Diskutera – Det otäckaste ögonblicket i ett spel är...
När man som liten noob hade ryggsäcken full med värdefull loot och mötte en röd spelare ute i skogen i Ultima Online.
Original-fear. När man klättrar upp för en stege och Alma syns när en precis klättrar förbi golvkanten. Höll på att skita ner mig totalt
Det minns jag som väldigt väldigt läskigt!
En av mina starkaste minnen är från Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth när man i ett tidigt skede måste fly från hotellet medans fiskmänniskor jagar än. Att behöva stänga dörrar bakom sig och låsa och blockera med saker medans man i panik försöker fly var något nytt för mig i ett spel då, hade inte spelat så många spel där man inte bara kunde skjuta tillbaks. (Senare får man ju vapen och det bli mer av ett actionspel, men hotellsekvensen var väldigt stark).
Senaste gången och det första jag tänkte på nu är nog Resident evil 7
..ett visst dockhus där man blir jagad av någon stor monsterbaby som inte gick att ha ihjäl, man skulle hinna fram till någon hiss/iknapp. Då va det rysningar av obehag vill jag lova...
Ja den biten var rätt skrämmande. 😅
Det otäckaste ögonblicket i ett spel är när ens konsol eller PC krashar mitt under spelet sparas så man inte vet om man kommer få en korrupt sparfil eller ej.
Min gamingstream => https://kick.com/Mr_Strange
Andra socials/länkar => https://linktr.ee/Mr_Strange
T-Rex comes to life från Äventyr bland dinosaurier. En 3D-animerad video där ett tyrannosaurusfossil steg för steg förvandlas till ett skelett och sedan till en levande Tyrannosaurus. Ackompanjerad med skräckmusik som för tankarna till Exocisten. Speciellt otäckt är det när ögonen träder fram. Tyckte det var väldigt obehagligt att kolla på som liten.
T-Rex comes to life från Äventyr bland dinosaurier.
Vilken trip down memory lane! det där hade man förträngt!
Condemned: Criminal Origins
Detta spelet hade ett flertal minnesvärda ögonblick, utöver den allmänt obehagliga stämningen.
Exempelvis när man befinner sig i det nedlagda varuhuset där vissa mannekäng dockor ”kommer till liv” och börjar jaga en. Särskilt vid ett tillfälle då man vänder sig om eller om man föll ned i ett hål och plötsligt står dem och omringar spelaren helt livlösa varpå man får knöla sig förbi dem..
Ett annat tillfälle är när man med sin kamera ska dokumentera en brottsplats där ett skändat lik är intryckt i ett skåp i ett omklädningsrum, varpå man zoomar in på ansiktet och ”liket” plötsligt lever och skriker en i ansiktet 😱.
🎮 PS4 Pro 1TB CUH-7216b| 🖥️ Sony Bravia KD55-XF9005| 🔊 Sony HT-XF9000 2.1 Soundbar| 📀 Sony UBP-X700
Original-fear. När man klättrar upp för en stege och Alma syns när en precis klättrar förbi golvkanten. Höll på att skita ner mig totalt
Jepp! Första jag kom att tänka på. Men hade för mig att man skulle klättra NER för en stege och att hon stod bakom en när kameran snurrade runt. Oavsett; F.E.A.R, Alma och stege. Min datorstol var på andra sidan rummet ungefär 0,1ms efter att hon dök upp.
När man som liten noob hade ryggsäcken full med värdefull loot och mötte en röd spelare ute i skogen i Ultima Online.
https://media.tenor.com/ZaitWKx4C9oAAAAM/the-simpson-homer-si...
Kal Ort Por och sen prutt-ljudet när man fizzlar. Adrenalin så att händerna skakar och man knappt kan klicka på rune-jäveln. Ren och skär dödsångerst. OOooOooOo.
Det minns jag som väldigt väldigt läskigt!
En av mina starkaste minnen är från Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth när man i ett tidigt skede måste fly från hotellet medans fiskmänniskor jagar än. Att behöva stänga dörrar bakom sig och låsa och blockera med saker medans man i panik försöker fly var något nytt för mig i ett spel då, hade inte spelat så många spel där man inte bara kunde skjuta tillbaks. (Senare får man ju vapen och det bli mer av ett actionspel, men hotellsekvensen var väldigt stark).
Oj ja de är nog högt upp på listan. Kommer ihåg att första halvan av de spelet kunde jag inte spela utan att någon var hemma.
I have spoken..
Den jag tänkte på också. Snacka om att spelet gjorde skäl för sitt namn..
❓ Saknar du Calle Johansson-Sundelius (och Victor Leijonhufvud)? 🎙️ Lyssna på podden Virtuellt och må gott!