Upptäck de svenska spelen på Kickstarter

Robot
Upptäck de svenska spelen på Kickstarter

Skräck, flyg och surrealism lägger sin framtid i era händer.


Medlem
Upptäck de svenska spelen på Kickstarter

Labyrint skräck med grekisk mytologi! Det låter som ett läbbigt spel. Jag gillar!
Sylvio och Air Brawl verka också vara nåt trevligt spel som man kanske blir fattigare på.

Medlem

Känns som att Medusa's Labyrinth-kickstartern ber om lite väl mycket stålar.

The Facility såg helt klart ut att kunna tävla med Medusa's Labyrinth i kvalitet, och då har ändå Medusa's Labyrinth redan tjänat in dubbelt så mycket som The Facility hade som slutmål - och är ändå sjukt långt ifrån att bli funded.

Ett projekt med litet mål får inga stålar. Ett projekt med stort mål får stålar, men är lika långt ifrån att fundas som det lilla. Båda projekten verkar ha ungefär samma potential att bli bra. Ironi?

Värt att notera (som påpekat ovan) är att The Facility stödjer OR, precis som Medusa's Labyrinth - kul hur som helst att se fler VR-projekt.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av KatOne:

Känns som att Medusa's Labyrinth-kickstartern ber om lite väl mycket stålar.

The Facility såg helt klart ut att kunna tävla med Medusa's Labyrinth i kvalitet, och då har ändå Medusa's Labyrinth redan tjänat in dubbelt så mycket som The Facility hade som slutmål - och är ändå sjukt långt ifrån att bli funded.

Ett projekt med litet mål får inga stålar. Ett projekt med stort mål får stålar, men är lika långt ifrån att fundas som det lilla. Båda projekten verkar ha ungefär samma potential att bli bra. Ironi?

Värt att notera (som påpekat ovan) är att The Facility stödjer OR, precis som Medusa's Labyrinth - kul hur som helst att se fler VR-projekt.

Tänkte precis likadant.


signatur
Medlem

Ummm varför UE4 i Medusa? :S Finns ju massa korridorskräckspel på nätet som är gratis o använder Unity och ser likadant ut. Jag hade nog förväntat mig en mycket starkare presentation för en sån simpel spel idé. Vad är innovationerna?Visst att det skulle vara alpha men gör man inte ett segment som ska visa hur slutprodukten skulle kunna se ut? Jag har svårt att se vad detta har att erbjuda före spel som SCP och Dreadhalls.

Medlem

Tycker att alla tre verkligen behöver jobba mer på presentationen.

Medlem

Kul att vi svenskar också kan lägga upp Kickstarter-projekt.

Jag lägger upp mitt spelprojekt till helgen, får hoppas att det finns någon som är intresserad!


signatur

Have a good time!

Medlem

2 500 000 kanske är så mycket. Med tanke på att de är 11 stycken. Givet är kanske inte alla får lika lön. Men vart livnär sig studion på annars? Konstigt, det är som de "köper" sig in på spelstudio marknaden.

Säg att de får lika lön 2 000 000/11 dvs 180papp per år. Och 500 000 går på avgifter osv. Inte mycket till lön. Vad kommer resten ifrån? 11 personer är rätt mycket på en studio som ingen hört talas om (inte jag iallafall). Det känns ju som att de måste väl ha startkapital på annat håll eller? Dom hade nåt annat spel i utveckling också. Men vart kom finansen ifrån till det?

Jag måste väl ha svårt att fatta hur en kickstarter verkligen fungerar utöver donationer till en produkt färdigställning. Dom flesta kickstarter jag sett innan har ju haft en nästan färdig produkt men som saknar det sista som startkapitalet inte kunde fylla i. Nu när Sverige är med i Kickstarter känns det som man spyr skeptisim. Är det Dice fel?

Edit: Dom har inte släppt nåt spel innan. Förklarar varför man inte hört talas om dem. Brukar man inte börja smått? Treyarchs fel, med 100 Milj dollar budgets så är 2,5milj kr en månadslön numera i spelbudget

Medlem
Skrivet av Pholiage:

2 500 000 kanske är så mycket. Med tanke på att de är 11 stycken. Givet är kanske inte alla får lika lön. Men vart livnär sig studion på annars? Konstigt, det är som de "köper" sig in på spelstudio marknaden.

Säg att de får lika lön 2 000 000/11 dvs 180papp per år. Och 500 000 går på avgifter osv. Inte mycket till lön. Vad kommer resten ifrån? 11 personer är rätt mycket på en studio som ingen hört talas om (inte jag iallafall). Det känns ju som att de måste väl ha startkapital på annat håll eller? Dom hade nåt annat spel i utveckling också. Men vart kom finansen ifrån till det?

Jag måste väl ha svårt att fatta hur en kickstarter verkligen fungerar utöver donationer till en produkt färdigställning. Dom flesta kickstarter jag sett innan har ju haft en nästan färdig produkt men som saknar det sista som startkapitalet inte kunde fylla i. Nu när Sverige är med i Kickstarter känns det som man spyr skeptisim. Är det Dice fel?

Edit: Dom har inte släppt nåt spel innan. Förklarar varför man inte hört talas om dem. Brukar man inte börja smått? Treyarchs fel, med 100 Milj dollar budgets så är 2,5milj kr en månadslön numera i spelbudget

I princip hela budgeten går till löner vad jag vet, blir ca 8k i månaden per person under hela utvecklingstiden vilket är mindre än vad csn lånar ut. Målet är att hela studios ska kunna "överleva" tills medusa släpps.

Medlem

Asså, man är ju inte seriös om man söker 2.5 miljoner kronor från kickstarter med en så svag idé.

Medlem
Skrivet av DarkDev:
Skrivet av Pholiage:

2 500 000 kanske är så mycket. Med tanke på att de är 11 stycken. Givet är kanske inte alla får lika lön. Men vart livnär sig studion på annars? Konstigt, det är som de "köper" sig in på spelstudio marknaden.

Säg att de får lika lön 2 000 000/11 dvs 180papp per år. Och 500 000 går på avgifter osv. Inte mycket till lön. Vad kommer resten ifrån? 11 personer är rätt mycket på en studio som ingen hört talas om (inte jag iallafall). Det känns ju som att de måste väl ha startkapital på annat håll eller? Dom hade nåt annat spel i utveckling också. Men vart kom finansen ifrån till det?

Jag måste väl ha svårt att fatta hur en kickstarter verkligen fungerar utöver donationer till en produkt färdigställning. Dom flesta kickstarter jag sett innan har ju haft en nästan färdig produkt men som saknar det sista som startkapitalet inte kunde fylla i. Nu när Sverige är med i Kickstarter känns det som man spyr skeptisim. Är det Dice fel?

Edit: Dom har inte släppt nåt spel innan. Förklarar varför man inte hört talas om dem. Brukar man inte börja smått? Treyarchs fel, med 100 Milj dollar budgets så är 2,5milj kr en månadslön numera i spelbudget

I princip hela budgeten går till löner vad jag vet, blir ca 8k i månaden per person under hela utvecklingstiden vilket är mindre än vad csn lånar ut. Målet är att hela studios ska kunna "överleva" tills medusa släpps.

Han beskriv i videon att budgeten var över ett år. Och där inkluderade avgifter. Och om det hade varit 2.5mille på bara löner hade de fått 19 000/mån. Och jag vet inte om man behöver skatta på det. Donationer är väl skattefria?

eld
Medlem
Skrivet av Pholiage:

Han beskriv i videon att budgeten var över ett år. Och där inkluderade avgifter. Och om det hade varit 2.5mille på bara löner hade de fått 19 000/mån. Och jag vet inte om man behöver skatta på det. Donationer är väl skattefria?

Det hela räknas som en vanlig inkomst för ett företag, så det blir skatt som vanligt samt skatt och avgifter på löner, det drar en hel del.

Medlem

Kickstarter tar en del också skall man veta, det är ju ingen välgörenhet.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Hallå! Dev här från Medusa's Labyrinth. Har läst kommentarerna om vårt spel och att det finns folk som tycker vi ber om för mycket pengar för en Kickstarterkampanj.

Det finns även positiva kommentarer och för det säger jag: Tack så mycket för all positiv feedback! (:

Tänkte förklara lite varför vi ber om så mycket pengar som vi gör. För det första så är Medusa's Labyrinth i pre-alpha och en preproductionfas eftersom svenska Kickstarter lanserades precis när vi började plocka upp spelidén och vi kände att vi ville pröva lyckan med släppet eftersom det var ett bra tillfälle att synas på.

Vi räknade ut hur mycket det skulle kosta oss att leva på minimilön (ungefär 8k kr i månaden) för att kunna arbeta på spelet i heltid i ett år och kom då fram till den här summan. Dessa pengar skulle helt enkelt gå till hyra, mat, tandkräm och allt annat nödvändigt man behöver för att överleva. (: Om vi skulle dra ner den ytterligare skulle vi tillslut få slut på pengar och projektet skulle troligtvis behövas läggas ner innan spelet blir klart, vilket för oss kändes oacceptabelt om folk gått in och Kickstartat spelet. Vi ville hellre vara ärliga med kostnaderna.

För vårt tidigare projekt: Magnetic: Cage Closed var vi studenter medan vi arbeta med och levde därför på CSN. Nu börjar folk få slut på lånade pengar och sätts mer och mer i skuld, vilket är anledningen till att vi kunde finansiera det tidigare projektt, men inte Medusa's Labyrinth.

Om vår Kickstarter inte går igenom har vi diskuterat att istället försöka skaffa en Publisher, men vi ville pröva lyckan först med Kickstarter för att se om intresset var tillräckligt stort för spelet så att vi kunde få spelet självfundat och hålla det Indie.

Tack för feedbacken!
Robin Holm, Lead Designer på Guru Games.

CSN är den största finansiären av Svenska Indiespel

2,5 mille är ca 330,000 dollar, helt i nivå med vad andra liknande Kickstartes begärt, men utan en tanke på att personal i Sverige är mycket dyrare än i andra länder.

Tycker det är intressant med Kickstarter för då får vanliga Svenssons se hur mycket spelutveckling egentligen kostar. Om man ser på det från en vanlig arbetares synvinkel, tycker nån egentligen att 8k i månan är en rimlig lön?

Medlem

Tycker alla med en ps4 ska hjälpa Flame in the flood istället, en vecka kvar och ca 85k dollar för att även släppa spelet till ps4, alla intresserade med pc borde ju också hjälpa till så klart

Medlem

Här är mitt (och min partners) Kickstarter: https://www.kickstarter.com/projects/1982681782/ember

Ember är ett platformslir där spelaren löser puzzel genom manipulering av fysiska lagar, exempelvis genom att rotera gravitation.


signatur

Have a good time!

1
Skriv svar