Xbox One kan kräva daglig internetanslutning

Robot
Xbox One kan kräva daglig internetanslutning

Så sa i alla fall Microsoft-chefen Phil Harrison innan han blev rättad av kollegor.


Medlem
Xbox One kan kräva daglig internetanslutning

PS4 >

Medlem

Blur-Ray är det den lågupplösta varianten av Blu-Ray?

Medlem

Känns mer som de håller på med skadekontroll än presentation.


signatur

I drank what?

Medlem

Är inte alla uppkopplade 24/7? Ser inte riktigt problemet här...

Medlem

Cortex: Jo, många är nog det men det är en onödig funktion som inte nödvändigtvis ger konsumenten något annat än potentiella problem. Därför blir folk upprörda. Ja, de flesta har möjlighet till internet och wifi i sina hem men den kostnaden som man betalar för detta är för att de ska kunna surfa på internet, inte spela singelplayer-spel på sin dyrt inköpta spelkonsol. Och till detta måste vi lägga alla tillfällen där internet inte fungerar; på stugan, i skärgården, i fjällen eller dylikt där en konsol som man kan spela på hade kunnat varit ett roligt tidsfördriv som nu försvinner. Vad TJÄNAR vi som konsumenter på att ha ett krav på att boxen skall vara online en gång var 24e timme om vi spelar singleplayer-spel?

Medlem
Skrivet av Cortex:

Är inte alla uppkopplade 24/7? Ser inte riktigt problemet här...

nånting som jag heller aldrig förstått. En dator/konsol blir fan 1000gånger roligare med en anslutningen

Medlem
Skrivet av Cortex:

Är inte alla uppkopplade 24/7? Ser inte riktigt problemet här...

Alla i Sverige kanske. Tänk lite utanför folkhemmet.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Cortex:

Är inte alla uppkopplade 24/7? Ser inte riktigt problemet här...

Alla i Sverige kanske. Tänk lite utanför folkhemmet.

Jag vet inte, men jag skulle nog sätta pengar på att det största problemet för de som inte har tillgång till internet inte är att de behöver internet till nästa generations xbox.

Medlem

Jag själv blir förbannad nog när uppkopplingen dör och jag inte längre kan pwna 14-åriga fanboys på live. Men om jag inte får sätta mig och lira singleplayer under tiden så kommer den där konsollens livstid vara väldigt kort. Sålänge nu inte microsoft lärde den att flyga också.


signatur

In a world gone mad only a lunatic is truly insane

Medlem
Skrivet av vidde:

Cortex: Jo, många är nog det men det är en onödig funktion som inte nödvändigtvis ger konsumenten något annat än potentiella problem. Därför blir folk upprörda. Ja, de flesta har möjlighet till internet och wifi i sina hem men den kostnaden som man betalar för detta är för att de ska kunna surfa på internet, inte spela singelplayer-spel på sin dyrt inköpta spelkonsol. Och till detta måste vi lägga alla tillfällen där internet inte fungerar; på stugan, i skärgården, i fjällen eller dylikt där en konsol som man kan spela på hade kunnat varit ett roligt tidsfördriv som nu försvinner. Vad TJÄNAR vi som konsumenter på att ha ett krav på att boxen skall vara online en gång var 24e timme om vi spelar singleplayer-spel?

Det handlar om kontroll. MS vill kunna kontrollera ditt spelande, ditt sociala liv och hur din konsoll används. Data mining.
Självklart kallas det inte riktad reklam utan "enhanced user experience".


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Cortex:

Är inte alla uppkopplade 24/7? Ser inte riktigt problemet här...

Alla i Sverige kanske. Tänk lite utanför folkhemmet.

Umm... Jag kan då säga att jag är konstant uppkopplad men det är extremt ostabilt. Jag sitter på ett 2mbit som är precis på gränsen att enns kunna ha ADSL och ibland kan jag tappa nätet under en dag eller till och med en hel helg. Ska jag inte kunna spela på min dyra konsoll då? Vad händer om jag vill ta med mig konsollen till sommarstugan? Eller kanske när jag hälsar på släktingar under en längre tid som faktiskt inte har en internetuppkoppling.

Kan då säga att jag är inte alltid, till hundra procent uppkopplad och även om jag skulle vara det så är det principen om att jag MÅSTE vara det som får mig att inte vilja ha denna konsoll.

Medlem
Skrivet av azynkron:

Det handlar om kontroll. MS vill kunna kontrollera ditt spelande, ditt sociala liv och hur din konsoll används. Data mining.
Självklart kallas det inte riktad reklam utan "enhanced user experience".

Ja, denna Xbox blir ett utomordentligt verktyg för marknadsföring och reklam. Den kan hålla koll via Kinect på vilka/hur många som tittar, spelar, surfar osv. Den har även koll på vad du gör och hur länge du gör det. Perfekt för att kunna skräddarsy vilken reklam som når vilka personer.

Medlem

Många verkar visst fokusera på ATT ha den uppkopplad. Jag har problem med att den MÅSTE vara uppkopplad för att funka. Lite som att man MÅSTE köpa en specifik bil och sen så MÅSTE tanka ETT specifikt, asdyrt bränsle bara för att kunna åka till jobbet.


signatur

"I did put the fires out" - "You made them worse!" - "Worse?!.. Or better?"

k3m
Medlem
Skrivet av zobino:
Skrivet av Cortex:

Är inte alla uppkopplade 24/7? Ser inte riktigt problemet här...

nånting som jag heller aldrig förstått. En dator/konsol blir fan 1000gånger roligare med en anslutningen

En konsol blir inte roligare med en uppkoppling, om nånting så blir den besvärligare. Hur fan tänker såna som du egentligen?

k3m
Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av vidde:

Cortex: Jo, många är nog det men det är en onödig funktion som inte nödvändigtvis ger konsumenten något annat än potentiella problem. Därför blir folk upprörda. Ja, de flesta har möjlighet till internet och wifi i sina hem men den kostnaden som man betalar för detta är för att de ska kunna surfa på internet, inte spela singelplayer-spel på sin dyrt inköpta spelkonsol. Och till detta måste vi lägga alla tillfällen där internet inte fungerar; på stugan, i skärgården, i fjällen eller dylikt där en konsol som man kan spela på hade kunnat varit ett roligt tidsfördriv som nu försvinner. Vad TJÄNAR vi som konsumenter på att ha ett krav på att boxen skall vara online en gång var 24e timme om vi spelar singleplayer-spel?

Det handlar om kontroll. MS vill kunna kontrollera ditt spelande, ditt sociala liv och hur din konsoll används. Data mining.
Självklart kallas det inte riktad reklam utan "enhanced user experience".

Precis, så bojkotta skiten!

Medlem
Skrivet av Kuwanger:

Många verkar visst fokusera på ATT ha den uppkopplad. Jag har problem med att den MÅSTE vara uppkopplad för att funka. Lite som att man MÅSTE köpa en specifik bil och sen så MÅSTE tanka ETT specifikt, asdyrt bränsle bara för att kunna åka till jobbet.

Tycker du bör läsa det jag och Vidde skrev tidigare.

Medlem
Skrivet av vidde:

Ja, de flesta har möjlighet till internet och wifi i sina hem men den kostnaden som man betalar för detta är för att de ska kunna surfa på internet, inte spela singelplayer-spel på sin dyrt inköpta spelkonsol.

Och till detta måste vi lägga alla tillfällen där internet inte fungerar; på stugan, i skärgården, i fjällen eller dylikt där en konsol som man kan spela på hade kunnat varit ett roligt tidsfördriv som nu försvinner.

QFE!!!!

Medlem

Måste erkänna att jag inte riktigt hängt med exakt vad det är som gäller med Xbox One och dess "always online". Känns som att man hör olika fakta från olika håll, blir förvirrad.

Medlem
Skrivet av Kouhei:

Måste erkänna att jag inte riktigt hängt med exakt vad det är som gäller med Xbox One och dess "always online". Känns som att man hör olika fakta från olika håll, blir förvirrad.

Känner du dig mindre förvirrad nu?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Cortex:

Är inte alla uppkopplade 24/7? Ser inte riktigt problemet här...

Why would I wanna live there?


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Always online eller online drm ger inget mervärde för min del så varför skulle man inte få klaga på det?

Medlem
Skrivet av Puscifer:
Skrivet av Kouhei:

Måste erkänna att jag inte riktigt hängt med exakt vad det är som gäller med Xbox One och dess "always online". Känns som att man hör olika fakta från olika håll, blir förvirrad.

http://i.imgur.com/iMBQSVf.jpg

Känner du dig mindre förvirrad nu?

Tack, men det där gav inte svar på min fråga - flera detaljer utelämnas.

Medlem
Skrivet av Ichabod:

Blur-Ray är det den lågupplösta varianten av Blu-Ray?

240p baby!

Medlem
Skrivet av Kouhei:

Tack, men det där gav inte svar på min fråga - flera detaljer utelämnas.

Microsoft verkar vara lite svävande på denna punkt men om jag tolkat det rätt så måste man vara uppkopplad ibland (ca en gång per dygn?) för att Xboxen ska fungera. Om du tappar nätet under några timmar så fungerar den ändå.

Tidigare rykten om bara några minuters "buffert" stämde troligen men då MS såg folkstormen på diverse forum så har man nog ändrat lite på detta. Kanske har de inte fastställt riktigt hur de ska ha det än?

Medlem

Inte värre än att ha steam. Tror även att ps4 kommer få något liknande. De vill ju stoppa piratkopieringen och att ha konsolen alltid online är effektivt.

Medlem
Skrivet av Thunde:

Inte värre än att ha steam. Tror även att ps4 kommer få något liknande. De vill ju stoppa piratkopieringen och att ha konsolen alltid online är effektivt.

Därför jag inte använder STEAM.

Medlem
Skrivet av Thunde:

Inte värre än att ha steam. Tror även att ps4 kommer få något liknande. De vill ju stoppa piratkopieringen och att ha konsolen alltid online är effektivt.

Nej, steam är inte det minsta likt. Du behöver vara online när du installerar steam själv och dina spel, sen kan du gå in i offline-läge och sedan välja att stanna offline hur länge du vill.

Jag kan skriva en fem sidor lång artikel om hur korkat det här är. Men trots allt är det ju troligtvis fortfarande som så att majoriteten av alla gamers sitter på slöa, ostabila och kanske t.o.m. dyra icke-flatrate "bredbands"-lösningar. Då är helt plötsligt alla de här nya fancy lösningarna inte så tuffa längre.

MEG
Medlem

Svårt att redan nu bestämma sig för vilken konsol det kommer att bli, men Xbox är mindre intressant nu med dessa uppgifter. Det kommer dock att bli intressant att se hur de kommer att ligga i pris.


signatur

Death is only the beginning

12
Skriv svar