Robot
Silent Hill 3

Heathers resa in i dimman är alltjämt något som berör. Men när vi återvänder till Silent Hill 3 inser vi också att det mått bäst av att ha förblivit ett ångestfyllt minne.

#silent-hill-homecoming, #silent-hill-2, #silent-hill-3


Medlem
Silent Hill 3

Var ett tag sedan jag spelade just trean, men jag tror att det egentligen bara är del två som fortfarande håller som en helhet. Fyran är kanske min favorit vad gäller story och teman, men det är i princip ospelbart, precis som ettan har åldrats uruselt.

Jag minns trean som det bästa på ett rent spelmässigt plan, men kanske ska jag alltså nöja mig med att hålla mig kvar i den villfarelsen.

Medlem

Jag tror att en liten del av Virtue's Last Reward är inspirerad av Silent Hill 3.

Medlem

Vilken nostalgitripp, men angående Homecoming...är jag den enda personen i Sverige som verkligen gillade det?


signatur

Game long and prosper

Medlem

Hade problem med Homecoming i avseendet fasta sparacentraler.

Tröttnade på att snurra igenom hotellet jag vet inte hur många ggr tillbaks till samma sparapunkt.

Annars var stämningen rätt cool.

Medlem

Silent Hill 3 är ju asbra! Det blev nästan bromsspår i kallingarna när man stötte på rummet med dockor i!

Medlem

Silent Hill 3 förblir min favourit, Har spelat igenom alla förutom 5+ värt att nämna. Tappade lite av intresset vid SH4 då jag gillade inte hur spelet vart upplagt. Restrerande spel har jag inte rört dock.

SH3 dock blir min favorit, spelet jag spelat absolut flest gånger i denna serie.

Medlem

Åh, nu kan jag äntligen fråga! Ni som föredrar SH3 framför 2 - varför?


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Medlem
Skrivet av Kerstin Alex:

Åh, nu kan jag äntligen fråga! Ni som föredrar SH3 framför 2 - varför?

För att man spelar en typisk vit man i tvåan och i trean får man istället spela en tuff tjej som sparkar stereotyper i röven!

Medlem
Skrivet av Cane:
Skrivet av Kerstin Alex:

Åh, nu kan jag äntligen fråga! Ni som föredrar SH3 framför 2 - varför?

För att man spelar en typisk vit man i tvåan och i trean får man istället spela en tuff tjej som sparkar stereotyper i röven!

Thats it? Inget med handlingen, fienderna, miljöerna, vapnena??


signatur

Game long and prosper

Medlem
Inaktiv
Skrivet av Kerstin Alex:

Åh, nu kan jag äntligen fråga! Ni som föredrar SH3 framför 2 - varför?

Skulle nog vilja påstå för min egen del att jag alltid haft Silent Hill 1 som favorit och närmst hjärtat istället för del 2-4. Anledningen till det är främst Harry Masons resa genom staden efter sin dotter Cheryl som han går genom eld och lågor för att hitta.

Konami hade skapat en karaktär man känner för, en vanlig person som inte har någon som helst utbildning när det gäller eldvapen eller utdela våld alls. Jag menar han måste vara en av spelvärldens uslaste skyttar eftersom han missar rätt ofta vilket bara gör att man känner sig mer utsatt och måste välja sina strider. Allt Harry gör genom spelet sedan gör han för sin dotter och det gör historien så väldigt bra och så fruktansvärt hemsk på samma sätt många gånger. Jag får fortfarande kalla kårar när jag hör samtalet från Cheryl eller ser hennes ansikte på en skärm fyllt utav rädsla.

Att sätta vanliga personer i spelserien var ett starkt drag eftersom man kunde relatera, det kunde vara vem som helst, det kunde vara jag.

Vad jag kände i Silent Hill 2 och 3 men framförallt del 2 så fanns det för mycket ammo, för mycket läkemedel och jag kände mig nästan aldrig hotad på något sätt. Historian i Silent Hill 2 är fantastisk och har många av mina favorit stunder i serien men det var lite för lätt. I första delen så fick man ofta springa för livet, för att man inte hade något val då man satt på 10 skott och diverse tillhyggen att slåss med och sin sista ampull för en regnig dag. Både del 2 och 3 är enligt mig för lätta att klara av, kände mig aldrig trängd som jag gjorde i orginalet eller för den delen i fyran.

Jag gillar trean och tycker det är väldigt bra uppföljare på första Silent Hill men redan här känner man en tendens att serien började att upprepa sig med liknande miljöer och fiender samt alla stålburar med valfritt makabert innehåll. Det är en bra del men inte i närheten av ettan och tvåan.

Del fyra har jag blandade känslor för. Det kändes som om man spelade det i två delar, så var det för mig ändå. Första delen var den bästa sedan i del två när man måste återvända till platser som man besökt så började det bli tjatigt och mycket av det manus som jag gillade först började försvinna. Var väldigt nära att sluta spela det.

Efter Origins så har jag inte spelat ett Silent Hill spel igen för jag orkar allvarligt talat inte mer, man kan bara skratta åt samma skämt så många gånger, varje gång man hör det blir det mindre roligt och så funkar det med skräck och att bli skrämd också. Det blir inte roligt när man på ett ungefär kan lista ut vad man kommer att bli skrämd med.

Men del ett och två var verkligen fantastiska där jag nog får säga för min egen del att ettan går segrande som min favorit del. Charmen med spelet finns till och med att finna i den bedrövliga styrningen när man spelar Harry. Känns lite som att backa in i ett vanligt bilgarage med lastbil, så klumpig är han. Men det är ju sådana moment, misslyckade moment som blir lyckade. Man känner sig mer utsatt ungefär som i Resident Evil där man är tvungen att stanna för att avlossa skott för att sedan vända sig om springa och återigen använda samma taktik. Klumpigt ja, stressigt? Ja absolut.

Men för att avrunda så älskar jag Silent Hill för det fick mig att bli rädd, att bry mig samt att springa för livet samtidigt som jag vet att inga misstag förlåts.

Vill bara skriva som sista ord att Akira Yamaokas är en av mina favorit musiker och hans Hometown, Tender Sugar, Cradel of Forest, Theme of Laura, Your Rain, Room of Angel och många fler är helt fantastiska och skapar en underbar stämning för serien.

Medlem

För helvete, vad är detta!? SÄMSTA ARTIKEL JAG SETT PÅ FZ. Skriver Kerstin en diss av ett av tidernas bästa spel enkom för att hon fått lov att göra så???

Ettan, tvåan och trean är alla fantastiska spel än idag. Att hävda något annat är bara provocerande och fan i mig respektlöst.

Så legendariskt värderlös denna text är alltså, med ett stort mått av värdelös inställning från Kerstin: att dissa för dissandes skull.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Rocky Dennis:

Var ett tag sedan jag spelade just trean, men jag tror att det egentligen bara är del två som fortfarande håller som en helhet. Fyran är kanske min favorit vad gäller story och teman, men det är i princip ospelbart, precis som ettan har åldrats uruselt.

Jag minns trean som det bästa på ett rent spelmässigt plan, men kanske ska jag alltså nöja mig med att hålla mig kvar i den villfarelsen.

>Ospelbart
>Åldras uruselt

Nej jag håller inte med. Jag spelar iaf Silent Hill 4 minst en gång per år och Silent Hill 1 må vara fult, men precis American McGee Alice så bidrar det faktiskt till atmosfären somehow. Båda spelen är väldigt spelbara

Medlem
Skrivet av Javas:

Vilken nostalgitripp, men angående Homecoming...är jag den enda personen i Sverige som verkligen gillade det?

Jag tyckte det var okej som skräckspel men som Silent Hill-spel var det hemskt. För många lånade monster och fåniga gasmask-kultister som bara existerar i filmerna.

Medlem
Skrivet av Kerstin Alex:

Åh, nu kan jag äntligen fråga! Ni som föredrar SH3 framför 2 - varför?

Först och främst för att SH2 förlorar sin magi väldigt snabbt. Storyn är egentligen otroligt enkel och så fort du har sett

twisten

så blir alla omkörningar av spelet gråa för man vet allting. SH3 har lite fler mysterier och lurar en att tro saker som kanske inte är sanna.

Sen gillar jag karaktärerna. Vincent, Claudia och Leonard visar allihopa hur komplexa och personliga förhållanden kan vara inom en religion. När man spelar spelet så tycker man att Claudia är helt stel i början men sen läser man hennes dagbok och hör om hennes far och man får reda på att hon egentligen är en väldigt god person.

Sen är Silent Hill 3 läskigare, mer kaotiskt och påminner mer om Silent Hill 1 på det viset. Alla fienderna i SH2 är alldeles för långsamma.

Scenen då

Harry dör var också en väldigt stor chock för mig

och det åstadkommer lika många känslor som något annat i Silent Hill 2 för den delen, fast iofs så tycker jag att den mest sorgliga scenen i hela spelserien hittar man i Silent Hill 1.

Sen tycker jag att det är ett roligare spel bara. Det enda jag saknar är väl att få utforska Silent Hill fritt som man gjorde i första spelet och lite grann i tvåan (inte så jättemycket i tvåan dock som vissa tror). Jag gilla att Downpour hade sidequests. Om där någonsin dyker upp ett SH igen så vill jag gärna ha det igen, fast att de var lite mer centrerade runtom storyn.

Medlem
Skrivet av Paddington:

För helvete, vad är detta!? SÄMSTA ARTIKEL JAG SETT PÅ FZ. Skriver Kerstin en diss av ett av tidernas bästa spel enkom för att hon fått lov att göra så???

Ettan, tvåan och trean är alla fantastiska spel än idag. Att hävda något annat är bara provocerande och fan i mig respektlöst.

Så legendariskt värderlös denna text är alltså, med ett stort mått av värdelös inställning från Kerstin: att dissa för dissandes skull.

Va... ? "Dissa för dissandets skull" är ju precis vad du gör. Personen har skrivit en artikel, om vad denne tycker om Silent Hill spelen. Finns inget i texten om att spelen är värdelösa eller dåliga.

Inaktiv
Skrivet av Paddington:

För helvete, vad är detta!? SÄMSTA ARTIKEL JAG SETT PÅ FZ. Skriver Kerstin en diss av ett av tidernas bästa spel enkom för att hon fått lov att göra så???

Ettan, tvåan och trean är alla fantastiska spel än idag. Att hävda något annat är bara provocerande och fan i mig respektlöst.

Så legendariskt värderlös denna text är alltså, med ett stort mått av värdelös inställning från Kerstin: att dissa för dissandes skull.

För det första så har alla rätt till sin åsikt, det finns nog folk där ute som inte tycker att något Silent hill spel är bra och är kasst och det är bara för dig att acceptera det.

För det andra så är det inte det hon skriver, hon skriver att spelet inte har åldrats lika bra som hon kanske hade velat.

Medlem
Skrivet av Cane:

För att man spelar en typisk vit man i tvåan och i trean får man istället spela en tuff tjej som sparkar stereotyper i röven!

Fair enough, I guess. Men jag skulle inte säga att James är en stereotyp. Han är inte supermaskulin direkt, han har väldigt mycket känslor att ta itu med och hela spelet handlar om sexuell frustration. Inte typiskt för en manlig spelkaraktär dvs. Men jag önskar faktiskt att det fanns fler SH-spel med kvinnlig huvudkaraktär (om man nu inte räknar med Born from a Wish). Och Heather ÄR fantastisk!

Skrivet av Johnny:

Skulle nog vilja påstå för min egen del att jag alltid haft Silent Hill 1 som favorit och närmst hjärtat istället för del 2-4.

Det är därför man lirar på hard jag hade jättesvårt för första spelet. Kanske för att jag spelade 2an först? Jag kunde inte styra Harry, och nej han träffade aldrig något man sköt på vilket för mig snarare var frustrerande. Men jag förstår vad du menar. Kanske ska ge det ett femte försök? Haha!

När jag väl får frågan om vem som är min favoritkompositör svarar jag alltid att jag har två. Akira Yamaoka och Yoko Shimomura (Kingdom Hearts). De låtarna du nämner är briljanta! Musiken från 4an är helt klart underskattad. Inte bara underbar stämning utan unik. Hans musik passar så otroligt bra in och man hör direkt på spelen nu att han inte är med längre.

Skrivet av DarkZide8:

Först och främst för att SH2 förlorar sin magi väldigt snabbt.

Mitt svar till varför jag anser att 2an är bättre finns ju i texten. Men som du säger är "twisterna" mindre förutsebara i 3an. Men spelet hade inte det som jag förälskade mig i från början. Ursäkta det tunna svaret. Är lite mosig i huvudet.


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Medlem
Skrivet av Paddington:

För helvete, vad är detta!? SÄMSTA ARTIKEL JAG SETT PÅ FZ. Skriver Kerstin en diss av ett av tidernas bästa spel enkom för att hon fått lov att göra så???

Ettan, tvåan och trean är alla fantastiska spel än idag. Att hävda något annat är bara provocerande och fan i mig respektlöst.

Så legendariskt värderlös denna text är alltså, med ett stort mått av värdelös inställning från Kerstin: att dissa för dissandes skull.

Jag dissar verkligen inte SH3, och definitivt inte för dissandets skull. Jättetråkigt att du inte gillar texten. Har lagt ner 2 nätter av spelande och skrivit över tusen ord om - som du säger - ett fantastiskt spel i en underbar spelserie. Hade aldrig lagt ner så mycket tid på ett 10 år gammalt spel annars. Jag läste om min text nu och förstår inte riktigt hur du kan läsa in att jag skulle tycka illa om spelet. Jag skriver att det åldrats mer än jag önskat, att kameran är jobbig och några få miljöer som kommit att bli klyschor (med åren) samt att pusslen inte är exakt lika fantastiska som jag minns dem.

Nu får du givetvis tycka att denna artikel är den sämsta du läst på FZ samt att den är legendariskt värdelös. Finns inget rätt eller fel när det kommer till åsikter. Men det är inte min text som är respektlös. Snarare ditt ordval, att säga att jag dissar SH3 för dissandets skull samt att du anser att din åsikt är den enda giltiga.


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Medlem

Rätt så säker på att han har kommenterat ungefär likadant I flera av dina artiklar.

Verkar mest vara ute efter att hata för att hata.

Inaktiv
Skrivet av Kerstin Alex:

Det är därför man lirar på hard jag hade jättesvårt för första spelet. Kanske för att jag spelade 2an först? Jag kunde inte styra Harry, och nej han träffade aldrig något man sköt på vilket för mig snarare var frustrerande. Men jag förstår vad du menar. Kanske ska ge det ett femte försök? Haha!

När jag väl får frågan om vem som är min favoritkompositör svarar jag alltid att jag har två. Akira Yamaoka och Yoko Shimomura (Kingdom Hearts). De låtarna du nämner är briljanta! Musiken från 4an är helt klart underskattad. Inte bara underbar stämning utan unik. Hans musik passar så otroligt bra in och man hör direkt på spelen nu att han inte är med längre.

Ha ha jo visst är det så, att spela på hard hjälper garanterat:) Men för mig som spelade Silent Hill 1-3 löjligt mycket för att få alla sluten samt det underbara UFO slutet i del ett och för att det på den tiden var en fantastisk spel serie och fortfarande är för att tillägga, det kändes fortfarande inte som en utmaning som del ett men det är min åsikt och delas mycket säkert inte av alla naturligtvis.

Jag förstår dock att många som spelat Silent Hill 2 kan ha svårigheter med ettan just för att kontrollen är som den är. Harry är lite som elefanten man inte vill ha i porslinsaffären. Och han missar hela tiden och jag fattar att där jag ser det som ett spännande moment så ser många det som ett hinder och känner frustration för att man inte kan få in en träff när man siktar och ska träffa.

För mig blev det en mänsklig faktor då Harry aldrig haft ett vapen i sin hand förut utan blir lärd i spelet hur man använder pistolen. Cybil Bennet som är polis säger "Take this, and hope you don't have to use it. Now listen to me; before you pull the trigger, know who you're shooting. And don't do it unless you have to. And don't go blasting me by mistake, got it?" För mig gjorde Harrys fumlighet med vapen honom mer mänsklig på något sätt.

Men tro mig jag är den första att erkänna att även jag kunde bli tokig på kontrollen och vid flertal tillfällen så kändes det inte som mitt fel att Harry gick en ond bråd död till möttes utan spelutvecklarnas fel.

Varför jag älskar Silent Hill så mycket var för att det kändes nytt och att jag ständigt kände rädsla. Hade inte känt så sedan jag spelade det första Alone in the Dark för läääänge sedan. Visst Resident Evil kom ju förre Silent Hill men för mig så handlade det om tillfälliga moment av rädsla, en zombie kommer ut ur skåpet bakom mig, jag blir skrämd och dödar den, en hund hoppar ut ur ett fönster bakom mig, jag blir skrämd och dödar den. Detta är rädslor för stunden och efter ett tag kunde jag se åt vart det lutade. Klart jag blev rädd när något hände men till skillnad från Resident Evil så var jag rädd hela tiden i Silent Hill.

Det satte sig redan från början när man vinglade fram i mörka korridorer och man till slut stod öga mot öga med vad som skulle föreställa bäbisar med knivar, man försökte springa men man kunde inte ta sig ut någonstans. Efter det fanns det alltid en osäkerhet där och jag kände "Det här är ju bra, det här gillar jag" Och för att vara ärlig så lirade Silent Hill i en helt annan dimension än Resident Evil, Jag spelade knappast Resident Evil för sitt unika manus eller dom imponerade röst insatserna direkt. Mer för att det inte fanns så mycket annat i sin genre och jag gillade zombies

Jag hoppas du en dag ger det ett försök och alla andra som missat det för det har en fantastisk story och historien om Lisa är väldigt tragiskt samt fint på samma gång. Dock förstår jag om det inte blir av och kontrollen sätter stop för upplevelsen. Många känner kanske att grafiken kan vara föråldrad men för mig så är det en så liten del på det stora hela.

Musiken i Silent Hill serien som Akira Yamaoka skrivit är för mig halva anledningen till varför dom första fyra delarna blev så bra. Så många stycken och så många låtar som fångar atmosfären på ett så fantastiskt sätt. Jag märkte detta redan i första spelet i introt när Silent Hill spelas som sedan i trean blir grund för Hometown. Musiken blev bara bättre för varje del och i tvåan är Theme of Laura en fantastisk inledning på ett underbart spel. Melissa Williamson, Joe Romersa och Mary Elizabeth McGlynn har alla gjort fantastiska insatser. Även om jag aldrig har spelat Homecoming så gillar jag både One more Soul to Call samt This Sacred Line otroligt mycket. Det stod Akira Yamaoka skrivet över båda dom sångerna så otroligt tydligt och Mary Elizabeth McGlynn gör ett jättebra jobb ifrån sig som vanligt med att få liv i låtarna.

Något som jag tänkt på är hur väl texterna förmedlar historien i spelen, att läsa en del av dom kan vara riktiga spoilers. Ett exempel är Hole in the Sky i Origins. Där står det exakt vad som kommer att ske. Eller hur en del texter fångar stämningen i spelet som Cradel of Forest, den låten ger mig rysningar när jag tänker på den delen av spelet låten handlar om samt så gör Joe Romersa en fantastisk insats med sin röst. Man har Akira Yamaoka en hel del att tacka att det blev så bra med både ljud och musik, utan hans medverkan så tror jag inte Silent Hill haft den framgång den hade. och ja jag håller verkligen med dig musiken i fyran är väldigt underskattad och det är synd, det är en av dom bästa enligt mig.

Det blev långt märker jag men Silent Hill är en serie som är mig kär och då blir det lätt att man drar iväg.

Jag vill för övrig tacka för en trevlig artikel och jag hoppas få se mer av synpunkter av äldre spel. Hur dom har åldrats, håller dom fortfarande idag, vad är bra vad är dåligt, tankegångar helt enkelt. Det är helt enkelt väldigt intressant att läsa om äldre spel och se hur dom klarat tidens tand.

Medlem

Räddades inte HD-versionerna utav patcherna som kom eller är originalen fortfarande att föredra?

Inaktiv
Skrivet av StarscreamSWE:

Räddades inte HD-versionerna utav patcherna som kom eller är originalen fortfarande att föredra?

Originalen är att föredra fortfarande.

Inaktiv
Skrivet av Arkaith:

Rätt så säker på att han har kommenterat ungefär likadant I flera av dina artiklar.

Verkar mest vara ute efter att hata för att hata.

Ja Kerstin är ju tjej, då kan hon ju inte veta någonting om spel för tjejer vet ingenting om spel för de är ju tjejer och de vet ingenting om spel... når ironin fram?

k3m
Medlem
Skrivet av Brandter:
Skrivet av Arkaith:

Rätt så säker på att han har kommenterat ungefär likadant I flera av dina artiklar.

Verkar mest vara ute efter att hata för att hata.

Ja Kerstin är ju tjej, då kan hon ju inte veta någonting om spel för tjejer vet ingenting om spel för de är ju tjejer och de vet ingenting om spel... når ironin fram?

Fan vad folk här gnäller på folk som skriver delade åsikter om något. Personen gillade inte Alexs artikel, så vadå? Ni som bryr er. Klipp er och skaffa er ett jobb i stället för fan.

Medlem
Skrivet av Brandter:
Skrivet av Arkaith:

Rätt så säker på att han har kommenterat ungefär likadant I flera av dina artiklar.

Verkar mest vara ute efter att hata för att hata.

Ja Kerstin är ju tjej, då kan hon ju inte veta någonting om spel för tjejer vet ingenting om spel för de är ju tjejer och de vet ingenting om spel... når ironin fram?

Du bygger ditt inlägg på någon som inte har någon koll. Ja, idiotin når fram. Eller vad sa du?


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Inaktiv
Skrivet av Paddington:
Skrivet av Brandter:
Skrivet av Arkaith:

Rätt så säker på att han har kommenterat ungefär likadant I flera av dina artiklar.

Verkar mest vara ute efter att hata för att hata.

Ja Kerstin är ju tjej, då kan hon ju inte veta någonting om spel för tjejer vet ingenting om spel för de är ju tjejer och de vet ingenting om spel... når ironin fram?

Du bygger ditt inlägg på någon som inte har någon koll. Ja, idiotin når fram. Eller vad sa du?

Berätta då, Herr Expert, vad är det hon inte har koll på? Har du läst artikeln? Har du förstått vad hon har skrivit? Nej då så, gå och lägg dig.

Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av Brandter:
Skrivet av Arkaith:

Rätt så säker på att han har kommenterat ungefär likadant I flera av dina artiklar.

Verkar mest vara ute efter att hata för att hata.

Ja Kerstin är ju tjej, då kan hon ju inte veta någonting om spel för tjejer vet ingenting om spel för de är ju tjejer och de vet ingenting om spel... når ironin fram?

Du bygger ditt inlägg på någon som inte har någon koll. Ja, idiotin når fram. Eller vad sa du?

Va? Du har ju inte ens läst artikeln, du bara klagar. Står inget i artikeln om att Silent Hill skulle vara en dålig spelserie, men på något vis har du fått för dig detta, och detta verkar ha gjort dig väldigt upprörd? Fattar inte.

Pretty much vad Brandter sa.

Medlem
Skrivet av Brandter:
Skrivet av Paddington:
Skrivet av Brandter:
Skrivet av Arkaith:

Rätt så säker på att han har kommenterat ungefär likadant I flera av dina artiklar.

Verkar mest vara ute efter att hata för att hata.

Ja Kerstin är ju tjej, då kan hon ju inte veta någonting om spel för tjejer vet ingenting om spel för de är ju tjejer och de vet ingenting om spel... når ironin fram?

Du bygger ditt inlägg på någon som inte har någon koll. Ja, idiotin når fram. Eller vad sa du?

Berätta då, Herr Expert, vad är det hon inte har koll på? Har du läst artikeln? Har du förstått vad hon har skrivit? Nej då så, gå och lägg dig.

Du citerade Arkaith, inte Kerstin.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

12
Skriv svar