Lightning Returns: Final Fantasy XIII

Robot
Lightning Returns: Final Fantasy XIII

Klockan klämtar. Om sex dagar är allt över och Lightning ger sig ut på en sista resa i en döende värld. Tyvärr är den inte det enda som behöver en injektion av liv.

#final-fantasy-xiii, #final-fantasy-xiii-2, #lightning-returns-final-fantasy-xiii


Medlem
Lightning Returns: Final Fantasy XIII

http://www.youtube.com/watch?v=swkMijETQJA&feature=c4-overvie...

summerar rätt bra hur dåligt det är i slutet =_=


signatur

always use the nubs for cover

Medlem

Har inte lyckats klara av sista bossen i XIII än, så det ligger en bit bort att börja på den avslutande delen, men väldigt synd att de ska dra ner det i skiten så...

Påminner lite om ME3, är detta den nya trenden bland finaler på trilogier?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Har inte lyckats klara av sista bossen i XIII än, så det ligger en bit bort att börja på den avslutande delen, men väldigt synd att de ska dra ner det i skiten så...

Påminner lite om ME3, är detta den nya trenden bland finaler på trilogier?

Kanske därför Valve undviker HF3 hellre förväntan än besvikelse.

Jag har inte ännu spelat speciellt långt (enbart ett par timmar) men tänkte här ranta lite om vad jag upplevt hittills.

Fattar inte varför alla prisar striderna. Alla strider jag haft hittills har gått ut på att slänga alla spells i ena schematat, fienden kommer fram lagom tills man man byter pga slut på ATB och man gör en perfect block och fienden blir staggered och sedan matar man med fysisk attack tills de är döda (vilket oftast inte tar speciellt lång tid, i värsta fall måste man vänta in lite ATB då man gått igenom de två som man inte börjat med och eftersom första knappt fyllts på till hälften). Alternativt dör de innan de hunnit göra något. Ska inte säga att jag rattar systemet helt hittills eftersom jag inte spelat tillräckligt men det är än så länge bara sämre än tex DMC eller andra "action"-titlar och saknar FF känsla.

Klockan är det sämsta påhittet någonsin, 1 minut ingame tar ungefär 5 sekunder och att bara gå genom en korridor kan ta 15+ minuter ingame. Snacka om dålig stadsdesign. Men skämt å sido så håller jag med om att det känns som man ska missa bussen mer än att det skulle vara någon form av nedräkning. Man får ingen tid att bry sig om sin omgivning utan när man hör en flygande kista letar man desperat efter hur man kommer åt den snabbast möjligt för att man inte vill missa någon tid. Ser man en fiende funderar man direkt på hur mycket tid man kommer missa för att springa och slåss med den om den inte är direkt i vägen dit man ska.

Storyn är hittills enormt tröttsam, det är som att de skitigt i vad som hänt tidigare, tidsresor, falcie och andra huvudbegrepp verkar bara vara mest bortblåsta eller ursäkter för att nämna tidigare titlar utan respekt och istället för att förstå att 500 år är enormt tidsperspektiv verkar det snarare vara en helg där allt gick åt helvete.

XIII hade en berättelse som var värd att berätta, XIII-2 var ett taffligt försök att fortsätta för att driva ut mer pengar utan att utveckla ny grafikmotor och dra ned utvecklingstiden samt göra ett spel som skulle påminna om Chrono trigger (kändes det som men misslyckades totalt), Lightning returns är på något sätt en ursäkt för att lyda fansens kritik mot tidigare spel (för automatiska strider, inte huvudkaraktär lightning i 2:an, inte tillräckligt fri värld).

Att ge spelet 2/5 kanske är rättvist men jag lutar mer åt 1,5 än så länge men eftersom jag är en sucker för FF så hoppas jag på att spelet trots allt kan leverera en lovande historia till slut och kommer därför spela igenom det hela vägen.


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Moderator | Testpilot

Känns så menlöst att slåss när man inte får XP för strider. Vems jävla ide var det egentligen?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Redaktör
Skrivet av vuze2143:
Skrivet av Newklear:

Har inte lyckats klara av sista bossen i XIII än, så det ligger en bit bort att börja på den avslutande delen, men väldigt synd att de ska dra ner det i skiten så...

Påminner lite om ME3, är detta den nya trenden bland finaler på trilogier?

Kanske därför Valve undviker HF3 hellre förväntan än besvikelse.

HALF-LIFE 3 CANCELLATION CONFIRMED!!!!!!


signatur
Medlem

Som tur är så kommer FFX i HD snart.....enda trösten för mej som gillade serien fram till lite tveksamt XII -X-2/XI som var sådär/inte prövat ens.

zsm
Medlem

Jag undrar hur det blir mottaget i Japan.

Medlem

vilken tur att jag inte köpte det värkar inte så lovande när man läser allt detta

Medlem

Ännu värre är det att samlarutgåvan endast släpps i NA... Det där fickuret så väldigt mysigt ut, men att betala sjuka mängder stålar för att importera ett exemplar känns inte lika mysigt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Av någon anledning gillar jag detta spel, påminner i sin stil om Atelier Rorona, torori etc där man också måste kämpa mot tiden och tänka igenom hur man ska vara som mest effektiv.

Medlem

Det är ju riktigt synd att de inte lyckas med det här spelet, av alla röster att döma... Av de konsol-FF som jag inte spelat intresserade XIII mig mest eftersom jag gärna ville se hur det skulle vara med en kvinna i huvudrollen igen. Men det verkar ju överlag vara en skakig saga.

Det där med tid är nog en av de mest omtvistade funktioner som kan läggas till ett spel, om det påverkar gameplay nämvärt. Vissa älskar det, andra blir ihjälstressade av det.

Medlem

Måste bli en av få som säger att jag gillar det här spelet och det även fast jag hatar spel med tidspress.

zsm
Medlem

Jag kommer absolut köpa det, och förmodligen gilla det också. Inget av spelen i serien har fått någon strålande kritik, och jag älskade verkligen XIII och XIII-2.

Medlem

Verkar som de lyckats göra ett spel ännu sämre än FFXIII/-2 vilket är riktigt jävla imponerande med tanke på hur fruktansvärt dåliga de två spelen var.

Får verkligen hoppas på att FFXV blir nåt att ha annars är det nog dags att lägga ner serien helt

Medlem

Spelade demon och fann det så bedrövligt tråkigt, särskilt striderna, så det här blir då rakt inget köp. Tyckte de hade hämtat upp sig något i XIII-2 men ja, det ser ut att vara helt bortblåst.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

1
Skriv svar