Oculus Rift prissatt – blir svindyr

Medlem
Skrivet av vurt:
Skrivet av Ender:

Så vad är det som förvånar dig mest, att den färdiga produkten är dyrare än ett tidigt utvecklings-kit? Eller är det att ett företag (som dessutom är först ut på marknaden med en produkt) har mage att ta mer betalt än själva material och produktionskostnaden?

Det som förvånar mig mest är väl att man en månad innan pre-orders gör en helomvändning. Palmer utlovade en produkt som pg.a facebookuppköpet nu skulle kunna bli så billig att den stora massa skulle få VR. Han var mycket noga med att säga att det absolut inte skulle bli någon $800-pryl, att det skulle ta bort själva grejen med VR (vilket ju såklart är att kunna nå ut så att utvecklare intresserar sig för att göra spel som de kan göra pengar på).
Men i decemember är det andra visor. Rätt oseriöst kan man ju tycka. Det är ju ganska självklart att man inte ska kunna missa slutpriset med sådana extrema marginaler. Man pratade om $300-350 ("in that ballbark") sen är det plötsligt den summa som man innan hånat lite och sagt "knappast, då kommer VR inte funka för då når det inte ut och vi missar en stor målgrupp".

Men visst, ska vi tro Palmer så gör de alltså inte vinst på detta öht. Då kan man fråga sig om detta ens kommer bli gångbart i längden, de kanske to.m fattat att det egentligen är kört, därav deras numera ganska oseriösa framtoning. Det är knappast en positivit uttalande att man inte tjänar pengar, om nu någon naivt tror detta. Nä, detta kan nog tyvärr floppa helt är jag rädd för.

Jag var själv förvånad över din inställning i inlägget jag citerade, men insåg redan i den andra posten (där Palmer säger att priset egentligen är otroligt billigt för vad man får) att den mannen verkat vara insvept i en stor skrud av skitsnack.
Tack för att du tog dig tid att förklara också

Inaktiv

Jag vill inte ens tänka på vad Vive kommer kosta.

Medlem
Skrivet av vurt:

Komponenter blir absolut inte dyrare när de massproduceras, har en ganska god inblick i detta och det gör en väldigt stor skillnad att göra massorder vs köpa in fåtal komponenter till ett mycket dyrare pris. Att skärmarna blir dyrare betvivlar jag inte dock, men inte till den grad att priset blir mer än det dubbla, knappast.

Sen att Palmer nu blivit påkommen flera gånger med att ljuga hejdlöst om bl.a priset, te.x att FB dealen var pg.a att man då skulle kunna sälja den till ett extremt lågt pris och att ett lågt pris är förutsättningen för att VR ska bli något, gör att han inte har någon trovärdighet kvar. Det är möjligt att det går jämt ut NU iom att de också gav iväg 7500 enheter helt gratis, den detaljen verkar han inte vilja gå in på

Bara fraktpriset i sig är ju en total scam, 44 euro? Va? Jag skickar en hel del inom EU, ibland med tracking, har skickat tyngre grejer än Oculus-kittet, aldrig kommit upp i dessa summor, likaså när jag beställt saker inom EU, 44 euro är ett skämt. Så vitt jag vet brukar företag även kunna göra ganska bra deals vad gäller frakt, bättre än vad du kan som privatperson. Precis som med resten av priset så är trovärdigheten här låg.

Jag påstod inte heller att saker blir dyrare när de massproduceras...

Nu skrev jag också mest om skärmarna, men det ligger lite väl mycket fokus på dem. Man ska definitivt inte glömma resten av komponenterna. En IR kamera med HD-upplösning och väldigt hög refreshrate är inte billig. Linserna de använder är komplexa och kostar en del de med. Med mera. Du säger dig ha god insikt. Jag kan såklart inte veta hur djupt din kunskap går, men du gör inte mycket för att inge förtroende för det påståendet. Det är mycket "så här är det", och väldigt lite "..för att".

Det är också en tråkig inställning att se många av hans citat som lögner. Som att man inte kan lära sig mer med tiden, som att han gjorde tidigare kommentarer från en position av total kunskap. Som att man inte bör ändra sig när verkligheten visar sig vara annorlunda från de man föreställde sig. Han är definitivt inte en PR-person heller. Han har bett om ursäkt för hur dåligt han har uttryckt sig ibland.

Medlem

Inte så förvånad över priset, tänkte inte skaffa en redan innan priset avslöjades, måste vara en av få(?) som inte är intresserad av VR över huvudtaget. Har en och annan polare som säkert slänger pengar på det

Medlem
Skrivet av FelixenS:

Mycket nöjd med att jag backade Kickstartern för DK1 just nu.

Det kan jag förstå, ångrar starkt att jag inte gjorde det, då hade man sluppit betala 7kkr+ för denna konsument-version (vilket jag aldrig kommer att göra) och fått den gratis på köpet >_<
Blir helt enkelt aldrig en Oculus Rift för mig, finns inget som kan rättfärdiga en sådan kostnad utöver att eventuellt måsta uppgradera datorn, mitt grafikkort är ett ATI Radeon R9 280X (och dom tycker man ska ha 290+-variant).
Sedan så har jag ju iofs en Intel Core i7-processor, men den är av en gammal 2600K-modell, och det tycker dom inte duger (sina 3.4GHz/TurboBoost till 4.2GHz) för OR.
Får hoppas på att någon av dom andra kommande VR-headsetten blir lite mer överkomliga..


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av Emyxia:
Skrivet av vurt:

Komponenter blir absolut inte dyrare när de massproduceras, har en ganska god inblick i detta och det gör en väldigt stor skillnad att göra massorder vs köpa in fåtal komponenter till ett mycket dyrare pris. Att skärmarna blir dyrare betvivlar jag inte dock, men inte till den grad att priset blir mer än det dubbla, knappast.

Sen att Palmer nu blivit påkommen flera gånger med att ljuga hejdlöst om bl.a priset, te.x att FB dealen var pg.a att man då skulle kunna sälja den till ett extremt lågt pris och att ett lågt pris är förutsättningen för att VR ska bli något, gör att han inte har någon trovärdighet kvar. Det är möjligt att det går jämt ut NU iom att de också gav iväg 7500 enheter helt gratis, den detaljen verkar han inte vilja gå in på

Bara fraktpriset i sig är ju en total scam, 44 euro? Va? Jag skickar en hel del inom EU, ibland med tracking, har skickat tyngre grejer än Oculus-kittet, aldrig kommit upp i dessa summor, likaså när jag beställt saker inom EU, 44 euro är ett skämt. Så vitt jag vet brukar företag även kunna göra ganska bra deals vad gäller frakt, bättre än vad du kan som privatperson. Precis som med resten av priset så är trovärdigheten här låg.

Jag påstod inte heller att saker blir dyrare när de massproduceras...

Nu skrev jag också mest om skärmarna, men det ligger lite väl mycket fokus på dem. Man ska definitivt inte glömma resten av komponenterna. En IR kamera med HD-upplösning och väldigt hög refreshrate är inte billig. Linserna de använder är komplexa och kostar en del de med. Med mera. Du säger dig ha god insikt. Jag kan såklart inte veta hur djupt din kunskap går, men du gör inte mycket för att inge förtroende för det påståendet. Det är mycket "så här är det", och väldigt lite "..för att".

Det är också en tråkig inställning att se många av hans citat som lögner. Som att man inte kan lära sig mer med tiden, som att han gjorde tidigare kommentarer från en position av total kunskap. Som att man inte bör ändra sig när verkligheten visar sig vara annorlunda från de man föreställde sig. Han är definitivt inte en PR-person heller. Han har bett om ursäkt för hur dåligt han har uttryckt sig ibland.

Hur kollar du upp komponentpriser? Direkt från tillverkare in Kina är ju det enda rimliga, länka din källa.

Jag sätter själv ihop hårdavara (DIY eurorack-syntar och känner folk som gått från källarproducering till massproducering av elektronik så viss inblick har jag allt). De ockerpriser du ser elektroniksaker för i te.x svensk handel säger absolut ingenting. Jag handlar uteslutande från kina när jag köper elektronikdelar. Ofta från ebay och då betalar jag såklart ett påslag på många procent då ebay tar ut en avgift från säljaren så han måste ju lägga till detta på priset. En elektronikdel i sverige som kostar 150:- i butik kan man få för 6:- inkl frakt från Kina. Som en liten jämförelse.. Om jag kunde beställa direkt från tillverkaren (stororder) samma grej kostar under 1-2:-. Jag tror inte du inser hur lite elektronik från kina kostar.

Men låt oss säga att du har rätt ändå, för skojs skull. Det betyder ju att det är en flopp, inga stora utvecklare kommer bry sig om detta blir normalpriset, VR kommer inte leta sig in bland medelsvenne, det är det som behövs för att stödet ska komma. Min syn är ju i så fall mer positiv, att det är ockerpriser till en början.

Om Palmer har rätt, att de inte ens går i vinst, då kommer det floppa såklart och priset kanske to.m kommer gå upp. Med floppa menar jag att det inte kommer nå ut för att få tillräckligt stort stöd. Att det kommer komma ett fåtal titlar ja, men det är min mening en flopp och inte det man pratat om - dvs att VR ska slå igenom stort.

Att han ljuger är ju uppenbart? Om inte så vill jag ha en länk till det där jättebilliga VR-headsetet han pratade sig så varm om, det som skulle vara så billigt att VR skulle nå ut till den breda massan. Tack på förhand


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Horniak:

Rätt intressant. Folk försöker förklara priset på många sätt.

Oavsett så är priset högt om man ser till de uttalanden de har gjort tidigare som handlat om priser "snäppet" över 350$. Och där kan ingen säga något annat...

Precis som att 20kr skulle vara dyrt för en liter mjölk så är CV1 dyr jämfört med tidigare uttalanden och versioner.

Om dagens pris är värt det, ja det är väl upp till var och en.

Om testversionerna hade kostat 600-700 dollar/euro hade det här inte varit ett dugg överraskande. Men givetvis förväntar sig många ett ungefär lika högt pris för slutversionen. Väldigt märkligt av Oculus tycker jag. Det spelar mindre roll att man får mycket dyr hårdvara för pengarna när folk upprörs över hur mycket dyrare än förväntat den blev.

O inte fan kunde jag hålla mig ändå. Aja, brukar alltid vara så ekonomisk när jag köper mina prylar. Får väl gå denna gången

Medlem

Vänta bara tills de andra 90 VR headseten kommer priser kommer pressas!

Skriv svar