Quake Champions är inget moba – ska satsa på e-sport

Medlem

Är 30+ men håller inte med alla Arena fans. Min lillebror köpte Quake på release i Sverige. Quake handlar om att spöa Strogg alternativt Shub-niggurath. Arena är spelet som sabbade serien. För mig då...

Gnällkuk
Skrivet av anon_306295:
Skrivet av tricky:
Skrivet av AXXE:
Skrivet av tricky:
Skrivet av AXXE:
Skrivet av tricky:

Hoppas på mod-stöd! Då kan de göra vad de vill med nya Quake, bara jag kan köra "riktiga" Quake utan allt nytt tjafs!

Du vill alltså spela "riktiga quake" utan allt nytt tjafs?Lett.Fortsätt spela det då.

Nej, jag vill ha möjligheten att spela nya Quake fast att det ska finnas stöd för att spela det som originalspelet i form av pwups och vapen.

Men det blir ju som quake med snyggare grafik?Jag älskar Q1/Q2 också men vill gärna ha helt nytt gameplay.Blir det för mycket Q1/Q2 så skrämmer det bort nya spelare?

Varför skulle det göra det? Jag hoppades på ett mod-stöd så man hade valmöjligheten att spela mer som orginalspelen, jag sa inte att man skulle ta bort allt nytt.

Sen vet jag inte om det verkligen skulle skrämma bort nya spelare, varför skulle det göra det?

De främsta anledningarna tror jag är:

1. För att det är gammaldags. Även om det finns ett otroligt djup i Quake så är det inget som syns vid första anblick. Team Deathmatch, det var väl sånt man spelade innan man uppfunnit intressantare spellägen? Typ. Svårt att sälja TDM och CTF som häftiga spellägen idag.

2. Det skulle betyda att det skulle vara näst intill omöjligt att bli en av de bästa när det redan finns folk som har 15-20 års försprång vilket skrämmer iväg många som kanske gillar att "satsa". Lättare när alla börjar från 0, även om så inte riktigt kommer att vara fallet.

Som svar på det första tror jag inte det skulle skrämma iväg folk, själva core gameplay var ju det som gjorde quake så kul i första hand, inget spelläge i världen kan sminka över ett spel om det är dåligt i grunden. Det känns som man lägger till för mycket i många spel idag, ungefär som att ju mer saker det finns i spelet desto bättre blir det.

Istället blir det rörigt och när det finns så många olika saker att fokusera på som klasser, uppgraderingar, diverse powerups osv så blir det lätt obalanserat och är dessutom svårare att sätta sig in i för att kunna utnyttja. Dessutom tillkommer "op-problematiken". Det enda som var åt det hållet med gamla Quake var folks kvalité på internetanslutning. Tvivlar inte på att folk skulle tycka att CTF var skoj om det bara kändes balanserat, snabbt och kul.

Det är näst intill omöjligt att bli bäst på något spel alls idag, det finns alltid folk som har mer tid än du har och som är bättre i grunden på det mesta. Att säga att det skulle vara ett problem med folk som har 15-20 års försprång känns lite udda, även om det fortfarande finns en liten klick aktiva spelare så måste det vara extremt få som spelat Quake sedan det släpptes fram tills idag.

Om det nu skulle innebära ett problem så borde det inte vara så svårt att lösa genom att dela in folk i olika brackets för skillnivå. Det är ju klart roligare att spela med folk runt sin egen nivå men du lär dig alltid mest och blir bättre snabbare genom att spela mot bättre motståndare.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Förstår inte rubriken, var det någon som trodde det skulle bli ett moba?

Inaktiv
Skrivet av tricky:

Det är näst intill omöjligt att bli bäst på något spel alls idag, det finns alltid folk som har mer tid än du har och som är bättre i grunden på det mesta. Att säga att det skulle vara ett problem med folk som har 15-20 års försprång känns lite udda, även om det fortfarande finns en liten klick aktiva spelare så måste det vara extremt få som spelat Quake sedan det släpptes fram tills idag.

Om det nu skulle innebära ett problem så borde det inte vara så svårt att lösa genom att dela in folk i olika brackets för skillnivå. Det är ju klart roligare att spela med folk runt sin egen nivå men du lär dig alltid mest och blir bättre snabbare genom att spela mot bättre motståndare.

Det stämmer ju iof att det är nästan omöjligt att bli bäst på vilket spel som helst.
Men de bästa spelarna i Quake Live idag har lirat länge. Evil förmodligen sen Q3 släpptes alltså 16-17 år, Cypher och Rapha i minst 10 år.
Evil är den bästa europeiske QL-spelaren nu när Cypher gått över till Overwatch, och han har ju en 10 år gammal frag movie liksom:


De andra Quake-spelen är ganska små men QL har ändå cirka 1000 aktiva spelare om dagen.
De flesta av dem har lirat i många många år och jag vet själv ganska många som spelat sen det släpptes. Nu har de flesta toppspelare hoppat på Overwatch-tåget dock.
Om Quake Champions skulle vara exakt samma sak som Quake 3/Quake Live skulle Rapha och Cypher fortsätta vara bäst i världen I QC i förmodligen flera år till och håva in alla prispengar(i duel iaf).

Finns ju folk som aldrig slutade spela Quakeworld heller Kommer vara en QW TDM turnering på detta års Quakecon med $25,000 i prispotten.

Testade det för första gången för några år sedan och var rätt häftigt att det första riktigt stora online-FPS:et fortfarande har befolkade servrar när så många FPS har kommit och gått efter det spelet.

Matchmaking är ju en annan fråga, men det bör ju fungera bra om man gör det som i CS. Att folk jagar ranks får ju också spelare att försöka bli bättre hela tiden.

Gnällkuk
Skrivet av anon_306295:
Skrivet av tricky:

Det är näst intill omöjligt att bli bäst på något spel alls idag, det finns alltid folk som har mer tid än du har och som är bättre i grunden på det mesta. Att säga att det skulle vara ett problem med folk som har 15-20 års försprång känns lite udda, även om det fortfarande finns en liten klick aktiva spelare så måste det vara extremt få som spelat Quake sedan det släpptes fram tills idag.

Om det nu skulle innebära ett problem så borde det inte vara så svårt att lösa genom att dela in folk i olika brackets för skillnivå. Det är ju klart roligare att spela med folk runt sin egen nivå men du lär dig alltid mest och blir bättre snabbare genom att spela mot bättre motståndare.

Det stämmer ju iof att det är nästan omöjligt att bli bäst på vilket spel som helst.
Men de bästa spelarna i Quake Live idag har lirat länge. Evil förmodligen sen Q3 släpptes alltså 16-17 år, Cypher och Rapha i minst 10 år.
Evil är den bästa europeiske QL-spelaren nu när Cypher gått över till Overwatch, och han har ju en 10 år gammal frag movie liksom:

https://www.youtube.com/embed/-9tAwVD4Gmo


De andra Quake-spelen är ganska små men QL har ändå cirka 1000 aktiva spelare om dagen.
De flesta av dem har lirat i många många år och jag vet själv ganska många som spelat sen det släpptes. Nu har de flesta toppspelare hoppat på Overwatch-tåget dock.
Om Quake Champions skulle vara exakt samma sak som Quake 3/Quake Live skulle Rapha och Cypher fortsätta vara bäst i världen I QC i förmodligen flera år till och håva in alla prispengar(i duel iaf).

Finns ju folk som aldrig slutade spela Quakeworld heller Kommer vara en QW TDM turnering på detta års Quakecon med $25,000 i prispotten.

https://www.youtube.com/embed/hF-s9N-gclA

Testade det för första gången för några år sedan och var rätt häftigt att det första riktigt stora online-FPS:et fortfarande har befolkade servrar när så många FPS har kommit och gått efter det spelet.

Matchmaking är ju en annan fråga, men det bör ju fungera bra om man gör det som i CS. Att folk jagar ranks får ju också spelare att försöka bli bättre hela tiden.

Mja... vet inte riktigt vart du ville komma med allt detta men ok


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Inaktiv
Skrivet av tricky:

Mja... vet inte riktigt vart du ville komma med allt detta men ok

Mjo jag ursäktar. Var lite "trött", svårt att hålla mig till poängen.
Men jag tror fortfarande något nytt vore bättre för nästan alla. De gamla spelen kommer finnas kvar att spela.
Grejen med mod-stöd som man kan återskapa de gamla spelen med är att man riskerar att dela upp spelarbasen vilket kanske inte är det bästa om spelet ska vara esports-inriktat.

Gnällkuk
Skrivet av anon_306295:
Skrivet av tricky:

Mja... vet inte riktigt vart du ville komma med allt detta men ok

Mjo jag ursäktar. Var lite "trött", svårt att hålla mig till poängen.
Men jag tror fortfarande något nytt vore bättre för nästan alla. De gamla spelen kommer finnas kvar att spela.
Grejen med mod-stöd som man kan återskapa de gamla spelen med är att man riskerar att dela upp spelarbasen vilket kanske inte är det bästa om spelet ska vara esports-inriktat.

Det gör man väl nästan ändå alltid idag med olika game modes som finns i spel som t ex Battlefield. Vissa gillar conquest, andra rush osv. Ska det vara e-sportsinriktat så tror jag snarare att det är viktigt att erbjuda olika "bra" alternativ. Sen säger jag inte att ett mer spartanskt Q1-läge är det allra bästa men eftersom alla gamla rävar som spelat Quake tidigare givetvis är intresserade av detta nya Quake så tror jag också att ett sådant läge förmodligen är det som skulle kännas tilltalande.

Även om det är bra och nyttigt med nytänk för att föra ett spel vidare så känns det många gånger som spel kommer med spellägen och funktioner som utvecklarna tycker var häftiga, men som få av de som faktiskt är tänkt att köpa spelet och spela det finner speciellt bra eller ens balanserande, då skapar man istället en misstro där spelarna känner att utvecklarna inte har koll på vare sig genren eller sina kunder.

Nåja, det är lite tidigt att dra för stora växlar av ett spel som antagligen inte ens kommer se dagens ljus förrän nästa år. Det som kändes positivt var att Tim hade haft QA-spelare hos sig som spelat det och enligt honom var positivt inställda till hur spelet var i nuläget.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

12
Skriv svar