Fire Emblem-rumpa censureras i Europa och Amerika

Medlem

Statyen i Dead Island Riptide Collectors är ok... men inte en teknad rumpa?

Medlem

Spelet går ut på att döda sina fiender, det är okej, våld är inga problem. MEN JÄVLAR, ANSPELANDE PÅ SEXUALITET, OH THE HUMANITIES!

Medlem
Skrivet av ReeBart:

Jag svär det är på grund av Feminismen som har börjat skrika att spel är sexistiska

/facepalm

Medlem

Göta Kanal som är en klassisk svensk familjefilm så fick man ju se hela busken och ingen grät då över objektifiering eller gnällde över att barn fick se en naken kvinna.

Idag får man inte titta på en kvinna som är vackrare än Fredrik Reinfeldt innan moraltanterna tar till stridsyxan.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Suck... censur. Vart är världen påväg. Lika bra att vi börjar göra eld med sten och pinne igen.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Patetisk censur. Vem försöker dem skydda egentligen? En man i underkläder hade aldrig censuerats.

Å andra sidan så hade en man i samma pose och trosor antagligen gjort mig smått illamående. Bilden var fin, men är den relevant för spelet?

Medlem

Heellllllvete också!

Då rycker ju Metroid's Samus Aran snart också :o.
(Man brukar få se henne utan dräkten i slutet av spelet)

Tycker det här var lite väl löjligt :p.
Jag tänker i alla fall fantisera om att hon inte har något på sig där nere i framtiden RAWRR ..

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Ender:
Skrivet av Sisyr:

Patetisk censur. Vem försöker dem skydda egentligen? En man i underkläder hade aldrig censuerats.

Å andra sidan så hade en man i samma pose och trosor antagligen gjort mig smått illamående. Bilden var fin, men är den relevant för spelet?

Nej, den är inte relevant för spelet. Rättfärdigar det censur?

Medlem

Varför inte hänga på en burkha så blir alla nöjda.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Självklart är det rätt att cencurera sådana lockelser. Varken jag, min familj eller mina barn skall behöva tvingas på sådana upplevelser.

Ett stort steg i rätt riktning inom spelindustrin. Givet köp.

Medlem
Skrivet av Lavrentivs:

Löjligt, men det är nog mer för den amerikanska marknadens skull än för den europeiska.

Den europeiska versionen av FE:A är ju mer censurerad än den amerikanska, så nej.

Medlem

Till och med Japanerna fruktar Arnroths vrede!

Medlem

Det finns andra skillnader också.

Medlem

önskar man kunde fått välja, hatar censure har dom gjort spelet på ett sätt så är det på så det ska spelas.

Medlem
Skrivet av Sabel:

Statyen i Dead Island Riptide Collectors är ok... men inte en teknad rumpa?

Fast... Den vart ju ganska omdebatterad den där torso-statyetten. De gick ju t.o.m. så långt att utgivarna gick ut och bad om ursäkt för den tydliga objektifieringen av kvinnokroppen, men drog aldrig tillbaks själva försäljningen. Mycket konstigt.

I vilket fall så ser jag verkligen inte varför all media i dagens samhälle ska förvandlas till skämd mellanmjölk. Faktumet att den europeiska versionen är än mer censurerad än den amerikanska tyder ju bara det på den rådande amerikaniseringen vad gäller mediakonsumtion.

Det är alltid lättare för utgivare och distributörer att ta den säkra gör-ingen-upprörd-och-alla-glada-vägen gentemot den väg som många av oss här i kommentatorsfältet förespråkar och uppskattar. Risken finns ju att de hade blivit sågade för sexistiska inslag i sitt spel och att de vart tvungna att sätta en högre åldersmärkning på resultatet, vilket i sin tur hade lett till att man exkluderat en stor del av konsumenterna (de yngre) och i sin tur tjänat färre slantar.
Den bittra och enformiga verkligheten dagens kommersialism ger upphov till.

Medlem

Frågan om det egentlinge är censur. Det finns inget samhällsorgan som påtvingat en ändring utan det är ett eget beslut från Nintendo.

Jag skulle säga att det snarare handlar om att Nintendo har en starkare profil som barnvänligt i Nordamerika och Europa och därför väljer att ändra på sexualiserade teman.

Jag skulle snarare kalla hela artikeln som sensationalistisk i bästa aftonbladet-stil. Detta ger intryck av att FZ bara kopierar Kotakus rubriker utan att tänka själva, men det kan ju vara jag som övertänker sitautionen ur egen vinkel

Medlem

blir inget köp nu bara för det, så det så!

Inaktiv

Lika fult som när tmnt fick heta tmht


signatur

Måndag gör jag ingenting, ingenting, ingenting, tisdag ser jag mig omkring, mig omkring, mig omkring!

Medlem

Men, ni fattar ju att alla män går ut och våldtar om de ser en erotisk bild, även om den är tecknad.

Samhällets problem löses som vanligt med censur, inte med utveckling av folks hjärnor, t.ex. utbildning av skolungdommar om jämställdhet och förändringar av värderingar

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Patetisk censur. Vem försöker dem skydda egentligen? En man i underkläder hade aldrig censuerats.

Tänkte dig en man i precis samma pose och kläder, helylle-högern i USA hade gått i taket, det kan jag nästan slå vad om:)
Edit: Haha, såg längre ner i tråden att nån skrivit nästan samma sak som jag:) Så kan det vara:)

Medlem
Skrivet av foock:

Frågan om det egentlinge är censur. Det finns inget samhällsorgan som påtvingat en ändring utan det är ett eget beslut från Nintendo.

Jag skulle säga att det snarare handlar om att Nintendo har en starkare profil som barnvänligt i Nordamerika och Europa och därför väljer att ändra på sexualiserade teman.

Jag skulle snarare kalla hela artikeln som sensationalistisk i bästa aftonbladet-stil. Detta ger intryck av att FZ bara kopierar Kotakus rubriker utan att tänka själva, men det kan ju vara jag som övertänker sitautionen ur egen vinkel

Det är själv-censur.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Göta Kanal som är en klassisk svensk familjefilm så fick man ju se hela busken och ingen grät då över objektifiering eller gnällde över att barn fick se en naken kvinna.

Idag får man inte titta på en kvinna som är vackrare än Fredrik Reinfeldt innan moraltanterna tar till stridsyxan.

En naken kvinna och objektifiering är inte samma sak

Medlem
Skrivet av sitman:

Självklart är det rätt att cencurera sådana lockelser. Varken jag, min familj eller mina barn skall behöva tvingas på sådana upplevelser.

Ett stort steg i rätt riktning inom spelindustrin. Givet köp.

Ja det är hemskt!


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Sisyr:

Patetisk censur. Vem försöker dem skydda egentligen? En man i underkläder hade aldrig censuerats.

Å andra sidan så hade en man i samma pose och trosor antagligen gjort mig smått illamående. Bilden var fin, men är den relevant för spelet?

Nej, den är inte relevant för spelet. Rättfärdigar det censur?

Faktum är att jag inte har en aning om ifall bilden är relevant för spelet eller inte. Kanske rent utav är en viktig del i handligen? Tyckte själv att den var relativt harmlös för censursaxsen.
Personligen är jag lite trött på att spel (som så mycket annat) måste marknadsföras med sexuella anspelningar av obefintligt klädda kvinnor. Föredrar att bli lockad till ett spelköp utifrån lovande recensioner och kanske ett sjysst demo. Men men, majoriteten här visar ju tyvärr att billiga trick fungerar

Medlem
Skrivet av cm0s:
Skrivet av foock:

Frågan om det egentlinge är censur. Det finns inget samhällsorgan som påtvingat en ändring utan det är ett eget beslut från Nintendo...l

Det är själv-censur.

Det skulle man absolut kunna kalla det, men det tar inte bort från att Nintendo profilerar sig väldigt olikt i Japan mot västvärlden, antagligen överallt förutom Japan. Ingen förutom Nintendo har strategist valt att ändra detaljerna( som vi ser var det i flera instanser) för att passa lokaliserad profil.

Som vi sett i många fall (Wizardy/ DOA med spin-offs och så många fler som jag inte kan komma på här och nu) finns det inget i våra regioner som skulle förbjuda eller göra det svårt att sälja.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Ender:
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Sisyr:

Patetisk censur. Vem försöker dem skydda egentligen? En man i underkläder hade aldrig censuerats.

Å andra sidan så hade en man i samma pose och trosor antagligen gjort mig smått illamående. Bilden var fin, men är den relevant för spelet?

Nej, den är inte relevant för spelet. Rättfärdigar det censur?

Faktum är att jag inte har en aning om ifall bilden är relevant för spelet eller inte. Kanske rent utav är en viktig del i handligen? Tyckte själv att den var relativt harmlös för censursaxsen.
Personligen är jag lite trött på att spel (som så mycket annat) måste marknadsföras med sexuella anspelningar av obefintligt klädda kvinnor. Föredrar att bli lockad till ett spelköp utifrån lovande recensioner och kanske ett sjysst demo. Men men, majoriteten här visar ju tyvärr att billiga trick fungerar

Ja, det är väl självklart att det är en fjantig reklam, men det intressanta här är ju censuren. Eller ja, det tycker i alla fall jag.

Medlem
Skrivet av Ellakk:

Varför inte hänga på en burkha så blir alla nöjda.

Ok, jag är lite uttråkad just nu, men jag ska göra ett försök att nå fram. Nu är det där ju en tecknad bild, men låt oss leka med tanken lite här. Skulle du vilja se din mamma/syster/flickvän/dotter stå i ett par minimala underkläder, svankandes mot kameran i marknadsföringssyfte att sälja ett dataspel till några hundratusen förpubertala tonåringsgrabbar? Inte?
Folk som verkligen tänker till och skruvar lite obekvämt på sig skulle ju kunna fråga sig själva varför.

Själv har jag några få år till innan jag kommer behöva förklara för min dotter att det inte är normalt att gå omkring halvnaken, trots att varannan jäkla löpsedel, reklampelare, tv-reklam eller spelförpackning visar en halvnaken kvinna. Att kvinnor faktiskt kan sjunga i annat än underkläder. Att det finns massa data/tv-spel som inte är så bra, men att det inte gör så mycket då majoriteten av kundkretsen är en penis under utveckling, och att det går jättebra att sälja spelen till dessa om man kastar in ett par omotiverade bilder på lättklädda tjejer.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Ellakk:

Varför inte hänga på en burkha så blir alla nöjda.

Ok, jag är lite uttråkad just nu, men jag ska göra ett försök att nå fram. Nu är det där ju en tecknad bild, men låt oss leka med tanken lite här. Skulle du vilja se din mamma/syster/flickvän/dotter stå i ett par minimala underkläder, svankandes mot kameran i marknadsföringssyfte att sälja ett dataspel till några hundratusen förpubertala tonåringsgrabbar? Inte?
Folk som verkligen tänker till och skruvar lite obekvämt på sig skulle ju kunna fråga sig själva varför.

Själv har jag några få år till innan jag kommer behöva förklara för min dotter att det inte är normalt att gå omkring halvnaken, trots att varannan jäkla löpsedel, reklampelare, tv-reklam eller spelförpackning visar en halvnaken kvinna. Att kvinnor faktiskt kan sjunga i annat än underkläder. Att det finns massa data/tv-spel som inte är så bra, men att det inte gör så mycket då majoriteten av kundkretsen är en penis under utveckling, och att det går jättebra att sälja spelen till dessa om man kastar in ett par omotiverade bilder på lättklädda tjejer.

det är väl din uppgift och förälder att ej låta dina barn spela vuxenspel?
merparten av reklamen som du nämner riktas i förstahand till tjejer och kvinnor (smink,kläder etc) och ej förpubertala tonåringsgrabbar


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Arizato:

Gillar dubbelmoralen här på FZ ibland. Så fort en artikel skrivs med målet att informera om att kvinnor bli objektifierade i videospel så kommer moralligan och gnäller om hur illa det är.

När objektifiering istället censureras så är det minst lika illa enligt de flesta användarna. Jag förstår bara inte hur vissa tänker ibland...

Euhm, jo, ifall det var samma personer som klagade över att kvinnor ofta blir objektifierade i spel som senare beklagar sig över att man i vissa fall censurerar objektifieringen av kvinnor i spel så skulle inte jag heller förstå någonting.

Inaktiv
Skriv svar