Sony: Playstation 4 är 60 % mer effektiv än motsvarande pc
Surprise! Självklart är det enklare att optimera efter en "fast" hårdvara, vilket de själva säger
Processor: Intel Core i7 14700k
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16
Rätta mig om jag har fel, men är den hårdvaran inte fortfarande klen jämfört med en sisådär hyfsat ny PC?
"Ny PC" är ett väldigt brett begrepp. Kostar den "nya PC'n" 35000:- eller 2390:-?
Men ja, hårdvaran är hyffsat klen. Förutom dess 8GB GDDR5 minne, det äger.
Fast för sina ynka 3000:-, som PS4 kostar. Så är det mycket hårdvara i mina ögon.
Fråga, kan man ens använda "morpheus" på en pc ?
Om inte så är jämförelsen efterbliven.
Är inte ovanligt precis att folk dömmer ut konsoler på forum, jag orkade inte se videon men hela poängen är väl att man inte kan jämnföra delarna med en dator rakt av (vilket alla vet?)
Jämnförelsen är väl inte alls dum när ma pratar om komponenter/optimering/effekt eller något u den stilen.
Är inte så speciellt sugen på VR, med en specifik produkt inom vr som är speciellt byggd för att fungera med den begränsande hårdvaran de har är det ändå spännande att se vad det blir i slutet.
Jag är milt sagt skeptisk. Även när de optimerat byxorna av sig själva så kan inte en PS4 hålla jämnt skägg med en lite biffigare PC. Skillnaderna mellan konsol och PC är inte så jättestora oftast när man sitter >1,5 meter från TV:n som de flesta gör men när du väl satt VR-brillorna på nästippen då kommer alla små skavanker och brister bli plågsamt kännbara.
Men hey - jag äger en PS4 själv så jag blir gärna positivt överraskad.
Rätta mig om jag har fel, men är den hårdvaran inte fortfarande klen jämfört med en sisådär hyfsat ny PC?
PS4 har alltid varit klen mot en hyfsat ny stationär PC.
Men man får heller inte glömma att du får en färdig spelmaskin som presterar hyfsat bra om du inte har speciellt höga krav på grafik men värdesätter spelupplevelse i första hand.
PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U
En konsoll är definitivt mycket effektivare än en motsvarande PC, förutom att hårdvaran är mycket lättare att optimera för så dras de inte med ett i närheten så tungt OS som en dator gör, utan har ett minimalt sådant avsett för en enda sak.
Sen motsvarar inte någon konsoll en modern PC, hårdvaran i en konsoll är i relativt sett åldrad redan när den släpps på marknaden.
Jag är milt sagt skeptisk. Även när de optimerat byxorna av sig själva så kan inte en PS4 hålla jämnt skägg med en lite biffigare PC. Skillnaderna mellan konsol och PC är inte så jättestora oftast när man sitter >1,5 meter från TV:n som de flesta gör men när du väl satt VR-brillorna på nästippen då kommer alla små skavanker och brister bli plågsamt kännbara.
Men hey - jag äger en PS4 själv så jag blir gärna positivt överraskad.
De är ju mer att det är bra mycket fetare lager av skräp mellan hårdvaran och spelet på en pc än vad de är på konsollerna. Det blir ju bättre och bättre på PC men det är ju en av de stora anledningarna.
Tja den kanske kan vara det men i praktiken har det ju hittills oftast inte varit sant.
Exempel där båda versionerna är rätt väl optimerade, på en kass gammal PC:n som har typ 60% bättre grafikdel:
Men även om utvecklarna lyckas krama ur ~60% mer kommer de fortfarande bara upp till hälften av vad som rekommenderas för att lira spel på Rift och Vive.
Så det borde väl inte komma som någon överraskning för någon som har koll att VR upplevelsen på konsol inte kommer vara liknande som på PC. Vilket självklart är helt okej så länge man då inte förväntar sig kunna lira krävande spel som Elite Dangerous eller GTA V på playstation-VR.
Det som intresserar mig snarare med Sony-VR är även det jag fruktar, att det kommer special gjorda spel för just VR. De spelen kan bli intressanta men risken är nog tyvärr hög att det bara mest blir en massa gimmick titlar, liknande det vi såg med förra generationens motion-control spel.
Sen hur man än vrider och vänder kvarstår det faktum att man trycker en 1080p skärm mot ansiktet och oavsett om man lirar i 120fps så kommer det se grötigt ut. Plus de usla motion kontrollerna som är tänkt att användas i många spel hjälper nog inte heller, så jag tror tyvärr att hela konceptet på konsol är rätt döfött från början.
Ska man också vara brutalt ärligt tror jag även RIft och Vive kommer vara lite av en besvikelse för många med tanke på hur mycket folk överhypat VR de senaste åren. 100-120fov kommer kännas klastrofobiskt för många och inte riktigt leverera den där holyshit känslan flera nog förvänta sig.
Jag tippar på att det kommer dröja tills gen-2 eller 3, då man lyckas få in 210fov, 5k och 120hz som standard innan VR slår igenom hårt.
Det är konstigt att den där 60% bättre effektiviteten inte synts till tidigare då
Jagminns när jag satt på i7 2600k och geforce gtx 570 som jag köpte till bf3 det presterade bättre fortfarande sen när ps4 släpptes och sen har jag bara bytt grafikkort efter det och då är det mils avstånd i skillnad igen.
Felet imo är att ps4 och xbox one bara försöker vara så lika pc som möjligt utan att sattsa på nått eget.
Visst finns det undantag men generellt sett så.
"Alla konsoler är likadana, vilket gör optimeringsarbete mycket lättare"
Är det därför en del spel flyter på som smör medans en del måste få day 1-patchar för att kunna köras någorlunda alls?
Jag är skeptisk, men visst, till viss del kan han väl ha rätt.
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
Sån här försäljningshype har man ju hört innan. Vem kommer ihåg Cell-processorn? http://arstechnica.com/gadgets/2006/12/8455/
Men även om utvecklarna lyckas krama ur ~60% mer kommer de fortfarande bara upp till hälften av vad som rekommenderas för att lira spel på Rift och Vive.
Nej, rekommendationerna för att lira spel på Rift och Vive gäller enbart för PC, de går inte att jämföra med en konsoll av flera orsaker.
Ett headset för PS4 kommer att vara oerhört mer optimerat för maskinen än vad någon hårdvara någonsin kommer att kunna vara på en PC.
Men även om utvecklarna lyckas krama ur ~60% mer kommer de fortfarande bara upp till hälften av vad som rekommenderas för att lira spel på Rift och Vive.
Nej, rekommendationerna för att lira spel på Rift och Vive gäller enbart för PC, de går inte att jämföra med en konsoll av flera orsaker.
Ett headset för PS4 kommer att vara oerhört mer optimerat för maskinen än vad någon hårdvara någonsin kommer att kunna vara på en PC.
Och det var ju just därför jag skrev så här precis efteråt:
...Så det borde väl inte komma som någon överraskning för någon som har koll att VR upplevelsen på konsol inte kommer vara liknande som på PC...
Och hela det här med "oerhört mer optimerat" verkar ju inte stämma så ofta med verkligheten.
Vid launch presterade en PC med liknande delar bättre än vad en xbox1 eller PS4 klarade av https://www.youtube.com/watch?v=wiS9LC6X55Q&t=5m55s
Största skillnaden nu när spelen blivigt mer krävande verkar vara att båda presterar ungefär lika uselt, hurray?
Stora problemet med VR däremot är ju att utvecklarna inte kan ta till de vanligaste tricken när de "optimerar" spelen, dvs att sänka upplösningen, AA och frameraten. Om de nu inte vill skapa en spymaskin.
Inte om man ska köpa en PC för samma pris som en ps4:a och sen använda VR.
Man betalar av den subventionerat billigare hårdvaran med varenda spel man köper sen. Spel på PC är generellt sett mycket billigare än på PS4. Köper man många spel och har tänkt att ha hårdvaran ett tag så blir det en och en annan krona.
Jag är milt sagt skeptisk. Även när de optimerat byxorna av sig själva så kan inte en PS4 hålla jämnt skägg med en lite biffigare PC. Skillnaderna mellan konsol och PC är inte så jättestora oftast när man sitter >1,5 meter från TV:n som de flesta gör men när du väl satt VR-brillorna på nästippen då kommer alla små skavanker och brister bli plågsamt kännbara.
Men hey - jag äger en PS4 själv så jag blir gärna positivt överraskad.
De är ju mer att det är bra mycket fetare lager av skräp mellan hårdvaran och spelet på en pc än vad de är på konsollerna. Det blir ju bättre och bättre på PC men det är ju en av de stora anledningarna.
Absolut och det går ju bevisligen att få till riktigt tjusiga spel på konsoler men beräkningskraften har likväl ett tak som inte rör sig någonstans och när man inte kan nöja sig med lägre FPS så får det grafiska lullet stryka på foten istället.
"Alla konsoler är likadana, vilket gör optimeringsarbete mycket lättare"
Är det därför en del spel flyter på som smör medans en del måste få day 1-patchar för att kunna köras någorlunda alls?
Jag är skeptisk, men visst, till viss del kan han väl ha rätt.
Rent tekniskt har han ju rätt, men det är som du säger.
Problemet är ju de som gör spelen, eller i alla fall utgivarna, eftersom alla har samma hårdvara, så borde det inte vara ett dugg svårt att optimera spelen så att man ligger på stadiga 30 eller 60 FPS, det är ju bara att anpassa grafiken efter hårdvaran.
Tyvärr så är det inte alltid så, utan spelen ska bara släppas snabbt, och företagen ska tjäna snabba pengar.
Det kommer med största sannolikhet vara exakt likadant med VR och konsol, det hade kunnat bli bra, men kommer knappast bli det, ingen optimering här inte, spelet måste ju släppas, annars får vi inte in pengar innan bokslutet.
Ja, jag är skeptisk.