Ny studie visar att tjejer är lika bra som killar i onlinespel

Medlem
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Cybersoul:
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Om det är så att reaktionstiden faktiskt är lägre hos män, rent genetiskt, vore det ju fint om en studie kunde bevisa det i spel. Och hur ligger det i så fall till med simultanförmåga, macro och microtänk i till exempel SC2?

Om jag inte minns helt galet, så finns det studier som visar på att kvinnor är bättre på multitasking, vilket bör vara till större fördel än snäppet längre reaktionstid i SC2 (om nu detta med reaktionstid nu verkligen stämmer).

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Om det är så att reaktionstiden faktiskt är lägre hos män, rent genetiskt, vore det ju fint om en studie kunde bevisa det i spel. Och hur ligger det i så fall till med simultanförmåga, macro och microtänk i till exempel SC2?

StarCraft 2 är en ganska krävande spel rent fysiskt för att orka spela mycket och lära in sin snabbhet. i dag har en ett Koreansk proffs i snitt 350-400apm under en match och ibland går den upp 700-800apm. tänk dig att ligga så hårt 8-10timmar varje dag, och det är bara Macro och Micro lägg till spel strategi på det. En match tar ca 10-15min så det blir en del matcher att spela under en dag.

Sen är Starcraft 2 mycket om stresshantering, vet dock inte hur det skiller sig mellan könen

Själv är jag het slut efter bara några timmar av spelande av Sc2 och jag är ganska låg nivå.

Man behöver inte vara någon maraton löpare eller body builder för att kunna bli bra och ha ork för sc2. Förstår inte riktigt ditt argument om fysiken

Självklart behöver man inte vara Maration löpare eller body builder. men fysik är mer än maraton löpning och body building . men man behöver lägga ner 10.000 tals matcher totalt för att bli något inom Esport och att spela mer och orka mer har en fördel, och män orkar mer än kvinnor pga fysiska skillnader.

Hur ofta är en kvinnlig nörd starkare och större och mer maskulin än en manlig nörd?

Och om det inte handlar om fysik vad handlar det då om? att män är smartare och bättre än kvinnor?
jag kollade på schackmästare och hittade bara massa män och nästan inga kvinnor alls så det kan ju vara så att män helt enkelt bara är bättre på allt kvinnor gör?

Ända skillnaden mellan man och kvinna är det fysiska

Medlem
Skrivet av didde:

Haha, folk som tror att inte kvinnor skulle orka spela en lång sc2 match har väl inte tänkt på att kvinnor faktiskt har den fysiska orken att föda barn. Jag tror att i fysisk rörelse har män (på elitnivå) en fördel. Men att det inte skulle klara av samma psykologiska press låter konstigt. Men bevisa mig gärna att jag har fel.
Jag tänker iaf på Toossgirl, som bara är EN tjej som lyckats hyfsat att bryta sig igenom. Hon fick skit för att killar tog det så hårt för att de förlorade mot en tjej. Fatta om attityden varit annorlunda. Hur många tjejer hade vågat spela mer? Hur många tjejer hade vi haft på elitnivå? Tror inte det är orimligt att tro att på en topp 10 skulle innehålla tre-fyra tjejer. Om inte mer.
Men spekulationer är alltid kul. Tänk om"

Om nu kvinnor kan bli värds bäst på sc2 genom att spela en match okey. men du glömmer man man måste spela 10.000 tals matcher för att bli något bra.

Att man får skit av killar är ju bara något possitivt . som att få vilken skit som helst . antigen tar man åt sig och gräver en grop eller använder som bränsle att köra på mer och döda nördar online!

Och det är svårare att vinna blizzcon än att föda ett barn, varje dag föds det tusentals barn och Blizzcon är något man kan vinna en gång per år

Medlem
Skrivet av didde:

Haha, folk som tror att inte kvinnor skulle orka spela en lång sc2 match har väl inte tänkt på att kvinnor faktiskt har den fysiska orken att föda barn. Jag tror att i fysisk rörelse har män (på elitnivå) en fördel. Men att det inte skulle klara av samma psykologiska press låter konstigt. Men bevisa mig gärna att jag har fel.
Jag tänker iaf på Toossgirl, som bara är EN tjej som lyckats hyfsat att bryta sig igenom. Hon fick skit för att killar tog det så hårt för att de förlorade mot en tjej. Fatta om attityden varit annorlunda. Hur många tjejer hade vågat spela mer? Hur många tjejer hade vi haft på elitnivå? Tror inte det är orimligt att tro att på en topp 10 skulle innehålla tre-fyra tjejer. Om inte mer.
Men spekulationer är alltid kul. Tänk om"

Word! Det handlar bara om att ge dom chansen, och då måste killar delvis sluta bete sig som rövhål och förminska tjejer förmåga! När det väl händer så lovar jag er att ni kommer se många tjejer briljera på e-sport och tv spel i stort.

Medlem

Ringde till en tjej häromdagen och fick korta svaret när hon svarade: "Jag lirar Dota, ringer upp sen efter matchen" *klick*

Blev jag precis dissad för ett spel?
Så det är SÅ det känns!


signatur

It's Nice To Be Important, But It's More Important To Be Nice

Medlem

Alla kan bli bra på spel om de spenderar tiden väl och inte bara kutar runt och gör ingenting som majoriteten av alla spelare verkar göra oavsett kön.

Medlem
Skrivet av Cybersoul:
Skrivet av didde:

Haha, folk som tror att inte kvinnor skulle orka spela en lång sc2 match har väl inte tänkt på att kvinnor faktiskt har den fysiska orken att föda barn. Jag tror att i fysisk rörelse har män (på elitnivå) en fördel. Men att det inte skulle klara av samma psykologiska press låter konstigt. Men bevisa mig gärna att jag har fel.
Jag tänker iaf på Toossgirl, som bara är EN tjej som lyckats hyfsat att bryta sig igenom. Hon fick skit för att killar tog det så hårt för att de förlorade mot en tjej. Fatta om attityden varit annorlunda. Hur många tjejer hade vågat spela mer? Hur många tjejer hade vi haft på elitnivå? Tror inte det är orimligt att tro att på en topp 10 skulle innehålla tre-fyra tjejer. Om inte mer.
Men spekulationer är alltid kul. Tänk om"

Om nu kvinnor kan bli värds bäst på sc2 genom att spela en match okey. men du glömmer man man måste spela 10.000 tals matcher för att bli något bra.

Att man får skit av killar är ju bara något possitivt . som att få vilken skit som helst . antigen tar man åt sig och gräver en grop eller använder som bränsle att köra på mer och döda nördar online!

Och det är svårare att vinna blizzcon än att föda ett barn, varje dag föds det tusentals barn och Blizzcon är något man kan vinna en gång per år

Du missförstår hela min poäng. Jämför inte barnafödande med sc2, utan att kvinnor tål minst lika mycket påfrestningar som män. Det var någon som påstod att de inte skulle ha orken, vilket de definitivt har.

Menar inte att skiten hon fick gjorde att det var synd om henne. Men i Korea, iaf när hon spelade var väldigt hårda mot tjejer överlag. Medan om man var kille och spelade var det en vanlig vardag. Men självklart anser jag att tjejer också ska kunna ta skit när det ges. Man får bara jämföra skiten lite. Men orkar inte in på en sådan debatt.

Det jag menar är att kvinnor har minst lika bra förutsättningar fysiskt och psykiskt att bli proffs. Det är det sociala och kulturella som hindrar dem just nu. Det finns inget utbud tillräckligt att göra rättvisa jämförelser mellan könen.

Medlem
Skrivet av Cybersoul:
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Cybersoul:
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Om det är så att reaktionstiden faktiskt är lägre hos män, rent genetiskt, vore det ju fint om en studie kunde bevisa det i spel. Och hur ligger det i så fall till med simultanförmåga, macro och microtänk i till exempel SC2?

Om jag inte minns helt galet, så finns det studier som visar på att kvinnor är bättre på multitasking, vilket bör vara till större fördel än snäppet längre reaktionstid i SC2 (om nu detta med reaktionstid nu verkligen stämmer).

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Om det är så att reaktionstiden faktiskt är lägre hos män, rent genetiskt, vore det ju fint om en studie kunde bevisa det i spel. Och hur ligger det i så fall till med simultanförmåga, macro och microtänk i till exempel SC2?

StarCraft 2 är en ganska krävande spel rent fysiskt för att orka spela mycket och lära in sin snabbhet. i dag har en ett Koreansk proffs i snitt 350-400apm under en match och ibland går den upp 700-800apm. tänk dig att ligga så hårt 8-10timmar varje dag, och det är bara Macro och Micro lägg till spel strategi på det. En match tar ca 10-15min så det blir en del matcher att spela under en dag.

Sen är Starcraft 2 mycket om stresshantering, vet dock inte hur det skiller sig mellan könen

Själv är jag het slut efter bara några timmar av spelande av Sc2 och jag är ganska låg nivå.

Man behöver inte vara någon maraton löpare eller body builder för att kunna bli bra och ha ork för sc2. Förstår inte riktigt ditt argument om fysiken

Självklart behöver man inte vara Maration löpare eller body builder. men fysik är mer än maraton löpning och body building . men man behöver lägga ner 10.000 tals matcher totalt för att bli något inom Esport och att spela mer och orka mer har en fördel, och män orkar mer än kvinnor pga fysiska skillnader.

Hur ofta är en kvinnlig nörd starkare och större och mer maskulin än en manlig nörd?

Och om det inte handlar om fysik vad handlar det då om? att män är smartare och bättre än kvinnor?
jag kollade på schackmästare och hittade bara massa män och nästan inga kvinnor alls så det kan ju vara så att män helt enkelt bara är bättre på allt kvinnor gör?

Ända skillnaden mellan man och kvinna är det fysiska

Är du på riktigt? Du kan inte äta kakan och ha den kvar, vilket det känns som att du försöker med angående fysiken. Du behöver inte ha bättre fysik än källartrollet, vilket inte är någon bra fysik, tjejer klarar faktiskt av att ha sämre fysik än någon som rör sin kropp mer än en rånörd. Dina argument har ingen bra grund

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Vargax:

Behövdes det verkligen en studie i detta? Finns väll ingen vettig människa som på allvar tror att tjejer är sämre på spel?! Handlar mer om att intresset har varit historiskt sett mindre snarare.

de få tjejer som lyckats ta sig in i tex SC2 eller CS scenen blir totalkrossade av killarna. trots liknande eller längre speltid.

Nu finns det ju dock andra saker än kön och speltid som har inverkan. Jag har inga siffror, men det skulle inte förvåna mig om det är hundra eller kanske tusen gånger fler killar än tjejer som spelar SC2 eller CS på ren elitnivå. Det innebär att det måste vara fler killar med talang.

Du själv är väl kille antar jag. Plöj ner ett par tiotusen timmar på SC2 och hör av dig sen när du är bäst i världen. Jag tippar på att du allt nötande till trots saknar de extra synapskopplingar som krävs för att krossa alla motspelare...

Medlem

Kanske inte relevant för frågan om e-sport men. Jag har tittat på ganska många twitch-streamar av både tjejer och killar som spelar. Och jag tycker mig ha märkt att tjejer spelar mer för att det är roligt och killar vill mer visa sig på styva linan. En tjej t.ex. plockar ofta upp en loot för att det kan vara något trevligt, medan killen ofta springer förbi looten för att det ändå inte är absolut nödvändigt för prestationen.
Även om andelen tjejer som spelar ökar, så kanske inte andelen som spelar "för att vinna" ökar lika mycket.
Själv tillhör jag kategorin som plockar upp looten.

Medlem
Skrivet av Vargax:

Behövdes det verkligen en studie i detta? Finns väll ingen vettig människa som på allvar tror att tjejer är sämre på spel?! Handlar mer om att intresset har varit historiskt sett mindre snarare.

Önskar detta var normativt tänkande.


signatur

{15:3} Dominus quasi vir pugnator, omnipotens nomen eius.
The Lord is a Man of War.

Inaktiv
Skrivet av ChosenByGod:
Skrivet av Vargax:

Behövdes det verkligen en studie i detta? Finns väll ingen vettig människa som på allvar tror att tjejer är sämre på spel?! Handlar mer om att intresset har varit historiskt sett mindre snarare.

Önskar detta var normativt tänkande.

"ifrågasätt ingenting, tro på gamla sanningar som saknar grund"?

Medlem

Intressant läsning alla länkar till.

Verkar ju ändå som om flera studier menar att kinnors hjärnor är lite snabbare på att reagera på ljud och bild. Men män är snabbare på att aktivera muskler. Detta verkar ge ett visst övertag för männen.

Men vi pratar ju extremt små skillnader. 20-50 ms kanske är en statistiskt säkerställd skillnad... men frågan är om det har någon större praktisk skillnad.

Sen är det tragiskt att så många verkar ha behovet av att "försvara sitt kön" till den grad som uppvisas här.

Medlem

yngre tjejer har väl oftast andra intressen än spel?
t ex smink, duckface-selfies, instagram, modebloggar och vem som är snyggast i one direction .. inte så konstigt att dom är underrepresenterade i e-sport även om dom hade kunnat va lika bra.

Medlem

Är väl ganska uppenbart att tjejer är sämre på spel när vi talar om elitnivå? Hur kan någon påstå något annat? Och ja, skillnaderna är definitivt biologiska på denna nivå!

Precis på samma sätt som den duktigaste tjejen aldrig kan komma i närheten av en kill-eliten i fysiskt krävande sporter (fotboll, 10-kamp, boxning) eller uppgifter som kräver mycket hjärna (schack, memorera långa nummer) kommer tjejer ALDRIG komma i närheten av män som spelar på elitnivå.

Det är bara att inse att toppskiftet inom i princip alla tävlingsaktiviteter som finns kommer bestå av män därför att det finns biologiska skillnader som gynnar männen.

Om vi däremot talar om vanlig svensson-nivå så kan en kvinna absolut mäta sig med män i alla typer av spel och de flesta övriga aktiviteter. Men man måste ju vara rejält avtrubbad från verkligheten om man på fullaste allvar tror att det inte finns några som helst biologiska skillnader som styr vad som är möjligt. Detta gäller även inom samma kön. Det finns en anledning varför världens starkaste män ofta är Islänningar eller nordbor, eller varför de absolut snabbaste männen oftast är afrikaner eller jamaicaner. Svaret finns i våra gener. De styr inte våra liv, men de sätter gränser för vad som är möjligt. Det syns extremt tydligt inom elitidrott och kan väl knappast vara kontroversiellt?

Medlem
Skrivet av TenderInkFish:
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av TenderInkFish:

Jag tycker det är fantastiskt mycket korkade saker som sägs i denna tråden. Det är INGEN skillnad på hur bra män eller kvinnor spelar tv spel. Männen är enbart bättre för att dom har fått mer utrymme under en,längre tid, därför äe killar just nu bättre, inget annat. Sen är det inte alla direkt relevant att börja prata om stenåldern i denna diskussionen alla. Jag har läst socialantropologi i många många år och det är mitt huvudintresse. Så tro mig när jag säger att det finna inga biologiska skillnader mellan könen när det kommer till dator spel, dock stora sociala skillnader som sen har gjort att killarna har fått övettaget.

Cool historia broder, men att läsa socialantropologi är inte samma sak som att läsa biologi.

Nej det är det inte riktigt. Men vad vi många gånger tror är biologi är många gånger psykologi och sociala konstruktioner.

Lol nej. Många gånger är det totalt tvärtom. Se serien Brainwash/Hjernevask på youtube.

Medlem
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av TenderInkFish:
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av TenderInkFish:

Jag tycker det är fantastiskt mycket korkade saker som sägs i denna tråden. Det är INGEN skillnad på hur bra män eller kvinnor spelar tv spel. Männen är enbart bättre för att dom har fått mer utrymme under en,längre tid, därför äe killar just nu bättre, inget annat. Sen är det inte alla direkt relevant att börja prata om stenåldern i denna diskussionen alla. Jag har läst socialantropologi i många många år och det är mitt huvudintresse. Så tro mig när jag säger att det finna inga biologiska skillnader mellan könen när det kommer till dator spel, dock stora sociala skillnader som sen har gjort att killarna har fått övettaget.

Cool historia broder, men att läsa socialantropologi är inte samma sak som att läsa biologi.

Nej det är det inte riktigt. Men vad vi många gånger tror är biologi är många gånger psykologi och sociala konstruktioner.

Lol nej. Många gånger är det totalt tvärtom. Se serien Brainwash/Hjernevask på youtube.

Det finns många olika teorier om det, jag tror på sociala konstruktioner och har läst massvis med böcker som styrker det jag säger. Men det finns andra teorier också som säger annat. Som alltid. Man får nog välja vad man tror på.

Medlem
Skrivet av anon_306295:
Skrivet av ChosenByGod:
Skrivet av Vargax:

Behövdes det verkligen en studie i detta? Finns väll ingen vettig människa som på allvar tror att tjejer är sämre på spel?! Handlar mer om att intresset har varit historiskt sett mindre snarare.

Önskar detta var normativt tänkande.

"ifrågasätt ingenting, tro på gamla sanningar som saknar grund"?

Vad har det att göra med hur bra tjejer är på spel?


signatur

{15:3} Dominus quasi vir pugnator, omnipotens nomen eius.
The Lord is a Man of War.

Inaktiv
Skrivet av ChosenByGod:
Skrivet av Pecman:
Skrivet av ChosenByGod:
Skrivet av Vargax:

Behövdes det verkligen en studie i detta? Finns väll ingen vettig människa som på allvar tror att tjejer är sämre på spel?! Handlar mer om att intresset har varit historiskt sett mindre snarare.

Önskar detta var normativt tänkande.

"ifrågasätt ingenting, tro på gamla sanningar som saknar grund"?

Vad har det att göra med hur bra tjejer är på spel?

Varför önskar du att tron på att tjejer är lika bra som killar i spel vore normativt när det inte finns några som helst bevis för att så är fallet?

Medlem
Skrivet av anon_306295:
Skrivet av ChosenByGod:
Skrivet av anon_306295:
Skrivet av ChosenByGod:
Skrivet av Vargax:

Behövdes det verkligen en studie i detta? Finns väll ingen vettig människa som på allvar tror att tjejer är sämre på spel?! Handlar mer om att intresset har varit historiskt sett mindre snarare.

Önskar detta var normativt tänkande.

"ifrågasätt ingenting, tro på gamla sanningar som saknar grund"?

Vad har det att göra med hur bra tjejer är på spel?

Varför önskar du att tron på att tjejer är lika bra som killar i spel vore normativt när det inte finns några som helst bevis för att så är fallet?

Har du några bevis för motsatsen? Det finns ju inga belägg för att killar skulle vara bättre, bara att killar historiskt sett har antagits vara mer intresserade. Tjejer kanske väljer i mindre utsträckning att ställa upp på stora event, på grund av sexistiska kommentarer eller väljer kanske att undvika det för att just slippa sådant? Alltså, bara för att fler killar förekommer i större mängd på globala event är det inget bevis för att killar är bättre.


signatur

{15:3} Dominus quasi vir pugnator, omnipotens nomen eius.
The Lord is a Man of War.

Inaktiv
Skrivet av ChosenByGod:
Skrivet av Pecman:
Skrivet av ChosenByGod:
Skrivet av Pecman:
Skrivet av ChosenByGod:
Skrivet av Vargax:

Behövdes det verkligen en studie i detta? Finns väll ingen vettig människa som på allvar tror att tjejer är sämre på spel?! Handlar mer om att intresset har varit historiskt sett mindre snarare.

Önskar detta var normativt tänkande.

"ifrågasätt ingenting, tro på gamla sanningar som saknar grund"?

Vad har det att göra med hur bra tjejer är på spel?

Varför önskar du att tron på att tjejer är lika bra som killar i spel vore normativt när det inte finns några som helst bevis för att så är fallet?

Har du några bevis för motsatsen? Det finns ju inga belägg för att killar skulle vara bättre, bara att killar historiskt sett har antagits vara mer intresserade. Tjejer kanske väljer i mindre utsträckning att ställa upp på stora event, på grund av sexistiska kommentarer eller väljer kanske att undvika det för att just slippa sådant? Alltså, bara för att fler killar förekommer i större mängd på globala event är det inget bevis för att killar är bättre.

Det finns inte bevis för varken bu eller bä. Tycker bara det är dumt när man bestämmer sig för att det "är" på ett speciellt vis utan att egentligen ha en aning om hur det ligger till på riktigt.

Skriv svar