Vila i frid, Irrational Games

Medlem

Jag blev extremt besviken på Bioshock-spelen, när de utmålades som någon form av konceptuella efterföljare till System Shock-spelen och sedan visade sig vara extremt simpla åktur-shooters där allt krut lagts på grafiken. Vilket är väldigt synd, eftersom omgivningarna och bakgrundsstoryn hade lämpat sig väldigt bra för ett långsammare spel i System Shock eller Deus Ex-stil.

Skrivet av Forcie:

Jag blev extremt besviken på Bioshock-spelen, när de utmålades som någon form av konceptuella efterföljare till System Shock-spelen och sedan visade sig vara extremt simpla åktur-shooters där allt krut lagts på grafiken. Vilket är väldigt synd, eftersom omgivningarna och bakgrundsstoryn hade lämpat sig väldigt bra för ett långsammare spel i System Shock eller Deus Ex-stil.

Du har nog spelat ett helt annat Bioshock än jag märker jag på den beskrivningen.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av PsyX:

De bör finnas en röstning till:

"Hur gammal är du?"

Korsa resultaten:

System Shock 2 : 25 < X
Bioshock: Z < 25

Hehe, det ligger nog mycket i det. Men faktum är att SS2 håller än idag, trots sina nu 15 (!) år på nacken. Våga testa, ynglingar!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

undrar om detta är ett uttryck för en önskan att jobba med mindre projekt som är mer överskådliga, och om det i så fall är ett symtom på att monsterbudgetspelen är på dekis.

Medlem
Skrivet av oscarstegland:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Javas:

För övrigt så förvånar det här beslutet mig, tar Bioshock slut nu? Känns orimligt med tanke på hur bra serien säljer samt hur stor fanbase den har

Jag tror det är ganska många som överskattar hur mycket pengar en del spel tjänar in. Om Bioshock hade varit en vinstmaskin så hade studion överlevt oavsett om Levine valt att göra något annat eller inte.

Med den design och det arbete som krävs för att skapa världar som de i Bioshock-spelen så är nog produktionskostnaderna rätt höga jämfört de flesta andra spel.

Jag tror absolut inte att Bioshock gjort dåliga pengar. Det är väl en av ett fåtal varumärken som står direkt under 2k som faktiskt säljer. Ponera att Bioshock Infinite haft en budget på kanske 50 miljoner dollar. Säljer det 1 miljon kopior så är man uppe i drygt 50 miljoner dollar. Nu hade Infinite sålt mer än 4 miljoner kopior efter ca. 3 månader så detta har nog inte så mycket med pengarna att göra.

Nu ryktas väl Infinite vara ett av de dyraste spelen någonsin - en stor studio som jobbar med ett spel i nästan sex år.

Sen förstår jag inte hur du räknar om du tror att 2K och Irrational får in drygt 50 dollar per sålt exemplar?

Medlem

"en fortsatta utvecklingen av Bioshock-spel stannar kvar hos 2K Games. " är lite skrämmande, se bara på hur dåligt BioShock 2 är i jämförelse med BioShock och Infinite.
Så går det när inte Mr. Levine håller i tyglarna.


signatur

Pingvin, flagga eller äpple. Vem orkar bry sig, vi är alla samma 1or och 0or i slutändan.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Trist eftersom det är en av de studios som i princip alltid levererar spel av hög kvalitet. Knappast förvånande dock, det är ju så branschen fungerar, men man får helt enkelt önska alla inblandade lycka till på deras nya äventyr.

Sen så måste jag bara säga att de som inte röstat på #System Shock 2 måste vara de som inte haft det fantastiskt nöjet att spela det

Den fantastiska atmosfären som finns på Von Braun och musiken ger mig fortfarande lite gåshud när jag tänker på det! Så jävla läskigt när man smyger runt och hackar lådor i början


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av oscarstegland:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Javas:

För övrigt så förvånar det här beslutet mig, tar Bioshock slut nu? Känns orimligt med tanke på hur bra serien säljer samt hur stor fanbase den har

Jag tror det är ganska många som överskattar hur mycket pengar en del spel tjänar in. Om Bioshock hade varit en vinstmaskin så hade studion överlevt oavsett om Levine valt att göra något annat eller inte.

Med den design och det arbete som krävs för att skapa världar som de i Bioshock-spelen så är nog produktionskostnaderna rätt höga jämfört de flesta andra spel.

Jag tror absolut inte att Bioshock gjort dåliga pengar. Det är väl en av ett fåtal varumärken som står direkt under 2k som faktiskt säljer. Ponera att Bioshock Infinite haft en budget på kanske 50 miljoner dollar. Säljer det 1 miljon kopior så är man uppe i drygt 50 miljoner dollar. Nu hade Infinite sålt mer än 4 miljoner kopior efter ca. 3 månader så detta har nog inte så mycket med pengarna att göra.

Nu ryktas väl Infinite vara ett av de dyraste spelen någonsin - en stor studio som jobbar med ett spel i nästan sex år.

Sen förstår jag inte hur du räknar om du tror att 2K och Irrational får in drygt 50 dollar per sålt exemplar?

relevant i sammanhanget:
http://www.jacehallshow.com/blog/20110504/how-video-game-mone...

123
Skriv svar