Amiga-klassikern Shadow of the Beast återuppstår till PS4
Spelet hade inte varit detsamma utan musiken.
Så sant!
Samma sak gäller ovan nämnda Turrican, älskar verkligen musiken i den serien! Och det är något som gäller många av mina gamla C64/Amiga favoriter...just minnesvärd musik.
Sällan jag känner så för några nyare spel...
Lirade Altered Beast på Sega Megadrive för en massa år sen,
finns det flera spel i en serie eller är det en slump att spelen heter Beast och liknar varandra en aning ?
Det är en slump.
Altered Beast var från början ett arkad-spel från Sega. Shadow of the Beast gjordes av Reflections (numera en del av Ubisoft) till Amiga och senare andra format och det kom tre spel som gavs ut av Psygnosis.
Älaskade dom gamla spelen! *tår*
Minns nog "Shadow of the beast" bäst pga musiken, tror till och med att man satt och klarade både 1:an, 2:an, 3:n. Sedan får man ju icke glömma gamla "Monty on the run".
Det känns tveksamt om "Shadow of the beast" kan återuppväckas på konsol och återfinna samma känsla som det hade på Amigan. Men kul att dom gör det! Räddningen är väl om spelet blir så pass bra så folk utan nostalgin uppskattar det.
Orginalet var inte så värst bra.. Kom aldrig förbi trädet ens :/
Det var helt sinnessjukt svårt
Originalet var inte ens tänkt som ett spel om jag minns rätt utan var ett demo för att visa vad man kunde göra med en Amiga. Psygnosis såg potentialen i det och promotade det stenhårt vilket gjorde att det sålde bra trots att det (i mina ögon) inte var så särskilt bra rent spelmekaniskt
Amiga, en klass för sig!
Otroligt vad man kan göra med en 75 MHz processor, tänk om dagens spel hade optimerats på samma sätt...
7 MHz
Och ja, det är imponerande att se vad de lyckades pressa den gamla maskinen till men det går inte riktigt att jämföra med hur utvecklingen sker idag, det finns inget sätt att magiskt "optimera" mjukvara så att den funkar perfekt på alla de olika plattformar den förväntas fungera på(och då menar jag ENDAST på pc-sidan...den mest splittrade tänkbara plattformen)
För övrigt så skulle jag iaf önska att de kunde sluta gräva upp gamla titlar för att återanvända och solka ner namnet med det senaste generiska spelet...
Det enda spelet jag vill se en remake på är Moonstone. En slutboss som inte får spelet att krascha; )
Lösningen på det problemet var att köpa spelet istället för att pirata det...
Problemet var att jag aldrig såg en orginalversion när det begav sig, måste varit ganska sällsynt.
Skippy R.I.P. 17/7 2006