som läggs på historia i skolan är få och det skulle vara synd att slösa bort dem ytterligare. Om man däremot ser detta mer som ett komplement som eleverna kan hålla på med på egen tid är det ju fantastiskt. En fin gest av Paradox.

Skrivet av fanboyen:

Till att börja med kan jag säga att jag gillar både Paradox och historia men jag tvivlar på att man skulle kunna lära ut historia effektivt på det här sättet, inte med dessa spel. Spel blir i grunden alltid tvungna att förenkla saker, dels p.g.a. tekniska begränsningar men också på grund av att det även ska vara underhållande att spela.

Timmarna som läggs på historia i skolan är få och det skulle vara synd att slösa bort dem ytterligare. Om man däremot ser detta mer som ett komplement som eleverna kan hålla på med på egen tid är det ju fantastiskt. En fin gest av Paradox.

Jag håller med. Spelen är ju vinklade på sitt sätt, det bästa sättet att ta sig an historien är att slå upp böckerna, vilket också ska uppmuntras.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Enligt mig har alla dessa mycket att lära ut, speciellt när det kommer till att få en överblick över hur världen fungerade under den tiden, exempelvis lär man sig mycket av den komplexitet som feodalismen innefattar i och med att man spelar Crusader Kings.

Däremot är det, som ni båda säger, en brist på tid för att något sådant ska fungera. Dessa spel kräver mycket tid för att börja vara riktigt lärorika.

FM-guru
F.d. Sisyr

Det handlar ju inte om att helt ersätta historieböcker och traditionellt lärande med spel, utan att komplettera. Så länge det tillämpas rätt ser jag inga negativa sidor.

Medlem

Tror att syftet är att ungdomarna ska spela de på fritiden, då man kan komplitera historian med spelen och lära sig på ett roligt sätt (för vissa).

Men att spela på skoltid tar alltför mycket tid och skulle inte ge mycket effekt, spelen ger bara en liten del av vad t.ex en bok ger.

Medlem

Spelen kanske inte är det mest effektiva sättet att lära ut historia till någon som är intresserad.

Men för de 95% av skolungdomarna som faktiskt inte är ett dugg intresserade av historia är spelet ett underbart verktyg för att lyckas väcka ett historie intresse.

Innan det finns ett intresse av att lära sig så spelar det ingen roll hur många böcker heller bra verktyg till lärande man har.

Man måste ha något som väcker det intresset. Det kan vara en bra lärare, en farfar som berättade om hur det var på hans tid, eller faktiskt ett datorspel om tidsperioden.

Medlem

Tycker att det är bra att paradox gör så här.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Tycker att jag fick lära mig en del om industriella revolutionen genom Victoria. Det är något särskilt att få uppleva och se världen kartor ritas om. Samtidigt är spelet rätt så event-tungt.
Visst, tror jag lärde mig mer av en världshistorisk atlas om samma sak, men jag tror att spel funkar som komplement. Det är dumt att anta att alla lär sig lika snabbt på samma sätt.

Medlem

Jag har iaf kunnat flasha med en del kunskaper på historielektionerna om Tyskrommerska riket, William Erövraren och feudalism tack vare EU3 och CK2

EDIT: För att inte tala om att man bekantar elever med kartan över Euroa och världen, något som många här j*vligt dålig koll på.

Medlem

Är väldigt säker på att spelen är tänkta att skapa intresse för att lära sig.
Sällan jag fått lusten om att läsa på om Borneos historia om inte för min erövring av Brunei som Hansan

Medlem

All heder till Paradox.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Geografi är något som kommit med paradox spel för mig, känner tack vare spelen till många städer, även små, över världen och på ett ungefär var de finns. Europeiska geografin är väl det starkaste.

Medlem

Detta fick jag spela i gymnasiet också, redan 2003 så jag tror dom har gjort så ett bra tag nu


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Sweet. Synd bara att man redan har avslutat historia kursen.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Inaktiv

Min historiebok va trasig och luktade fimpar. Samt att minst 7 personer haft den före mig och ritat kukar och mustascher. Eller strukit under ointressanta saker med bläckpenna.

Medlem

Det är lite konstigt egentligen att det inte finns så jättemånga spel som man lär sig saker av.
Jag tycker det borde göras många fler spel man lär sig av för att man både lär sig och har roligt samtidigt.

Skrivet av walter_iego:

Jag håller med. Spelen är ju vinklade på sitt sätt, det bästa sättet att ta sig an historien är att slå upp böckerna, vilket också ska uppmuntras.

För att böcker är ju aldrig vinklade

Skämt åsido, historia är ett område av ständigt aktiv forskning jag tror inte Paradox spel bygger på sämre källor än gamla skolböcker som citerar riksmyterna om Gustav Vasas hjältetdåd, moderna Sveriges neutralitet etc.

Sen kan man ju diskutera om en tung "historiesimulator" med brant inlärningskurva är det smidigaste sättet att lära ut historia till skolbarn. Spelen har vuxna nördar som målgrupp, inte kids.
Det här luktar mer av ett publicitetsstunt - "titta våra spel är så väl efterforskade att de kan användas i undervisning" - än ett seriöst försök att hjälpa samhället.

Inaktiv
Skrivet av Oddjob:

Det är lite konstigt egentligen att det inte finns så jättemånga spel som man lär sig saker av.
Jag tycker det borde göras många fler spel man lär sig av för att man både lär sig och har roligt samtidigt.

spela "bygg bilar med mulle meck" sen har du ett garanterat jobb som chefsingengör på volvo.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

Spelen har vuxna nördar som målgrupp, inte kids.
Det här luktar mer av ett publicitetsstunt - "titta våra spel är så väl efterforskade att de kan användas i undervisning" - än ett seriöst försök att hjälpa samhället.

Jag spelade Paradox spelet Svea Rike i skolan för 15år sedan när jag var 11 år gammal och det gick hur bra som helst!

De hette visseligen inte Paradox på den tiden... Men det var gjort av exakt samma folk som jobbar där fortfarande.

Medlem

Det är nog precis som med allt annat, man lär sig olika, har lärt mig hur mycket som helst av spel och det är och en anledning att jag lärt mig ännu mer, det har fått mig intresserad.
Dock så fungerar det nog inte för de som tycker spel är dumt, coola killar och coola tjejer t.ex.

Men underbar ide'


signatur

F.E.A.R = Fuck Everything And Run

1
Skriv svar