Diskussion: Hur ska en bra pc-port se ut?

Medlem
KoP
Medlem

Det ska inte ens finnas en pc port. Originalet ska enbart existera på konsol så slipper vi massa whine.

Medlem
Skrivet av KoP:

Det ska inte ens finnas en pc port. Originalet ska enbart existera på konsol så slipper vi massa whine.

Ibland undrar jag varför vissa utgivare änns släpper singel player spel till PC, det blir än sånt jävla gnäll och hat mot dom.
Ta bara "the evil within", jag spelar igenom det just nu på PC och det är riktigt bra men allt snack om det är bara om hur "dåligt" PC porten är bara för man inte kan ändra till 60fps i menyn.
Nej njut av spelet som det är inte som ni önskar att det skulle vara.

Medlem

Det beror på genren men 1080p upplösning och minst 60 fps är det absolut minsta man kan begära.

Fighting, plattform, open world etc; kontroll support.

Är det ett fps så är mus och tangentbord utan acceleration och liknande ett måste, lika så en FOV slider.

Mitt senaste inköp var inte helt hundra på portnings fronten, sämre optimerad port än FFXIII får man leta efter, men man kan iaf klämma ur 60 fps i 1080p om man har sli/crossfire och en bra processor... förutsatt att man moddar spelet för att stödja högre upplösning än 720p.

Medlem
Skrivet av Rurounin:

Det beror på genren men 1080p upplösning och minst 60 fps är det absolut minsta man kan begära.

Fighting, plattform, open world etc; kontroll support.

Är det ett fps så är mus och tangentbord utan acceleration och liknande ett måste, lika så en FOV slider.

Mitt senaste inköp var inte helt hundra på portnings fronten, sämre optimerad port än FFXIII får man leta efter, men man kan iaf klämma ur 60 fps i 1080p om man har sli/crossfire och en bra processor... förutsatt att man moddar spelet för att stödja högre upplösning än 720p.

Testat stänga av SLI/CF? Många gånger på nya spel funkar SLI och CF dåligt och stjäl prestanda.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Rurounin:

Det beror på genren men 1080p upplösning och minst 60 fps är det absolut minsta man kan begära.

Fighting, plattform, open world etc; kontroll support.

Är det ett fps så är mus och tangentbord utan acceleration och liknande ett måste, lika så en FOV slider.

Mitt senaste inköp var inte helt hundra på portnings fronten, sämre optimerad port än FFXIII får man leta efter, men man kan iaf klämma ur 60 fps i 1080p om man har sli/crossfire och en bra processor... förutsatt att man moddar spelet för att stödja högre upplösning än 720p.

Testat stänga av SLI/CF? Många gånger på nya spel funkar SLI och CF dåligt och stjäl prestanda.

Spelet låser stig till 30 fps om jag gör det, spelet använder båda grafikkorten men inte mer än 30-40%, det är helt enkelt sjukt dåligt optimerat med en massa totalt onödiga konsolspecifika optimeringar som dom inte brytts sig om att plocka bort.

Ska jag köra 30 fps kan jag lika gärna köra 2160p aka. 4k upplösning då det inte gör någon skillnad överhuvudtaget på prestandan, prestanda omfånget för att den ska låsa sig till 30 är enormt, har du inte en nyare dator kan du glömma 60 fps.

Skrivet av magma:

Det borde finnas bättre kvalitetskontroller. Att utvecklarna inte får släppa ett spel innan det uppfyller vissa krav.

Det finns det.....på konsollerna. heh

Medlem

Ganska enkelt det ska inte finnas en Konsol version av det.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av magma:

Det borde finnas bättre kvalitetskontroller. Att utvecklarna inte får släppa ett spel innan det uppfyller vissa krav.

Det finns det.....på konsollerna. heh

Sen är optimerings målen för ett konsolspel ganska skrattretande i jämförelse.

Ase
Medlem

Grafikoptimering, mer texturer ,högre upplösning, valbarhet i inställningar + bra kontroll för mus & tagentbord

Ase
Medlem
Skrivet av KoP:

Det ska inte ens finnas en pc port. Originalet ska enbart existera på konsol så slipper vi massa whine.

Håller med utveckla barnspel & sidoscrollande spel enbart till konsoll så kan man göra riktiga spel till pc & inte till konsoller då får man spel efter vad hårdvaran klarar av utan begränsningar.
(sorry kunde inte hålla mig)

KoP
Medlem
Skrivet av Ase:
Skrivet av KoP:

Det ska inte ens finnas en pc port. Originalet ska enbart existera på konsol så slipper vi massa whine.

Håller med utveckla barnspel & sidoscrollande spel enbart till konsoll så kan man göra riktiga spel till pc & inte till konsoller då får man spel efter vad hårdvaran klarar av utan begränsningar.
(sorry kunde inte hålla mig)

Riktiga spel? Typ Fia med knuff?

Medlem
Skrivet av Hans Pettersson:

En fråga bara, vad ska ni med 144 bilder per sekund till?

Kan ju säga som så här, när jag var aktiv i UT99 scenen för några månader sen så var det ett par folk som upgradera sina skärmar till 144 hz. Dom gick ifrån att skjuta ungefär mellan 20-25% accuracy till 30-45% accuracy (Nu pratar jag om instagib). Detta är otroligt stor skillnad, många av dom blev undersökta eftersom folk trodde ju att dom fuskade givetvis. Så det blir otroligt stor skillnad, även i ett sådant gammalt spel

k3m
Medlem
Skrivet av GREY-task:
Skrivet av Propy:
Skrivet av GREY-task:
Skrivet av Propy:
Skrivet av Hans Pettersson:

En fråga bara, vad ska ni med 144 bilder per sekund till?

Det är ett högre nummer = bättre! Det är så jag tror de flesta resonerar...

Det är bättre!

Har du ens prövat att köra på en 144hz?

Sluta resonera, upplev!

Kan man inte resonera och uppleva? Hur kan man resonera kring något man inte vet något om?

Jag bryr mig inte om vilken fps eller upplösning spelet har så länge det är bra. Det är inte alla spel som måste köras i 4k och 144Hz. Ett spel blir inte bättre för att du kan dra upp upplösningen eller få ut mer fps, eller?

Vad jag menar är att de flesta inte vet vad de pratar om, de är bara ute efter att ha det senaste och det som är trendigt. 144 är trendigt just nu, innan var det 1080.

Det kan du säkert. Men jag har och jag vet att det är skillnad!

Så att... har du prövat det "trendiga" 144 hz? Eller har du inte och vill inte bara för att det är "trendigt"?

självfallet är det ingen trend.

Medlem

shadow of mordor, suger som port, deras kontrollsystem känns mest som att simma omkring i vatten.
spelvärdet dvs hur kul det är men skyrim tex gick ju inte att spela med pc.
Utveckla till pc, porta till konsol.

Medlem

Jag tycker som många andra som har kommenterat i detta tråden att det viktigaste är att PC'n har en naturlig del under själva spelets utveckling.

Det betyder att man redan under utvecklingen har en förståelse att UI, tangentbord/mus skall vara anpassad till en PC-platfform. Sen ser jag gärna att spelet har stöd för SLI.

Det många inte verkar förstå dock är att man idag långt och mycket utvecklar 1 spel (plattformsoberoende) under en väldigt stor tid under utvecklingen. De flesta utvecklingsmiljöer kan kompilera ut på Xbox, PS4 samt PC. Dock kommer det en punkt där man måste implementera plattformsspecifika fuktioner som siljer plattformarna åt. Ett exempel är PSN och XBL. På PC får man dessutom klura på hur man skall implementera en eventuell Steam-integration.

Det är dock lite felaktigt att prata om en "port" till PC då de flesta spel faktiskt utvecklas på en PC, och många utvecklare faktiskt testar spelet på PC. Dock skall det sägas att lead-plattformen (som det kallas under utvecklingen) oftast brukar vara en av konsolerna då eventuella förläggare ser att det är på konsolerna de tjänar mest pengar. Tyvärr har PC-marknaden fallit lite i skuggan under de 10 senaste åren, men nu känns det som att de flesta har fått upp ögonen för PC igen, vilket är kul.

Samtidigt vet jag att förläggare gärna vill skjuta på PC-versionen någon månad efter konsolerna då piratkopiering är vanligare på PC än på konsolerna (men visst finns det även där).

Skrivet av Rurounin:
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av magma:

Det borde finnas bättre kvalitetskontroller. Att utvecklarna inte får släppa ett spel innan det uppfyller vissa krav.

Det finns det.....på konsollerna. heh

Sen är optimerings målen för ett konsolspel ganska skrattretande i jämförelse.

Sätter man för höga mål så måste ju utvecklarna byta in avancerad grafik mot mot framerate och upplösning, och det säljer man inga spel eller konsoller på. Snygga screenshots och trailers är det som bygger hype.
Det skulle vara intressant att se två helt likvärdiga konsoller med olika krav på utvecklarna, den ena kräver att spelen körs i 1080p60 den andra i 720p30.
Min kvalificerade gissning är att folk skulle tro att 720-konsollen är mycket kraftigare, eftersom utvecklarna skulle kunna lägga mer kraft på ljusättning, effekter etc.

Medlem

pc port om det nu ska porteras, främst för mig är att det ska vara anpassat för tangentbord och mus 100%.

Men jag undrar om inte spelen görs på en pc och sen porteras över till konsoll.

Så frågan är väl egentligen att när man bygger ett spel att man får se till att bygga 2 olika gui vilket inte borde vara alltför svårt och då gör man alla nöjda.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

1. Bra optimerat.
2. Obegränsad fps
3. Kunna utnyttja så mycket som möjligt av en high end speldators prestanda men även kunna spelas med en budget speldator.

Sen finns det även andra saker men de där tre tycker jag är viktigast.

Medlem

Spelets ska gå att spela bra med mus och tangentbord. Det ska inte vara tydligt att spelet designats till en handkontroll och dom knappt lagt ner någon tid alls att för att föra över det till mus och tangentbord.

Medlem
Skrivet av DrDoom:
Skrivet av Pholiage:

Ibland fattar jag inte kraven som anges för en bra portning. 144fps och 4K upplösning? Det är ju knappt uppnåbart.

Folk kräver inte 144fps och 4k upplösning, de kräver MÖJLIGHETEN att ha det om deras dator klarar av det. Ja, det krävs kanske en monsterdator som kanske inte ens existerar idag för att klara det i kommande spel, men om 5 år kommer kanske alla ha datorer som klarar det.
För utvecklarna att lägga in möjligheten att ha obegränsad fps och obegränsad upplösning är inga större svårigheter. Borde väl bara vara 2 rader kod i stil med
"fps=unlimited"
"resolution=insert what you want"
(ja, är väl lite mer komplicerat men inget som skulle ta lång tid att fixa)

Sen om 90% av folket inte kan köra i högre än 30fps och 720p är inte poängen, de 10% som lägger all sin tid och pengar på sin speldator ska ha möjligheten att maxa sin hårdvara. Konsolspel ska maxa konsollens hårdvara, likväl ska PC-spel kunna maxa PC-hårdvaran; men även kunna anpassas till sämre datorer.

Måhända att det kanske finns 1% som kanske skulle kunna köra sådana inställningar. Men det är nog i tankarna när dom gör spelen. Och troligen anser dom inte att det är värt mödan. Kanske låter som de inte bryr sig men det är precis det de gör. Det kostar både tid och pengar att göra extra grejer och som jag sagt flera gånger innan spel görs i första hand till konsol numera för att det är där dom "säkra" pengarna är och då baserar man försäljningsprognoser där.
Man kan inte lägga tid på att framtidssäkra spel 5-10år fram i tiden för att man kanske skulle kunna köra dom på 4K eller 16k. Isåfall skulle utvecklaren kunna ta fullpris på spelet lika länge. Jag tror mer på att folk vill ha nåt att gnälla på. Och det kommer alltid att rulla på, när 60fps är standard på konsol (100% av tiden) så är 120fps som är krav på pc, 120 på konsol, 240 på pc osv osv.

Medlem

Enkelt. Ingen FPS låsning när vsync är avslaget. Grafikinställningar där vi kan slå av värdelösa saker som motionblur och fritt välja vår upplösning. Precis och exakt musstyrning utan acceleration och input-lag, konfigurerbara tangentbordsknappar och slutligen, ett användargränssnittet helt rensat från konsolskit som "press [space] to continue!" och [a], [b], [x] ikoner.

Medlem

Det som för mig är en bra PC port är ett spel som tar reda på pcs styrkor såsom ordentligt med grafik inställningar bra kompabilitet med grafikortsdrivritiner mappa om kontroller osv, Men även saker som meny systemen och huden anpassas,

steam achievments är trevligt men ganska långt ner på prioritets listan, det relativt nya systemet med att låsa fps på datorn är absurdt, och jag tycker spelets grafik ska återspeglas i systemkraven inte ett evil within dvs,

Medlem

Allt vore så mycket bättre om det portades till konsol istället för tvärt om.


signatur

Corsair TX 850W PSU | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | i5 2500K @3.40Ghz | 2x Corsair VengeanceLP DDR3 CL9 4GB @1600Mhz | MSI R6950 2GB TF III OC CFX

Medlem

Det viktigaste sakerna för mig är att kontrollerna känns som de ska. Mouselook ska förstås kännas som gjord för PC och inte som att man försöker styra en gamepad med musen.
Optimeringen på grafiken ska även vara bra.
GTA 4 tex var bra på det första men uruselt optimerat så trots att jag hade en bra dator för den tiden flöt det dåligt även när man drog ner grafiken. Inte så kul att spela ett spel på låga grafikinställningar och ändå ha alldeles för låg FPS.

tka
Medlem

Upp, ner, upp, ner, vänster, höger, vänster, höger, B, A

Ase
Medlem
Skrivet av KoP:
Skrivet av Ase:
Skrivet av KoP:

Det ska inte ens finnas en pc port. Originalet ska enbart existera på konsol så slipper vi massa whine.

Håller med utveckla barnspel & sidoscrollande spel enbart till konsoll så kan man göra riktiga spel till pc & inte till konsoller då får man spel efter vad hårdvaran klarar av utan begränsningar.
(sorry kunde inte hålla mig)

Riktiga spel? Typ Fia med knuff?

ja fia med knuff vore en förbättring jämfört med skiten man får dras med i konsollportar

Medlem

En liten bild som berättar vad varenda grafiska ändring gör för något. Borde inte ta så mycket att lägga in en liten animering eller bara en enkel stillbild som typ visar vad fan dom olika Post FXen gör för något innan man trycker på apply. Hade sparat så helvetes mycket tid.

123
Skriv svar