Just nu: Sony ger 10 % PSN-rabatt för strulig Playstation-jul

Robot
Just nu: Sony ger 10 % PSN-rabatt för strulig Playstation-jul

Och gratisdagar för Playstation Plus-prenumeranter.

#sony


Medlem
Just nu: Sony ger 10 % PSN-rabatt för strulig Playstation-jul

Rabatt? Alltså samma sak som marknadsplatser regelbundet använder sig av, oavsett om något inträffat, för att driva upp försäljningen?

Inte för att jag tycker att dom behöver be om ursäkt för att tjänsten går ner lite pga några ruttna ägg. Men ändå.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Blir ännu mer provocerad över detta skiterbjudande...!

Redaktör

Vad tycker ni de skulle ha gjort istället?


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:

Vad tycker ni de skulle ha gjort istället?

Som sagt, inte för att jag tycker att dom behöver be om ursäkt för att tjänsten går ner lite pga några ruttna ägg. Men en vanlig ursäkt och ökad säkerhetsbudget kanske. Sony tycks ju inte riktigt sluta ramla på näsan säkerhetsmässigt.

Det här erbjudandet känns ju typ mer provocerande än ingenting eftersom det närmast framstår som dom försöker tjäna pengar på att dom klantat sig.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Tompa:

Vad tycker ni de skulle ha gjort istället?

De borde inte kombinera ihop detta med 10% rabatt då det får en att känna som de utnyttjar situationen till att försöka öka försäljningen istället för att ge något till de drabbade. 10% rabatt är ju ett sätt för Sony att tjäna pengar, och ses inte som en kompensation.

Några gratis dagar för PS+ till samtliga hade varit bättre kompensation. Och sedan om de har 10% rabatt eller ej borde inte associeras som något som har med detta att göra.

Medlem
Skrivet av Tompa:

Vad tycker ni de skulle ha gjort istället?

Jag tycker de fria plus-dagarna hade räckt som kompensation. Även fast rabatten är frivillig att använda så känns 10% mer som ett ynkligt sätt att locka folk till att spendera pengar i en redan dyr butik snarare än en kompensation. Ett gratis indiespel hade kanske varit något att föredra istället för rabatten?

Men men. Så länge jag får tillbaka de förlorade plus-dagarna som jag betalat för så är jag nöjd

Medlem
Skrivet av Preed:
Skrivet av Tompa:

Vad tycker ni de skulle ha gjort istället?

Som sagt, inte för att jag tycker att dom behöver be om ursäkt för att tjänsten går ner lite pga några ruttna ägg. Men en vanlig ursäkt och ökad säkerhetsbudget kanske. Sony tycks ju inte riktigt sluta ramla på näsan säkerhetsmässigt.

Det här erbjudandet känns ju typ mer provocerande än ingenting eftersom det närmast framstår som dom försöker tjäna pengar på att dom klantat sig.

Det har hänt två gånger nu på hur många år. Och PSN lär ju vara ett av världens tacksammaste tjänst att attackera med tanke på hur stor uppmärksamheten blir.

Man kan ge fria dagar till de prenumeranter som blivit drabbade i ett slags Service Level Agreement-tänk (även om inga sådana avtal tecknats) men att kasta 10% rabatt som är störtlöjligt ger bara känslan av ta tillfället i akt för att merförsälja. Och det är ett uselt tillfälle att ta i akt. Bättre då att utannonsera en midweek-cautious rea (till skillnad från madness som brukar vara 70%+ rabatt).


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

läste detta o man blir ju bara förbannad på dom!

Medlem

Jag är nöjd med fem extra dagar, 10% rabatt kommer jag nog inte utnyttja eftersom dying light kommer några dagar för sent. Förstår inte vad problemet är, utnyttja inte rabatten om du inte vill det och är det konstigt om sony vill tjäna pengar? De har det ju inte fett just nu, sen drabbades väl även de när tjänsten låg nere? De kommer få skit oavsett vad de gör eller inte gör, ge lizard squad skit istället.

Medlem

50% off på varfritt spel imo :3

Medlem

sony behöver också ta igen förlorad tid


signatur

[spoiler] mööp[/spoiler]

Avstängd

Vänta nu... Klagar ni alltså över att ni får köpa valfria spel med 10% rabatt samt får 5 dagars extra ps+ tid?
Sony skulle inte behöva ge ett skit för att psn var nere till följd av ddos. Skulle det varit bättre om dom dragit till att man skulle få köpa valfria spel 10% dyrare?

Rabatten gäller ju trots allt på hela köpet... Inte bara ett spel.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Inaktiv
Skrivet av laban005:

Jag är nöjd med fem extra dagar, 10% rabatt kommer jag nog inte utnyttja eftersom dying light kommer några dagar för sent.

Du kan väl förhandsboka det på PSN och använda dig av rabatten? Den börjar gälla på fredag så visst hinner du.


signatur

War never changes.

Medlem

Herregud vad det klagas! Låt mig ge ett exempel. Det klagas när det är kallt. När värmen väl kommer så klagar man för att det är för varmt? Hur orkar man vara så bitter att man klagar på saker som är till din fördel!

Skärpning för tusan!

Medlem
Skrivet av ANZIKTE:

Herregud vad det klagas! Låt mig ge ett exempel. Det klagas när det är kallt. När värmen väl kommer så klagar man för att det är för varmt? Hur orkar man vara så bitter att man klagar på saker som är till din fördel!

Skärpning för tusan!

Du klagar på att andra klagar så din inställning är en del av problemet snarare än lösningen.

"Herregud vad du klagar" kan man säga till vem som helst som uttrycker missnöje. Det behandlar inte validiteten i kritiken alls. Det ämnar bara att tysta kritiska röster med hjälp av skuldbeläggning ("du har trist inställning") för att du själv inte klarar hantera intryck på ett sätt som gör att du skulle gå relativt opåverkad vidare om du bedömde att frågan inte var värd att påverkas negativt av. Och detta beteende faller under kategorin härskartekniker. Jag råder dig att tänka om.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av zaphiren:
Skrivet av laban005:

Jag är nöjd med fem extra dagar, 10% rabatt kommer jag nog inte utnyttja eftersom dying light kommer några dagar för sent.

Du kan väl förhandsboka det på PSN och använda dig av rabatten? Den börjar gälla på fredag så visst hinner du.

Har redan förhandsbokat det på ps store men man måste ju fylla i en kod för att ta del av erbjudandet och pengarna dras ju automatiskt vid förhandsbokningar. Spelet släpps efter erbjudandet går ut men visst pengarna kan ju dras under helgen, kanske funkar om man kan registrera koden i förväg.

Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av ANZIKTE:

Herregud vad det klagas! Låt mig ge ett exempel. Det klagas när det är kallt. När värmen väl kommer så klagar man för att det är för varmt? Hur orkar man vara så bitter att man klagar på saker som är till din fördel!

Skärpning för tusan!

Du klagar på att andra klagar så din inställning är en del av problemet snarare än lösningen.

"Herregud vad du klagar" kan man säga till vem som helst som uttrycker missnöje. Det behandlar inte validiteten i kritiken alls. Det ämnar bara att tysta kritiska röster med hjälp av skuldbeläggning ("du har trist inställning") för att du själv inte klarar hantera intryck på ett sätt som gör att du skulle gå relativt opåverkad vidare om du bedömde att frågan inte var värd att påverkas negativt av. Och detta beteende faller under kategorin härskartekniker. Jag råder dig att tänka om.

Om man klagar bara för att klaga då går man för långt. Vad folk behöver i detta fall är någon som säger ifrån. Om du läser kommentarerna så är det inte bara jag som tycker det är löjligt just nu.

Kan vi (du och jag) släppa det nu? Då vår diskussion är högst meningslös och ointressant.

Medlem
Skrivet av Tompa:

Vad tycker ni de skulle ha gjort istället?

Harakiri?

Inaktiv

10 % är en väldigt obetydlig rabatt. Deras egna planerade reor erbjuder rabatt om 40-75 %. Vill man/känner man sig tvungen att kompensera så får det ju vara lite krut i erbjudandet iaf.
Ang "men gud vad alla klagar"-argumentet: vi snackar om ett globalt företag som omsätter miljarder, inte moster Agdas torgförsäljning av hemkokt saft. Tror ni rabatten är någon slags välgörenhet eller?

Medlem

Av nån anledning får jag känslan att de kritiska inläggen är skriva av Xb1-folk eller pc-troll...
Om man ska spela online på PS4 behöver man Plus och nu fick jag 5 dagar extra, vilket känns helt okej! Jag behöver inte använda 10%-rabatten på spel om jag inte vill. Men om jag hade planerat att köpa något är alltid rabattering välkommen, stor som liten.

Medlem

Alla EU regions koder är här: http://blog.eu.playstation.com/2015/01/23/get-10-psn-discount...
Sweden: 3E4MBKJTG6

--

Japan: 8PLLN4L3DQ

Aja inget för mig att köpa, hade köpt Tales of Zestria från Japanska butiken ifall det hade släppts digitalt.

Medlem

Wow 10% rabatt, Steam borde vara rädda över denna nya hårda konkurrens.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Dagarna räcker ju som kompensation! Då har jag ju fått tillbaka det jag förlorade som jag ändå betalt för.

Det var för fan en DDOS-attack, det är något av det svåraste man kan behöva undvika.

Sen grinar folk över enbart 10%, kom igen!
Tror ni inte redan Sony blöder över detta? Deras affär låg nere mitt under julhandeln, dom har ju redan som det är säkert förlorat en hel del julklappspengar som annars hade spenderats.

Och att jämföra med Steam är ju inte heller rättvist, det är ju betydligt fler dyra AAA-produktioner inom konsolsektorn.

Enda kängorna är väl att:
1. Det enda jag verkligen hade velat ha var ju ett år PSN+ till. Men det vet ju sony oxå, lägga 10% där så skulle ju alla som jag som ändå kommer förlänga mitt abb ha passat på, vilket hade lätt till 10% ren förlust.
(Om nån istället köper ett spel så blir ju det 90% intäkt som annars inte hade skett)

2. Onlinebutiken är såpass dyr, men det är väl för att dom i vanlig ordning inte vill konkurrera ut den vanliga handeln ännu.

Sen ser jag fortfarande som jag alltid tjatar om en vinst i att ha spelet på skiva så man kan låna ut det till polarna och sen sälja det vidare.

Så för att få mig att börja köpa spel digitalt, och låsa dom till mitt konto , så krävs det ju antingen att man kan sälja dom vidare, eller att dom är betydligt _billigare_ än att köpa på skiva.

Medlem

10% rabatt är ok på butiker som t ex Ica, där man ändå handlar flera gånger i veckan. Inte så erotiskt i en spelbutik direkt.

Medlem

Dåligt att man inte kan använda rabatten till att förboka ett spel eller förlänga PS+.

Medlem

Ett års plusmedlemskap för att ha förstört den lilla tid jag hade framför min kära ps4 under jul tycker jag de kan ge mig

Medlem
Skrivet av Palma:

Ett års plusmedlemskap för att ha förstört den lilla tid jag hade framför min kära ps4 under jul tycker jag de kan ge mig

Seriöst? Du vet att det är rätt många kunder som ska kompenseras va? Det blir rätt dyrt att ge alla 480:-.
Jag tycker inte vi ska kräva något av dom alls förrutom hopp om att dom försöker skydda sig mot framtida attacker.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Wow 10% rabatt, Steam borde vara rädda över denna nya hårda konkurrens.

Både steam och PSN är likvärdiga när det gäller priser på spel.

Tittar man på tex. Gat out of Hell som släpps väldigt snart till båda systemen så skiljer det sig knappt 10kr.
199kr vs 19,99€
Med 10% rabatt på ALLT finns det en hel del nyare spel som blir några kronor billigare.

Jag köper inte många digitala spel för jag gillar möjligheten att kunna sälja spelen och få pengarna tillbaka. Det är något man förlorar när man köper digitalt. Steam oavsett om det är rea eller nytt så är det oftast överpriser.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Gav 408kr och 15 öre för Borderlands Pre Sequel till PS3 och Driveclub PS+ Edition för PS4. Är klart nöjd.

12
Skriv svar