Sony avslöjar priset på Playstation VR

Medlem

Jag sitter på en One men är bra sugen på VR. Får kanske skaffa en PS4 för detta så jag kan spela EVE-rymdspelet. Det verkar riktigt bra.

Några nyheter om Microsoft och VR?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Fritte87:

Jag har inte så stor koll på allt detta med vr eller vad de andra företagen kallar sina produkter(vad kallar man denna tekniken i grunden?), men min första tanke inför ett eventuellt köp är ju, om jag inte missuppfattat, om man tar skada av att ha skärmar några centimetrar ifrån ögonen? Rekommenderat avstånd till datorskärmen är väl 50-100cm? Borde inte detta även va ett problem för de med synfel?

Hoppas någon kan upplysa mig

Det sitter linser framför skärmen, en för varje öga, för att lösa detta. Vet inte exakt hur långt det egentliga fokusavståndet blir med linselementen framför skärmen - det får någon gärna fylla i om man vet - men gissningsvis blir det väl kanske mellan 50-100cm?

k3m
Medlem
Skrivet av LoffeLuff:

Hur ska det gå att spela VR om det inte går att hålla 30fps ens i "vanliga" titlar?

är oxå starkt skeptisk till att vi får lika fin grafik på VR som på skärm. nä, till spelande kommer VR vara uruselt. men jag hoppas det slår i genom ändå. för om några när tekniken utvecklats. då blir det mumma med VRporr och VRspel

Medlem
Skrivet av gerald:

Det är en extra processor för avlastning av ps4 , bajs blir fortfarande bajs även fast du kallar det nått annat.
Punkt.

Jag försöker bara klargöra att det inte rör sig om något externt grafikkort eller extra CPU som kommer att ge PS4 bättre grafikkapacitet. Det är väldigt många som tror detta.

"Avlastningen" som sker iom 3D-ljudet är troligtvis försumbar och snarare något de kunde slänga in "gratis" när de ändå har ett chip där för att spegla bilden.

Skrivet av bbkkyy:

Det sitter linser framför skärmen, en för varje öga, för att lösa detta. Vet inte exakt hur långt det egentliga fokusavståndet blir med linselementen framför skärmen - det får någon gärna fylla i om man vet - men gissningsvis blir det väl kanske mellan 50-100cm?

DK2 har 1,3 m fokusavstånd och Vive har fokus på oändligheten. Vad Rift kör på har de väl inte specificerat.

Flakmonkey

För mig personligen så är det här det enda "vettiga" alternativet, med tanke på prisbilden och rapporterna som man fått från den vittnar ju om att det levererar en bra VR-upplevelse. Inte som man får till Vive och OR direkt, men det är ju lite som att tro att du ska kunna köpa en Volvo och sen tro att du kan komma upp i samma hastigheter som i en Ferrari Enzo... En Enzo vore förstås trevligt men jag tror att för de allra flest räcker det gott och väl med en Volvo

Sen är ju den stora frågan om VR är något att ha i dagsläget.

Medlem

De som skapar spel till Ps-VR behöver inte tänka på alternativa konfigurationslösningar då ps4'n ser likadan ut världen över, undantag av små komponenter kanske. Spel släppta för VR kommer vara så optimerade de kan, klart att de kommer få tilräckligt med fps att du inte mår dåligt när du spelar. Ögongodis, bygger de spelet stilistiskt (Zelda - Windwalker, Journey m.fl.) kommer de säkert bygga minnesvärda spel både astetiskt och spelmekaniskt. Ger spelen rätt "Vibe" så spelar vi ju nästan allt. Good Vibes, spela de spel som känns gött och rätt, olika don från person till person.

Medlem
Skrivet av Incal:

Nån som har en aning om hur upplösningen blir om man kollar på VR-film? Jag är främst intresserad av att köpa den för att kolla på VR-porrfilm (ja jag är seriös).

U(t)pplösningen är 1080p. Varken mer eller mindre.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Så, om man vill ha den för spel så är det obligatoriskt att köpa till kameran (minst). Det innebär att priset kommer att bli ca 450 Euro. Undrar om de kommer att släppa drivrutiner til Windowsplattformen. Om Sony kan ta sig ur sitt inmålade hörn, så hade de kunnat döda av VR-marknaden totalt eftersom det handlar om priser som säkert 50% av de som inte har råd att köpa de andra kommer att acceptera.

Edit: Dessutom, men den upplösningen kommer dessutom de flesta PC-ägarna inte behöva uppgradera sina GPUer vilket, i alla fall för mig, är en faktor.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Incal:

Nån som har en aning om hur upplösningen blir om man kollar på VR-film? Jag är främst intresserad av att köpa den för att kolla på VR-porrfilm (ja jag är seriös).

Den faktiska upplösningen blir lägre än 1080p pga att inte hela skärmen kan utnyttjas. Sedan beror det på hur långt från dig den virtuella skärmen ska befinna sig. Om du fyller hela synfältet med bilden försvinner ju också lite av poängen med VR, då blir det endast en stereoskopisk bildvisare.

Om du använder en filmvisare som renderar en "biosalong" i VR blir upplösningen för själva filmen något bättre än 480p.

Den upplevda upplösningen är dock högre pga att du hela tiden rör huvudet lite, vilket fungerar som temporal antialiasing. Så jag skulle säga att upplevelsen snarare är 720p typ.

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Incal:

Nån som har en aning om hur upplösningen blir om man kollar på VR-film? Jag är främst intresserad av att köpa den för att kolla på VR-porrfilm (ja jag är seriös).

U(t)pplösningen är 1080p. Varken mer eller mindre.

Jag testade google cardbord med en S4 och den skärmen har en upplösning på 1080p, men jag gjorde det bara en gång då skärmens upplösning var alldeles för låg. Det vara rena lego drömmen.
Jag testade min systers HTC med 1440 skärm och den var acceptabel, men för att det det ska funka bra så behövs 4k.

Medlem

Känns som det är gott om spekulationer just nu, så jag väntar nog med min åsikt tills jag vet mer.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Sen är ju den stora frågan om VR är något att ha i dagsläget.

För en prylnörd är det nog helt klart något att ha. Kan tänka mig att det är väldigt kul i början, innan man inser att spelen faktiskt är ganska mediokra. Tekniken behöver nog nåt år eller två för att finslipas innan det blir riktigt bra.

Jag känner mig tveksam just nu, men kommer säkert sitta med en VR från dag ett

Inaktiv
Skrivet av Ender:

Känns som det är gott om spekulationer just nu, så jag väntar nog med min åsikt tills jag vet mer.

Din åsikt är ju att det är gott om spekulationer?

Flakmonkey
Skrivet av Spectral:
Skrivet av Nosnos:

Sen är ju den stora frågan om VR är något att ha i dagsläget.

För en prylnörd är det nog helt klart något att ha. Kan tänka mig att det är väldigt kul i början, innan man inser att spelen faktiskt är ganska mediokra. Tekniken behöver nog nåt år eller två för att finslipas innan det blir riktigt bra.

Jag känner mig tveksam just nu, men kommer säkert sitta med en VR från dag ett

För typ 4-5 år sedan hade jag definitivt köpt en, men jag tycks ha tagit mig ur det där "träsket" där jag måste ha allt dag ett... Nu när min mobilpott var full på jobbet så valde jag ju tex en mobil som täcktes helt av potten istället för att lägga ut lite extra. Motivationen då var att den ju ändå kan göra allt det jag vill att den ska göra. Det hade inte hänt för 4-5 år sedan, då hade jag tagit det värsta bara därför att

Medlem
Skrivet av Fritte87:

Jag har inte så stor koll på allt detta med vr eller vad de andra företagen kallar sina produkter(vad kallar man denna tekniken i grunden?), men min första tanke inför ett eventuellt köp är ju, om jag inte missuppfattat, om man tar skada av att ha skärmar några centimetrar ifrån ögonen? Rekommenderat avstånd till datorskärmen är väl 50-100cm? Borde inte detta även va ett problem för de med synfel?

Hoppas någon kan upplysa mig

Någon annan kanske redan har svarat dig men here goes nothing:
Alla de kommande VR-headseten har linser mellan ögonen och skärmen som sitter där för att ögonen inte ska behöva fokusera på 10cm avstånd. Jag vet inte hur din syn fungerar men om jag sätter mig 10cm framför en vanlig skärm som blir det bara suddigt. Linserna är kalibrerade lite olika beroende på vilken modell det gäller, Valves HTC Vive är t.ex. kalibrerad på fokus i oändligheten, vilket skulle motsvara om du ställer dig utomhus och tittat på något väldigt långt borta. Ögonen behöver alltså inte anstränga sig alls för att fokusera här eftersom det är dess naturliga läge. Jag tror att Oculus Rift kommer ha ett fokusavstånd på någonstans runt 1.5 meter men jag är osäker där.

Medlem
Skrivet av vampyrer_suger:
Skrivet av Ender:

Känns som det är gott om spekulationer just nu, så jag väntar nog med min åsikt tills jag vet mer.

Din åsikt är ju att det är gott om spekulationer?

Kanske, eller så är det bara din åsikt att det är det.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av vampyrer_suger:
Skrivet av Ender:

Känns som det är gott om spekulationer just nu, så jag väntar nog med min åsikt tills jag vet mer.

Din åsikt är ju att det är gott om spekulationer?

Kanske, eller så är det bara din åsikt att det är det.

Jag tror jag väntar med min spekulation tills det finns fler åsikter.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Ocullus XBOX VR.


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av seifuku:
Skrivet av Incal:

Nån som har en aning om hur upplösningen blir om man kollar på VR-film? Jag är främst intresserad av att köpa den för att kolla på VR-porrfilm (ja jag är seriös).

mm tentakler och blyga tjejer med sjömansjacka och kattöron

Nej jag vill se en vanlig POV film men filmad i VR så att det går att vrida huvudet och se sig runt.

Medlem
Skrivet av Hullken:
Skrivet av Incal:

Nån som har en aning om hur upplösningen blir om man kollar på VR-film? Jag är främst intresserad av att köpa den för att kolla på VR-porrfilm (ja jag är seriös).

Den faktiska upplösningen blir lägre än 1080p pga att inte hela skärmen kan utnyttjas. Sedan beror det på hur långt från dig den virtuella skärmen ska befinna sig. Om du fyller hela synfältet med bilden försvinner ju också lite av poängen med VR, då blir det endast en stereoskopisk bildvisare.

Om du använder en filmvisare som renderar en "biosalong" i VR blir upplösningen för själva filmen något bättre än 480p.

Den upplevda upplösningen är dock högre pga att du hela tiden rör huvudet lite, vilket fungerar som temporal antialiasing. Så jag skulle säga att upplevelsen snarare är 720p typ.

Men jag trodde (hoppades) att man filmade en film med "VR-kameror" och att upplösningen på hela den halvsfären blev mycket större än 1080p och att beroende på var man väljer att titta så skärs en del av bilden ut, skickas till glasögonen som visar just det bildsnittet med 1080p. Jag är inte intresserad av en vanlig film som konverterats till VRformat som nåm VR-biograf utan en film som är filma med VR som mål från start.

Medlem
Skrivet av Incal:
Skrivet av Hullken:
Skrivet av Incal:

Nån som har en aning om hur upplösningen blir om man kollar på VR-film? Jag är främst intresserad av att köpa den för att kolla på VR-porrfilm (ja jag är seriös).

Den faktiska upplösningen blir lägre än 1080p pga att inte hela skärmen kan utnyttjas. Sedan beror det på hur långt från dig den virtuella skärmen ska befinna sig. Om du fyller hela synfältet med bilden försvinner ju också lite av poängen med VR, då blir det endast en stereoskopisk bildvisare.

Om du använder en filmvisare som renderar en "biosalong" i VR blir upplösningen för själva filmen något bättre än 480p.

Den upplevda upplösningen är dock högre pga att du hela tiden rör huvudet lite, vilket fungerar som temporal antialiasing. Så jag skulle säga att upplevelsen snarare är 720p typ.

Men jag trodde (hoppades) att man filmade en film med "VR-kameror" och att upplösningen på hela den halvsfären blev mycket större än 1080p och att beroende på var man väljer att titta så skärs en del av bilden ut, skickas till glasögonen som visar just det bildsnittet med 1080p. Jag är inte intresserad av en vanlig film som konverterats till VRformat som nåm VR-biograf utan en film som är filma med VR som mål från start.

Då förstår jag vad du menar. 360 (helst i 3D) i hög upplösning som 4K ser bra ut i en DK2 och ser såklart ännu bättre ut i konsumentversionerna.

12
Skriv svar