Mark Zuckerbergs plan för Oculus Rift – Ska bli Facebook 2.0

Medlem

Kul att han har visioner. Blir ändå ett Valve-headset för mig. Känner jag Facebook rätt kommer de bara att använda Rift för att skanna och katalogisera folks hornhinnor och sälja dem till tredje part.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

k3m
Medlem
Skrivet av Vegeterrran:

När Facebook köpte Oculus Rift så blev det ju ett litet ramaskri i gamingvärlden, något som syntes här i FZ's kommentarfält. Snabbt var dock några duktiga herrar fram och påpekade vilka dårar dom var, dom som blev upprörda. Oculus Rift fortsatta fokus skulle ju självfallet vara spel, hur kunde någon vara så otroligt jävla korkad att tro något annat? Detta betydde enbart mer pengar, Facebook skulle vara en knäpptyst investerare, det fattar ju vem som helst.

Mmm, precis min tanke när jag såg nyheten. Jag var en av de som klagade. Vilket nu också visar var rättfärdigat. Ni som "visste" att det är bara bra att FB köper upp OR då projektet får mer pengar. Att Mark Z skulle låta det bli en VR maskin för oss gamers. Skäms på er.

Ase
Medlem

Blir defenitivt steam vr inte occulus sen tror jag att för allmänheten (vanliga konsumenter) att agumented reality är/blir grejen, medans vr blir för spel & möjligtvis film men det e vad jag tror
p:s ha en trevlig helg

lovade inte han att dom skulle focusera på spel??


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av Zhin:
Skrivet av wallde:

Jag upplever hellre världen själv, på plats. Hade känts tämligen patetiskt att sitta hemma i soffan och upplevt Grand Canyon där. En känsla av depression hade dykt upp när jag tagit av brillorna..

Att uppleva andra världar genom spel är en annan sak, nått som inte går att uppleva på annat sätt idag.

Tramsig idé faktiskt..

Känns som ett väldigt smalt resonemang. Självklart är det bättre att uppleva saker i verkliga livet - men har man alltid möjlighet att göra allt? Att potentiellt uppleva sportevenemang live som om man vore där - inget du kan se värde i? Att se världen ur t.ex en myra eller fågels perspektiv? Att istället för att stå brevid Grand Canyon - sväva över det. Eller varför inte stå längst nere i Marianergraven.

Om VR slår är det väl mer den typen av content som föreslås - inte kusinernas weekend på Mallorca.

Ser din poäng. Men för mig är detta lite av ett skrämmande exempel på att en del människor, absolut inte alla, inte kommer att komma utanför huset och få de upplevelser som man kan få av livet.

Men köper helt och hållet extrema upplevelser som Marianagraven, de var ett bra exempel. Men nej jag vill inte sitta ensam i ett rum med en hjälm på mig och titta på fotboll kontra att faktiskt vara på matchen eller se den på en tv med ett härligt gäng.

Kommer på mig själv att jag är lite motstridig och gammalmodig här, men fick bara en så absurd känsla av det hela.

Medlem

Problemet är inte att MZ vill tjäna pengar, problemet är att det istället tar VR tekniken i en überkomersiell riktning och för spelmediet är det en katastrof!

För oss som drömmer om riktiga fulldive upplevelser, som gör att man kan springa runt i egen person i världar baserat på exempelvis Skyrim, GTA, ME, Deus EX, Fallout eller Witcher spelen, för att bara nämna några, är det en käftsmäll som heter duga. Mycket få resurser kommer att läggas på att ta tekniken i den här riktningen, fokus läggs istället på att, skapa en virtuell mobiltelefon, men appar, ständigt blinkande ljus, ljud och meddelanden, irriterande reklam och p2w mikrotransaktioner i överflöd.

Inget fel om man lyckas med båda, men jag bryr mig inte ett dugg om en virtuell mix mellan en smartphone och Facebook. När VR kom på tapeten igen efter att ha varit stendött sedan början av 90-talet, hade jag (och säkerligen många andra) stora förhoppningar om att man kunde ta stora kliv i utvecklingen, trivialt trams som FB och OR håller på med, försenar det bara ytterligare.

Ja, jag är bitter över den här utvecklingen.

Medlem

Som förväntat... Jag vet dock inte, jag behöver liksom inte den där extra 'leva-in-i'-kicken som VR försöker tillföra. Den finns redan där med hjälp av min fantasi.

Men det är ju möjligt att man talar ur nattmössan också.

jbx
Medlem

Online strippor fick just en helt ny innebörd....

De flesta kommentarena här låter som min farmor när internet började växa till sig. Eller min farfar när de första smart phones kom...


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Det jag trodde ifrån början..

Inaktiv

Tänk om man sitter där på Facebook med sitt VR-headset och hörlurar så skickar någon en sådan där skrämsel-video. Hjärtinfarkt nästa!

Medlem

Att VR kommer bli en stor social plattform är det många som tror inklusive många av oss Gamers. Jag har själv två utvecklarkits och det är den sociala faktorn som kommer göra VR stort. Spel är också en social plattform, där skype och andra kommunikationssätt spelar stor roll. Detta är nästa steg, om man kan kontrollera sin kropp och huvud i spel som kommer interaktionen vara mer verklig och kan därför också användas för ren social interaktion.

Förstår inte Facebook-hatet. Det är bra att det nu finns 3 stora aktörer på marknaden. Det gör chansen att det faktiskt slår genom med bra kvalitét. Oavsett om det kommer ett facebook så kommer det ändå behövas renderas bra i 3D och finnas många goda sätt att kommunicera och interagera, precis som i spel. Bryr mig inte ett dugg vilka krafter som driver utvecklingen så länge den drivs så får gaming nytta av den.

Medlem

Lulz... Finns ens OR efter valves annonsering? RiP

Medlem

Det spelar inte sån stor roll vad han gör med occulus, bara han tjänar pengar som gräs. Ser sen andra att det finns rejält med cash att hämta i VR så lär varenda en vilja ha en del av kakan. Låt honom lägga miljarder på det så att världen får se möjligheterna. Jag ser inte OR och valves VR-satsning som nåt stort då det fortfarande finns stora begränsningar, det jag ser fram mot är nästa generations vs-lösningar. Nu har vi en handfull aktörer, om Zuckerberg/Valve lyckas kanske vi får se tusentals, allt från stora företag till moddare i garage.

Medlem

Han försöker integrera VR i vardagslivet, så det inte bara blir en fluga.

Medlem
Skrivet av Zhin:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Zhin:
Skrivet av Deli:

Var det någon som ens trodde att Oculus skulle fokusera på spel efter den där megalomane grisen köpte upp det?

Inte heller förvånande att han förtydligar detta nu, när hans första plan var att släppa Oculus i år, vilket han förmodligen gjort trots ORs fruktansvärda brister för innan GDC trodde han fortfarande att han skulle ha monopol på VR-marknaden.

Tji fick han när Valve visade vilken usel produkt han tänkte lansera!

Eller hur!?
Man har ju läst en och annan flashback-tråd, så man vet ju precis vem Mark Zuckerberg är och hur han fungerar.

När Oculus nuförtiden visar upp massa trams som Lucky's Tale och EVE Valkyrie så undgår det ju inte oss att den där jävla Oculus Cinema också släpps. "Spel i fokus" Ha! - Knappast

Sjukt viktigt för VR att det bara begränsar sig till spel. Att skapa aspekter som får andra människor än gamers att bli intresserade av VR och ger det spridning vore fruktansvärt skadligt.

Läst Flashbacktråd vet precis vem han är... är du seriös?

Trodde sarkasmen var såpass tydligen att den inte gick att missa.
Nej jag är givetvis inte seriös. Men de människorna som börjar bete sig som en 17-åring som sett Zeitgeist för första gången när de hör Zuckerbergs namn är tyvärr det.

https://www.youtube.com/watch?v=iqIDGUsNRaE

eld
Medlem
Skrivet av Zhin:
Skrivet av Ek0rreN:

Kanske bara jag som skulle tycka det var konstigt att sätta på sig en oculus för att kolla facebook, eller?

RIP Oculus!

Håller helt med.
För att om den funktionen finns så MÅSTE man ju göra det. Det är ju liksom inte som att man kan välja vad man vill göra med sin HMD. Kan man logga in på FB med den, så göra man det - och då är den givetvis sämre. Att vissa människor inte förstår den vattentäta logiken är ett mysterium.

Det är ju ett antagande från din sida att en display med positionering kommer ha dessa extra-funktioner, när senast loggade du in på din pc-monitor?

Medlem
Skrivet av eld:
Skrivet av Zhin:
Skrivet av Ek0rreN:

Kanske bara jag som skulle tycka det var konstigt att sätta på sig en oculus för att kolla facebook, eller?

RIP Oculus!

Håller helt med.
För att om den funktionen finns så MÅSTE man ju göra det. Det är ju liksom inte som att man kan välja vad man vill göra med sin HMD. Kan man logga in på FB med den, så göra man det - och då är den givetvis sämre. Att vissa människor inte förstår den vattentäta logiken är ett mysterium.

Det är ju ett antagande från din sida att en display med positionering kommer ha dessa extra-funktioner, när senast loggade du in på din pc-monitor?

Är den generella nivån på hur man resonerar såpass låg här på FZ att sarkasm går folk helt förbi?

Medlem
Skrivet av ctor:

Att VR kommer bli en stor social plattform är det många som tror inklusive många av oss Gamers. Jag har själv två utvecklarkits och det är den sociala faktorn som kommer göra VR stort. Spel är också en social plattform, där skype och andra kommunikationssätt spelar stor roll. Detta är nästa steg, om man kan kontrollera sin kropp och huvud i spel som kommer interaktionen vara mer verklig och kan därför också användas för ren social interaktion.

Förstår inte Facebook-hatet. Det är bra att det nu finns 3 stora aktörer på marknaden. Det gör chansen att det faktiskt slår genom med bra kvalitét. Oavsett om det kommer ett facebook så kommer det ändå behövas renderas bra i 3D och finnas många goda sätt att kommunicera och interagera, precis som i spel. Bryr mig inte ett dugg vilka krafter som driver utvecklingen så länge den drivs så får gaming nytta av den.

Naturligtvis är den sociala biten en stor faktor om man vill ha ett framtida virtuellt internet, grejen är att det bara är en liten del av vad VR tekniken kan tillföra, men naturligtvis vill många gamers ha spel i fokus och inte ett FB v 2.0. Det är själva kärnan i problemet, fokus på socialt nätverkande istället för häftiga spelupplevelser som man bara för ett par årtionden sen kunde läsa om is cyberpunk thrillers.

12
Skriv svar