Arnroths krönika – När barnen fuckar upp spelvärlden

Robot
Arnroths krönika – När barnen fuckar upp spelvärlden

Arnroth ser en förändringsvåg drabba spelvärlden. Det handlar om barnvågen, världens mest omstörtande naturkraft.

#pong, #dice, #doom, #mulle-meck, #gran-turismo-psp, #lego-racers, #telltale-games, #brothers-a-tale-of-two-sons, #avalanche, #world-of-tanks


Medlem
Arnroths krönika – När barnen fuckar upp spelvärlden

Tack och lov så har jag inga barn (som jag känner till ). Men jag vet flera i min bekantskapskrets som förra generationen bytte PS3 och 360 mot Wii, därför att barnen började växa upp och det var en trevlig familjekonsol med många spel som passade för korta spelstunder med sällskap av några ungar.

Morbror är jag till 6st pojkar i åldrarna 0-15 och det är faktiskt kul de gånger vi spelar tillsammans. Jag introducerade den näst äldste till både Warcraft 3 och Command & Conquer för några år sedan när vi spenderade hela sommaren med 1vs1 matcher.

Så det kanske inte bara handlar om att attrahera föräldrar med spel som de själva kan spela en kort stund utan att även utveckla spel som föräldrar och deras barn kan spela tillsammans, både långa och korta stunder.

Medlem

Jag tror det finns människor som skulle behöva information om vad kondom är för något. En enda stor krönika av gnäll, som samtidigt blandas med ett typ av propagerande mot att skaffa barn som gamer(många kommer tolka det som så).

Tramskrönika!

Medlem

Trodde att det denna veckan skulle handla om spel och homogiften, eftersom det varit på tapeten med Nintendo på sista... aja, det kommer säkert med.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Bra krönika, tack.

Medlem
Skrivet av elPresidente:

Jag tror det finns människor som skulle behöva information om vad kondom är för något. En enda stor krönika av gnäll, som samtidigt blandas med ett typ av propagerande mot att skaffa barn som gamer(många kommer tolka det som så).

Tramskrönika!

Varför skulle någon tolka det som propagerande mot att skaffa barn? Det finns inget i krönikan om det. Att en förälder berättar hur hans spelande förändrades av barnen är inte propaganda.

Tramsinlägg!

Medlem

Det där med genus tänk är ju lite intressant för det kan skilja skilja sig rätt stort. Titta bara på Polens bidrag i Eurovision som ett exempel. Där frågade bildproducent en om de var nöjda på genrepet, och de svarade att de ville ha mera smörkärning för mera bröst. I stora delar av Europa ses det sexuella inte som objektifiering utan som en makt över män och någonting naturligt och är del av kulturen. Likaså som tabu och jämställdhet genomsyrar den svenska. Så förvänta dig inte att Spel kommer få mindre bröst eller mer kvinnliga protoganister då tillväxt länder kan tänka på annorlunda sätt. Polen är ej unika med det tänket.

Medlem
Skrivet av elPresidente:

Jag tror det finns människor som skulle behöva information om vad kondom är för något. En enda stor krönika av gnäll, som samtidigt blandas med ett typ av propagerande mot att skaffa barn som gamer(många kommer tolka det som så).

Tramskrönika!

Läs om, läs rätt. Jag tror innebörden i vad som skrevs flög rakt över ditt huvud.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av BeeJac:

Det där med genus tänk är ju lite intressant för det kan skilja skilja sig rätt stort. Titta bara på Polens bidrag i Eurovision som ett exempel. Där frågade bildproducent en om de var nöjda på genrepet, och de svarade att de ville ha mera smörkärning för mera bröst. I stora delar av Europa ses det sexuella inte som objektifiering utan som en makt över män och någonting naturligt och är del av kulturen. Likaså som tabu och jämställdhet genomsyrar den svenska. Så förvänta dig inte att Spel kommer få mindre bröst eller mer kvinnliga protoganister då tillväxt länder kan tänka på annorlunda sätt. Polen är ej unika med det tänket.

fast... är det inte det som ÄR sexism? föreställningen att kvinnor måste använda sin kropp för att kunna utöva makt över män, medan män som standard har makt över kvinnan?

Medlem

Som vanligt en bra krönika av Tomas.
Tror den beskriver många småbarnsföräldrars vardag på ett väldigt träffande sätt. Ensamstående förälder som parföräldrar. Livet förändras radikalt när man får barn och en kan tackla det, andra inte eller mindre bra.


signatur

Jäh!

Medlem
Skrivet av boota:
Skrivet av BeeJac:

Det där med genus tänk är ju lite intressant för det kan skilja skilja sig rätt stort. Titta bara på Polens bidrag i Eurovision som ett exempel. Där frågade bildproducent en om de var nöjda på genrepet, och de svarade att de ville ha mera smörkärning för mera bröst. I stora delar av Europa ses det sexuella inte som objektifiering utan som en makt över män och någonting naturligt och är del av kulturen. Likaså som tabu och jämställdhet genomsyrar den svenska. Så förvänta dig inte att Spel kommer få mindre bröst eller mer kvinnliga protoganister då tillväxt länder kan tänka på annorlunda sätt. Polen är ej unika med det tänket.

fast... är det inte det som ÄR sexism? föreställningen att kvinnor måste använda sin kropp för att kunna utöva makt över män, medan män som standard har makt över kvinnan?

Tack(!)

Medlem
Skrivet av boota:

fast... är det inte det som ÄR sexism? föreställningen att kvinnor måste använda sin kropp för att kunna utöva makt över män, medan män som standard har makt över kvinnan?

Jo fast som jag skrev så ser många andra kulturer inte det som sexism utan mer som något naturligt. Att de flesta svenskar tycker det är fel med diverse beautifierande operationer eller sexiga klädesplagg betyder inte att folk i andra länder ser det som fullt acceptabelt. Många ser fortfarande maken som den försörjande medans makan tar hand om hemmet. Folk får tycka vad de vill men man kan inte säga att någon annans kultur är fel.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av elPresidente:

Jag tror det finns människor som skulle behöva information om vad kondom är för något. En enda stor krönika av gnäll, som samtidigt blandas med ett typ av propagerande mot att skaffa barn som gamer(många kommer tolka det som så).

Tramskrönika!

Varför skulle någon tolka det som propagerande mot att skaffa barn? Det finns inget i krönikan om det. Att en förälder berättar hur hans spelande förändrades av barnen är inte propaganda.

Tramsinlägg!

Det är fler negativa kopplingar mellan att skaffar barn och spel än positiva i den här krönikan. Vore väldigt konstigt om den inte fick en effekt mot vissa (obs mot vissa), att inte skaffa barn om man är en gamer. Bara "När barnen fuckar upp spelvärlden" låter ju så positivt om man har planer på att skaffa barn :). Klart jag vet vad han vill "plocka fram" i denna krönika, tycker bara han gör det på ett väldigt extremt sätt.

Skrivet av BeeJac:
Skrivet av boota:

fast... är det inte det som ÄR sexism? föreställningen att kvinnor måste använda sin kropp för att kunna utöva makt över män, medan män som standard har makt över kvinnan?

Jo fast som jag skrev så ser många andra kulturer inte det som sexism utan mer som något naturligt. Att de flesta svenskar tycker det är fel med diverse beautifierande operationer eller sexiga klädesplagg betyder inte att folk i andra länder ser det som fullt acceptabelt. Många ser fortfarande maken som den försörjande medans makan tar hand om hemmet. Folk får tycka vad de vill men man kan inte säga att någon annans kultur är fel.

Klart man kan säga att någon annans kultur är fel i vissa avseenden. Bara för att man måste vara medveten om att den egna världsbilden också är formad av en kultur innebär inte att vi måste acceptera alla former av kulturuttryck. Jag tror många är av uppfattningen att yttrandefrihet och motsvarande innebär att man har rätt till att få tycka som man vill utan att kunna kritiseras, men så har det aldrig varit.

Medlem
Skrivet av Erik Andersson:
Skrivet av BeeJac:
Skrivet av boota:

fast... är det inte det som ÄR sexism? föreställningen att kvinnor måste använda sin kropp för att kunna utöva makt över män, medan män som standard har makt över kvinnan?

Jo fast som jag skrev så ser många andra kulturer inte det som sexism utan mer som något naturligt. Att de flesta svenskar tycker det är fel med diverse beautifierande operationer eller sexiga klädesplagg betyder inte att folk i andra länder ser det som fullt acceptabelt. Många ser fortfarande maken som den försörjande medans makan tar hand om hemmet. Folk får tycka vad de vill men man kan inte säga att någon annans kultur är fel.

Klart man kan säga att någon annans kultur är fel i vissa avseenden. Bara för att man måste vara medveten om att den egna världsbilden också är formad av en kultur innebär inte att vi måste acceptera alla former av kulturuttryck. Jag tror många är av uppfattningen att yttrandefrihet och motsvarande innebär att man har rätt till att få tycka som man vill utan att kunna kritiseras, men så har det aldrig varit.

Sverige är väldigt öppet med yttrandefrihet men det präglas även hårt av en tabu-kultur där vissa saker helt enkelt inte får diskuteras eller göras på vissa sätt, t.ex. klädesplagg som visar kroppsform väldigt mycket, eller alternativt jantelagen. I mina ögon är det skillnad på att kritisera en kultur för det eller att säga att det är fel. Kritisera uppmanar till diskussion medans att säga är något rätt o slätt är fel är mer av ett ultimatum. Detta är min tolkning på det hela.

Det jag vill ha sagt är att vi i Sverige vill ha mindre sexism och mer jämställdhet, men det finns dem i andra länder som går igenom samma steg som vi själva har gjort och därmed är det dumt att förvänta sig annat. Sen får ni tycka vad ni vill om sexism, men det kommer stanna ett bra tag till.

Medlem
Skrivet av elPresidente:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av elPresidente:

Jag tror det finns människor som skulle behöva information om vad kondom är för något. En enda stor krönika av gnäll, som samtidigt blandas med ett typ av propagerande mot att skaffa barn som gamer(många kommer tolka det som så).

Tramskrönika!

Varför skulle någon tolka det som propagerande mot att skaffa barn? Det finns inget i krönikan om det. Att en förälder berättar hur hans spelande förändrades av barnen är inte propaganda.

Tramsinlägg!

Det är fler negativa kopplingar mellan att skaffar barn och spel än positiva i den här krönikan. Vore väldigt konstigt om den inte fick en effekt mot vissa (obs mot vissa), att inte skaffa barn om man är en gamer. Bara "När barnen fuckar upp spelvärlden" låter ju så positivt om man har planer på att skaffa barn :). Klart jag vet vad han vill "plocka fram" i denna krönika, tycker bara han gör det på ett väldigt extremt sätt.

Jag fick inga negativa vibbar av det Thomas skrev. Han förklarar den förändringen som blir när man skaffar barn, så som den faktiskt ser ut. Inga lala-lögner om att livet inte förändras av barn. Om en gamer tror att han eller hon kan skaffa barn och fortsätta spela som förut så får den personen tänka om, för det går inte. Om någon blir avrådd att skaffa barn av det som Thomas beskrev (sanningen) så är det väldigt bra för den personen vill egentligen inte ha barn och kanske gör bäst i att låta bli. Och att ge någon en bild av sanningen, så som världen ser ut för föräldrar, är inte propagerande.

dmn
Medlem

Poänglös krönika.

Medlem

Vilken skräckläsning!

eld
Medlem

Hej igen Arnroth,

Jag kan koppla mig till krönikan som relativt nybliven småbarnsförälder i spelindustrin, fritiden är ett minne blott.

Det blir inga dramatiska förändringar på det hela i spelindustrin, jobbet förblir jobbet precis som alla andra jobb genom tiderna, man är borta ett tag och kommer sedan tillbaka, vissa andra mer, vissa andra mindre. Det som brukar ta stryk är övertiden vilket ändå inte borde vara så epidemiskt som det redan är.

Ålder eller senioritet brukar inte heller betyda så mycket i industrin då talangen brukar komma i alla former och åldrar samt att åldern då någon skaffar barn också kan variera, talanger brukar förloras pga massa andra saker än barn, finns ett hav av talang där ute med väldigt ung ålder.

Mer personligt så är fritiden och spelandet väldigt påverkat, men det handlar inte om att jag vill komprimera min spelupplevelse, snarare att jag spelar färre spel och tar alla tillfällen i akt. Jag känner inte att spelen är för långa men uppskattar väldigt mycket mer nu när jag kan spara överallt samt pausa i alla tillfällen.

En del personers behov av kortare spel är mer en koppling till smak snarare än föräldraskap.

Barnens påverkan på spelindustrin kommer vara lika överväldigande som slutet på världen anno 2012, vi kommer dock få glädjen över att se mer av den andra generationen spelutvecklare!

Inaktiv

OAVSETT VAD DU OCH JAG TYCKER:up:

Medlem

Jag har också tre småbarn och visst får man hålla sig till spel som går att spela 10-20 min i stöten.

Jag tycker World of Tanks är perfekt för just detta. Blitz har jag inte spelat men det fullskaliga spelet. En match kräver inga förberedelser, kötiden är noll och matchen tar i snitt 8-10 min.

Sen har jag dock tröttnat på detta och kör Prison Architect och FTL istället för närvarande, dessa passar också bra i kombination med småbarnsliv.

Men alltså det är klart att man måste acceptera, både de som spelar mycket spel och de som har andra hobbys/tidsfördriv som kräver mycket tid, att när man får barn krymper tiden för sådant här till kanske en timme om dagen (med ett barn) och 2-3 timmar i veckan (med 2+). Det är ingen svartmålning, bara fakta.

/hulle.

ZF
Medlem
Citat:

Att sno till sig en timmas speltid bara för att mötas av budskapet att ens spelkonsol måste uppdateras i en halvtimma är katastrofalt.

om nu tid är pengar så gäller även det motsatta.

alltså, om du har en tjänst som uppdaterar maskinen och spelen så kommer du inte hamna i den positionen. och då är du free to play vid tillfället.

Medlem

Jag lirar Wi U med min 3åring, PC/PS4 får det bli på helgnätterna när sambon och grabben sover, Så visst är det ont om tid att spela, men det är det värt. Det blir desto roligare när man väl har tid att spela lite.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Som småbarnsförälder ( har en ettåring) så känner jag igen mig. Jag har löst problemet genom att dricka kopiösa mängder energidryck och spela på nätterna. Visst jag sover bara 3-4 timmar per natt men det har väl ingen dött av. Eller?


signatur

Taskigt.

Skrivet av Cple:

Som småbarnsförälder ( har en ettåring) så känner jag igen mig. Jag har löst problemet genom att dricka kopiösa mängder energidryck och spela på nätterna. Visst jag sover bara 3-4 timmar per natt men det har väl ingen dött av. Eller?

Du kanske gör det om du inte tar hand om dig mer. Spel borde inte vara det du prioriterar. Jag tror dina barn vill ha dig i livet många ,många år till


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Spelande och småbarnsföräldraskap är på riktigt ett stort problem. Jag känner igen mig i väldigt mycket av det du skriver (en 6 månader gammal och en 2½-åring) och drömmer om att kunna byta ut Farmville 2 på plattan mot Witcher 3 på PC. JAG ÄR UNDERSTIMULERAD! Och trött. Väldigt trött.

Edit: Jag älskar såklart mina barn och vill hellre spela Farmville 2 med dem på jorden än Witcher 3 utan dem.

Medlem

Sid 1: speltrender som är "distruptive". Ska väl stå "disruptive"?

I övrigt håller jag med. Givetvis bra om det finns spel för alla grupper av människor.

Medlem

Som tur är, är jag för fet och ful för att attrahera det fagra könet så jag kommer aldrig att få barn. Mina spelvanor kommer inte ändras mycket genom åren.

Medlem

Sant så sant. Hitintills har jag mest spelat tidskrävande management och strategi till pc. Försöker byta mot padda och telefon för att hinna med en 4 månaders grabb. Känns som att de motsvarande spel som finns till ios är för korta eller ytliga. Jag betalar gärna för mervärde. Hoppas det segmentet växer vartefter.

Medlem

- Så, vad menar då Arnroth egentligen att alternativet skulle ha varit?


signatur

autograph

12
Skriv svar