Första intrycken från Steam Controller

Robot
Första intrycken från Steam Controller

Ett gäng utvecklare har besökt Valve och tafsat på deras gamepad.

#super-meat-boy, #spelunky


Inaktiv
Första intrycken från Steam Controller

Se där, kanske det blir något bra av den ändå. Kan tänka mig att omvärlden är otroligt skeptisk till den innovation Valve tagit fram.

Medlem

Är sjukt sugen på att testa kontrollern. Hade ju varit skitnajs om den fungerade smärtfritt till FPS, så kan man lira GTA V sen och slippa byta mellan tangentbord och joypad (för biljakterna)

Medlem
Skrivet av Katana:

Är sjukt sugen på att testa kontrollern. Hade ju varit skitnajs om den fungerade smärtfritt till FPS, så kan man lira GTA V sen och slippa byta mellan tangentbord och joypad (för biljakterna)

Med tanke på att alla spel Valve gjort(förutom DOTA 2) är ett FPS så tror jag att FPS är en av de sakerna deras nya kontroller kommer klara utmärkt, vem vet, kanske t.om jag som är inbiten PC spelare kan använda den till just FPS spelande.

Medlem

Jag är väldigt skeptisk till att kontrollern skulle vara lika bra som tangentbord + mus i exempelvis FPS spel. Däremot kan säkert kontrollern vara bättre än dagens lösningar.

2014 blir ett intressant spelår.

Medlem

inget fel på dagens handkontroller till fps spel, enbart en inlärnings sak som allt annat


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Det här blir mycket spännande att följa. Förhoppningsvis är jag bara hemmablind när jag tycker att touchpads inte kan mäta sig med analoga spakar. Jag hatar, till exempel, Vitans bakdel. Tur att man inte behöver använda den så ofta.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Jag är väldigt skeptisk till att kontrollern skulle vara lika bra som tangentbord + mus i exempelvis FPS spel. Däremot kan säkert kontrollern vara bättre än dagens lösningar.

2014 blir ett intressant spelår.

För kanske hundrade gången i ordningen, det är inte en tävlig mellan tangentbord + mus vs. handkontroll i vem som kan få mest HS och APM.

Det handlar om konsumentens helhetsupplevelse, inte vem som kan göra en 180 graders svängning på minst millisekunder. Kontrollen har än så länge, och ser ut att fortsätta vara det verktyg som absolut flest personer uppskattar när det gäller att spela för kul skull.

Notera nu att vi inte snackar esport eller någon form av jämförelse, utan ren glädje som ens hobby ger en, och då pekar allt mot att folk vill ha kontroller i olika former.

k3m
Medlem

den här kontrollern kan verkligen bli något fantastiskt jag hoppas iaf på det.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

inget fel på dagens handkontroller till fps spel, enbart en inlärnings sak som allt annat

Fel och fel, uppenbarligen går spelen att spela då alla som spelar fps på konsol klarar av att göra det, men det är ju knappast optimalt om man jämför med användandet av mus.

Det är helt fel sorts input för det man vill utföra (användning av joystick för att se sig omkring i ett fps). Mus/touchpad däremot mappas 1:1 till själva kamerarörelsen, och du kan snabbt och precist rotera kameran till en exakt position. Med joystick så lägger du snarare en velocity på kamera-rotationen och får sedan sitta och vänta tills den förflyttats till rätt position.

Man kan lätt dra en parallell till det motsatta, att tex lira flygspel med mus istället för joystick, där man får dra-lyfta-dra-lyfta-dra-osv som en tok när man ska styra planet, för att musen inte ger samma kontinuerliga input som en joystick i ett visst läge gör.

Touchpaden som steamcontroller har misstänker jag används som både 'vanlig' touchpad, vilket motsvarar vanlig mus-input, samt joypad, då man enkelt bara kan tolka en position på touchpaden som ett joystick-läge.

edit: touchpaden fungerar ju på samma princip som musen, men det jag däremot är lite orolig över är precisionen när den används i fps, då rörelse-ytan på dendär lilla touchpaden ska motsvara en stor musmatta. Men man kanske kan träna upp tum-motoriken för att nå spelbara nivåer

Medlem
Skrivet av Katana:
Skrivet av WarpGuN:

inget fel på dagens handkontroller till fps spel, enbart en inlärnings sak som allt annat

Fel och fel, uppenbarligen går spelen att spela då alla som spelar fps på konsol klarar av att göra det, men det är ju knappast optimalt om man jämför med användandet av mus.

Det är helt fel sorts input för det man vill utföra (användning av joystick för att se sig omkring i ett fps). Mus/touchpad däremot mappas 1:1 till själva kamerarörelsen, och du kan snabbt och precist rotera kameran till en exakt position. Med joystick så lägger du snarare en velocity på kamera-rotationen och får sedan sitta och vänta tills den förflyttats till rätt position.

Man kan lätt dra en parallell till det motsatta, att tex lira flygspel med mus istället för joystick, där man får dra-lyfta-dra-lyfta-dra-osv som en tok när man ska styra planet, för att musen inte ger samma kontinuerliga input som en joystick i ett visst läge gör.

Touchpaden som steamcontroller har misstänker jag används som både 'vanlig' touchpad, vilket motsvarar vanlig mus-input, samt joypad, då man enkelt bara kan tolka en position på touchpaden som ett joystick-läge.

edit: touchpaden fungerar ju på samma princip som musen, men det jag däremot är lite orolig över är precisionen när den används i fps, då rörelse-ytan på dendär lilla touchpaden ska motsvara en stor musmatta. Men man kanske kan träna upp tum-motoriken för att nå spelbara nivåer

Läs spritarns inlägg


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Katana:
Skrivet av WarpGuN:

inget fel på dagens handkontroller till fps spel, enbart en inlärnings sak som allt annat

masor av text

Läs spritarns inlägg

Visst handlar det om spelupplevelsen, men det är ju förbannat dumt att cykla med fyrkantiga hjul ifall runda hjul finns runt hörnet och som troligen kommer att fungera bättre (detta är ju även en vanesak. jag som knappt spelat på konsol kommer nog kunna anamma steamcontroller snabbare än konsol-folk)

Nya kontrollern kan bli allt mellan flipp och flopp, men de åtgärdar ju iaf problemet med joypad->mouselook.

Medlem

Största problemet jag har är att det är två knappar för höger tumme. Bilspel någon? Jag använder iallafall tre knappar aktivt med höger tumme

Medlem
Medlem
Skrivet av spritarn:

För kanske hundrade gången i ordningen, det är inte en tävlig mellan tangentbord + mus vs. handkontroll i vem som kan få mest HS och APM.

Det handlar om konsumentens helhetsupplevelse, inte vem som kan göra en 180 graders svängning på minst millisekunder. Kontrollen har än så länge, och ser ut att fortsätta vara det verktyg som absolut flest personer uppskattar när det gäller att spela för kul skull.

Notera nu att vi inte snackar esport eller någon form av jämförelse, utan ren glädje som ens hobby ger en, och då pekar allt mot att folk vill ha kontroller i olika former.

Hur kan det vara roligare med dålig styrning än med bra? Då borde ju folk ta på sig tumvantar innan dom spelar nästa gång, då blir det förmodligen ännu roligare.

Själv blir jag arg och frustrerad av dålig styrning och kontroll, senast nu i GTA V.

Precisionen och exaktheten i tangentbordet och musen gör mig glad och harmonisk.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

inget fel på dagens handkontroller till fps spel, enbart en inlärnings sak som allt annat

Förvisso men den inlärningskurvan är betydligt brantare och tar mycket längre tid att lära sig, vissa spel spelar man inte tillräckligt länge.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Hur kan det vara roligare med dålig styrning än med bra? Då borde ju folk ta på sig tumvantar innan dom spelar nästa gång, då blir det förmodligen ännu roligare.

Själv blir jag arg och frustrerad av dålig styrning och kontroll, senast nu i GTA V.

Precisionen och exaktheten i tangentbordet och musen gör mig glad och harmonisk.

SID 6.7,
Jag anser att sitta framför TV:n och spela med mus och tangentbord är en riktig downer jämfört med handkontroll.
Det låter som om du inte är bra på att använda handkontroller, helt enkelt. Då förstår jag att du tycker att det är dålig kontroll.

Jag hoppas innerligt att du inte är så trångsynt och låst i dina tankebanor att du verkligen tror att, det som du kallar, "dålig styrning" är det som gör att folk anser att handkontroll ger mer glädje och en bättre spelupplevelse?

Medlem

Är de "alt space alt" liknande knapparna en superhemlis?


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:
Skrivet av spritarn:

För kanske hundrade gången i ordningen, det är inte en tävlig mellan tangentbord + mus vs. handkontroll i vem som kan få mest HS och APM.

Det handlar om konsumentens helhetsupplevelse, inte vem som kan göra en 180 graders svängning på minst millisekunder. Kontrollen har än så länge, och ser ut att fortsätta vara det verktyg som absolut flest personer uppskattar när det gäller att spela för kul skull.

Notera nu att vi inte snackar esport eller någon form av jämförelse, utan ren glädje som ens hobby ger en, och då pekar allt mot att folk vill ha kontroller i olika former.

Hur kan det vara roligare med dålig styrning än med bra? Då borde ju folk ta på sig tumvantar innan dom spelar nästa gång, då blir det förmodligen ännu roligare.

Själv blir jag arg och frustrerad av dålig styrning och kontroll, senast nu i GTA V.

Precisionen och exaktheten i tangentbordet och musen gör mig glad och harmonisk.

Den dåliga styrningen i GTA V ligger i spelmotorn och låg fps, inte med vad för kontroll du spelar med.

Avstängd
Skrivet av SID 6.7:
Skrivet av spritarn:

För kanske hundrade gången i ordningen, det är inte en tävlig mellan tangentbord + mus vs. handkontroll i vem som kan få mest HS och APM.

Det handlar om konsumentens helhetsupplevelse, inte vem som kan göra en 180 graders svängning på minst millisekunder. Kontrollen har än så länge, och ser ut att fortsätta vara det verktyg som absolut flest personer uppskattar när det gäller att spela för kul skull.

Notera nu att vi inte snackar esport eller någon form av jämförelse, utan ren glädje som ens hobby ger en, och då pekar allt mot att folk vill ha kontroller i olika former.

Hur kan det vara roligare med dålig styrning än med bra? Då borde ju folk ta på sig tumvantar innan dom spelar nästa gång, då blir det förmodligen ännu roligare.

Själv blir jag arg och frustrerad av dålig styrning och kontroll, senast nu i GTA V.

Precisionen och exaktheten i tangentbordet och musen gör mig glad och harmonisk.

Bara för du spelar med dosa innebär det inte att du automatiskt får dålig styrning, det där är rent skitsnack för att folk vill ha något att gnälla över.
Jag tycker det är bekvämt att kunna sätta mig bakåt med en handkontroll och njuta av spel än att bara sitta med mus och tangentbord konstant.

Medlem

Kommer jag kunna spela League of Legends i en hyfsat hög nivå i tävlingar med denna kontroller eller ska jag fortsätta använda mus o tangentbord?


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem
Skrivet av Kimpur:

Kommer jag kunna spela League of Legends i en hyfsat hög nivå i tävlingar med denna kontroller eller ska jag fortsätta använda mus o tangentbord?

Det kommer alltid vara svårt i rts tom för lol som är så simplistisk.

Medlem
Medlem

Har själv en PC till TV och sitter bekvämt bakåtlutad och spelar med mus. Ser ingen anledning till att använda en kontroll med sämre prestanda.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Avstängd
Skrivet av Tybalt:

Har själv en PC till TV och sitter bekvämt bakåtlutad och spelar med mus. Ser ingen anledning till att använda en kontroll med sämre prestanda.

Nä du kanske inte gör det, men det finns folk som bland annat jag som tycker det kan vara skönt att sitta med en kontroll ifall man inte vill spela seriöst. Spel är tänkt att spela för rolighetens skull och då spelar det ingen större roll vad man använder sig av. Du och flera andra beter er precis som att det är en synd att man vill spela med en handkontroll på datorn.

Medlem
Skrivet av olafpawbelt:
Skrivet av SID 6.7:
Skrivet av spritarn:

För kanske hundrade gången i ordningen, det är inte en tävlig mellan tangentbord + mus vs. handkontroll i vem som kan få mest HS och APM.

Det handlar om konsumentens helhetsupplevelse, inte vem som kan göra en 180 graders svängning på minst millisekunder. Kontrollen har än så länge, och ser ut att fortsätta vara det verktyg som absolut flest personer uppskattar när det gäller att spela för kul skull.

Notera nu att vi inte snackar esport eller någon form av jämförelse, utan ren glädje som ens hobby ger en, och då pekar allt mot att folk vill ha kontroller i olika former.

Hur kan det vara roligare med dålig styrning än med bra? Då borde ju folk ta på sig tumvantar innan dom spelar nästa gång, då blir det förmodligen ännu roligare.

Själv blir jag arg och frustrerad av dålig styrning och kontroll, senast nu i GTA V.

Precisionen och exaktheten i tangentbordet och musen gör mig glad och harmonisk.

Bara för du spelar med dosa innebär det inte att du automatiskt får dålig styrning, det där är rent skitsnack för att folk vill ha något att gnälla över.
Jag tycker det är bekvämt att kunna sätta mig bakåt med en handkontroll och njuta av spel än att bara sitta med mus och tangentbord konstant.

Men det beror på vad du spelar för något och vad du jämför med. Allting är relativt. Tex att styra en lådbil med ett rep går ju alldeles utmärkt men jag tvivlar det funkar speciellt bra i en formel-1 bil.

Och det är ju det som är problemet. Spel genres som fps och tps har ju blivigt så stagnerad och enkelriktad idag, mycket tack vare begränsningarna gampads ger.

Ett multiplatforms fps kan inte vara snabba som Quake, UT, Tribes, AVP1-2. Kan inte ha för utmanande, snabb, agresiv, dödlig AI, för vad är poängen att tex ha blixtsnabba livsfarliga Aliens när du ändå inte hinner sikta och reagera snabbt nog?

Sen kan man inte ha för komplecerade taktiska elemet som i orginal Rainbow Six, Swat, Arma. Kan inte vara för invecklade med tex ett inventory system som System Shock 2 och Stalker. Kan inte ha rts element som Natural Selection och Savage.

Och värst av allt, vi får aldrig dem näst kommande "breakthrough" spelen, som ger oss ett nytt sätt att spela fps på.

Man kan ju alltid hoppas det kommer flera nya PC exklusiva titlar men så verkar marknanden inte vilja vända än. Så vi är för det mesta fast med slöa, hjärndöda tråkfps som aldrig utvecklas framåt, snarare bakåt. Ett färgspektrum där valet är låst mellan brunt och och ljusbrunt. Där spelet måste gör häften av jobbet åt dig, aldrig utmanar dig och aldrig utvecklas framåt.

Om Valves gamepad nu kan ta oss lite närmare mus och tangentbordens valmöjlighet är det ju verkligen ett steg i rätt riktning. Men det börjar bli jävligt frustrerande nu, hur många årtionden till ska vi behöva vänta till standarden som funnits på PC sedan 1996 ska finnas även på konsol?

Jaja då var mitt gnällande klart... ;D.

1
Skriv svar