Test – Bättre gaming med 144 Hz-skärm

Robot
Test – Bättre gaming med 144 Hz-skärm

Att spela på 144 Hz-skärm ger bättre flyt, men är flytet värt kostnaden? FZ testar tre toppskärmar i jakt på svaret.

#aoc, #asus, #philips, #nvidia, #amd


Medlem
Test – Bättre gaming med 144 Hz-skärm

"Gaming över 120 Hz definitivt gör din spelupplevelse bättre."

Åfan, trodde inte att det skulle göra så stor skillnad om man gick över 120 Hz. Skillnaden från 60 Hz är dock väldigt märkbar, till och med när man flyttar runt fönster osv i windows. För övrigt så är jag inte helt ensam om att ha en samsung 3d-skärm som (oftast eller alltid?) använder sig av en annan lösning via TriDef 3D.

Medlem

Kommer aldrig gå tillbaks efter att ha kört 120hz nu de senaste 2 åren...


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Medlem

Kommer inte att gå tillbaka till TN efter att ha provat IPS, har man kört en TN-skärm bredvid en IPS-skärm samtidigt så får man en chock.

Medlem

Lightning boost is the shit


signatur

i7 920 2.66ghz @3.8ghz, Gigabyte GTX 680 2GB OC SLI, 12GB DDR3 1600mhzmem, Samsung 830 256GB,GA-EX58-UD4P motherboard, 3x24 Asus Vw246"

Medlem

Kommer inte att gå tillbaka till 24 tum, Kört 27 tum i två år


signatur

If we are all God's children...
what's so special about Jesus

Medlem

Strunta i dessa skitskärmar och kör på eizos 120/240 hz. Lite krångel med färgerna på den med men TN kan numera med fördel lämnas in på sopstationen.

KoP
Medlem

Äsch.. en C64 kopplat till en 14" svart/vit tv är hardcore.

Medlem

Tråkiga med 120 hz paneler är att bilden är så dålig. Dom borde satsa på få ut ett par snabba IPS paneler istället.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Jag är sugen på en 96-120 hz korea skärm. Sitter just nu på en Crossover 27" 1440p. Men det frestar verkligen att köpa en av de överklockningsbara. 1080p känns ganska gammalt nu. IPS + 120 + 1440p är det jag är ute efter.

Medlem

144Hz är extremt trevligt i FPS spel men det finns väldigt många spel där det inte gör någon skillnad.
Spel som exempelvis Starcraft II ger inte någon märkbar skillnad medans det är extremt trevligt i Battlefield 4.

Sedan när det kommer till spel där man har nytta av 144Hz så måste man även tänka på att datorn måste klara av att klämma ut 144 fps för att man ska få full nytta av det.

Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Kommer inte att gå tillbaka till TN efter att ha provat IPS, har man kört en TN-skärm bredvid en IPS-skärm samtidigt så får man en chock.

Ja, fy fan, första gången jag ställde en IPS-skärm bredvid min gamla TN-panel så var jag frälst. Min gamla skärm såg ut att vara urtvättad sepia, och enorma rörelsespår och brist i kontrast jag aldrig märkt förut blev permanent uppenbara efter det. Jag kommer aldrig offra uppdateringsfrekvens för färg, infallsvinkel och kontrast efter den lärdomen.

Skrivet av baobab:

Kommer inte att gå tillbaka till 24 tum, Kört 27 tum i två år

Samma här, sitter på en Asus 27" PB278Q just nu. 27", 2560x1440, låg latens (runt en bildruta ) en nyare variant av IPS. Märker inga som helst problem i snabba spel, men fy satan vad det ser bra ut.

Skrivet av JohnnyGreed:

Kommer aldrig gå tillbaks efter att ha kört 120hz nu de senaste 2 åren...

Det tror jag på helt. Man ser skillnad direkt på 60hz eller över 60hz. Det konstiga är att det fortfarande finns trattar som insisterar på att de inte ser skillnad på 30 och 60 fps...

Problemet med en 120hz skärm för mig är - förutom den oacceptabla reduktionen i panelkvalitet - att jag, som grafikonanist, gärna når 60fps i spel men sällan kommer långt över via maxade inställningar (annat än i gamla titlar). Jag står dessutom inte ut med tearing så det är V-sync som gäller tills jag får G-sync på annat än min laptop (och ja, man ser skillnad direkt).

Medlem

Kör med 144hz skärmen, känns riktigt bra när man spelar battlefield 4. Fast dom flesta spelen stöder bara 60hz.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av KatOne:
Skrivet av skogsvilden:

Kommer inte att gå tillbaka till TN efter att ha provat IPS, har man kört en TN-skärm bredvid en IPS-skärm samtidigt så får man en chock.

Ja, fy fan, första gången jag ställde en IPS-skärm bredvid min gamla TN-panel så var jag frälst. Min gamla skärm såg ut att vara urtvättad sepia, och enorma rörelsespår och brist i kontrast jag aldrig märkt förut blev permanent uppenbara efter det. Jag kommer aldrig offra uppdateringsfrekvens för färg, infallsvinkel och kontrast efter den lärdomen.

Skrivet av baobab:

Kommer inte att gå tillbaka till 24 tum, Kört 27 tum i två år

Samma här, sitter på en Asus 27" PB278Q just nu. 27", 2560x1440, låg latens (runt en bildruta ) en nyare variant av IPS. Märker inga som helst problem i snabba spel, men fy satan vad det ser bra ut.

Skrivet av JohnnyGreed:

Kommer aldrig gå tillbaks efter att ha kört 120hz nu de senaste 2 åren...

Det tror jag på helt. Man ser skillnad direkt på 60hz eller över 60hz. Det konstiga är att det fortfarande finns trattar som insisterar på att de inte ser skillnad på 30 och 60 fps...

Problemet med en 120hz skärm för mig är - förutom den oacceptabla reduktionen i panelkvalitet - att jag, som grafikonanist, gärna når 60fps i spel men sällan kommer långt över via maxade inställningar (annat än i gamla titlar). Jag står dessutom inte ut med tearing så det är V-sync som gäller tills jag får G-sync på annat än min laptop (och ja, man ser skillnad direkt).

Jag kör SLI och tycker det funkar strålande i t.ex. BF4. har inte haft några problem med stuttering och ligger runt 150fps med 2 GTX680.


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Jag kör SLI och tycker det funkar strålande i t.ex. BF4. har inte haft några problem med stuttering och ligger runt 150fps med 2 GTX680.

Låter prima! Vilken upplösning ligger du på, igen? Och hur brukar du göra med anti-alising och SSAO?

Skälet till att jag inte kan gå över 120fps på 2560x1440 med saker som SSAO och AA på märkbara nivåer (och allt annat maxat) är att jag inte har råd med två stycken 680's, till exempel. Hade jag haft en obegränsad budget så hade jag kört tre stycken 144hz-skärmar och quad sli med 780TI's. Men nu får jag köra på CSN-budget, och då blir det ett redigt överklockat singelkort med tredjepartskylare som heter duga.

I det här fallet ett 670 OC 2GB från Gigabyte (med ytterligare överklockning av mig). Det hänger med i allt ännu, även när jag stegade upp från 1080p till 1440p, men det ska bytas i vår mot något annat lämpligt Nvidia-kort.

Inaktiv

Det är perfekt hårdvara för gamla spel kanske, men med allt maxat får man sällan nära 60 fps ens på en 670 gtx.

Sen är alla skärmar x1080 vilket är för mesar. Det ska vara x1200!


signatur

Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --

Medlem

Haft min aoc skärm ca 1 vecka faktiskt nöjd, betalade 1690 också, tyckte det vart värt det 144 hz ftw!

Redaktör

Vi jagar enEizo Foris FG2421 nu, gamerinriktad sak med 240 Hz. Test i januari hoppas jag.


signatur
Medlem

setat på en benq xl24iit 144 hz i något år, skulle inte kunna tänka mig att byta ut HZ mot upplösning som det är nu.

Spelar mkt fps.

Medlem

Det blir 3 st 144hz G-sync 27" när de släpps. Kört med Alienwares 120hz i 2 år nu och klarar inte av flimmer-vm-60hz längre. Galen skillnad i spel.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem

kör med en Asus VG248QE och jag älskar den

Medlem
Skrivet av Eisenhart73:

Det blir 3 st 144hz G-sync 27" när de släpps. Kört med Alienwares 120hz i 2 år nu och klarar inte av flimmer-vm-60hz längre. Galen skillnad i spel.

Kan inte mer än att hålla med, skulle ha köpt nya skärmar precis när jag fick höra om G-sync, så det blir att vänta.
G-sync är ju något man har "väntat" på sedan man bytte från crt.
ska bli underbart att bli av med tearings, fattar inte hur folk kan köra med v-sync, blir ju ofantligt mycket inputlag med den skiten.


signatur

i7 920 2.66ghz @3.8ghz, Gigabyte GTX 680 2GB OC SLI, 12GB DDR3 1600mhzmem, Samsung 830 256GB,GA-EX58-UD4P motherboard, 3x24 Asus Vw246"

Medlem

144/120 hz är en helt ofattbar skillnad mot 60 hz i spel, borde va förbjudet att tillverka 60hz skärmar.

k3m
Medlem

Ni kan skriva bra recensioner också FZ och det här är en sådan i min ödmjuka mening.

Medlem
Skrivet av k3m:

Ni kan skriva bra recensioner också FZ och det här är en sådan i min ödmjuka mening.

Håller med för en gamer behöver bra hårdvara info samt uppdateringar av vad marknaden har att ge oss gamers.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Jag har använt ASUS-skärmen sedan i april. Den är fantastisk!

Medlem

Tänkte samma sak Golom, blev riktigt sugen på en Asus där, men undrade just över G-Sync, som verkar vara revolutionerande för gamingskärmar. Å andra sidan skulle jag kunna ta en Asus nu och låta min dotter ärva den efter att G-sync etablerat sig ordentligt och börjat droppa i pris.

Någon som vet ifall 144Hz kommer till sin rät med ett Gigabyte GeForce GTX 760 4GB OC? Har ett sådant liggande i en obruten förpackning framför mig.

Edit. Kör just nu bara BF4 och Hearthstone

Medlem

Bytta förra året ifrån en bra crt skärm. Plattskärmar har mycket kvar att lära. Men detta är iallafall ett steg på rätt våg.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Nice! Bra testartikel, kul att se fler hårdvarurecensioner, och särskilt av skärmar som ju är ett rent he!@#te att ge sig in på.

Kör just nu en 144Hz Benq som jag är väldigt nöjd med... när jag spelar. Vilket tyvärr inte är det enda jag gör med den. Mycket bildredigering och grafiskt arbete som helst ska göras på en IPS, men ekonomin tillåter icke. Så fram tills att pengarna börjar rulla in så får man nöja sig med en snabb, men grådassig skärm.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av xorpen:

"Gaming över 120 Hz definitivt gör din spelupplevelse bättre."

Åfan, trodde inte att det skulle göra så stor skillnad om man gick över 120 Hz. Skillnaden från 60 Hz är dock väldigt märkbar, till och med när man flyttar runt fönster osv i windows. För övrigt så är jag inte helt ensam om att ha en samsung 3d-skärm som (oftast eller alltid?) använder sig av en annan lösning via TriDef 3D.

Jo det blir en märkbar skillnad, men då har jag kört skärmar på 60, 120 och 144 hz under lång tid har jag kunnat bygga upp ett "öga" för skillnaderna, den som går från 60 till 120 eller 144 hz lär säkerligen inte märka någon skillnad.

Ja Samsung och andra skärmtillverkare har sina egna 3D-tekniker, men spelutvecklarna anpassar inte sina spel efter dessa tekniker vilket innebär att 3d-effekten i spel blir väldigt ytlig. Nvidia 3D Vision har starkt stöd hos spelutvecklarna och 3d:n utnyttjas därför ordentligt i spelen.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

123
Skriv svar