Hjälp FZ bli bättre – gör medlemsundersökning

Rykte: Xbox One är som en konsolversion av Steam

Medlem
Skrivet av Dumlen:
Skrivet av chopper:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av chopper:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Dryn:

Kommer ihåg stormen kring steam när de först släpptes, även jag var emot det. Idag föredrar jag steam framför allt annat, finns spelet på steam köper jag det där. Det var bra länge sedan jag köpte någon fysisk kopia.
Nu har vi ju inte sett eller fått reda på så mycket om Xbox one annat än att man måste vara online, så vi får väl vänta och se om det blir bra eller dåligt.

Det är mycket bättre nu än det var innan men GoG slår Steam ordentligt på fingrarna. Betalar hellre mer för en produkt jag verkligen äger än en jag bara "hyr".

OK Så här är det du kommer aldrig som spelare att äga ett spel.
Du betalar för rätten att spela det. inget mer.
Så ditt hyr passar här ... Fast på alla spel oavsett plattform.

Förutom de spel du fortfarande kan köpa helt utan drm.
Dessa spel kommer inte magiskt försvinna då servrarna stängs, sp kommer fortfarande fungera precis som vanligt.

Skrivet av chopper:
Skrivet av Nelfie:

Steam kräver åtminstone inte att man loggar in en gång var 24:e timme och verifierar att man fortfarande är ägaren till kontot.

Och stödjer dessutom möjligheten att spela alla spel (med möjligheten) med steam i offline-läge.

Att säga att X1 använder sig av något likt Steam är en rak förolämpning mot Valve.

Steam bryter mitt online spelande minst en gång i veckan för att jag ska verifiera att jag är ägare till kontot.
Poof och jag åker ut från BF3 för att verifiera till Steam. Har hört med suport men de kan inte lösa detta trams.
Lösning stäng av Steam när jag använder datorn. Så sätt ingen gloria på Steam.

Jag har steam igång på datorn så länge den är igång och jag har aldrig haft detta problem som du verkar ha. Låter mer som om du har använt ditt konto hos någon polare eller har en laptop som startar steam och du loggas in där.

Sedan är det helt enkelt så att skillnaden mellan steam och Xbox One är att Steams servrar inte kommer att läggas ner för att "nästa" steam kommer... Steam uppgraderas och programvara osv finns kvar där.

Xbox One och dess servrar däremot kommer att läggas ner och då kommer Xboxen endast vara en glorifierat TV-kontroll. Men jag har redan en TV-kontroll som följde med TV´n när jag köpte den, och jag lovar att det inte var den som stod för 99% av priset jag betalade.

Har haft mitt Steam konto sedan de startade och spelar aldrig hos någon annan. Deras suport kan inte hjälpa till att lösa det så det blir väldigt lite Steam då många spel hela tiden installeras på nytt mina sparede spel försvinner . Hur kul är det att börja om varje gång du vill spela ett spel. Suporten kan "tyvärr" inte fixa detta. Det är dags att ge Xbox one en chans så jag börjar med en sådan Burk..

Har även jag haft steam sen det startade och det är en rätt stor arrogans hos Valve när det kommer till steam. Folk verkar så pass hjärntvättade att de tror att valve aldrig gör något fel. Steamworks är en drakonisk drm som är ett riktigt helvete ifall man har en bristande internetuppkoppling, visst det går att spela i offlineläge ibland, men dör ditt internet under en steamuppdatering som kommer i princip dagligen så har du ingen tillgång till något spel på hela ditt konto.

Visst, jag håller med om att steam inte precis är några änglar men att Xbox One skulle vara något i närheten av en konsol version av steam är löjligt att säga nu. Om din internet uppkoppling skulle dö under uppdateringen av Xbox One skulle du inte kunna spela dina spel där heller. Och om du har en bristande uppkoppling så kommer du definitivt inte ha en bättre upplevelse med din Xbox One än vad du har med ditt steam.

Om Microsoft nu verkligen vill sälja och visa att de är värda att satsa på så borde de sluta med att försöka hålla vissa viktiga detaljer dolda, ändra på uttalanden o.s.v. Deras PR folk bör ju få reda på att tex det var meningen att Xbox One skulle försöka bli en konsol version av steam, och då ge ut den informationen till konsumenterna. Man ska inte behöva höra detta från en anonym källa som säger sig vara en av en ingenjör hos Microsoft. Speciellt inte när denne dessutom skall vara förbannad för att folk inte förstår storheten av Xbox One när det är Microsoft själva som undanhåller information som detta och sedan avsluta sitt uttalande att ytterligare en gång kalla sina potentiella kunder idioter.

Medlem

Skillnaden är ju att Steam kommer alltid finnas kvar och alla spel kommer fungera. Till Xbone är det ju osäkert om man kommer kunna spela sina spel när en ny generation kommer.

Medlem
Skrivet av humziz:

Steam = ett val, du får välja själv om du vill köpa det via steam/online eller om du vill köpa skivan o äga spelet på det sättet.
Xbox one= Tvång.

Steam är mer eller mindre tvång idag såvida det inte är ett Origin/Uplay spel. Spelar ju ingen roll om du köper spelet på skiva om du ändå måste registrera/aktivera det på steam för att kunna spela.

Medlem
Skrivet av Gaara:
Skrivet av humziz:

Steam = ett val, du får välja själv om du vill köpa det via steam/online eller om du vill köpa skivan o äga spelet på det sättet.
Xbox one= Tvång.

Steam är mer eller mindre tvång idag såvida det inte är ett Origin/Uplay spel. Spelar ju ingen roll om du köper spelet på skiva om du ändå måste registrera/aktivera det på steam för att kunna spela.

Jag behöver inte Steam för att spela ett spel jag köpt ur en butik.

Medlem
Skrivet av fullerdanne:
Skrivet av Gaara:
Skrivet av humziz:

Steam = ett val, du får välja själv om du vill köpa det via steam/online eller om du vill köpa skivan o äga spelet på det sättet.
Xbox one= Tvång.

Steam är mer eller mindre tvång idag såvida det inte är ett Origin/Uplay spel. Spelar ju ingen roll om du köper spelet på skiva om du ändå måste registrera/aktivera det på steam för att kunna spela.

Jag behöver inte Steam för att spela ett spel jag köpt ur en butik.

Så gott som alla pc-spel kräver en aktivering online via en onlinetjänst(steam, Uplay, Origin).
När köpte du ett spel senast kan man undra...

Men nej du behöver inte vara online hela tiden med steam för att spela

Medlem

Jag har aldrig behövt aktivera spelet på steam om jag köpt det i butik.

Medlem

Va är det säger att nåt måste dö inför ytterligare nextgen?! När xboxone skall bytas så kan väl spelbibloteket fortfarade leva vidare medans nya kosolen kommer med nya spel till "bibblan".... Eller?

Medlem
Skrivet av Dumlen:
Skrivet av humziz:

Steam = ett val, du får välja själv om du vill köpa det via steam/online eller om du vill köpa skivan o äga spelet på det sättet.
Xbox one= Tvång.

Fast om spelet har en steam-aktivering så är den fysiska disken rätt poänglös då du fortfarande blir tvingad till att använda steam, fysisk skiva eller ej.

Fast du måste inte köpa Steam-spel för att kunna spela på PC. Sen att alla spel du vill spela kräver Steam är en helt annan sak.Det är precis som med PS4. Utvecklarna kan använda DRM om de vill.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Det börjar ryktas om att MS är på väg att reagera på de "pinsamma" förbokningsiffrorna och ändra en del av sina DRM-policys?

Medlem

Det är tydligen klart att MS skippar det mesta av sina "konstiga" online-planer så de som valde Xbox One på grund av dessa funktioner får börja titta åt något annat håll för sina next-gen spel.

Skriv svar