Snubbe förbokar Fallout 4 – betalar med 5 kg kapsyler

Medlem
Skrivet av Dunder:

Både "personen" eller bara "denne" för bestämd form, böj dem som önskas.

Edit: ge istället exempel på vart man absolut inte kan använda riktiga ord.

Vilka båda begränsar sättet meningarna kan byggas upp på om dom fortfarande ska ha bra flyt. Jag vet att jag ibland brukade använda han eller hon även om det var obestämt kön, just för att få ett bättre eller annat flyt i meningen än att använda t.ex. personen. Hen har löst det problemet för mig!

Vad jag inte förstår är motståndet mot språkets utveckling.

Inaktiv

Som vanligt är 90% kommentarerna off-topic

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Dunder:
Skrivet av MatsDahlgren:
Skrivet av Mainman:
Skrivet av kadavriak:
Skrivet av Propy:

Snälla inte "Snubbe" här också. Jag gillar verkligen inte det ordet i skrift. Känns som man direktöversatt en engelsk artikel.

Men jag är väl bara gnällig...

Instämmer helt. Använd "hen" som civiliserade människor.

Ordet "hen" är ju helt klart det vidrigaste ordet vi har i Sverige.

Snacka om Avvika från Ämnet - men intressant ändå
Själv kände jag en enorm antipati mot hen när det lanserades och jag tycker verkligen inte att det skall ersätta han/hon MEN däremot är det användbart när man uttrycker sig i singularis utan att veta vem mottagaren är.
OT - kudos åt Bethesda för att verkar ha humor - undrar vad man kan vara först med att skicka för att få Elder Scrolls 6 - en björnpäls kanske?

Det fyller ingen funktion, det finns redan ord för det.

Vilka ord då?

Både "personen" eller bara "denne" för bestämd form, böj dem som önskas.

Edit: ge istället exempel på vart man absolut inte kan använda riktiga ord.

Du borde snarare kolla upp vad definitionen av vad ett "riktigt ord" är innan du kommer med ditt skitsnack.

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av MatsDahlgren:
Skrivet av Mainman:
Skrivet av kadavriak:
Skrivet av Propy:

Snälla inte "Snubbe" här också. Jag gillar verkligen inte det ordet i skrift. Känns som man direktöversatt en engelsk artikel.

Men jag är väl bara gnällig...

Instämmer helt. Använd "hen" som civiliserade människor.

Ordet "hen" är ju helt klart det vidrigaste ordet vi har i Sverige.

Snacka om Avvika från Ämnet - men intressant ändå
Själv kände jag en enorm antipati mot hen när det lanserades och jag tycker verkligen inte att det skall ersätta han/hon MEN däremot är det användbart när man uttrycker sig i singularis utan att veta vem mottagaren är.
OT - kudos åt Bethesda för att verkar ha humor - undrar vad man kan vara först med att skicka för att få Elder Scrolls 6 - en björnpäls kanske?

Det fyller ingen funktion, det finns redan ord för det.

Vilka ord då?

Både "personen" eller bara "denne" för bestämd form, böj dem som önskas.

Edit: ge istället exempel på vart man absolut inte kan använda riktiga ord.

Du borde snarare kolla upp vad definitionen av vad ett "riktigt ord" är innan du kommer med ditt skitsnack.

Struntprat.

Skrivet av waeress:
Skrivet av Newklear:

Både "personen" eller bara "denne" för bestämd form, böj dem som önskas.

Edit: ge istället exempel på vart man absolut inte kan använda riktiga ord.

Vilka båda begränsar sättet meningarna kan byggas upp på om dom fortfarande ska ha bra flyt. Jag vet att jag ibland brukade använda han eller hon även om det var obestämt kön, just för att få ett bättre eller annat flyt i meningen än att använda t.ex. personen. Hen har löst det problemet för mig!

Vad jag inte förstår är motståndet mot språkets utveckling.

Det handlar inte så mycket om utveckling, som om urvatttning.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Det handlar inte så mycket om utveckling, som om urvatttning.

Är glaset halvtomt eller halvfullt?
Jag tycker om vad Svenska språket är idag och alla möjligheter det ger mig att uttrycka nyanser som bättre speglar tiden jag lever i. Att behöva beskriva alla de nyanserna med ord som myntades innan vår nutid skulle vara väldigt omständigt i jämförelse. Det har väl varit en självklar orsak till att språk utvecklats historiskt sett, så varför inte nu?

Medlem
Skrivet av waeress:
Skrivet av Newklear:

Det handlar inte så mycket om utveckling, som om urvatttning.

Är glaset halvtomt eller halvfullt?
Jag tycker om vad Svenska språket är idag och alla möjligheter det ger mig att uttrycka nyanser som bättre speglar tiden jag lever i. Att behöva beskriva alla de nyanserna med ord som myntades innan vår nutid skulle vara väldigt omständigt i jämförelse. Det har väl varit en självklar orsak till att språk utvecklats historiskt sett, så varför inte nu?

Det vi kallar svenska i dag är långt från den svenska som talades för 200 år sen eller tom 50 år sen. Språk utvecklas eftersom det är mer levande. Om det inte utvecklas så dör det punkt och slut. Jag låter Stephen Fry förklara det hela:

Medlem
Skrivet av waeress:
Skrivet av Newklear:

Det handlar inte så mycket om utveckling, som om urvatttning.

Är glaset halvtomt eller halvfullt?
Jag tycker om vad Svenska språket är idag och alla möjligheter det ger mig att uttrycka nyanser som bättre speglar tiden jag lever i. Att behöva beskriva alla de nyanserna med ord som myntades innan vår nutid skulle vara väldigt omständigt i jämförelse. Det har väl varit en självklar orsak till att språk utvecklats historiskt sett, så varför inte nu?

Självklart ska det utvecklas, inte urvattnas, det borde vara ganska lättförståeligt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Jaha, var det språklära man klickade in på, trodde det handlade om spel, får nog hitta en annan sida att läsa och diskutera spelnyheter på snart

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av waeress:
Skrivet av Dunder:

Det handlar inte så mycket om utveckling, som om urvatttning.

Är glaset halvtomt eller halvfullt?
Jag tycker om vad Svenska språket är idag och alla möjligheter det ger mig att uttrycka nyanser som bättre speglar tiden jag lever i. Att behöva beskriva alla de nyanserna med ord som myntades innan vår nutid skulle vara väldigt omständigt i jämförelse. Det har väl varit en självklar orsak till att språk utvecklats historiskt sett, så varför inte nu?

Självklart ska det utvecklas, inte urvattnas, det borde vara ganska lättförståeligt.

Och det borde vara lättförståeligt att det du ser som urvattning ser andra som utveckling
70/80-talets "mej" och "dej" i skriftspråk var urvattningar enligt mig. Nutidens hen ser jag som utveckling.

Medlem

Hahaha, denna discussion Undrar om det är nårra snubbar
som ska fetlira Fallout 4 här? Det ska fanimej bli gött att lattja runt bland ruinerna och rocka fett med pickor, bössor och granater.


signatur

MattiAceGaming

Medlem

I mitt tycke inget fel på hen som pronomen när det används rätt. Kort, koncist, och en mindre formell klang än flera av de ord som kan användas istället.

Kul grej med kapsylerna, hoppas å Bethesdas vägnar att de inte öppnat portarna till kapsylhelvetet nu.

12
Skriv svar