Twitterstorm uppmärksammar sexism inom spelbranschen

Robot
Twitterstorm uppmärksammar sexism inom spelbranschen

Senaste dygnet har det börjat surra kring hur kvinnor i många lägen blir illa behandlade inom spelindustrin. Som motreaktion har det även dykt upp anledningar till varför de är kvar, och hur de kan få stöd.

#dragon-age-iii-inquisition, #irrational-games, #ubisoft


Inaktiv
Twitterstorm uppmärksammar sexism inom spelbranschen

Jag tycker inte att ett par vänstervridna personer skall få avgöra framtiden för mina spel. Men självklart ska vi visa respekt för både det kvinnliga och manliga könet!

Medlem

Jag tycker det är svinbra att den här diskussionen förs öppet, så att oacceptabelt beteende kommer upp till ytan så att vi i sinom tid kan bryta ner det för att skapa en mer accepterande miljö för alla.

Variation inom alla branscher bäddar för innovation. Därmed vill jag uppmana er alla att inte blunda för diskriminerande handlingar!


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Skrivet av Raklödder:

Jag tycker inte att ett par vänstervridna personer skall få avgöra framtiden för mina spel. Men självklart ska vi visa respekt för både det kvinnliga och manliga könet!

Att kvinnor (tyvärr) fortfarande får utstå en massa skit av manliga spelare har ingenting med politik att göra. Jag ser fram emot den dagen då kvinnor inte per automatik degraderas till andra klassens medborgare i spelbranschen, det här twitter-uppmärksammandet är mycket uppfriskande.

Inaktiv
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Raklödder:

Jag tycker inte att ett par vänstervridna personer skall få avgöra framtiden för mina spel. Men självklart ska vi visa respekt för både det kvinnliga och manliga könet!

Att kvinnor (tyvärr) fortfarande får utstå en massa skit av manliga spelare har ingenting med politik att göra. Jag ser fram emot den dagen då kvinnor inte per automatik degraderas till andra klassens medborgare i spelbranschen, det här twitter-uppmärksammandet är mycket uppfriskande.

Sa jag något oförskämt?
- "Men självklart ska vi visa respekt för både det kvinnliga och manliga könet." :x

Medlem

Uppenbarligen arbetar det enbart män över 50 i den amerikanska spelbranschen, eller så är det här grovt överdrivet.

Jag tror det handlar om intresse. Om kvinnor hade fått något ut av våldspel, eller andra slags spel (säg de spel som det säljs mycket av), hade dessa kvinnor själv suttit bakom spakarna.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

ZF
Medlem

hur är redaktionen kvoterad?

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Jag tror det handlar om intresse. Om kvinnor hade fått något ut av våldspel, eller andra slags spel (säg de spel som det säljs mycket av), hade dessa kvinnor själv suttit bakom spakarna.

Vem/vad är det som säger att de inte får ut något av våldsspel? Jag vet flera tjejer som gillar fps.

Medlem

"#1reasonwhy because when I tell people I'm a designer, I without fail get "Really? You don't look like you play games. Guys must love you"

Här är det mer av en uppfattning utav gamers, en kvinna skulle kunna säga exakt samma sak till en väldigt attraktiv man.

"b/c when my desk was nr the door, most clients thought I was the receptionist. This didn't happen to male dev after desk swap"

Hon säger att det inte hände när en man satt där (tror hon överdriver för att hamra ner sin poäng) kan definitivt se om någon sitter vid ett skrivbord vid ingången hur man tror att det är receptionisten.

"Because creating appropriately dressed female characters is viewed as a rarity, rather than the norm"

Vad har detta med frågan att göra? Hursomhelst så finns det många män som inte bryr sig om kläderna och stör sig också på att kvinnor har löjliga kläder/armor etc istället för något mer realistiskt/praktiskt. Plus att vi behöver inte ens gå in på hur män avbildas i spel.

"When announcing MY new game, an industry publication referred to me in the headline not by my name but as John Romero's wife"

Och när kändisfruar har män som inte är kända så kör dom inte med samma sak?

Existerar sexism? Ja och den går åt båda hållen, det existerar säkert mer gentemot kvinnor men snacka om att ha prima exempel utav 1st world problems.

Skulle det vara mer i stil med vad som pågår i mellanöstern så skulle jag hålla käft och bara skaka på huvudet i sorg för hur dåligt det är där för kvinnor, men nu skakar jag på huvudet i sorg för andra anledningar.

Medlem
Skrivet av korosuu:

"#1reasonwhy because when I tell people I'm a designer, I without fail get "Really? You don't look like you play games. Guys must love you"

Här är det mer av en uppfattning utav gamers, en kvinna skulle kunna säga exakt samma sak till en väldigt attraktiv man.

"b/c when my desk was nr the door, most clients thought I was the receptionist. This didn't happen to male dev after desk swap"

Hon säger att det inte hände när en man satt där (tror hon överdriver för att hamra ner sin poäng) kan definitivt se om någon sitter vid ett skrivbord vid ingången hur man tror att det är receptionisten.

"Because creating appropriately dressed female characters is viewed as a rarity, rather than the norm"

Vad har detta med frågan att göra? Hursomhelst så finns det många män som inte bryr sig om kläderna och stör sig också på att kvinnor har löjliga kläder/armor etc istället för något mer realistiskt/praktiskt. Plus att vi behöver inte ens gå in på hur män avbildas i spel.

"When announcing MY new game, an industry publication referred to me in the headline not by my name but as John Romero's wife"

Och när kändisfruar har män som inte är kända så kör dom inte med samma sak?

Existerar sexism? Ja och den går åt båda hållen, det existerar säkert mer gentemot kvinnor men snacka om att ha prima exempel utav 1st world problems.

Skulle det vara mer i stil med vad som pågår i mellanöstern så skulle jag hålla käft och bara skaka på huvudet i sorg för hur dåligt det är där för kvinnor, men nu skakar jag på huvudet i sorg för andra anledningar.

Jag tycker du har en bra poäng i att det går åt båda hållen, men för tillfället och sedan länge får kvinnor utstå mer oacceptabel skit. Branschen behöver mogna.

Att dra korten "andra människor har det sämre", eller "kolla på de där kvinnorna i mellanöstern" tycker jag dock inte är ok argument. Vi måste ta hänsyn till hur vi vill leva här, och kan inte jämföra oss med delar av världen där dessa frågor halkat efter. Tänk om vi aldrig gjorde något för att förbättra vår egna situation för att det är värre ställt någon annanstans?


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem

ZzzZzzzzzzz, diskriminering i spelbranschen kan vara det mest triviala skit jag hört den här veckan.
Skapa något bra så blir du uppmärksammad, vem bryr sig om någon råkar ta dig för en receptionist? Är det så hemskt?

Att den här Luke Crane har mage att dra igång en sån här grej medans det händer så jävla mycket annat skit. Låt lidandet i Syrien och Gaza/Israel lägga sig lite iaf.

Imorrn ska jag gå ut och fråga varför det finns så lite män som skapar och designar smycken....

Medlem

Problemet är inte begränsat till spelskapande heller, kvinnliga gamers får utstå en jäkla massa skit från manliga gamers.

Ta som exempel dom fåtal tjejer som vågar streama spel på twitch, dom får utstå rätt så mycket skit i sina chattar, det är konstant spam av nedsättande och sexistiska kommentarer, speciellt om det är en duktig spelare då ska hon tryckas ner ordentligt.

Det är nog inte så lätt att vara tjej i den här branschen oavsett om man jobbar med spelskapande eller spelar spel, killar beter sig nog som grisar lite överallt.

Medlem
Skrivet av ZF:

hur är redaktionen kvoterad?

Kvotering har absolut inget med jämställdhet att göra.

ZF
Medlem
Skrivet av Tobblish:
Skrivet av ZF:

hur är redaktionen kvoterad?

Kvotering har absolut inget med jämställdhet att göra.

åh tusan, jag var under intrycket att kvotering var nått som ibland togs till där jämställdhet tippat över lite, eller nära totalt oftare kanske. men jag kan ju ha fel trots att jag är man..

Medlem
Skrivet av Floppydick:

Problemet är inte begränsat till spelskapande heller, kvinnliga gamers får utstå en jäkla massa skit från manliga gamers.

Ta som exempel dom fåtal tjejer som vågar streama spel på twitch, dom får utstå rätt så mycket skit i sina chattar, det är konstant spam av nedsättande och sexistiska kommentarer, speciellt om det är en duktig spelare då ska hon tryckas ner ordentligt.

Det är nog inte så lätt att vara tjej i den här branschen oavsett om man jobbar med spelskapande eller spelar spel, killar beter sig nog som grisar lite överallt.

Spelsfären är en hård miljö. För alla. Man kan härleda det tillbaks till de gamla arkad-spelarna, som var en ytterst kompetitiv scen, där det enda som räknades var hur bra du var.

Jag tycker personligen det är oerhört arrogant att ge sig in i en hobby och förutsätta att andra ska ändra på en etablerad kultur bara för att man själv inte gillar den.
Om dom inte hade varit tjejer hade dom fått kritik för något annat.

Sen kan man ju undra varför så många måste ha en facecam med när de spelar, och varför många är så hårt stylade med urringningar/smink, om du nu driver en stream som handlar primärt om spel. Vad handlar streamen egentligen om?

Medlem
Skrivet av Management:

Spelsfären är en hård miljö. För alla. Man kan härleda det tillbaks till de gamla arkad-spelarna, som var en ytterst kompetitiv scen, där det enda som räknades var hur bra du var.

Jag tycker personligen det är oerhört arrogant att ge sig in i en hobby och förutsätta att andra ska ändra på en etablerad kultur bara för att man själv inte gillar den.
Om dom inte hade varit tjejer hade dom fått kritik för något annat.

Sen kan man ju undra varför så många måste ha en facecam med när de spelar, och varför många är så hårt stylade med urringningar/smink, om du nu driver en stream som handlar primärt om spel. Vad handlar streamen egentligen om?

Manliga spelare får absolut inte lika mycket skit, vissa communitys kanske är väldigt elaka mot varandra, t.ex. MOBA communitys men då handlar det ytterst om olika spelmoment och inte personpåhopp, för tjejerna blir det en så hopplös situation att det inte ens går att moderera chatten eftersom det är så mycket.

Har man inte webcam så får man inte mycket viewers, det är standard idag att visa ansiktet när man spelar om man vill få hyffsat med tittare, folk vill se den som spelar och hur dom reagerar på olika saker i spelet.

Visst finns det ett fåtal tjejer som utnyttjar det faktum att det är många killar som kollar och piffar upp sig lite erxtra sexigt för att få fler viewers även om majoriteten av tjejerna faktist inte gör det, det är hur som helst ingen ursäkt för killar att bete sig som idioter.

Medlem

Det ska bli oerhört skönt när (hopperligen inte om) den här tröttsamma instinktiva inställningen man ser rätt ofta, att kvinnor inte skulle spela spel eller befinner sig i spelbranschen generellt, läggs ned.

Varför skulle inte kvinnor göra det? Våga ställa den frågan till dig själv om du är av annan åsikt; kommer du på ett bra svar så skulle jag väldigt gärna vilja höra resonemanget.

Sedan angående streams så handlar det egentligen inte om spel i sig utan att personen ifråga vill/måste synas (live-blog, tjäna pengar, gillar att vara på kamera, journalist och andra jobb där det krävs, eller en uppsjö av andra anledningar). Det är ju inte ovanligt rent generellt, se bara på en stor del sociala-medier-användare inom alla områden. Håller fullständigt med om att här spelar inte könet någon roll utan det är upp till användaren hur man vill uppföra sig där.

En sista sak, det är också väldigt lätt att ställa sig frågande till att det här inträffar när man styrs av sitt eget sinne och sin egen logik, men det är kanske värt att minnas att alla inte är funtade likadant. Bara för att du eller jag är för icke-särbehandling behöver ju inte betyda att alla andra är det, även om det verkar ologiskt eller dumt från din synvinkel. Uppenbarligen inte, till och med, efter egen personlig erfarenhet

Medlem

Jag skulle nog vilja saga att vi man utsatts for sexsism ocksa, menar kolla pa dom flesta spelen dar mannen altid har ett sex-pack eller en anna typ av stero typisk kroppsbyggnad.

Tex tank er en Duke nukem som ar small som fan och har glassogon for omvaxlings skull, eller ett fighting spel dar det finns man som ser mer normala ut. Men och andra sidan sa ar det ingen som tvingar en att spela ett spel om man inte gillar hur nagot framstalls och alla vet nog att sex appeal saljer sorligt men sant, och det galler nog inte bara spel utan kolla pa all reklam for all fran bilar till sprit.

Medlem

Min fru och jag spelar spel ihop, bla i en av nordens största klaner, och hon tycker att hon blir orättvist behandlad när vi spelar med andra.
På ett POSITIVT sätt. <---- Viktigt...
Dvs alla hjälper henne om hon behöver hjälp och ser till att ingen ger henne någon skit.

Om det är orättvist för någon så är det för nya killar som kommer in i klanen, som inte blir lika vänligt behandlade alltid...

Så hon tycker ivf inte att det är negativt att vara kvinna och spela spel. Tvärtom.

Medlem
Skrivet av Harpa:

Jag tycker det är svinbra att den här diskussionen förs öppet, så att oacceptabelt beteende kommer upp till ytan så att vi i sinom tid kan bryta ner det för att skapa en mer accepterande miljö för alla.

Variation inom alla branscher bäddar för innovation. Därmed vill jag uppmana er alla att inte blunda för diskriminerande handlingar!

Genusteori lär ut att det inte är någon egentlig skillnad mellan män och kvinnor, så varför skulle fler kvinnor leda till ökad innovation, om det bara är mer av samma?

Jag är för en meritokrati där alla har samma möjligheter och ingen diskrimineras pga sitt kön (förutom där det är befogat - jag har svårt att se att man skulle låta en man få delta i en livmodercancerstudie). Däremot så förstår jag inte hur man kan hävda att män och kvinnor är likadana samtidigt som man påstår att fler kvinnor i ett företag skulle leda till mer innovation. Det vore ju som att spä ut vatten med vatten.

Medlem
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Harpa:

Jag tycker det är svinbra att den här diskussionen förs öppet, så att oacceptabelt beteende kommer upp till ytan så att vi i sinom tid kan bryta ner det för att skapa en mer accepterande miljö för alla.

Variation inom alla branscher bäddar för innovation. Därmed vill jag uppmana er alla att inte blunda för diskriminerande handlingar!

Genusteori lär ut att det inte är någon egentlig skillnad mellan män och kvinnor, så varför skulle fler kvinnor leda till ökad innovation, om det bara är mer av samma?

Jag är för en meritokrati där alla har samma möjligheter och ingen diskrimineras pga sitt kön (förutom där det är befogat - jag har svårt att se att man skulle låta en man få delta i en livmodercancerstudie). Däremot så förstår jag inte hur man kan hävda att män och kvinnor är likadana samtidigt som man påstår att fler kvinnor i ett företag skulle leda till mer innovation. Det vore ju som att spä ut vatten med vatten.

Om vi leker med tanken att män och kvinnor är exakt likadana så kommer samma andel män som kvinnor att ha talang/anlag för att göra suveräna spel. Alltså kommer vi att gå miste om hälften av alla suveräna spel om inte kvinnorna också får vara med och leka. Vi skulle gå miste om hälften av alla geniala innovatörer. Även om det vore mer av samma.

Dock så tror jag inte att män och kvinnor gör samma slags spel riktigt, eller att de tänker exakt likadant heller. Och tur är väl det.

Harpas uppmaning är för övrigt riktigt äckligt präktig. Vem är han egentligen att uppmana andra att ej blunda för diskriminerande handlingar?

Jag skulle förresten vilja passa på att uppmana er alla att tillämpa den klassiska vänster-höger-vänsterregeln när ni går över övergångsställen idag, och att inte äta lunchen med sked. Använd kniv och gaffel.

Inaktiv

Minns själv när jag gick i gymnasiet, då var man som manlig gamer outsider och barnslig, nu är det mainstream och tjejerna slåss för att bli erkända som speltillverkare, detta är fel i sig men åtminstone går det åt rätt håll. Med detta menar jag då att det är bra att man kämpar för sina rättigheter, men även att definitionen som gamer och tillverkare inte måste vara en kille som är 14 i en källare.

Grymt skönt att se hursomhelst! Men förändringar i folks attityd sker som alltid väldigt långsamt. Min sambo tex tycker fortfarande att det är lagom barnsligt med datorspel, tog mig ca två-tre år att ändra hennes inställning..själv har jag lirat sen jag var sex år gammal och förstår inte varför det skulle vara något fel med det.

Minns även årets (tror det iaf) E3 då Ubisofts talesperson (Aisha Tyler) är en tjej, dessutom en snygg sådan och därigenom så diskvalificerades hon automatiskt som en "köpt" person som inte alls gillar spel. Sanningen var tvärtom och hennes svar till alla assholes var helt underbart.

Dryga jävla "fans" som automatiskt dissar en som gamer för att man råkar vara snygg...bra självbild!

Lite sammanfattning:
http://pikigeek.com/2012/06/13/aisha-tyler-responds-to-critic...

Hennes svar:
https://www.facebook.com/notes/aisha-tyler/dear-gamers/101510...

Medlem

Detta är rent trams.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Okej, jag kan tro att kvinnor kan ha det svårt att få full respekt inom en mansdominerad bransch som detta, och det är synd att det ska vara så.

En en fördel som de dock har är att de har väldigt mycket lättare att få själva jobben. Många arbetsgivare inom mansdominerade yrken tar in tjejer även om de inte råkar vara lika kvalificerade som manliga ansökande p.g.a. moralboosten för teamet och för att få bort den grabbiga stämningen och få kvinnliga synpunkter på frågor.

Jag har inga konkreta fakta, men jag kan tänka mig att de även har det mycket lättare att t.ex. få sponsorer inom t.ex. e-sport eller livestreaming, och jag tror att antalet kvinnliga professionella gamers kommer öka allteftersom gaming blir mer socialt accepterat.

Proportionellt till deras antal får de även mer coverage än manliga spelutvecklare inom media. Tror ingen skulle veta vem t.ex. Jade Raymond var om det istället var en skäggig man som hette John Raymond. Bara denna artikel är ett tecken på detta. Om det var folk med bockskägg eller krulligt hår som klagade på att de inte fick respekt på jobbet så skulle ingen skriva om det.

Så ja, kvinnor har det inte helt lätt i denna bransch, men det har inte alla män heller. Det är troligtvis jättemånga män inom branschen som vill bli nästa Peter Molyneux eller Cliffy B, men trots att de har bra idéer så är de inte intressanta nog personligen. Männen kan dock inte skylla på sexism på samma sätt som kvinnorna, så de lider i det tysta istället.

Men ja, hela topicen är som nämnts innan lite av ett first world-problem.

Medlem

Jag bryr mig inte vem som gör mina spel bara de är bra anpassade till PC..

Medlem

...så tar vi ett par veckor med detta ämnet sen kan vi byta till att våldsamma spel gör folk våldsamma!

Nej det ska vara rättvisa inom allt och ingen ska behöva känna sig mindre värd än andra (såvida du inte är konsolspelare! Tja...vi här har vi ytterliggare en diskussion som folk verkar vara löjligt förälskad i...pc vs konsol! Lika meningslöst det).

Min poäng.... man vs kvinna / Våld vs Harmoni / Konsol vs Pc.. vad tillför dessa diskussionerna igentligen spelindustrin? Inte ett smack. Det är precis lika menlösa diskussioner.

Jämnställdhets diskussionen existerar inom allt - finns ingen anledning att gå ner på ett specifikt område.
Vålddiskussionen blablabla bla. Blabla blabla.
Plattformsdiskussionen blablabla bla bla? blabla bla!

Nej nu tycker jag vi gemensamt tar och sjunger We shall overcome..jo det tycker jag!

Ps.
Hade något jag funderat på nu på morgonen om detta ämnet men glömde det totalt när jag väl satte mig här. Så istället fick ni denna smörjan av mig


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

...så tar vi ett par veckor med detta ämnet sen kan vi byta till att våldsamma spel gör folk våldsamma!

Nej det ska vara rättvisa inom allt och ingen ska behöva känna sig mindre värd än andra (såvida du inte är konsolspelare! Tja...vi här har vi ytterliggare en diskussion som folk verkar vara löjligt förälskad i...pc vs konsol! Lika meningslöst det).

Min poäng.... man vs kvinna / Våld vs Harmoni / Konsol vs Pc.. vad tillför dessa diskussionerna igentligen spelindustrin? Inte ett smack. Det är precis lika menlösa diskussioner.

Jämnställdhets diskussionen existerar inom allt - finns ingen anledning att gå ner på ett specifikt område.
Vålddiskussionen blablabla bla. Blabla blabla.
Plattformsdiskussionen blablabla bla bla? blabla bla!

Nej nu tycker jag vi gemensamt tar och sjunger We shall overcome..jo det tycker jag!

Ps.
Hade något jag funderat på nu på morgonen om detta ämnet men glömde det totalt när jag väl satte mig här. Så istället fick ni denna smörjan av mig

We are the world!

Sing with me!


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Har man ingen koppling till problemet ser man inte problemet, åtminstone om förmågan, eller intresset (tappa övertaget/makten) saknas.

Medlem

Finns ju folk som den där fula tjejen på BioWare eller EA eller vart hon nu jobbar, som skrev twitterinlägg att folk var avundsjuka på hennes fitta, att hon aldrig har spelat ett spel men ändå är speldesigner, kvinnor som henne smutskastar ju det kvinliga könet totalt inom industrin.

Skriv svar