Bekräftat: Xbox One kräver dygnsverifiering

Medlem

inget jag stör mig på.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Vad jag har förstått så måste du inte starta konsolen varje dag. Men om mer än 24 timmar har gått utan internet så kan du inte starta dina spel. Så fort som du satt igång internet och den gjort sina checks så kan spelen åter igen startas.

Medlem

nope blir inget köp av den här boxen får hoppas dom lyckas bättre nästa låda dom gör om 10 år till

Medlem

Så är det ju redan idag, boxen vill ju automatiskt logga in på live när man startar den. Skulle internet vara nere eller live krångla så blir jag inte så värst lessen för det. Det hoppar igång ändå inom max fem minuter. Har haft xbox360 i princip sen den släpptes och de gånger jag inte kunnat gå "live" kan jag nog räkna på ena handens fingrar.

Men jag kan ha en viss förståelse för de som bor långt ut på vischan . . .


signatur

Jäh!

Medlem

Om Microsoft får problem med sina servrar så innebär detta att ni inte kommer kunna spela era spel kommer inte hjälpa att ni själva har tillgång till nätet. Så det ni borde vara oroliga över är inte så mycket om ert egna nät är stabilt utan hur det ser ut hos Microsoft. DDoS kommer innebära att ni inte kommer åt dessa servrar och således kan ni inte heller spela era spel (såvida inte Microsoft gjort ett system som har hög redundans).

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Chrester:

Gud så jobbigt att verifiera sin box en gång per dygn. I värsta fall med mobilen.
Vad är problemet egentligen?
Skulle det inte funka just då så kan man väl för i hundan gå och pussa på sin flickvän eller bara vara allmänt social. Ta en promenad eller nåt.

Skitbra idé.. Köpa en Xbox så att du kan göra andra saker. Jag tror du missat poängen med att ha en spelkonsoll.

Hans poäng är väl att man bör inse att inte allt funkar jämt och att man inte behöver gå totalt rage varje gång.
Ungefär som när man köper spel där lanseringen är lite knacklig med servrar m.m det händer i princip med
var och vartannat spel i alla genrerer då det är svårt att få allt att klaffa ibland, och folk blir alltid så förbannade.. sen går det 2 dar och allt flyter i år och dar...

Medlem

Spel med krångligt drm brukar sälja dåligt. Sen verkar det bli besvärligt att sälja begangnade spel.
Sen om 10-20år när Xbox one servrarna inte finns, kommer man inte kunna använda konsolen då?
Eller om någon skulle hacka servrarna så de ligger nere , då kan man inte använda konsolen.

Sen om servrarna inte klarar av anstormningen på release dagen så blir det samma problem som med nya SimCity totalt kaos.

Medlem
Skrivet av Mirage:
Skrivet av KoP:
Skrivet av Lofvenhaft:

öhm.. min fiberkabel gick av in i lägenheten och hade inget internet på en månad vid ett tillfälle. detta hade alltså inneburit att om jag hade haft en xbox one hade alla spel jag köpt till den slutat fungera och jag hade lagt ner ~2000kr i onödan.. är det vad detta innebär?

Dessutom, har en 360 idag. Spelar ju långt ifrån varje dag. Innebär det att jag måste starta One minst en gång om dagen, eller startar den sig själv?

Detta var det värsta jag hört om det stämmer.. jag hade ju faktiskt tänkt köpa en, men inte om det blir så...

Har du en smartphone? Kan du öppna upp en wifi hotspot på den? Om ja: Problem solved.

Så det du säger är att jag måste komma på internet lösningar för att få spela mitt single player spel?

Om du köpt en bil, skulle du godta att köra till bilhandlaren varje dag för att verifiera din nyckel? Och om du då får förhinder en dag så stänger han av din bil så du inte kan köra? Det är ju bara att lista ut något, låter som ett underbart köp!

/sarkasm

Skrivet av Chrester:

Gud så jobbigt att verifiera sin box en gång per dygn. I värsta fall med mobilen.
Vad är problemet egentligen?
Skulle det inte funka just då så kan man väl för i hundan gå och pussa på sin flickvän eller bara vara allmänt social. Ta en promenad eller nåt.

Läs ovan. Det handlar även om att jag har betalt för något, och jag inte sedan kan använda det pga korkat användaravtal som nog inte ens är lagligt.

Skrivet av robbis:

Aldrig hört klaga om konstant uppkoppling i WoW bah måste vi vara uppkopplade för att spela, nej nu jävlar. Tänk om mitt internet går sönder, eller om jag är i stugan en regning dag där internet inte uppfunnits än. Jag hatar er Blizzard. Ni förstör mitt mitt.

Men lilla gubben tänk innan du talar. Ett spel som är GJORT FÖR ATT SPELA ONLINE på en PC (till och med klassificeringen av spelet säger så! MMORPG. Jag vet inte om du vet det betyder Massively Multiplayer ONLINE Role Playing Game, notera ONLINE delen.) , och du försöker jämföra med single player spel på en konsoll. En apparat som i grund och botten är gjord för att du ska kunna sitta och jäsa framför TV'n med något spel av ditt val, multi eller single player.

ONE - Online Next-Gen Entertainment

Medlem

Tack och hej, jag går över till Ps4 från och med nu!


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Redstar:

"Kinect-kameran går att stänga av", men kan man vara säker på att det inte bara är power-lampan man stänger av? Dagens apparater är ofta "igång" fastän man stängt av dem.

Lita absolut inte på att den är avstängd!

http://www.infowars.com/big-brother-not-just-spying-on-school...

Medlem

Jag har verkligen varit en Xbox fanboy länge nu...
Men det här...
VARFÖR!?

Jag kan verkligen inte förstå vilken jubelidiot som kom på denna idé.
Det är en dyr spelkonsol och spel för 500-600kr styck,
Jag ska väl ändå inte behöva logga in på nätet varje dag som något slags MMO.

Vad händer med vanligt spelande?

Jag vill kunna spela mina spel när jag vill och hur jag vill när jag betalat för dom.
Inte bara om jag har ett fungerande internet!

Förstår man som företag inte detta så har man inget i spelbranschen att göra *längre*

Ändrar inte Microsoft detta så gräver de sin egna grav (i konsolkriget) är jag rädd.

Grymt besviken!

Medlem
Skrivet av Margy:
Citat:

Offline gaming is not possible after these prescribed times until you re-establish a connection, but you can still watch live TV and enjoy Blu-ray and DVD movies.

Men vad frikostigt - man får fortfarande se på TV!

Om du bor i USA TV funktionerna dröjer till andra länder. Men du har iaf en dyr DVD Spelare!


signatur

"Nerf rock, paper is fine" - Scissor

Medlem

Fyfan vilka jävla kufar. Kan ju glömma att jag köper ett xbox nu, först det med begagnade skiten, det kunde jag köpa till en VISS del... men detta?
Vill kunna ta med xboxet till ställen utan internet samt utan att behöva mixtra med telefonen för att göra en hotspot, sånt jävla onödigt tjafsa bara för att verifiera att man finns "kvar".

Frågan är om det räcker att ha xboxet avstängt och inkopplat? Eller om man måste starta xboxet varenda dag, för i sådana fall är det ju kört. Vem fan är hemma exakt varje dag?

Medlem

Det här måste ju betyda att det kommer börja skickas med CD-nycklar eller liknande till alla spel man köper eftersom det inte går att tillverka unika skivor, jobbigt att sitta och knappa in 16 tecken med de där jobbiga skärmtangentborden

Medlem

Tror jag kör vidare med PC helt ärligt.
Slippa all skit Sony och MS håller på med.
Var lite intresserad av PS4 pga Last of Us men jag tror jag hoppar den med.
Konsoller är inte värda huvudvärken

Medlem

Dumt drag. MS är redan i uppförsbacke med WP8 och tablets. Deras chans är att dra nytta av ekosystemet kring Windows och Xbox. Men den här nyheten antyder ju att dom vill skrämma bort folk från ekosystemet snarare än att hålla kvar folk i det. MS borde

- Skippa avgiften för att lira MP på xbox spel
- Göra så att man kan streama från Xbox one till WP8 (typ som Sony med Ps4 --> Vita)
- Göra något vettigt av SmartGlass
- Lägga ner allt snack om att xbox är "det enda man behöver i vardagsrummet". Vilken värld lever MS i egentligen?
- Börja marknadsföra Xbox one som en plattform där spelarna står i centrum, och där allt annat kommer i andra hand.

Ibland undrar jag om MS har seriösa problem med sin verklighetsuppfattning.

Medlem

hur har dom tänkt lösa om det skulle hända samma sak som det hände för sony när psn blev hackat och det blev avstängt i 30 dagar +. alltså skulle det betyda att man inte kommer kunna "verifiera" sig och i med det inte spela nåt spel överhuvudtaget.

Medlem

Och som vanligt underskattar företagen kreativiteten hos vanligt folk, Va länge tror dom att de fungerar med att stoppa piratkopieringen via verifiering online?
1 - 2 veckor?
Alltså seriöst. Kolla bara på U-play.. Jepp omöjligt att cracka då spelen måste vara online.. jo eller hur, crackade versionen finns ute på piratebay dan efter att spelet släpptes i USA. för offline bruk.

Lär er av varandra, jäkla korkade företag.
Och inse att på en massa av 7 miljarder personer så finns de alltid några som är smartare än de ingenjörer ni har.

Medlem

Varför Microsoft gör det här kan bero på en hel del orsaker men jag skulle nog satsat en del pengar på att det rör sig om exklusivitet, Microsoft har helt enkelt inte möjligheten att konkurrera mot Sony när det kommer till egna studios och väljer istället återigen att förlita sig mer till en tredjepart som EA. Vi kan nog räkna med att det kommer komma många spel från det företaget för endast Xbox One och Xbox 360 och jag skulle inte alls bli förvånad om en del är baserade på SW.

Inaktiv
Skrivet av robbis:

Aldrig hört klaga om konstant uppkoppling i WoW bah måste vi vara uppkopplade för att spela, nej nu jävlar. Tänk om mitt internet går sönder, eller om jag är i stugan en regning dag där internet inte uppfunnits än. Jag hatar er Blizzard. Ni förstör mitt mitt.

Sämsta liknelsen du kunde hitta.

Det handlar om hur de som har Xbox 360 eller möjligen PS3 idag kan hantera/äga/sälja spel jämfört med hur det blir för samma personer med Xbox One. Det handlar om att inte ha haft DRM till att få ett fett DRM.

Tror du verkligen PC-gamers som spelar WoW och kör på Steam bryr sig om detta? Spelar man på Steam så har man accepterat DRM och finner sig i det. Om man däremot är en anhängare av spel utan DRM och köper klassiker och en del andra spel på t.ex. GOG.com skulle man nog bli rejält förbannad om de plötsligt la på DRM och krävde uppkoppling för att spela.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av gundemannen:
Skrivet av rickzzorr:

så jag kan inte ta med xboxen till sommarstugan och spela på regninga dagar? (no internet)

Beror ju på om du har internet i telefonen eller inte, det ska du räcka med att du loggar in på live, sedan är det bara att logga ur och spela igen.

Sant, idag går det ju att skapa en trådlös Wifi-uppkoppling via telefonen, duglig nog att verifiera dig. Inge dum idé.

Fast inte ska det behöva vara en lösning till "problemet". Valet de gjort är ju dumt oavsett hur man ska ta sig förbi det steget.

Medlem

Så det kommer alltså bli typ som Steam? Jag vet att det funkar hjälpligt i offline läge också, ibland, men verkar ju vara samma grundtanke.
Tror egentligen inte det kommer bli något stort problem. I alla fall inte i Sverige eftersom dom flesta har ganska bra hastighet på nätet.
Men jag undrar hur molnet funkar. Ska man spela eller streama spelet från en annan dator/server då? Och skulle inte de kräva en riktigt snabb uppkoppling?

Medlem
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Alchem:

-24 hour DRM.
-1 hour DRM if you bring your game to a friends house.
-Mandatory Kinect.
-No renting, no loaning. No private sales (unless selling to someone who has been on your friends list for 30 days)
-Broadband Internet connection required.
-Trade-ins are up to the publisher and only at “participating” retailers.
+You can give a game to a friend only if they have been on your friends list for 30 days, and then only ONCE.
+Up to 10 family members can play your games from any console at any time? You & one other at a time.

är det som gäller, spelar sony sina kort rätt kan de lägga beslag på hela consolmarkanden efter detta but just in case i'll hang on to my ps2 o ps3

Med tanke på deras tystnad har de likadana galenskaper på gång. Annars hade de nog ganska tidigt gått ut med "Sånt skit sysslar inte vi med!"

Skrivet av Zyndrome:

Tyckte de sköt sig själva i foten vid presentationen av Xbox One, av vad som kom fram, men nu har de snarare igång en kulspruta mot sina fötter. Nej, jag ser hellre fram emot PS4 och eventuellt framtida inköp av WiiU.

Du ska inte vara så säker på att Sony inte gör samma sak.

Skrivet av Gameboy:

Microsoft är ju blåsta i huvet aldrig att jag ställer upp på det här. Jag ska väll för bövelen kunna välja själv när jag vill spela mina spel på en konsol jag lagt tusenlappar på oavsett om jag tar med den på sjön, är i Norrland i husvagn eller får internet problem från min leverantör eller i min lägenhet. Dom verkar ju köra någon bigbrother kontroll grej, snart installerar jag Linux på PCn och för min del blev det avgjort till 100%, PS4 för min del.

Se ovan.

Sony har dock sagt att de inte kräver uppkoppling för att spela spel så bara där har de ett ganska stort övertag även om de skulle ha en liknande modell som Microsoft.

Medlem
Skrivet av Antowaan:

Men jag undrar hur molnet funkar. Ska man spela eller streama spelet från en annan dator/server då? Och skulle inte de kräva en riktigt snabb uppkoppling?

Jag har också funderat lite över hur "Molnet" fungerar.

I många länder är det ganska vanligt med bredband där man har en nedladdningsgräns och får betala trafikavgift om denna gräns överskrids. Hur mycket data kommer att skickas mellan Xbox och "Molnet" när man spelar något som utnyttjar detta? Det kan bli dyrt för en del även om de bara spelar single-player spel.

Medlem

Och där satte xbox sin sista spik i kistan.

Inaktiv
Skrivet av Antowaan:

Så det kommer alltså bli typ som Steam? Jag vet att det funkar hjälpligt i offline läge också, ibland, men verkar ju vara samma grundtanke.

Ja, fast på Steam kan man vara nerkopplad på obestämd tid så vitt jag vet. Måste ha kört spelet först online en gång.

Medlem
Medlem

Det är riktigt bra med verifieringen,då förhoppningsvis så blir de av med människor som "flashar" sin xbox så de kan köra piratspel. 24h är perfekt, oftast tar det lite längre tid innan korrigeringarna kommer ut till piraterna

Heja microsoft, den nya lådan kommer va grym!

Avstängd

Scenario 1: drar iväg och hälsar på mina föräldrar över en helg. Bilresan tar 4 timmar. Åker direkt efter jobbet, 8 timmar. Jag har då verifierat xboxen direkt före jag drog på jobb. Då är redan 12 timmar av 24 förbrukade. När jag kommer fram snackar jag med morsan och farsan några timmar och går och lägger mig. Redan nästa morgon så är 24 timmars gränsen passerad och åskan har slagit ut modemet. Och eftersom dom bor på landet så finns det inga öppna affärer dom närmaste 8 milen, så där sitter jag med en pryl för flera tusen som jag inte kan använda. Tack och hej ms. Mina pengar får ni inte


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skriv svar