Klassisk musik

Medlem
Klassisk musik

Har tröttnat rätt rejält på musiken som spelas på radiokanaler som bandit, och rockklassiker spelar i princip samma låtar hela tiden. Har börjat lyssna endel på Vinyl nu istället och har samtidigt tänkt söka upp lite mer klassisk musik i alla dess former om man säger så. Så min fråga är, lyssnar ni på klassisk musik och i så fall vad? Såg förresten att det kommer spelas klassisk musik i Berwaldhallen nu i vår, gratis inträde är det också för alla som är upp till 23 bast.

Medlem

Lyssnar rätt mycket på klassiskt. Blir lite av det mesta och av de allra största. Lyssnar även mycket till de stycken jag håller på att lära mig spela (om det är ett pianostycke d.v.s) Just nu är det faktiskt mozzes kände verk KV331 som nästan är avklarad.

Medlem

Finns ju äldre klassisk musik som Mozart, Beethoven, Bach, Händel, Vivaldi, Haydn, Wagner, Mahler et cetera.

Sen finns det mer samtida som Steve Reich och Max Richter. Den sistnämnda kan jag varmt rekommendera.

Medlem

Lyssnar nästintill endast på klassisk musik numera sedan cirka 5 månader tillbaks.

Prokofiev är den nuvarande favoriten.
Episka stråkverk är helt klart min melodi.

Samtliga kompositörer som ovan är nämnda är förstås riktigt bra, lägg till André Previn så har du en god samling.

Medlem

Jag har svårt för det enorma fokus som läggs på stråkarna i mycket av den klassiska konstmusiken. Jag tycker ljudbilden blir för smetig, har däremot fastnat för mer nutida filmmusik där blåset ofta kommer fram mer. Tänk Williams, Zimmer, vissa stycken av Badelt, Horner. Etniskt irländskt och skottskt är brutalt vackert också, James Galway och liknande...

Fast det där var väl egentligen rätt OT, ska sluta innan det blir ännu värre


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Tycker att det är rätt svårt att hitta musik på youtube och Spotify, men jag hittade lite musik av Prokofiev som jag sitter o lyssnar på just nu

Medlem

Har fastnat mycket för "modern" klassisk musik (eller vad man kan kalla det). På senare tid blivit mycket Philip Glass och Michael Newman och det är nästan enbart youtube som är källan till det för mig.

Michael Nyman - The Heart Asks Pleasure First
philip glass: metamorphosis 1


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Som tidigare nämnt är Philip Glass mycket bra. Vill rekommendera hela det albumet som heter Philip Glass - Solo Piano.

Medlem

Kanske inte räknas som klassiskt, men Clint Mansell är riktigt bra! Jag har framför allt lyssnat på: The Fountain

Ett par låtar från skivan till den som inte har Spotify: http://www.youtube.com/watch?v=VUgC6215Gko
http://www.youtube.com/watch?v=ihF_aXi-Huk

Medlem

Riktiga pärlor som rekommenderats redan.:)

Här kommer några till:

Pjotr Tjajkovskij - Blommornas dans
Edvard Grieg - Bergakungens sal
Johann Strauss - Radetzky March
Johann Pachelbel - Canon (fortfarande svårslagen)

Tidlös musik som håller och som ger energi istället för att ta:)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Samuel Barber - Adagio for Strings
Ser till att nämna denna innan Andersson gör det.

Medlem

Hittade denna spellista. Har inte kollat igenom hela, men av det lilla jag vet om klassisk musik verkar denna lista täcka de allra kändaste verkar åtminstone.

http://open.spotify.com/user/hectictw/playlist/2XeeTCZ3DNfYk9...

Medlem
Skrivet av TobbeW:

Hittade denna spellista. Har inte kollat igenom hela, men av det lilla jag vet om klassisk musik verkar denna lista täcka de allra kändaste verkar åtminstone.

http://open.spotify.com/user/hectictw/playlist/2XeeTCZ3DNfYk9...

Nice spellista. Tackar!

Medlem

Klassiskmusik är bra för den mentala hälsan.
Alla bör någon gång ägna en liten stund av sin fritid till att lyssna på klassiskmusik. Episkt ska det vara, hehe!


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Inaktiv
Skrivet av bapelsin:

Samuel Barber - Adagio for Strings
Ser till att nämna denna innan Andersson gör det.

Well played bapelsin...well played indeed.

Men OnT: Enjoy

Medlem

Inte låta denna fina tråden dö nu: http://www.youtube.com/watch?v=u2W1Wi2U9sQ

Låten påminner mig alltid om öppningsscenen i V For Vendetta

Medlem

Thomas Newman - Any other name

Tror också den spelas i slutscenen av Halo 3


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Jag fyller mer än gärna på med mer.

Beethoven - Ode an die freude. Vid 4:11 och framåt står nackhåren i givakt.

Vivaldi - Stycket Et in terra pax ur Gloria. Denna gav filmen Runaway train rätt atmosfär där den spelades när jag hörde den första gången.

Bach - Organ toccata. Pampig orgelmusik när den är som bäst.

Jag håller med dig Fargo så fyll på med mer gott folk.:)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Grieg är min personliga favorit. Morning Mood är helt underbar.

Annars mycket Vivaldi med, De fyra årstiderna t.ex


signatur

Tuba mirum spargens sonum per sepulcra regionum, coget omnes ante thronum.

Medlem

Om man räknar Gene Kelly till kategorin klassiker så är han en personlig favorit (han har även gjort mycket inom film) Men jag har varit på Berwaldhallen för något år sedan, och varmt rekommendera det till alla som gillar klassisk musik

Inaktiv
Medlem

Detta klipp med Sergey Khachatryan som uppträder i Berwaldhallen denna vecka är riktigt bra, låten de spelar lär de allra flesta känna igen

http://www.youtube.com/watch?v=9k3SjPOUddA&feature=PlayList&p...

Medlem

Glöm inte spelmusiken!:)

Koji Kondo är en personlig favorit.

Medlem

Battlefield


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem
Skrivet av Shrudder:

Tack så mycket för den länken, uppskattas!


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem

Bioshock - Coens Masterpiece.

Vad jag önskar att Play Symphony hade gjort ett eget album...

Medlem

Play har ju ett gjort en skiva.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Vad jag önskar att Play Symphony hade gjort ett eget album...

Länk till skivan på Spotify.

Medlem

Nu vet jag inte om han nämnts, men Erik Satie är riktigt bra! Håller även med om Philip Glass som nämnts tidigare.

Medlem
Skrivet av Mimer:
Skrivet av Fargo:

Vad jag önskar att Play Symphony hade gjort ett eget album...

Länk till skivan på Spotify.

Tackar! Visste inte att det fanns en skiva.

1
Skriv svar